انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823A Qualitative Analysis of Motivations for Joining Facebook Social Networkتحلیل کیفی انگیزههای عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک114227280FAنادر رازقیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانمحمود شارع پوراستادگروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانمهدی علیزادهدانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه مازندران.Journal Article20160306The importance and role of the internet in social and individual changes and interactions have been explored increasingly by a variety of scholars, especially after rising social media. Today, the study of social networks is one of the main interests of sociologists and a distinct paradigm in the field of sociology. <br />The purpose of this study is to examine the motivations that attract Iranian users to Facebook. To this end, 32 Facebook users were qualitatively interviewed using netnography methodology. The collected data were analyzed and interpreted thematically. The results show that there are two types of motivations: primary and secondary. The primary motivations includ curiosity, peers and friends' pressure, showing off their updatedness, entertainment and passing time, and community reconstruction. Secondary motivations include renewing old relationships, self-expression, feeling of existence, escape, free discussion, information give-and-take, and membership in virtual communities. The study suggests a pattern for membership motivations and concludes that policy-making in virtual social networks requires identifying the needs of the users, and the capacities and various dimensions of the networks. اهمیت و نقش اینترنت در تعاملات و تغییرات فردی و اجتماعی زندگی انسان امروزی به ویژه پس از پیدایش نخستین شبکههای اجتماعی مجازی بیش از پیش خود را نشان داده و امروزه مطالعه و تحلیل شبکههای اجتماعی به یکی از پارادایمهای اصلی جامعهشناسی تبدیل شده است. در همین راستا مطالعه کیفی حاضر به دنبال شناخت انگیزههای عضویت کاربران ایرانی در فیسبوک بوده است. به این منظور با استفاده از روش نتنوگرافی با 32 نفر از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک که به روش نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه کیفی انجام شد. دادههای گردآوریشده با روش تحلیل موضوعی یا تماتیک مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که انگیزههای عضویت در فیسبوک به دو دسته انگیزههای اولیه و ثانویه تقسیم میشوند. انگیزههای اولیه شامل کنجکاوی، فشار دوستان و همالان، نمایش به روز بودن، سرگرمی و وقت گذرانی، بازسازی اجتماع و انگیزههای ثانویه نیز شامل احیای روابط قدیمی، خود اِبرازی، احساسِ بودن، گریز، بحث آزاد، اطلاعیابی و اطلاع رسانی، عضویت در اجتماعات مجازی بودهاند. در بخش نتیجهگیری با طراحی الگوی انگیزهای عضویت در فیسبوک یافتهها مورد بحث قرار گرفتند.https://www.jcsc.ir/article_27280_5fcf6104e4be49ced0abeeb4aa157265.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823The Life Style of Motorcyclistsزندگی روزمره موتورسواران معیشتی437627281FAتقی آزادارمکیدانشگاه تهران0000-0001-9276-2149علیرضا صادقیدانشجوی دکترای جامعه شناسی توسعه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170204The social exclusion status of the disabled is one of the important subjects in the area of disability studies. The present study aims to understand and describe the social exclusion status of the disabled and how to distribute it among the disabled. In other words, the present study investigates the exclusion rat of the disabled from social relations and participations, education, labor marker and consequently the embarrassment of the disabled. The main purpose of the present study is to identify and examine the distribution of social exclusion aspects among the physical-motor disabled. Also, the questionnaire (survey) method was used in the present study. The statistical population of the present study includes the 15-64 year-old physical-motor disabled who have file in the social welfare department of Rey City. The sample size includes 369 subjects and data collection method is questionnaire. SPSS software was used to describe the data. The research findings show that the disabled experience a severe and high social exclusion in all its aspects including exclusion from social participation, so that 68.6% have very low social relations.<strong>این مقاله شرح روایت</strong><strong>ِ</strong><strong> زندگی تهیدستانی است که سیاستهای نولیبرال آنان را از بازار کار رسمی محروم و به مع</strong><strong>یشتشان</strong><strong> دست درازی کرده است. این گروه از محرومشدگان شهری به ناگزیر برای بهبود بخشیدن به زندگیشان به خیابانها <em>هجوم</em> آوردند و توانستند در «قلمروهای غیر رسمی» فضا و فرصت کار برای خودشان دست و پا کنند. کار برای طبقات متوسط و برخوردار شهری موقعیت این گروه از کارگران زیست معیشتی را در شهر <em>تثبیت</em> کرد. با وجود این، برنامه سلب مالکیت که همزمان با ریاضتهای اقتصادی سال 1389 شدت گرفته بود، دستاوردهای موتورسواران معیشتی را مورد تعدی قرار داد. این تحقیق نشان میدهد بازاری شدنِ فزاینده نظم شهری، چگونه معیشت گروههای فاقد امتیاز را حتی در محدودههای «غیر رسمی» تهدید میکند. تحقیق به روش کیفی و در شهر تهران انجام شده است.</strong>https://www.jcsc.ir/article_27281_d99f25c67e89f2f380198a89a3d96ca9.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823A Study of the Relation of Public Sociology and Cultural Studies (A Review of the Two in Iran)بررسی نسبت بین جامعهشناسی مردممدار و مطالعات فرهنگی (با نگاهی به رابطهٔ آنها در ایران)7710427282FAپیمان محمودیدانشگاه شاهداصغر احمدیمدیر گروه روان شناسی اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20160403Cultural studies is a relatively new field of scholarship in social sciences. Rising the field in Iranian academia was challenging as far as some sociologists considered it as a replacement for sociology recalled the <em>death of sociology</em>. There is also a new type of sociology which tries to fill the gap between sociology and the public: public sociology. In other words, criticizing the neglect of individuals and their culture in the formal sociology, both public sociology and cultural studies are concerned with people, their lives and their culture. According to the study, the most important similarities between cultural studies and public sociology are their focus on emancipation, culture, and qualitative methodology. The two fields do not believe in theorization and intrinsic norms and claim to be critical. The main differences between cultural studies and public sociology comes from the different levels of attention they give to academic discussions and also different classes in the society. In this paper, we explain how public sociology and cultural studies approach these issues and compare their points of view. <strong>مطالعات فرهنگی رشتهای نسبتاً جدید درمیان رشتهها و گرایشهای گوناگون علوم اجتماعی است که در دنیا مطرح شده است و این رشته در ایران پس از ورود به دانشگاه چالشهای بسیاری را ایجاد کرده است تا جایی که برخی از جامعهشناسان آن را جایگزین جامعهشناسی دانستهاند وسخن از مرگ جامعهشناسی به میان میآورند. جامعهشناسی مردممدار هم نوع جدیدی از جامعهشناسی است و میخواهد فاصله</strong><strong>ٔ</strong><strong> ایجاد شده بین جامعهشناسی و مردم را پر کند. به بیان دیگر آنچه که در جامعهشناسی مردممدار و مطالعات فرهنگی دارای اهمیت میباشد، توجه به مردم و زندگی و فرهنگ آنها است هر دو گرایش مدعی هستند که مردم و فرهنگ مورد بیتوجهی جامعهشناسی رسمی و رایج قرار گرفتهاست. بر اساس یافتههای این پژوهش، مهمترین نقاط اشتراک مطالعات فرهنگی و و جامعهشناسی مردممداردر بحث رهاییبخشی، توجه به فرهنگ، عدم نظریهپردازی، داشتن روش کیفی، نداشتن هنجار ذاتی، انتقادی بودن است واین دو در زمینه</strong><strong>ٔ</strong><strong> فرادانشگاهی بودن، توجه به همه طبقات مردم تا حدودی با هم تفاوت دارند. از این رو ضمن توضیح نوع نگاه مطالعات فرهنگی و جامعهشناسی مردممدار به مقولات ذکر شده، به وجوه اشتراک و افتراق نگاه آنها پرداخته شده است. همچنین به لحاظ هستیشناختی و معرفتشناختی نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند.</strong>https://www.jcsc.ir/article_27282_bf1703b73f7bf907749d800e2d7fb359.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823A Discussion on Ideas of Katouzian and Tabatabaei«ایرانشهری»، عامل بقا یا استبداد؟ درنگی در آراء سیدجواد طباطبایی و محمدعلی همایون کاتوزیان10512227283FAعطا محامد تبریزدانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه استانبول0000-0002-0938-1423Journal Article20161021<strong>The concept of <em>Iranshahri</em> is one of the main concepts in Iranian political thought. While there is a general agreement on </strong><strong>the definition of the</strong><strong> word, its transformation and consequences over the history is challenging. The focus of this paper is how thinkers approach this concept and its consequences for Iranian history. For this purpose, we focus on the conceptualization of <em>Iranshahri</em> by two of Iranian political historians, Mohammad Ali Homayoun Katouzian and Seyed Javad Tabatabaei. Their ideas about this concept stand in two opposite extremes; while Katouzian İdentifies <em>Iranshahri </em>as an element leads to tyranny in Iranian history, Tabatabaei introduces it as a survival factor for Iran. First, we explain their ideas about this concept and how they come to these conclusions, and then criticize these two theoretical frameworks. Lastly, we explore how the emergence of <em>Iranshahri</em> has affected in Iranian political thought.</strong><strong>مفهوم ایرانشهری، یکی از مفاهیم اساسی در اندیشه سیاسی ایران است. مفهومی که توافقی عام بر سر چیستی آن وجود دارد، اما در مورد روند تحولش در طول تاریخ و نتایج منتج از آن اختلافنظرهای فراوانی هست. چگونگی نگاه اندیشمندان به این مفهوم و نتایجی که از عملکرد آن در تاریخ ایران استخراج کردهاند، مسئله مقاله پیش روست. پاسخ به این مسئله را از طریق بازخوانی جایگاه مفهوم ایرانشهری در سامانه نظری محمدعلی همایون کاتوزیان و سیدجواد طباطبایی جستجو کردهایم. دو نظریهپردازی که در رابطه با این مفهوم در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند؛ کاتوزیان این مفهوم را عامل استبداد در ایران و طباطبایی آن را عامل بقای ایران میداند. ما در ابتدا چرایی این نتیجهگیری را از خلل آرای طرفین شرح داده و در پایان علاوه بر نقد مفهوم ایرانشهری در این دو سامانه نظری، سعی در نشان دادن تنگناهای ایجاد کرده این مفهوم برای اندیشه سیاسی ایران داریم.</strong><br /> <strong> </strong>https://www.jcsc.ir/article_27283_3abc91073d9dfd076b54f2e5264bfa05.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823The Political Life of Information Boards at Universities: Analyzing the Phenomenon of Agency in Information Boards of Students Political Organizationsحیات سیاسی بردها در دانشگاه: بررسی پدیده عاملیت در بردهای تشکل سیاسی دانشجویان12315227284FAJournal Article20161118In this article, we analyze the role of the information boards that are used by student political organizations. They are the most significant spaces in the university environment where permanent contacts with students are shaped. Moreover, they have strategic and ideological roles against other student political organizations. The information boards also to attract attention from those students who sauntering by stimulating their emotions in order to transfer their ideological concerns to students. Based on this fact, we intend to study the agency of information boards in forming political relations in the university. Applying qualitative methodology, we used field observation and in-depth interview in three major universities, namely Amirkabir University, Allameh University (Faculty of Social Science) and Tehran University (Faculty of Medical Science). Consequently, analyzing the collected data showed that there is a map of relations in this regard which demonstrates how the agency of information boards is formed.در این مقاله در تلاش هستیم تا نقش بردهایی که مربوط به تشکل سیاسی دانشجویی هستند را مورد بررسی قرار دهیم. بردهای تشکل سیاسی دانشجویی مهمترین مکان در فضای دانشگاه هستند که به طور مستمر با جامعه دانشجویی در تماس هستند. علاوه بر این بردها نقش استراتژیک و ایدئولوژیکی را با فضای جامعه و تشکل سیاسی دانشجویی رقیب بازی میکنند. همچنین، بردها سعی میکنند با ایجاد سیاست هیجان دانشجویان پرسهزن را به سمت خود جذب کرده و دغدغههای ایدئولوژیکی را که نمایندگی میکنند به دانشجویان انتقال دهند. بر این اساس، در تحقیق حاضر در صدد آن هستیم تا پاسخ این پرسش را دهیم که بردهای تشکلهای سیاسی دانشجویی چگونه به مثابه یک عامل تاثیرگذار عمل میکنند؟ برای پاسخ به این پرسش از روششناختی کیفی استفاده کردیم که با مشاهده میدانی و مصاحبه اطلاعات مورد نیاز از سه دانشگاه امیرکبیر، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه و دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بدست آمدهاند. در نتیجهگیری آمده است که بردهای سیاسی جغرافیای فعال و ایدئولوژیکی را در رابطه با فضای دانشگاه ایجاد میکنند که نقش یک عامل تاثیرگذار را در فضای عمومی دانشگاه بر روی دانشجویانی که در حال گذار هستند بازی میکنند و نمیتوان آنها را تنها به مثابه یک ابژه صرف در نظر گرفت.https://www.jcsc.ir/article_27284_7ea18b3048175affa5a0252d1c7dacbd.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823Medialization of Science: A Survey on the Role of Media in Promoting and Publicizing Scienceبررسی فهم عامه از علم و رابطه آن با مصرف رسانهها در بین شهروندان تهرانی15318227285FAJournal Article20161211<strong>This article, aims at examining the level of public understanding of science and studying the level of dependence of people on media in Tehran. To assess the level of public understanding of science, the cognitive, attitudinal and aspects were considered. To assess the level of the dependence of people, three variables were used, namely the amount of media use, the level of media adaptation to the needs of the audience, and the level of trust on media. The study was carried out at a quantitative level using a survey design. The population studied consisted of men and women aged above 15, with 400 used as the sample. it was analyzed using statistical software, and the results were presented in data description and data analysis. The findings demonstrated that overall public understanding of science is medium: this understanding was medium from a cognitive aspect, high from an attitudinal aspect, and medium from a behavioural aspect. With regard to the level of dependence of people on media, the results revealed a medium level of dependence. The three variables considered were as follows: the amount of the use of media was medium; the amount of trust on media was medium; and the amount of adaptation of media to the needs of the users was low. Testing the hypotheses of the study confirmed the main hypothesis, i.e. there is a significant positive relationship between the level of dependence on the media, and understanding science from cognitive, attitudinal and behavioural aspects.</strong> <br /><strong> </strong>این پژوهش بدنبال شناخت میزان فهم عامه از علم و شناخت میزان مصرف رسانههای همگانی شهروندان تهرانی و رابطه آن با یکدیگر است. برای این منظور میزان فهم عامه از علم در سه بعد شناختی، نگرشی و رفتاری سنجیده شد. این پژوهش، در سطح کمی و با روش پیمایشی انجام گرفته است و افراد مورد مطالعه نیز مردان و زنان بالای 15 سال شهر تهران هستند که 400 تن بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. پس از گردآوری دادهها با کمک نرمافزار آماری، دادهها مورد پردازش و نتایج در سطح توصیف و تحلیل دادهها ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فهم عامه از علم در سطح متوسط است. البته در بعد شناختی و رفتاری در سطح متوسط و در بعد نگرشی در سطح بالا است. درباره میزان مصرف رسانههای همگانی نیز نتایج نشان داد این میزان در سطح پایینی است. در بین رسانهها بیشترین مصرف مربوط به کتاب، تلویزیون، ماهواره و اینترنت بوده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نیز نشان میدهد فرضیه اصلی یعنی رابطه بین میزان مصرف رسانهها با فهم عامه از علم تأیید شد، نتایج رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر هم نشان داد سه متغیر میزان مصرف رسانهها، میزان تحصیلات و طبقه اجتماعی به صورت مستقیم و متغیرهای میزان اعتماد به رسانهها، میزان انطباق محتوای رسانهها با نیاز مخاطبان، سن، رشته تحصیلی در دبیرستان، وضعیت فعالیت، جنس، و وضعیت تأهل به صورت غیر مستقیم با فهم عامه از علم رابطه معناداری دارند.https://www.jcsc.ir/article_27285_972bb31dc5ecd23d68d186b7fdb06db3.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823Ideational Roots of Cultural Policy-making in Post-revolutionary Iran: Based on the Ideas of Ali Shariati, Jalal Ale-ahmad and Imam Khomeiniریشههای فکری سیاستگذاری فرهنگی انقلاب اسلامی و چگونگی هژمونیک شدن این سیاستها با استفاده از مدل گرامشی: مطالعه آرای جلال آل احمد، علی شریعتی و امام خمینی18321427286FAJournal Article20170302<strong>Different theories have their distinct approach to culture emerging from their regimes of knowledge and philosophical ideology.<br /> Without any doubt, policies come from liberalism and Marxism are different from those of Islamic culture in various aspects.<br /> Cultural policy-making in post-revolutionary Iran was affected by a variety of popular ideas of 1960s and 1970s. Cultural revolution had objectives such as "ratification of professors who are in relation to the East and West", "changing university to an environment for compiling Islamic high sciences" and "produce a basic revolution in universities".<br /> Two main conceptions "Gharbzadegi" (by Jalal Ale-ahmad) and "Bazgashte- be- khishtan" (by Ali Shariati) were at the centre of politicians’ consideration and later on, employed to produce a guide map for cultural strategy in universities.<br /> These key terms along with Imam Khomeini's explanation of the Western culture have taken part in a semantic synergy system and to formulate university cultural environments contents in a desirable mode.<br /> The present article examines the emerging contexts of this semantic system in the form of intellectual roots and intents to know about its genealogy while paying attention to thoughts belong to their genesis</strong>سیاستگذاری فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی، متأثر و منبعث از جریانهای فکریای است که ریشههای آن را باید در دهههای چهل و پنجاه جستجو کرد. در این چهارچوب مقاله حاضر دو مفهوم اصلی «غربزدگی» و «بازگشت به خویشتن» که از سوی جلال آل احمد و علی شریعتی مطرح شد، به همراه منظومة فکری امام خمینی (ره) که به صورت مستقل و مجزایی این انگارهها را در خود مستتر داشت به عنوان مفاهیم اصلی انقلاب فرهنگی که بعدها مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفتند و به نقشة راهنما و راهبری فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاهی بدل شدند، مورد مطالعه قرار داده است. پرداختن به ریشههای سیاستگذاری فرهنگی از آن جهت حائز مینماید که سیاستهای فرهنگی برای هژمونیک شدن در جامعة هدف و در این پژوهش دانشجویان دانشگاه، میباید از قدرت و قابلیت اقناعی برخوردار باشند. که بخش مهمی از آن به سرچشمههای فکری و اندیشهای باز میگردد. بررسی ریشههای فکری این نظام معنایی به عهدة مقالة حاضر است که سعی در واکاوی آن با توجه به افکار و اندیشههای مبدعان آن دارد. در انتها نیز مفهوم هژمونی به عنوان راهحلی جهت جامعهپذیر شدن سیاستهای فرهنگی معرفی شده است. روش این پژوهش از نوع مطالعه کیفی و با استفاده از،«مطالعه موردی کیفی» است. همچنین از تکنیک «تحلیل محتوای کیفی» و «گروههای متمرکز» برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در بخش تحلیل دادهها نیز«تحلیل تماتیک موضوعی» انتخاب گردید. نتایج تحقیق به سه مؤلفه«ناکارایی سیاستهای فرهنگی»، «تشویش معرفتی سیاستگذاران فرهنگی» و «سیاست زده بودن برنامههای فرهنگی» ختم شد. این عوامل به عنوان مهمترین دلایل عدم تفاهم بین حاکمیت و بدنه دانشگاه در زمینه سیاستهای فرهنگی به ویژه محیطهای علمی و دانشگاهی معرفی شده است. به کارگیری مفهوم هژمونی به عنوان راهبردی برای غلبه بر موانع جاری سیاستگذاری بر این موضوع اتخاذ شده است. همچنین یافتههای تحقیق برضرورت همگرایی بیشتر میان نیازهای نسل جوان دانشجو و انتظارات فرهنگی در سیاستگذاری فرهنگی برای غلبه بر شکاف میان تصور و واقعیت تاکید میگذارد.https://www.jcsc.ir/article_27286_3f84ce6da2e94fa01fbabc58fc1d92c0.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575134720170823Objectivity in the Iranian Press: A Comparative Study of Hamshahri, Iran, and Jame-jamبررسی میزان پایبندی مطبوعات ایران به عینیگرایی21524027287FAJournal Article20170115This article is the result of a research on objectivity in Iranian press. The research is based on the pattern suggested by Mndych. The pattern raises four attributes for objective news: a) use of neutral language, b) inclusion of all parties to a story, c) fairness, and d) presenting the facts based on their importance and balance. Applying a quantitative content analysis we studied news categories, dimension, reflecting on opposing points of views, causes and consequences of the news, news background, source, bias, removing headlines, distortion and the consistency of the title and content. The systematic sampling of each of the three newspapers, <em>Hamshahri</em>, <em>Iran</em>, and <em>Jame-jam</em> led to the selection of 24 copies of them in 2013 and we focused on their political news. The results show that 32 percent of the news were completely objective. News in <em>Hamshahri</em> newspaper are significantly less objective than those in <em>Jame-jam</em>. In order to validate the analysis, we also interviewed six journalism professors. They though that because of its history and status, higher levels of objectivity are expected in <em>Hamshahri</em> newspaper. However, its engagement in political debates prevents the newspaper to be objective and unbiased. مقاله حاضر حاصل پژوهشی پیرامون میزان پایبندی مطبوعات ایران به عینیگرایی است، بدین منظور الگوی مندیچ بعد از اعمال اصلاحات ارائه شده توسط فیدر، مبنا قرار گرفت، این الگو چهار ویژگی برای اخبار عینی مطرح میکند: استفاده از زبانهای خنثی، گنجاندن همه طرفهای مربوط به یک داستان، انصاف، ارائه حقایق به ترتیب اهمیت و تعادل. در ادامه با استفاده از نظرات مذکور و روش تحلیل محتوای کمی مقولاتی همچون گونه خبر (گزارش، استنباط و قضاوت)، جهت، انعکاس نظرات طرفین، دلایل و نتایج خبر، پیشینه خبر، منبع، سوگیری تصویری، حذف منجر به تحریف و همخوانی تیتر و خبر تعریف شدند. سپس با نمونهگیری سیستماتیک از هرکدام از سه روزنامه ایران، جامجم و همشهری، ۲۴ نسخه انتخاب و اخبار سیاسی آنها در سال 1392 تحلیل شدند. سرانجام مشخص شد 32 درصد اخبار در سه روزنامه عینیگرایی کامل دارند و روزنامه همشهری بهطور معناداری عینیگرایی را کمتر از روزنامه جامجم رعایت میکند. همچنین برای تحلیل نتایج پژوهش با شش نفر از اساتید روزنامهنگاری مصاحبه عمقی شد، به اعتقاد ایشان روزنامه همشهری با توجه به تاریخچه و ظرفیتهای خود باید نسبت به سایر روزنامهها عینیگراتر باشد درحالیکه امروز بهطور کاملاً آشکار و بدون ظرافت، جانبداری سیاسی میکند و به نظر میرسد میزان سیاسی گرایی و حزب گرایی در روزنامه همشهری در دوره مدیریت اخیر افزایشیافته است، لذا پیشنهاد واگذاری موسسه همشهری به شورای شهر برای حفظ استقلال حرفهای همشهری توسط یکی از اساتید مطرح شد.https://www.jcsc.ir/article_27287_66bc543b7de9e971d4576ed6d14247b1.pdf