انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822The Elderly and Intergenerational Relations Insecurity among the Contemporary Familiesسالمندان و ناامنی تعاملات بیننسلی در خانوادههای امروزی11444040410.22034/jcsc.2020.104410.1863FAتقی آزادارمکیاستاد و مدیر گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0001-9276-2149مجید کوششیاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانشیوا پروائیدانشجوی دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانhttps://orcid.org/00Journal Article20190225In the past decades, Iranian society has undergone various changes that have affected the changes in family intergenerational relations. The present research aims to analyze the determining factors of family intergenerational relations among the Tehranian families and it has been conducted with qualitative, in-depth and semi-structured interviews with the elderly using a Purposeful and Theoretical sampling method and the data obtained from the interviews have been coded based on the Thematic Analysis method. The results of this study show that the challenge of independent children, children's job insecurity, children's family life instability, the change of intergenerational family relations and finally, exclusion of the elderly from the nuclear family make the elderly family relations problematic. The governance of values and market relations and domination of economic logic in everyday life has also entered family life, making the family insecure and making changes in family intergenerational relations. Such changes proceed to change the intergenerational support norms, one-way intergenerational supportiveness, the commodification of the intergenerational relations and exclusion of the elderly from the nuclear family. Such changes result from intergenerational relations insecurity in the Contemporary families which disable the families against the elderly.جامعه ایران طی چند دهه اخیر محمل تغییرات زیادی بوده که این تغییرات تعاملات خانوادگی بیننسلی را تحت تاثیر قرار دادهاست. هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل تعیینکننده تعاملات خانوادگی بیننسلی در خانوادههای تهرانی است که با روش کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با سالمندان به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انجام شده و داده-های حاصل از مصاحبهها به روش تحلیل مضمون کدگذاری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد چالش فرزندان غیرمستقل، ناامنی شغلی فرزندان، بیثباتی زندگی خانوادگی فرزندان، تغییر مناسبات خانوادگی بیننسلی و درنهایت، سالمندزدایی از خانواده هستهای، تعاملات خانوادگی سالمندان را پروبلماتیک میسازد. حاکمیت ارزشها و مناسبات بازاری و سیطره منطق اقتصادی بر زیست روزمره به حیات خانوادگی نیز ورود پیدا کرده، خانواده را ناایمن ساخته و تغییراتی را در تعاملات خانوادگی بیننسلی نمایانده است؛ تغییراتی که در راستای تغییر هنجارهای حمایت بیننسلی، حمایتگری بیننسلی یکسویه، کالاییشدن روابط بیننسلی و سالمندزدایی از خانواده هستهای پیش میرود. این تغییرات از ناامنی تعاملات بیننسلی در خانوادههای امروزی حکایت دارد که خانوادهها را در برابر سالمندان، ناتوان میسازد.https://www.jcsc.ir/article_40404_4dd776aa75b49b2cea685e2cf19769e8.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Virtual Celebrities, Familiar Strangers in Social Media Eraسلبریتیهای مجازی؛ غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی45743529610.22034/jcsc.2019.35296FAالهه اسلامیکارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانسید هاشم موسویگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانفردین علی خواهاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلانJournal Article20180915Virtual reputation is available to ordinary people who publish their private pictures, friendly texts and entertaining videos, and ask attention of other users through this. Celebrity culture researchers have described famous social media-based figures with different names, among them the term "micro celebrity" is more than the others. With the advent and the expansion of social media and the membership of millions of Iranian users in them, "earning of attention" has become a pleasant and desirable commodity, So that people from any group and from any age are demanding it. Some of these ordinary people are now celebrities of social media. But Iranian researchers have been less concerned with the reasons for their reputation. In this study, based on ethnographical approach to virtual pages, we identified some Iranian women who have come to fame on the Instagram for various reasons in recent years. We found the similarities and differences between them. Dividing Iranian micro celebrities into seven categories and describing the characteristics of each category are the most important findings of this research.شهرت مجازی در دسترس مردم معمولیای قرار گرفته است که به انتشار تصاویر شخصی، متون دوستانه و ویدئوهای سرگرمکننده میپردازند و «توجه» سایر کاربران را به خود جلب میکنند. پژوهشگران فرهنگ سلبریتی، چهرههای مشهور مبتنی بر رسانههای اجتماعی را با اسامی مختلفی توصیف کردهاند که از میان آنها واژه «خردهسلبریتی» بیشتر از سایرین مورد استناد قرار گرفته است. <br /> با ظهور و گسترش رسانههای اجتماعی و عضویت میلیونها کاربر ایرانی در آنها، «مورد توجه قرار گرفتن» به کالایی دلچسب و خواستنی تبدیل شده است؛ به گونهای که افراد از هر گروه و از هر سنی متقاضی آن هستند. برخی از این افراد معمولی هم اکنون سلبریتیهای رسانههای اجتماعی هستند. ولی محققان ایرانی کمتر به دلایل شهرت آنان توجه نشان داده اند. <br /> در این مطالعه، بر پایه رویکرد قوم نگاری به فضای مجازی، ما زنان ایرانی را که به دلایل مختلف در سالهای اخیر در اینستاگرام شهرت به دست آوردهاند شناسایی کردیم و وجوه تشابه و تفاوت بین آنها را یافتیم. تقسیم بندی میکروسلبریتیهای ایرانی به هفت مقوله و توصیف ویژگیهای هر مقوله از مهمترین اقدامات و یافتههای این پژوهش است.https://www.jcsc.ir/article_35296_50014b3a0f8b3d30e44420a7de46e5ac.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Discourse Analysis of Iranian Women Fans of Footballهواداری و جنسیت؛ تحلیل گفتمان هواداری زنان از فوتبال در ایران751054462010.22034/jcsc.2020.92259.1688FAغزاله محمدیدانشجو گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلانمحمد مهدی رحمتیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلانعلیرضا نیکوییدانشیار علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلانJournal Article20180820Sociological analysis of sport has emphasized the gender strains governing this social phenomenon adequately. With this approach, "football fanaticism" for women in a situation where direct presence and watching are prohibited in the stadiums as a "social issue" needs to be analyzed in this paper. Objective: Identifying the dominant gender hierarchy in the discourse of football fanaticism in Iran and, in a sense, identifying, describing, understanding and interpreting the discourses that exist in relation to the issue of "women's advocacy of football". <br /> <br /> In terms of the nature of the research, this is a qualitative research based on text analysis. The analytical framework governing the research data in this article is the theory of discourse analysis by Laclau and Mouff. Under this framework, data from interviews, reports, opinions and, in general, any text related to the subject of research using the non-probabilistic sampling method and the theoretical sampling strategy being purposeful was analyzed from texts related to women's support for football and the presence of women at the stadiums. The Unit of Analysis was "Discourse" and its observation was the "Text". Selected texts were from website Bartarinha, Asre Iran, Puyesh, Khabar Online, Parsineh, Tabnak, Hamseda, Cup, The Instagram page of Taraneh Alidousti and Hanieh (one of the female supporters who came to the stadium).<br /> <br /> The results of the research led to three levels of identification of religious-political, international and discourses available in the civil domain.زمینه و هدف: تحلیلهای جامعهشناسانه از ورزش، سویههای جنسیتی حاکم بر این پدیده اجتماعی را به قدر کفایت مورد تاکید قرار دادهاند. با چنین رویکردی «هواداری فوتبال» برای زنان در وضعیتی که از حضور و تماشای مستقیم آن در ورزشگاهها منع شدهاند، به مثابه یک «مسئله اجتماعی»درخور تحلیل، در مقاله حاضر بررسی شده است. هدف نوشته، شناسایی شیوه بازنمایی سوژه زن در نظم گفتمانی و سلسلهمراتب جنسیتی مسلط در گفتمان طرفداری از فوتبال در ایران، و به یک معنا توصیف، فهم و تفسیر گفتمانهایی است که درنسبت با مسئلهی «طرفداری زنان از فوتبال» وجود دارد. <br /> روششناسی: این پژوهش، پژوهشی است کیفی مبتنی بر تحلیل متن. چارچوب تحلیلی حاکم بر دادههای تحقیق نظریه تحلیل گفتمانِ لاکلائو و موف است. دادههای حاصل از مصاحبهها، گزارشها، اظهارنظرها، و هر متن مرتبط به موضوع تحقیق، با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی و استراتژی نمونهگیری نظری/قصدمند، از میان متنهای مرتبط با هواداری زنان از فوتبال و حضور زنان در ورزشگاهها مورد تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل «گفتمان» و واحد مشاهده «متن» است. متنهای انتخابی از سایتهای برترین-ها، عصر ایران، پویش، خبر آنلاین، پارسینه، تابناک، همصدا، کاپ، صفحهی اینستاگرام ترانه علیدوستی و حانیه (از هواداران زن که به ورزشگاه راه یافته است) بود.<br /> یافتهها: نتایج پژوهش در سه سطح به شناسایی گفتمان دینی-سیاسی، گفتمان بینالمللی و گفتمان حاضر در حوزه مدنی انجامید؛ ب گفتمان عینیتیافته یا همان گفتمان دینی-سیاسی با طرح هویت زن مسلمان به دنبال نفی شکلهای دیگر زنانگی بوده و اصولاً طرفداری از فوتبال را برای زنان منتفی میداند.https://www.jcsc.ir/article_44620_c7a74363129a5b000fa4fffad166ab33.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Freedom Platform; Women's Strategy for Watching Football in the Stadiumاستراتژی زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم1071314462110.22034/jcsc.2020.44621FAاحمد غیاثونددانشگاه علامه طباطباییسبا رضازاده هراتیکارشناسی ارشد جامعه شناسیJournal Article20190419. <br />A football stadium is not only recognized as a masculine space, but it seems it is a capable space for women to identify, symbolize, and ritualize their behavior and conduct. During these decades, females construct and form their identity base on different gender discourses which, cause several responses and reactions on their behalf. Hence, in this research, we study and represent the strategies women apply to watch men football in the stadium going through objective and symbolic characteristics of women's collective reactions to constrains with the help of Masculine Hegemony Reproduction and Stadium Space Feminization viewpoints. The methods include the Qualitative Content Analysis based on the Deconstruction approach and Thematic Analysis of various messages along with the Semi-Structured Interview technique and sample is all female students of Tehran universities. <strong>Conquer Masculine Spaces</strong> and <strong>Display Feminine Dreams </strong>are obtained as two main concepts through the findings. These two concepts are considered women's strategies to present in the stadium. Admittedly Conquer Masculine Spaces and Display Feminine Dreams carry meanings and signs that can be understood and defined in the form of <strong>Attaining the Freedom Stage</strong> concept. Watching Football in-stadium gives females opportunities to construct their difference from men and also to seek to display the constructed gender identity from the paradoxical experience of traditional and modern values with their characteristics, which can be applied in spaces such as stadiums. استادیوم فوتبال به عنوان یک فضای مردانه شناخته شده این قابلیت را دارد که حامل هویتیابی ها، نماد سازی ها و مناسکی کردن رفتار ها و کردار زنان باشد. امروزه هویتیابی دختران تحت تاثیر خوانش های مختلف از جنسیت، واکنش های متعددی را همراه داشته است. از این رو، پژوهش حاضر با بررسی مشخصه های عینی و نمادین واکنش جمعی زنان از رهگذر دو لنز نظری «بازتولید هژمونی مردانه» و یا «زنانه شدن فضای استادیوم» به مطالعه و بازنمایی استراتژی های زنان جهت تماشای فوتبال مردان در استادیوم پرداخته است. روش به کار رفته در پژوهش تحلیل محتوای کیفی با تکیه بر رویکرد واسازی همراه با تکنیک مصاحبه ی نیمه ساخت مند از کلیه دختران دانشجوی دانشگاه های شهر تهران و نیز تحلیل تماتیک پیام های مختلف می باشد. یافته ها نشان می دهد که «فتح فضاهای مردانه و «نمایش رویای زنانه» دو مقوله ی اصلی بدست آمده در باب استراتژی های زنان برای حضور در استادیوم می باشد که حامل معانی و نشانه هایی است که در قالب مفهوم رسیدن به سکوی آزادی قابل توسعه و فهم است. در واقع دختران با تماشای فوتبال مردان در استادیوم ضمن برساخت تفاوت خود با مردان، از طریق به نمایش گذاشتن عناصر زیبایی شناختی، به دنبال به تصویر کشیدن هویت جنسیتی برساخته از تجربه ی پارادوکسیکال ارزش های سنتی و مدرن با ویژگی های خاص خود هستند که این واکنش در فضاهایی مانند استادیوم قابل اجراست.https://www.jcsc.ir/article_44621_b02d87cb0d18519d6b74c7b810291c0f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Urban life, Recordings and Death of Lullaby: Case Study of Lullabies in Alamut of Qazvinزندگی شهری، ضبطِصوت و مرگ لالایی: مطالعۀ موردی لالاییخوانی در الموت قزوین1331544462210.22034/jcsc.2020.95426.1743FAمحسن نورانیمدرس موسیقی در دانشگاهمحمدرضا آزاده فردانشیار موسیقی دانشگاه هنرJournal Article20181010Many scholars have come to the conclusion that the passage from rural life and housing in many cities have eroded the traditions of traditional social units or have led to oblivion.In the course of such cultural changes, local music is always one of the most enduring species. Perhaps one of these disadvantages and a wider look at the changes is the beginning of sound recording technology from the late nineteenth century. Evidence of this claim should be found on the subject when people were forced to listen to music in a specific place at a certain time.Otherwise, anyone who was interested in this art should have learned the fan of music to enjoy music. In this article tries to address the various aspects of these issues in light of the importance of the subject and focusing on this principle. For this purpose, the above discussion will be examined from two perspectives:In the first part, using Appadurai's theory, the leading thinker in the field of globalization, the issue of changes in the cultural and artistic system with a focus on folk music is examined and in this The issue of change in five perspectives includes:Ethnic, technical, economic, financial and media perspectives outlook are reviewed based on Appadura's comments; and in the second part, a linguistic sample from the Alamut area from the perspective of a musical folk is analyzed,which describes the factors Involved in its various layers, the details and details of this folklore type are put into a critical massبسیاری از محققین به نتیجه رسیدهاند که گذر از زندگی روستایی و سکونت در شهرها بسیاری از آداب و رسوم واحدهای اجتماعی سنتی را از میان برده یا به سمت فراموشی سوق داده است. در گذر از چنین تغییرات فرهنگیای، موسیقیهای محلی همواره از جمله گونههایی هستند که لطمات زیادی را متحمل میشود. یقیناً دگرگونیهای عنوان شده فقط شامل ایران نمیشود؛ بلکه در اقصی نقاط جهان این مهم با شدتهای مختلف قابل پیگیری است. لذا، این مقاله تلاش داردتا با توجه به اهمیت موضوع و برای پردازش بیشتر آن را از زوایای مختلف بررسی نماید. بدین منظور در این پژوهش بحث فوق از دو منظر مورد تدقیق قرار خواهد گرفت: بخش اول، با استفاده از نظریه آرجون آپادورای، متفکر برجسته حوزۀ جهانیشدن، مسئله تغییرات در نظام فرهنگی و هنری با تمرکز بر موسیقی فولک مورد بررسی قرار میگیرد؛ و در بخش دوم، برای درک بهتر موضوع، یک نمونه لالاییخوانی از منطقه الموت از منظر قوم موسیقیشناسانه تحلیل میشود که با تشریح عوامل دخیل در لایههای مختلف آن، مسائل و جزئیات این گونۀ فولکلوریک به بوتۀ نقد گذاشته میشود. در پایان یافتههای این پژوهش نشان خواهد داد که فاکتورهای گوناگونی در این تحولات دخالت دارند و نوعاً برخی از آنها سبب «استحاله» و در مواردی سبب «جایگشت» محصولات فرهنگی و هنری میشودhttps://www.jcsc.ir/article_44622_f107b505debb0654883f43e266f14f02.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Knowledge sharing in social networks
Developing a paradigmatic model based on grounded theoryتسهیم دانش در شبکههای اجتماعی ارائه مدل پارادایمی بر اساس نظریه گراندد تئوری (Grounded Theory)1551853669210.22034/jcsc.2019.36692FAعلی اکبر فرهنگیدانشگاه تهران0000-0002-4503-0567محمد رضا سعیدآبادیدانشیار دانشگاه تهرانسمیه آقایاندانشجوی دکتری مدیریت رسانه پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانJournal Article20160924The increasing advances in technology and the emergence of new communication technologies such as social networking websites facilitate the process of knowledge sharing by exploiting the knowledge repositories. Indeed, knowledge is a resource that its value is not only diminished by use but also is increased. The purpose of the current study is to develop a paradigmatic model for knowledge sharing in social networks by utilizing the grounded theory method and qualitative approach.<br /> Research question was as follows: what is the appropriate model of knowledge sharing in social networks from Iranian information science specialists' point of view? Accordingly, statistical population was comprised of information science specialists across the country. Theoretical sampling led to a sample size of 15 operating in three different fields, and data gathering tool was structured interviews. We used open coding, axial coding, and selective coding in order to export concepts and categories from interviews. Based on grounded theory, research results were provided in the form of a paradigmatic model which encompasses theoretic features and is capable of predicting the executive process steps.هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی کشور ایران است.<br /> روش تحقیق: دادهها از 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و مسئولین کتابخانههای دانشگاه گردآوری و از رویکرد کیفی و روش «گراندد تئوری» در تحلیل دادههای کیفی استفادهشده است. مصاحبهها پس از پیادهسازی، تجزیهوتحلیل و کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی و در زمینههای موضوعی گستردهتر دستهبندی گردید.<br /> یافتهها: مفهوم مرکزی با عنوان بررسی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی شکل گرفت. شرایط علی شامل: عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، دلایل تسهیم دانش و موانع تسهیم دانش هست. زمینه شامل: هدف از تسهیم دانش و هدف استفاده از شبکههای اجتماعی است. شرایط میانجی یا مداخلهگر: در کنار زمینههای یادشده شرایط مداخلهگری نیز وجود دارد که همواره بر عملکرد عوامل زمینهای تأثیر میگذارد که شامل: عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی است. راهبردها که تشدید یا تضعیفکننده زمینه هستند، شامل: ویژگیهای کاربر، ویژگیهای سازمانی، فرهنگ تسهیم دانش و ویژگیهای شبکههای اجتماعی هست. پیامدها شامل: سهولت استفاده، سودمندی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی و استفاده کارآمد از شبکههای اجتماعی هست. بررسیها در قالب یک مدل پارادایمی در پایان پژوهش ارائهشده است.https://www.jcsc.ir/article_36692_60d2ea8dead3f8c76aafd43f0891e1c8.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Design of strategic Human resource Management model for Islamic republic of Iran Broadcasting organization: a mixed method approachتدوین الگوی توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صدا وسیما: یک مطالعه آمیخته1872124325310.22034/jcsc.2020.111669.1963FAفاطمه میری قمصریدانشجوی دکتری دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقصدیقه ببراناستادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزاحمد سعیدیموسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20190727With the aim of compilation and validation of a model to develop strategic human resource management, this research was implemented in the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization. Human resources are the primary asset of each organization and therefore, each company, in line with its mission and to materialize its goals and implement its strategic plans should take meaningful measures for the development of human resources. Human resource management is considered to be one of the most important and key departments among other company sections. The reason for this significance is the presence of human factor, as it is believed that the human factor could be the source of changes. <br /> Research method:<br /> The research method used in the present research was mixed method, which was based on qualitative descriptive method specifically the Grounded Theory (GT) method, and formulated according to Systematic Strauss' methodology, implemented via holding interviews with experts and practitioners in this topic. Accordingly, the variables and components on the strategic development of human resource management were deducted and then during each quantitative phase, based on the questionnaires compiled on variables derived from the qualitative phase, 281 people took part in the survey and the variance of factorial structure of the aforementioned model was validated. <br /> In order to analyze the qualitative data, MaxQDA2018 software, and to breakdown and scrutinize the quantitative data, SPSS and AMOS were applied. Also, to analyze the quantitative data in addition to descriptive methods, T-test, exploratory factorial analysis, and confirmatory factor analysis were performed accordingly.در این رساله به تدوین و اعتباریابی الگویی برای توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی برای سازمان صدا و سیما پرداخته شده. روش تحقیق از نوع آمیخته (ترکیبی) است و ابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای روش کیفی گرندد تئوری یا GT و بر اساس نسخه سیستماتیک و با انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج مولفه ها و شاخص های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی پرداخته شده و در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های کیفی، از 281 نفر مورد پیمایش قرار گرفتند و به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی مذکور پرداخته . برای تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA2018 برای تحلیل داده های بخش کمّی از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. برای تحلیل داده های کمّی علاوه بر روش های توصیفی، از آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.<br /> یافته های تحقیق بخش کیفی نشان داد که الگوی توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی برای سازمان صدا و سیما دارای 5 بعُد و 34 مولفه است. یافته های بخش کمّی نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 0/3 بود و شاخص های نیکویی برازش الگو نیز، برازش مناسبی را نشان می داد. همچنین شاخص ها، پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند و می توان گفت که یافته های بخش کمّی نشان از برازش خوب الگوی ساختاریِ با داده های جامعه آماری داشته الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.https://www.jcsc.ir/article_43253_fc245f3e97e210c0025247593cda7cd2.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822The Anchor’s non-verbal communication in the TV news; A Study the Anchors in the “IRINN” and “BBC Persian”ارتباطات غیرکلامی گوینده در خبر تلویزیونی؛ مطالعه گویندگان خبر "شبکهخبر" و "بیبیسی فارسی"2132424462310.22034/jcsc.2020.44623FAمرتضی شمسدانشجوی دکتری دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق0000-0003-2352-6016اردشیر زابلی زادهدانشیار دانشگاه صدا و سیما، رئیس شبکه تلویزیونی ایران کالاJournal Article20180510The purpose of this study which is done by qualitative content analysis method is the Identify the most significant non-verbal communication of anchor and the function of this non-verbal communication in Provides TV news to the audience. Further the content quality analysis method, Quantitative data is also used for more accurate and objective analysis of the samples studied in the research. The statistical population of research is the news sections of IRINN and BBC Persian that considered as the unit observation and analysis. Among the news at 17:30 on the BBC Persian and 19 news on the IRINN in February 2012 as a sampling framework, selected with randomized and Purposive sampling one statistical week. Based on research, the use of non-verbal communication anchors for close communication with the audience, News credibility and effect news on the audience has a significant role and These communications can be described in three main categories: The View and the Frames of the anchor, The Tone and Voice of the anchor and The Movement of the Head, Hand and Face of the anchor. The research results show BBC Persian anchors than IRINN used more and appropriate non-verbal communication, especially in the Sub categories of close-up, the emphasis of speech, and speaker's head and face movements and IRINN should be careful about the type of viewer's imagery and Have a special basic precision and review in use of types non-verbal communication his anchors in the Performance and News Presenter.هدف از این پژوهش که با تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است، شناسایی شاخصترین ارتباطات غیر کلامی گوینده خبر و نقش و کارکرد این ارتباطات غیرکلامی در ارائه اخبار تلویزیونی به مخاطبان است. در ادامه روش تحلیل محتوای کیفی دادهها و مقولههای حاصل از آن، برای تحلیل دقیقتر و عینیتر نمونههای مورد مطالعه در پژوهش، از دادههای کمی نیز استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، بخشهای خبری شبکهخبر و بیبیسی فارسی است که به عنوان واحد مشاهده و واحد تحلیل در نظرگرفته شده است. از میان خبرهای ساعت17:30شبکه بیبیسی فارسی و 19 شبکهخبر در بهمن ماه سال 1396 به عنوان چارچوب نمونهگیری، با نمونهگیری هدفمند و تصادفی یک هفته آماری انتخاب گردید. براساس نتایج پژوهش، استفاده از ارتباطات غیرکلامی گویندگان در برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان، باورپذیری اخبار و اثرات اغنایی بیشتر اخبار بر مخاطبان نقش و تأثیر بسزایی دارد و این ارتباطات را میتوان در سه تم اصلی «نوع نما و قاب گوینده خبر»، «لحن و آهنگ گلام گوینده خبر» و «حرکات سر، دست و صورت گوینده خبر»، بیان نمود. نتایج پژوهش نشان میدهد گویندگان خبر بیبیسی فارسی نسبت به گویندگان شبکه-خبر از ارتباطات غیرکلامی متناسب و بیشتری به ویژه در مقولههای نماهای بسته دوربین، لحن تأکیدی کلام و حرکات سر و صورت گوینده استفاده مینمایند و شبکهخبر باید در نوع نماهای تصویرگوینده و استفاده از انواع ارتباطات غیرکلامی گویندگان خود در نحوه اجرا و خبرخوانی، دقت و بازنگری اساسی و ویژهای داشته باشد.https://www.jcsc.ir/article_44623_eaecab4ae3761be3230e1b9d641715eb.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Household formation and living arrangements of the youth in Iran: Evidence of delay in the transition to independent livingشکلگیری خانوار و ترتیبات زندگی جوانان در ایران: شواهدی از تأخیر در گذار به زندگی مستقل2432744462410.22034/jcsc.2020.44624FAمحمد جلال عباسی شوازیاستاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران و استاد افتخاری دانشگاه ملبورن استرالیامیلاد بگیاستادیار جمعیت شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200220The formation of new household by the youth is an important stage in the household life cycle and is interpreted as transition to adulthood. The main aim of this study is to investigate living arrangements of the youth in Iran, and to identify the trends and factors affecting on young headship rate. To meet this objective, data for the youth aged 15-29 years old during 1984-2016 were analyzed. The results showed that as compared with previous decades children are spending more time in their parent’s home evident by the fact that 50% of boys and girls had not left parents' home until age 27.8 and 21.7 respectively. Most of the households with young head were nuclear households. The percentage of single parent households and married couples without child has been on the rise while the percentage of one-person- and extended households have experienced a decline during the period. The probability of young headship is influenced by such factors as area of residence, marital status and employment at the individual level, cohort welfare status in the cohort level and rising housing costs, youth unemployment and an increase in mean age at marriage for men in the period level. The results confirm that independent living costs play a crucial role in the formation of new households by young people. Moreover, the religious and cultural structure of the Iranian society to keep children in the parents' home until marriage has been a major factor in the delay of leaving parents' home.شکلگیری خانوار جدید توسّط جوانان از مراحل مهم در چرخهی زندگی خانوار بوده و به عنوان گذار به مرحله بزرگسالی تعبیر میشود. هدف مطالعهی حاضر، بررسی ترتیبات زندگی جوانان در ایران و شناخت روندها و عوامل مؤثّر بر میزانهای سرپرستی آنها میباشد. برای تحقق این هدف اطّلاعات جوانان 29-15 ساله در طی دوره 1395-1363 با استفاده از دادههای طرح هزینه و درآمد خانوار مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد فرزندان در مقایسه با دهههای قبل، زمان بیشتری را در خانه والدین باقی میمانند؛ به طوری که 50 درصد فرزندان پسر و دختر به ترتیب تا سن 8/27 و 7/22 سالگی هنوز خانه والدین را ترک نکردهاند. بیشتر خانوارهایی که جوانان سرپرستی آنها را بر عهده داشتند، از نوع خانوارهای هستهای بودند. با این حال سهم خانوارهای تکنفره و خانوارهای زوجین بدون فرزند، افزایش و از سهم خانوارهای گسترده و تکوالد در طول دوره کاسته شده است. احتمال سرپرستی جوانان در سطح فردی تحت تاثیر عواملی همچون محل سکونت، وضعیّت تأهل و اشتغال قرار دارد. در سطح نسل، بهبود وضعیّت رفاهی نسلها منجر به افزایش احتمال سرپرستی میشود. در سطح دوره نیز افزایش هزینههای مسکن، بیکاری جوانان و افزایش میانگین سن ازدواج مردان از علل اصلی کاهش برعهده گرفتن سرپرستی خانوار توسّط جوانان هستند. این نتایج تائید میکند که هزینههای زندگی مستقل نقشی اساسی در تشکیل خانوارهای جدید توسّط جوانان دارد. ضمن اینکه ساختار دینی و فرهنگی جامعهی ایرانی با تأکید بر باقیماندن فرزندان در خانه والدین تا زمان ازدواج، در به تأخیر انداختن ترک خانه والدین تأثیرگذار بوده است.https://www.jcsc.ir/article_44624_bf4d65575d2af96197f7493daf5b6cdb.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Designing and presenting media pattern of citizenship rights of Iranianطراحی و ارائه الگوی رسانه ای حقوق شهروندی ایرانیان2753094462510.22034/jcsc.2020.44625FAایرج محمودیدانشجوی دکترای تخصصی علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.اصحاب حبیب زادهدانشیار گروه ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانمهرداد نوابخشاستاد گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20181215The aim of this paper is presenting media pattern of citizenship rights of Iranian .This process done with blended form of qualify and quantify .In qualify part we collected data with using of half-construction interviews and manner of sampling was snowball ,that continued with 17person .Data analizing in qualify part done with using of Maxqda software.process tools made in quantify part of questionare .Statistical society selected among experts in rights ,social science ,communication science and journalists in west north of country that were 1000person that 370 person computed and obtained with using of Kocran formula and first they used of cluster sampling then changed it to randomized categorical sampling.Dimentions ,Effective factors and results of media pattern citizenship rights extracted on basis of library studying ,theorical basis ,studying of paper background in Iran and World and half-constructed interviews and give to repliors for conforming .Narrative and enduring of questionare confirmed with using of related tests .Analizing of quantifying data with using of constructed equations used with maximum squares and presented final pattern of dimensions ,Effective factors and results of media pattern of citizenship rights .The results show that effective factors have effect on dimensions and dimensions of media pattern of citizenship rights have effect on its resultsهدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رسانه ای حقوق شهروندی ایرانیان است. این پژوهش بصورت آمیخته(کیفی و کمی) انجام گرفته است. در بخش کیفی داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است و روش نمونه گیری، نمونه گیری گلوله برفی بود که تعداد 17 نفر از (تا حد اشباع نظری) ادامه یافت. تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار Maxqda انجام گرفت. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری از بین کارشناسان حقوق، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و روزنامه نگاران شمال غرب کشور که تعداد آنها 10000 نفر می باشد انتخاب شده که با استفاده از فرمول کوکران 370 نفر محاسبه و بدست آمد. ابتدا نمونه گیری خوشه ای و سپس بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای الگوی رسانه ای حقوق شهروندی بر اساس مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری، مطالعه پیشینه تحقیق در ایران و جهان و مصاحبه نیمه ساختار یافته استخراج شد و برای تایید در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون های مربوط مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های کمی با استفاده از معادلات ساختاری به روش حداکثر مربعات استفاده شد و الگوی نهایی ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای الگوی رسانه ای حقوق شهروندی ارائه شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر ابعاد تاثیر دارد و ابعاد الگوی رسانه ای حقوق شهروندی بر پیامدهای آن موثر است.https://www.jcsc.ir/article_44625_e8bacdda2e46b2c735bf21e5603317de.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Representation of the nation brand of Iran in the photos of the Associated Pressبازنمایی برند ملی ایران در عکسهای خبرگزاری آسوشیتدپرس3113514482210.22034/jcsc.2020.136092.2221FAمهدی محسنیان راداستاد تمام دانشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادقحمید عابدیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.Journal Article20200501National branding, has become one of the necessities facing countries in the age of globalization. Meanwhile, the international media, relying on their high influence, have a key role in constructing positive or negative meanings in the minds of their audiences and therefore Any representation provided by them will have a direct impact on strengthening or weakening the national brand of countries at the international level. The present research aims to determine the representation of the national brand of Iran in the Associated Press photos, which was done by deep content analysis of 16,994 photos by purposive sampling method and the data were categorized by reverse coding technique by software MRP. The results of the study show a very political and completely negative brand of the "government" dimension of Iran, as warmonger religious fundamentalists, sponsors of terrorism and inefficient, who violate the civil rights of citizens through censorship and banning the media, arresting and imprisoning political and civil activists and impose strict religious frameworks. However, in the period before the victory of the Islamic Revolution of Iran, a completely different representation of a modern aristocratic dictatorship with constructive and effective international interactions to strengthen world peace and security has been presented.<br /> [1]مفهوم نسبتاً جدید «برند ملی»، در واقع، مجموع تصوراتی است که ذینفعان بینالمللی از مردم، مکان، زبان، تاریخ، غذا، مد، چهرههای مشهور و نامدار، برندهای شناختهشده و جهانی مربوط به محصولات یک کشور دارند. این مفهوم در عصر جهانیشدن، به یکی از ضرورتهای پیش روی کشورها تبدیل شده است. در این میان، رسانههای بینالمللی با تکیه بر قدرت نفوذ بالایی که دارند، نقشی کلیدی در ساخت معنیهای مثبت یا منفی در ذهن مخاطبان خود داشته و بنابراین هرگونه بازنمایی ارائهشده از سوی آنها تأثیر مستقیمی در تقویت یا تضعیف برند ملی کشورها در سطح بینالمللی خواهد داشت. در این پژوهش، با هدف تعیین چگونگی بازنمایی برند ملی ایران در عکسهای خبرگزاری آسوشیتدپرس، تعداد 16994 عکس مرتبط با برند ملی ایران بهعنوان نمونه، با روش تحلیل محتوای عمقی و از طریق تکنیک مقولهبندی با استفاده از دستورالعمل کُدگذاری معکوس توسط نرمافزار ام. آر. پی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش، نشان دهندۀ یک برند بهشدت سیاسی و سراسر منفی از بُعد «حکومت» ایران، در قالب بنیادگرایان دینیِ جنگطلب، حامی تروریسم و ناکارآمد است که به نقض گستردۀ حقوق مدنی و قضایی شهروندان از طریق سانسور و توقیف رسانهها، بازداشت و زندانیکردن فعالان سیاسی و مدنی و تحمیل چارچوبهای سختگیرانۀ مذهبی اقدام مینمایند. هرچند در مقطع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بازنمایی کاملاً متفاوتی مبنی بر یک حکومت دیکتاتوری اشرافی مدرن و دارای تعاملات بینالمللی سازنده و تأثیرگذار در جهت تقویت صلح و امنیت جهانی مواجه هستیم.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] این مقاله، مستخرج از رسالۀ دکتری حمید عابدی با عنوان «بازنمایی برند ملی ایران در عکسهای خبری دو خبرگزاری AP و AFP» در دانشکدۀ علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی است.https://www.jcsc.ir/article_44822_ba7cc666c9f02e868adecc8481eac52a.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575165920200822Investigating the relationship between cultural intelligence and social responsibility among post graduate student of Kermanshah Islamic Azad Universityبررسی رابطه بین هوش فرهنگی و میزان مسئولیت پذیری اجتماعی میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه3533814427110.22034/jcsc.2020.82405.1556FAعلی مرادیدانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی،
اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران0000-0002-1644-463XJournal Article20191101Social responsibility is one of the most important socio-cultural components of a civil society and it is a feature of development that people public and private sectors of every society with emphasize on abiding the rules of civil society, will teach the valuable and normative educations according to very same community since childhood by using the social communications, direct and indirect face to face interactions, and so this process will lead to developing a sustainable community. Based on this the main purpose of the current research is to investigate the relationship between cultural intelligence and social responsibility of post graduate students of Kermanshah Islamic Azad University. This study took place by using cross-sectional method and scaling technique. Data collecting was through questionnaire alongside interview, and SPSS software 22 version was used to process and statistical analysis of data. Obtained results of current research shows that there is no significant relationship between age, sex, marriage status, lodging with social responsibility, but there is significant relationship between level of education and social responsibility. Regression results indicate that Cultural Intelligence of strategy with (Beta=.356) the greatest amount of variance in the dependent variable and in the second place with academic level (Beta=.354), variable of motivational cultural intelligence (Beta=.235), the variable verbal IQ (Beta=.146) and cultural intelligence is variable at (Beta=.121) the end.مسئولیتپذیری اجتماعی از مهمترین مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی یک جامعه مدنی و از جمله ویژگیهای توسعه یافتگی است که در هر جامعهای افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی با تأکید بر تبعیت از قوانین مدنی جامعه، آموزههای ارزشی و هنجاری مطابق با فرهنگ همان جامعه را از دوران کودکی به وسیله ارتباطات اجتماعی، تعاملپذیرى و کنشهاى متقابل اجتماعى رو در رو به صورتهاى مستقیم و غیر مستقیم آموزش مىدهند، این فرایند منجر به توسعه پایدار جامعه مىگردد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و میزان مسئولیتپذیری اجتماعی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه میباشد. این مطالعه با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و تکنیک پیمایش انجام پذیرفت. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه توأم با مصاحبه انجام گرفت، سپس برای پردازش و تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS22 استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بین سن، جنسیت، وضعیت تأهل و محل سکونت با مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد متغیر هوش فرهنگی راهبردی با بتای 356/0beta= بیشترین مقدار واریانس متغیر وابسته را تبیین کرده است و در مرتبه ی دوم متغیر مقطع تحصیلی با بتای 354/0beta=، متغیر هوش فرهنگی انگیزشی با235/0beta=، متغیر هوش دانشی با 146/0beta= و در پایان متغیر هوش فرهنگی کلامی با 121/0beta= قرار دارد.https://www.jcsc.ir/article_44271_93a571da5680d2dc7f5c8c86ca6e17f8.pdf