نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری ارتباطات.
چکیده
موضوع این مطالعه، اسطورهشناسی عکس و سرخط اصلی روزنامههای سراسری کشور پس از اعلام نتیجهی انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 است. رویکرد نظری پژوهش، نظریهی نشانه- اسطورهشناختی دو مرحلهای بارت است. روش نمونهگیری، کلشماری تمام روزنامههای سراسری است که در روز اعلام نتیجهی انتخابات انتشار یافتهاند. حجم نمونه، 39 عکس و تیتر روزنامه است. روش تحلیل اطلاعات در سطح نشانهشناسانهی پنج رمزگان تحلیل نشانهشناختی بارت و در سطح اسطورهشناسانهی بازتعریف این رمزگانها در مطالعهی موریارتی و دیگران است. تحلیل اسطورهشناختی تبیین میکندکه :1- ملت ایران، در فرهنگ زبانی دال حاضرند، اما همین ملت در دالهای تصویری یا فرهنگ تصویری از اساس دال غایب هستند. 2- عکس روحانی نماد مردم یا همان ملت بزرگی است که دال اصلی زبانی در سرخط روزنامههای اصولگراست، اما در سازههای تصویری متناظر، این دال غایب است؛ روحانی خود دال جایگزین ملت است. 3- مدلول ملت ایران، دال تهی دارد: این دال، تصویر دیگری یا همان بزرگان است. 4- زنان ایرانی در تمام این تصویرها و متنها دال غایب هستند. 5- دلالت اسطورهشناختی تبیین میکند که مردم یا ملت در زبان رسانهای روزنامههای ایرانِ امروز، همان مردان هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Semio-mythological analysis of photojournalism & newspaper headlines Case study: Iranian presidential election of 14 June 2013
نویسنده [English]
- Sanaz Khosravi
چکیده [English]
This article analyzes photojournalism & newspaper headlines in Iranian presidential election of 14 June 2013 by means of a semio-mythological methodology. 39 photos & the related headlines -published in Iranian national press- are studied as unit of analysis. All visual & textual data is first described and then analyzed by Barthes’s 5 semiological codes with use of some structural tables; these data is finally interpreted by applying a new version of Barthes method, means Moriarty & others’ work as validation analysis pattern. The final result reveals that: 1- the most repetitive visual code is the image of “president Rouhani”, winner of election. This visual code (photo) paradoxically represents the textual code of people which has the most textual referent code (means word of “people”). 2- Although this signifier (signifié) - means Iranian people- are all absent in visual codes, they are mostly represented as generated textual codes (Mellat). Besides, 3-“people” as a semiotic code retain one other paradoxical signified (signifiant) as well: “the other” who is ubiquitously “the image of the elites”. 4-Furthermore, “Women” are totally absent in both visual & textual codes in both front page photos and texts.5-Finally, semio-mythological analysis explicates that “people” for Iranian press has no meaning than men.
کلیدواژهها [English]
- Iranian 11th Presidential election
- newspaper headlines
- Photojournalism
- Semio-mythological analysis