نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 nfazeli@hotmail.com
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری دانشگاه علامه طباطبایی.
چکیده
مقایسهی وضعیت کنونی شهر تهران با دیگر شهرهای جهانی نشان میدهد که صنایع فرهنگی با وجود ایفای نقشی بسزا در توسعهی پایدار کلانشهرهای امروزی، نتوانسته جایگاه قابلقبولی در توسعهی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران داشته باشد. بخش عمدهای از ظرفیتهای «صنعت نشر» ایران، به شکلی انحصاری در کلانشهر تهران استقرار یافته و بدیهی است که مدیریت شهری با دامنهی گستردهی اختیارات و عملکرد خویش، نقش مهمی در تحول اقتصاد شهری به اقتصاد فرهنگ محور و دانش محور خواهد داشت. این مقاله در تلاش برای پاسخ به این پرسش است که «مدیریت شهری تهران برای رونق و شکوفایی صنعت نشر چه رویکردها و راهبردهایی را میتواند در پیش گیرد؟» در این راستا، به گردآوری دادهها با استفاده از روش تحقیق کیفی «نظریهمبنایی» و ابزار «مصاحبهی جامع» پرداختهایم. جامعهی نمونه (شامل 16 نفر از ناشران و فعالان نشر، 8 نفر از مدیران فرهنگی تهران و 7 نفر از صاحبنظران)، با نمونهگیری هدفمند و روش گلولهبرفی تعیین شد. مقولهی مرکزی پژوهش نشاندهندهی عدم توسعهگرایی اقدامات مدیریت شهری تهران در قبال صنعت نشر میباشد که مهمترین نتیجهی حاصل از آن کاستن از دخالتهای مستقیم و غیرمستقیم مدیریت شهری در حوزهی نشر است. مدیریت شهری تهران برای تحقق شرایط رشد و شکوفایی این صنعت، میتواند با اصلاح رویکردها و عملکردها، به سهم خویش، زمینهی توسعهی نشر را در تهران فراهم نماید. نویسندگان مقاله معتقدند که تاکنون رابطهی بین «مدیریت شهری» با «صنعت نشر» به گونهای که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته، تبیین و تحلیل نشده است که این خود نشاندهندهی جنبههای نوآورانهی موضوعی و بهکارگیری روش در پژوهش حاضر میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Strategies of Publishing Industry in Tehran from the Perspective of Urban Management: A Grounded Theory Research
نویسندگان [English]
- Nematolah Fazeli 1
- Hamidreza Davoodi 2
چکیده [English]
Comparing the current situation in Tehran and other world cities represents that the cultural industries could not have the acceptable place of cultural, social and economical development to Tehran, although their tremendous role in the sustainable development of mega-polises. A major capacity of the "publishing industry" of Iran exclusively located in Tehran and urban management with its extensive amplitude of authorities and functions will have an important role in the mutation of urban economy into culture and knowledge -based economy obviously. This article attempts to answer that" which approaches and strategies can be put by Tehran's urban management for prospering the publishing industry?" In this regard, we had collected the data using "grounded theory" as a qualitative research with "comprehensive Interview" tool. The samples (including 16 cases of active publishers, 8 cases cultural managers of Tehran and 7 experts) was determined through purposive snowball sampling method. Central concept of study shows the lack of development-oriented in Tehran urban management actions for the publishing industry; that the most important conclusion from it, is to reduce direct and indirect meddling of urban management in the publishing industry. Tehran urban management can modify its approach and performance for providing the conditions for development and flourishing it. The authors argue that the relationship between "urban management" and "publishing industry" has not been explained and analyzed as they have studied in this paper; that shows innovative aspects of the subject and methodology of this research.
کلیدواژهها [English]
- Cultural industries
- economy of culture
- publishing industry
- Urban Management
- Qualitative Research
- grounded theory