انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Civilization and Culture, the role of Cause and Effectتمدن و فرهنگ نقش علّی و معلولی12323658410.22034/jcsc.2019.36584FAمرتضی مردیهاعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20190923در گفتار رایج علمی و فکری معاصر، غالباً فرهنگ در جایگاه علت و متغیر مستقلی قرار میگیرد که بسیاری از امور اجتماعی را همچون معلول و متغیر تابع تبیین میکند، اما از این کمتر سخن گفته میشود که فرهنگ خود معلول چه عامل یا عواملی است. بهنظر میرسد ترجیح بر این بوده است که فرهنگ مقامی ارجمند داشته باشد که با نقش علّی آن تناسب بیشتری دارد تا موقعیت معلولی. در حالیکه فرهنگ از محیط بهشدت متأثر است تا جایی که میتوان گفت تاحدودی مولود و معلول آن است. فرهنگ یک نرمافزار یا یک ابزار نرم است که در دنباله و تکمله سختافزار یا ابزارهای سخت به کار رفع بهتر نیازهای بشر میآید. به حکم تأثیر محیط، در فضاهای بدوی تفاوت در محیط طبیعی و جغرافیایی باعث تفاوت فرهنگها بوده است و، به سبب همین تأثیر محیط، در فضای مدرن، محیط صناعی و کالبدی در موقعیت علت فرهنگ قرار میگیرد؛ در نتیجه، بهسبب همگرایی صنعت و توسعۀ شهری در جهان، فرهنگها هم به تَبَعِ آنها به سمت یک کانون همگرایی میکنند. به این شکل، فرهنگ در معنای قدیم آن یعنی فرهیختگی، که عام و ارزشگذار بود، جایگزین معنای مردمشناختی مدرن آن میشود که با تنوع همراه و از ارزشگذاری و مقایسه گریزان بود.https://www.jcsc.ir/article_36584_9676b5b0822a79759c9fd17f28fa6d57.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557515552019082376/5000
Sociological analysis of the role of intercultural communication in reducing the challenge of Islamophobia in the worldتحلیل جامعه شناختی نقش ارتباطات میان فرهنگی در کاهش چالش اسلام هراسی در دنیا33613667010.22034/jcsc.2019.36670FAابراهیم فیاضدانشگاه تهران .گروه انسان شناسیزینب نادیدانشگاه تهران ،رشته دانش اجتماعی مسلمینJournal Article201808191108/5000<br /> In recent years, Islamophobia and clashes against Muslims have created many problems and problems not only for Muslim citizens in different parts of the world, but also a major challenge for the whole world. The history of human societies suggests that the lack of social interaction has been the cause of misunderstanding, suspicion and social conflict between human societies. The thinkers consider the context of sustainable peace to be intercultural, which plays an important role in reducing violence, promoting friendship, social tolerance and Social tolerance. In this article, the present paper addresses the role and influence of intercultural communication in reducing Islamophobia in the world. The present research method is based on the subject-matter of the documentary-analytic type. The results of the sociological analysis of the present study show that communication Interculturalism can play a major role in reducing the extent of Islamophobia in the present world, effective mechanisms in the field of intercultural communication to enhance the collective spirit, create a background for shared emotions and religious experience, retrieve and create common sacred symbols, dialogue between Muslims and the West, facilitating information from various religions This is the ultimate role in reducing fear of Islam and Islamophobia in the world will be.در سالهای اخیر اسلامهراسی و جریان سازی علیه مسلمانان مسائل و مشکلات عدیده ای را نه تنها برای شهروندان مسلمان در مناطق مختلف جهان به وجود اورده بلکه به یک معضل و چالش عمده و اساسی برای کل دنیا تبدیل شده. تاریخ اجتماعات بشری حاکی از این است که فقدان تعامل اجتماعی، زمینهساز سوءتفاهم، سوءظن و تضاد اجتماعی بین جوامع انسانی بوده است ، متفکران، زمینه صلح پایدار را منوط به تعامل میان فرهنگی میدانند که نقش مهمی در کاهش خشونت، ترویج دوستی، مدارای اجتماعی و بردباری اجتماعی دارد. به این ترتیب در مقاله حاضر به نقش و تاثیر ارتباطات میان فرهنگی در کاهش اسلام هراسی در دنیا پرداخته ایم ،روش پژوهش حاضر با توجه به موضوع و مسئله از نوع اسنادی –تحلیلی است .یافتههای حاصل از تحلیل جامعه شناختی پژوهش حاضر نشان میدهد ،ارتباطات میان فرهنگی میتواند سهم عمده ای در کاهش میزان اسلام هراسی در دنیای حال حاضر داشته باشد، مکانیسمهای مؤثر در حوزه ارتباطات میان فرهنگی عاملی در جهت تقویت روح جمعی، ایجاد زمینه برای احساسات و تجربه دینی مشترک، بازیابی و خلق نمادهای مقدس مشترک، گفتگو میان مسلمانان و غربیها، تسهیل اطلاعیابی از ادیان گوناگون است ، که در نهایت نقش موثری در کاهش اسلام هراسی و اسلام ستیزی در دنیا خواهد داشت.https://www.jcsc.ir/article_36670_fa06826d0074592e2e27ed8eeb6ab1a1.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Architectural Concerns in Children’ Educational Spaces
A Comparative Study in Tehran and Torontoالزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان بررسی تطبیقی دو شهر تهران و تورنتو63793667110.22034/jcsc.2019.36671FAمرضیه آزادارمکیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،Journal Article20181022Children have many significant roles in their surrounding environments. They alter, modify and recreate spaces they are involved. Today many important architects employ children in the very first stages of their architectural creations. Children are considered as elements of spaces specifically spaces allocated to them, namely kindergartens. However in Iran kindergartens are not constructed based on this namely group’s needs and wills. Children are ignored and not evaluated as the primarily components of the formation of these spaces. In this article the named issue is studied through a survey of 5 different kindergartens built in Tehran and compared with 5 others in Toronto Canada. The Christopher Day theory, observation and interviews have been applied and therefore employed in different studied kindergartens in Tehran. Results indicate architecture for children is related to education, art and design creation. According to the named necessary children concerns, it is shown that most kindergartens in Iran are designed regardless of basic children needs.محوریت دادن به ساخت و معماری مهدکودکها در جهان، انقلابی در برنامه آموزشی کودکان بود که از سال ۱۸۳۰ شروع شد و همچنان ادامه دارد. از این زمان به بعد است که معماران و سازندگان مهدکودکها تلاش بسیاری در نوسازی مهدکودک ها کردند. گروهی از آنها بیشترین وقت خود را صرف دوام، فضا و هزینههای طراحی در مهدکودکها کردند و ایجاد خلاقیت و ارتباط با محیط را در این فضاهای انسانساخت محوریت بخشیدند. امروزه در طراحی معماری خاص کودک معیارهایی فراتر از ابعاد و اندازهها مورد مطالعه قرار میگیرند؛ هرچند در ایران همچنان مهدکودکهای طراحی شده در استانداردهای اولیه دارای نواقصی بسیار هستند. مسئلهای که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است، شناخت مقایسهای بین معماری مهد کودک در تهران و تورنتو (دو شهر مهم و پر جمعیت و چالش) میباشد. در مطالعه صورت گرفته بر اساس بهرهگیری از رویکرد نظری کریستوفر دی، از روش مشاهده و مصاحبه، به مقایسه تعدادی مهدکودک در تهران و در مقابل تعدادی در تورنتو کانادا پرداختهایم. حاصل این تحقیق نشان از این دارد که معماری مهدکودکهای ایران در زمینههایی چون استانداردهای فضایی، ابعاد و دید و منظر دارای ضعف میباشند در حالی که در معماری مهدکودکهای تورنتو، معماری وابسته به آموزش، هنر و خلاقیت طراحی شده است. با توجه به نیاز اولیه معماری مهدکودک به ملاحظات کودکانه به چنین جمعبندی دست یافتیم که در معماری مهدکودک ایرانی بر خلاف معماری مهدکودک غربی ملاحظات کودکانه در کمترین حد خود دیده شده است.https://www.jcsc.ir/article_36671_864d1ff5ac23baaba7313da5dd692a75.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823The Mythological Hero in the Cinema of Masoud Kimiaiقهرمان اسطورهای در سینمای مسعود کیمیایی811063667210.22034/jcsc.2019.36672FAزهرا مجدی زادهدانشگاه تهراناعظم راودرادمعاون پژوهشیزهره طاهردانشگاه تهرانJournal Article20190929In this article, the hero and hero characteristics in the cinema of Masoud Kimiai have been studied, and also the impact of social situations on the evolution of the hero in pre-revolution and post-revolution of Iran in Kimiai's films are considered. Therefore, “Qeysar”, “Dash Akol” and “Reza, the Motorcyclist” are selected from his films before the Islamic Revolution in Iran and “The Boss”, “Trial on the Street” and “Crime” are three examples of his films after the revolution. The method used in this study is narrative analysis based on the theory of hero archetype by Joseph Campbell. The findings of this study showed that the reflection of social conditions leads to the creation of two different kinds of heroes in the cinema of Masoud Kimiai. Therefore, the heroes in Kimiai’s films, before the Islamic Revolution, have legendary characteristics; nonetheless, in recent years, his narrative view is far from his past one and his heroes, according to social conditions, have sunk in everyday life.در این مقاله، قهرمان و ویژگیهای آن در سینمای مسعود کیمیایی، مورد مطالعه قرار گرفته و نیز تأثیر شرایط اجتماعی بر تحولات قهرمان در آثار پیش از انقلاب و پس از انقلاب کیمیایی، موردتوجه واقع شده است. برای این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، سه فیلم «قیصر»، «داشآکل» و «رضا موتوری» از آثار پیش از انقلاب و سه فیلم «رئیس»، «محاکمه در خیابان» و «جرم» بهعنوان نمونههایی از آثار پس از انقلاب وی انتخاب و تحلیل شدهاند. روش مورد استفاده در این مقاله نیز «تحلیل روایت» بوده است که با استفاده از «کهنالگوی قهرمان جوزف کمبل» انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که بازتاب شرایط اجتماعی هر دوره، منجر به خلق دو گونۀ متفاوت از قهرمان در سینمای کیمیایی شده است؛ بدین ترتیب که قهرمانان سینمای کیمیایی، در دوران پیش از انقلاب، دارای ویژگیهای اسطورهای هستند، درحالیکه روایت کیمیایی از قهرمان در سالهای اخیر، از الگوهای اسطورهای پیشین خود فاصله گرفته است و قهرمانانی را شاهد هستیم که متناسب با شرایط اجتماعی، در زندگی روزمره غرق شدهاند.https://www.jcsc.ir/article_36672_1e0f948aaf33bac5bb548100725d1d65.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823A Narrative Analysis of the Lower Class Construction in Post-Islamic Revolution Cinemaتحلیل روایت برساخت طبقه فرودست در سینمای پس از انقلاب اسلامی1071293667310.22034/jcsc.2019.36673FAساره امیریدانشجواحسان آقاباباییهیئت علمی/ دانشگاه اصفهانJournal Article20171024The present study aims to describe the lower class construction in the film narratives after the Islamic Revolution in Iran and to interpret how social-political changes might have affected this construction. To this end, a narrative analysis was conducted on a number of 16 films made during the period 1981-2016 drawing upon Zygmunt Bauman’s theory of the new poor. The findings suggested that the poor were represented as victorious and valuable in the movies made in the 1980s. However, the value attached to the represented poor gradually reduced in the next decade so that they were illustrated as victims of social harms in the 1990s, as impotent people in the 2000s, and eventually as guilty people in the 2010s. The cinematic construction of these concepts tends to reproduce the dominant cultural discourses in Iran in any given decade so that, in a bigger picture, the trend of representations aligns with the consumer capitalism discourse towards the poor.هدف پژوهش حاضر مطالعه نحوه برساخت طبقه فرودست در سینمای پس از انقلاب و تفسیر رابطه این برساخت با بافت اجتماعی - سیاسی زاینده آن است. بدین منظور با مطالعه موقعیت طبقه فرودست پس از انقلاب و بهره گیری از نظریه «فقرای جدید» «زیگمونت باومن» 16 فیلم ساختهشده بین سالهای 1360-1395 «تحلیل روایت» شدند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فقرا در سینمای دهه شصت افرادی پیروز و ارزشمند بازنمایی شده اند. پسازآن اما در سیری نزولی از بار ارزشی چهره بازنمایی شده از فقرا کاسته شد و در دهه هفتاد قربانی آسیبهای اجتماعی، در دهه هشتاد افرادی ناتوان و درنهایت به افرادی گناهکار در دهه نود بدل شدند. برساخت سینمایی این تصاویر به نوعی بازتولید گفتمانهای مسلط فرهنگی ایران در هر دهه است و در نمایی کلیتر میتوان روند این بازنماییها را در راستای همسو شدن با نگاه گفتمان سرمایهداری مصرفی به فقرا دانست. . . . . .https://www.jcsc.ir/article_36673_6844ba61209815c621482386e8cfe810.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Social Network, E-government and digital democracyتاثیر شبکههای اجتماعی بر تحقق دموکراسی دیجیتال مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران1311513667410.22034/jcsc.2019.36674FAشراره مهدی زادهدانشکده الزهرامنصوره شیفتهکارشناس ارشد پژوهش اجتماعیJournal Article20180415Communication and information technologies, especially social networks, have the ability to provide areas and public spaces and shape a new kind of governance, called e-government or e-government, to exchange information and discuss and participate. Broader citizens. The present research studies the impact of the role of social networks on the realization of digital democracy. The purpose of this study is to examine the extent to which virtual networks and e-government can provide the context and conditions for the realization of digital democracy through the formation of a public sphere.<br /> The statistical population of this study is the students of Mazandaran University and instrumental researcher made questionnaire. The findings of the study indicate the high utilization of virtual networks and e-government services. However, the use of social networks and e-government services is for medium and low levels of political activity, meaning that the realization of digital democracy has not been fully implemented, but the explicit results confirming the main hypotheses of the research are the existence of the relationship between the network Social, e-government, and digital democracy.تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی به ویژه شبکه های اجتماعی این توانایی را دارا هستند که با فراهم نمودن حوزه و فضای عمومی و شکل دهی به نوع جدیدی از حکومت گری تحت عنوان دولت الکترونیک یا حکومت گری الکترونیک زمینه هایی را برای تبادل اطلاعات و بحث و مشارکت گسترده تر شهروندان فراهم نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقش شبکه های اجتماعی در تحقق دموکراسی دیجیتال می پردازد . هدف از انجام این پژوهش بررسی این امر است که تا چه اندازه شبکه های مجازی و دولت الکترونیک می توانند زمینه و شرایط تحقق دموکراسی دیجیتال را از طریق تشکیل حوزه عمومی فراهم سازند .<br /> جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندران و ابزار به کار رفته پرسشنامه محقق ساخته می باشد . یافته های پژوهش نشانگر میزان استفاده بالا از شبکه های مجازی و خدمات دولت الکترونیک است. با این وجود استفاده از شبکه های اجتماعی و خدمات دولت الکترونیک به منظور فعالیت سیاسی در سطح متوسط و پایین قرار دارد به این معنی که تحقق دموکراسی دیجیتال به طور کامل صورت نگرفته اما،نتایج تبیینی با تایید فرضیه های اصلی تحقیق ناظربر وجود رابطه بین شبکه های اجتماعی ، دولت الکترونیک ودموکراسی دیجیتال می باشد.https://www.jcsc.ir/article_36674_ef7dfdd45ab19b77601919d493c25f54.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Cyberspace and Mannequin: Semiotic Analysis of Mannequin Challengeفضای مجازی و مانکن شدگی: تحلیل نشانه شناختی چالش مانکن1521723667610.22034/jcsc.2019.36676FAمهدی پرورپژوهشگر آزادمحمد تقی عباسی شوازیعضو هیئت علمی0000-0001-9806-5934احسان حمیدی زادهعضو هیات علمی بخش جامعه شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20181226This study presents a theoretical - practical mechanism to analyze the discourse spaces with a semiotic approach that could be used in communication research and cinematic studies. To do so, we first provide an overview of the theoretical bases of the “semiotic” approach to discourse analysis, along with the practical foundations of this approach. The semiotic approach seeks to penetrate the semantic depth and explore the unstable meanings of movies within the discourse framework; the discourse that, particularly in cinema, forms the spaces in which the meaning creation process happens. <br />This research, simultaneously and in relation to each other, studies two main categories of discourse spaces namely the elements of the physical and the emotional space by which it explores the meaning in each and all of the movie-shots. In order to provide further implications for this approach, the study analyzes “A Cube of Sugar”, a well praised and important Iranian movie that contains a considerable semiotic aspects. At the end we suggest some concluding points about this approach to discourse analysis with examples from the movie.در این تحقیق با استفاده از بینش روشمند نشانهشناسی به تجزیه و تحلیل پدیده رسانه-ای "چالش مانکن" اقدام شده است؛ این مطالعه با هدف کشف و فهم دلالتهای ضمنی "چالش مانکن" و واکاوی چگونگی عملکرد و اثرگذاری آشکار و پنهان رسانههای تعاملی بر روی کاربران در قالب جریانسازیهایی رسانهای بوده است. بدین منظور، 3 ویدیو خارجی از سایت یوتیوب و 3 ویدیو ایرانی از سایت آپارات انتخاب و مطابق عناصر تحلیلی نشانهشناسی رولان بارت تحلیل شدند، براساس علائم و نشانههای استخراج شده، نتایج حاکی است اسطورهای فعال نمایی، نمایش چشمگیر، مصرف نمایشی، نمایش نمایش چشمگیر، خلاق نمایی و نمایش تنآسایی مهمترین دلالت های ضمنی این چالش و عوامل احتمالی ترغیب کاربران به مشارکت در این چالش بوده است. به نظر میرسد، کاربران شبکه های اجتماعی و چالش مانکن نه تنها کاربرانی کاملا فعال، خلاق و با عاملیت تام نیستند، بلکه به عنوان "سوژههایی سر به راه" و مانکنهایی آلت دست در بستری از فراغت و سرگرمی نه تنها چیزی را به چالش نمیکشند بلکه طی رفتاری مقلدانه و تودهای در راستای تداوم ارزشهای سرمایه داری عمل می کنند.https://www.jcsc.ir/article_36676_d631116364955db7ac9530813b713aa0.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Survey the Social and Cultural Activities of Intellectuals in Virtual Social Networks and Their Impact on Students' Political Culture (Phenomenological Study)بررسی فعالیت اجتماعی و فرهنگی روشنفکران در شبکه های اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر فرهنگ سیاسی دانشجویان1732063668110.22034/jcsc.2019.36681FAمحمدرضا انواریدانشجوی علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید علی رحمان زادهاستادیارگروه علوم ارتباطات اجتماعی عضو هیات علمی واحد تهران شمال، ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-6002-0853محمدباقر تاج الدیناستادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تهران ،تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسروناز تربتیاستادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق دانشگاه آزاد اسلامی, تهران, ایرانJournal Article20180703The present study in terms of goals, is applicable, in terms of nature and type of study among qualitative research and among interpretative using the phenomenological research strategy of “Van Mennen”, we seek to explain the essence of experience through the phenomenon of social and cultural activities of intellectuals in virtual social networks and the deep understanding of this phenomenon on students ' political culture. The research study field included students from the Tehran Science and Research Branch. The data of this research were collected through purposeful sampling and in-depth interview with 21 people and analyzed using Van Mennan's phenomenological analysis method. After analyzing the data, the main themes and several sub-themes were obtained, which in total showed that the role of intellectuals as knowledgeable people in society , whether in civil institutions and social organizations , and in the state of belonging to parties and political parties , has been publicly affecting the political culture of society in a form of forms and in the social and social sense of students , students are finally involved in the formation of a national emotional and emotional state .پژوهش حاضر از نظر اهداف، کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «ون منن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه از پدیده فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی روشنفکران در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده بر فرهنگ سیاسی دانشجویان است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است. داده های این پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و با مصاحبه عمیق با 21 نفر گردآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسانه ون منن تحلیل شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مضمونهای اصلی و چندین مضمون فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تا حدودی بر فرهنگ سیاسی جامعه اثرگذار بوده و در پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکل گیری تفکر و احساسی ملی تأثیرگذار است.https://www.jcsc.ir/article_36681_281466252e44e2167238184edb2a7d9b.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Press Coverage of the Iranian Oil industry Nationalization -1950
(A Content Analysis of Daily Bakhtar-e- Emrooz and Be-Sooy-e-Ayandeeh during Four weeks before and after the Event)پوشش خبری ملی شدن صنعت نفت در روزنامههای بسوی آینده و باختر امروز (تحلیل محتوای مطالب دو روزنامه چهار هفته قبل و بعد از رویداد ملی شدن صنعت نفت)2072253667810.22034/jcsc.2019.36678FAحسین افخمیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0009-0006-9011-5478مسعود علیدادیدانشگاه علامه طباطبایی0009-0006-9011-5478Journal Article20171217This paper analyzes the history of the content of two party newspapers towards the future and the West and their role in the nationalization of the oil industry. In the years of 1320 to 1332 (1941-1953), political parties were active participants and legally authorized to operate in Iran. The political parties were aware of the power of the press, and each of them benefited from the publication of a daily or weekly to advance their goals and purposes. The Iranian National Front under Leadership of Mosadiq and the Tudeh party of Iran were two powerful political forces at thet time. The Tudeh party benefited from popular support and Soviet international politics, and the National Front consisted of a coalition of several small parties that relied on the nationalist spirit of Iranians. In the course of the nationalization of the oil industry, the two parties' publications continuously focused on the nationalization of the oil industry, and propagating anti-British and anti-BP rhetoric.<br /> In this research, using a quantitative content analysis method, we analyzed the news content of the nationalization of the oil industry in two newspapers for a period of four weeks before and after the nationalization event in two party dailies, representing the National Front (Bakhtar-e- Emrooz) and the Tudeh Party (Bakhtar-e- Emrooz).<br /> The findings of the research showed that the Bakhtar-e- Emrooz newspaper, published more positive news about the future of oil nationalization than the other one.این مقاله با نگاهی تحلیلی- تاریخی به بررسی محتوای دو روزنامه حزبی بسوی آینده و باختر امروز و نقش آنها در پوشش خبری جریان ملی شدن صنعت نفت میپردازد. در سالهای 1320 تا 1332 احزاب به راحتی و با مجوز قانونی در ایران فعالیت میکردند. احزاب سیاسی که به قدرت مطبوعات آگاه بودند و هدفمند نشریه ای را منتشر می کردند. جبهه ملی ایران و حزب توده ایران دو حزب قدرتمند در آن دوران بودند و هر دو نشریه ارگان داشتند. حزب توده از پشتیبانی مردمی و در راستای سیاستهای بین المللی شوروی فعالیت میکرد و جبهه ملی ایران نیز متشکل از چندین حزب کوچک و بزرگ بود که بر مرام ناسیونالیستی ایرانیان متکی بود. در جریان ملی شدن صنعت نفت، نشریات دو حزب به طور مستمر به اخبار ملی شدن صنعت نفت از دریچه تفکرات حزبی خود توجه ویژه ای نشان می دادند.<br /> این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی مطالب خبری مربوط به ملی شدن صنعت نفت در دو روزنامه باخترامروز و بسویآینده تجزیه و تحلیل خواهد کرد که هرکدام به ترتیب، ارگان جبههملی ایران و حزب توده ایران بودند. یافته های تحقیق نشان می دهد که روزنامه باختر امروز نسبت به روزنامه بسویآینده در چهار هفته قبل و بعد از ملی شدن صنعت نفت ایران اخبار مثبتتری را منتشر کرده است.https://www.jcsc.ir/article_36678_f057c02b59bec0945aeb1cd296b0ede0.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823study on health promotion news coverage in ISNA, TASNIM AND MEHR news agenciesبررسی پوشش خبری «ارتقای سلامت» در خبرگزاریهای ایسنا، تسنیم و مهر2272493667910.22034/jcsc.2019.36679FAثریا احمدیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی0000-0002-3232-9375فریبا المطهریهمکار پژوهش/ پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدارمنصور ساعیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171220News agencies are one of the sources of information and health news in our country. However, the study that examined the issue of health communication in this media has been less widely seen. "Health Communication" is the art of information technology, the impact and encouragement of individuals, institutions and public audiences on important health topics. This article aims to understand the approach of three news agencies ISNA, TASNIM and MEHR in addressing the issue of "promoting health" and "understanding the format of health messages" in the coverage of health-related topics. For studying, the framework for framing theory and the Tannahill Health Promotion Model, which depicts the areas of health promotion, and content analysis method were used. 507 items were investigated during the period from May to August 2014. The findings showed that among the various health topics, news agencies considered "health-related benefits, such as proper nutrition, exercise, and vaccination," with 18.9%. Supporting health in the media in the form of three themes: "health policies", "legal and legal controls" and "restrictive or unwanted policies of unhealthy actions" were investigated, which supports health agencies with 70.6% in the form of "health supportive policies". They considered less than two other issues. Aggregates have highlighted early prevention, with 83 percent showing. News agencies have used more positive messages in the formulation of health messages, with a frequency of 32.4%.خبرگزاریها یکی از منابع دریافت اطلاعات و اخبار سلامت در کشور ما به شمار میروند. با این حال مطالعهای که موضوع ارتباطات سلامت را در این رسانه بررسی کرده باشد، کمتر دیده شده است. «ارتباطات سلامت» هنر و تکنیک اطلاعرسانی، تأثیر و ترغیب افراد، نهادها و مخاطبان عمومی در مورد موضوعات مهم سلامتمحور است. این مقاله با هدف شناخت رویکرد سه خبرگزاری ایسنا، مهر و تسنیم در پرداختن به موضوع «ارتقای سلامت» و «شناخت قالب پیامهای سلامت» در پوشش موضوعات سلامت محور تدوین شده است. برای مطالعه از نظریههای برجستهسازی، چارچوببندی و الگوی ارتقای سلامت تانهیل که محدودههای ارتقای سلامت را به تصویر میکشد با روش تحلیل محتوای مقولهای استفاده شد و 507 مطلب سلامتمحور خبرگزاریهای مورد بررسی طی بازه زمانی اردیبهشت 1393 تا شهریور1394 بررسی شد. یافتهها نشان داد از میان موضوعات مختلف سلامت، خبرگزاریها موضوع «منافع مرتبط با سلامت مثل تغذیه مناسب، ورزش و واکسیانسیون و ..» را با 9/18 درصد مورد توجه قرار دادهاند. حفاظت از سلامت در رخبرگزاریها در قالب سه موضوع «سیاستهای حامی سلامت»، «کنترلهای قانونی و حقوقی» و «سیاستهای بازدارنده یا محدودکننده اقدام ناسالم» بررسی شدند که حمایت خبرگزاریها از سلامت با 6/70 درصد در قالب «سیاستهای حامی سلامت» مشاهده شد و کمتر دو موضوع دیگر را مورد توجه قرار دادهاند. خبرگزاریها بر پیشگیری اولیه تأکید کردهاند که با 83 درصد خود را نشان داده و در صورتبندی پیامهای سلامت بیشتر از جاذبههای مثبت پیام استفاده کردهاند که با فراوانی 4/32 درصد دیده میشود.https://www.jcsc.ir/article_36679_a741076ad8463ccdc1552de7b706afc9.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520190823Sociological analysis of how to attract foreign investment from the perspective of experts according to the role of media diplomacyتحلیل جامعه شناختی چگونگی جذب سرمایه گذاری خارجی از منظر صاحب نظران با توجه به نقش دیپلماسی رسانه ای2512853668010.22034/jcsc.2019.36680FAقاسم روح اله زاده اندواریدانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمصطفی ازکیااستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقاتمحمد دادگراندانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر گروه ارتباطاتJournal Article20180523Economic development requires capacity building, and foreign investment is one of the capacities of linking the domestic economy with the global economy. Governments take measures to attract foreign investment to offset the backwardness, business prosperity, and the enjoyment of comparative advantages. Also, in order to establish national development, all institutions, including national media, have a role to play in this regard.<br /> The purpose of the research is to analyze the role of the national media in this field and provide appropriate solutions. To this end, using the basic methodology and interviewing the professors of economics, communications science and government officials and the media, the model of media factors effective on attracting foreign investors was obtained.<br /> The evaluation of the results of the final model of the paradigm of media factors shows that national media has failed to play the role of the national media due to the lack of specialized interaction with the government, the lack of a vision of investment, the lack of government media attachment, the demand and direction, and the lack of specialized economic forces. Media diplomacy will play in attracting foreign investors.توسعه اقتصادی نیازمند ظرفیت سازی، و سرمایه گذاری خارجی یکی از ظرفیت های پیوند اقتصاد داخلی با اقتصاد جهانی است. دولت ها برای جبران عقب ماندگی، رونق کسب و کار، بهره گیری از مزیت های نسبی، برای جذب سرمایه های خارجی تدابیری اتخاذ می کنند. همچنین برای بسترسازی توسعه ملی، همه نهادها از جمله رسانه ملی در این زمینه نقش بر جسته ای دارند. <br /> هدف پژوهش، تجزیه و تحلیل نقش رسانه ملی در این عرصه و ارائه راهکارهای مناسب است. به این منظور با بکارگیری روش بنیانی و مصاحبه با استادان اقتصاد، علوم ارتباطات و مقامات دولتی و رسانه، مدلِ عوامل رسانه ای موثر بر جلب سرمایه گذاران خارجی بدست آمد. <br /> ارزیابی نتایج مدل نهایی پارادایمی عوامل رسانه ای نشان می دهد: رسانه ملی به دلیل فقدان تعامل تخصصی با دولت، ترسیم نکردن چشم انداز سرمایه گذاری، فقدان پیوست رسانه ای دولت، مطالبه گری و جهت دهی و نیز فقدان نیروهای متخصص اقتصادی نتوانسته است، نقش دیپلماسی رسانه ای را در جلب سرمایه گذاران خارجی ایفا کند.https://www.jcsc.ir/article_36680_82df63a1fd139da9275a3393e5f778ef.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155520180922comparative study of the story of "Asahab Okhdod" in religious narratives and the animation of the "Fehrest Moghaddas" based on the theory of overtonationبررسی تطبیقی داستان «اصحاب اُخدود» در روایات دینی و انیمیشن «فهرست مقدّس» بر مبنای نظریّۀ فزون متنیّت22730725398010.22034/jcsc.2021.90128.1663FAزینب بنی اسدیدانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7394-7209محمدرضا صرفیدانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7394-7209یدالله آقاعباسیدانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدعلی صفورادانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20180716Many adaptive adaptive studies are interdisciplinary studies that rely on concepts such as interpersonal comparisons of literary sources and adaptation films. Georgetown's Extensive Text Theory is one of the most important ideas in intertextual adaptation, which considers the changes that have taken place in the adaptation process, considering the original text as a subtext and a cinematic work. Considering the advantage and applicability of this theory in the adaptive analysis of text and media, this paper, after analyzing the intertextual adaptation discussions, by comparative study of the storytelling narrative of "Ashab Okhdod" fiction and the cinematic animation of the "Fehrest Moghaddas", by descriptive-analytical method , Categorized and evaluated the types of gestures in the process of adaptation. Based on the results of analyzes and judgments, the adopter has succeeded in translating its intellectual and value system into a widespread audience with the maximum use of quantitative measures and frequent valuations.مبحث اقتباس یکی از مباحث مطالعات نظری و تحلیلی حوزۀ پژوهشهای ادبیّات تطبیقی به شمار میآید. بسیاری از مطالعات تطبیقی اقتباس، مطالعاتی بینارشتهای هستند که با تکیه بر مفاهیمی نظیر بینامتنیّت به مقایسۀ منابع ادبی و فیلمهای اقتباسی میپردازند. نظریّۀ فزون متنیّت ژرار ژنت، یکی از مهمترین نظریات در اقتباس بینامتنی است که با در نظر گرفتن متن اوّلیه به عنوان پیشمتن و اثر سینمایی به عنوان بیشمتن به بررسی تغییرات روی داده در فرایند اقتباس میپردازد. با توجّه به مزیّت و کاربرد این نظریّه در تحلیل و بررسی تطبیقی متن و رسانه، این مقاله پس از طرح مباحث مربوط به اقتباس بینامتنی، با بررسی تطبیقی روایت داستانی «اصحاب اُخدود» و انیمیشن سینمایی «فهرست مقدّس»، به روش توصیفی-تحلیلی، انواع گشتارهای روی داده در فرایند اقتباس را طبقه بندی و ارزشگذاری نموده است. بنا برنتایج تحلیلها و داوریها، اقتباسگر، با استفادۀ حداکثری از گشتارهای کمّی و ارزشگذاری مکرّر، در انتقال نظام فکری و ارزشی خود به مخاطبان موفّق بوده است.https://www.jcsc.ir/article_253980_a0eff2a3090a33ca7e3be1ec129122ba.pdf