انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219A Qualitative Study on Globalization and Family Change in Zanjanمطالعه کیفی جهانی شدن و تغییرات خانواده در شهر زنجان134424778FAسیده زهرا میر محمد رضاییدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهراندانشجوی دکتری جامعهشناسی گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهرانباقر ساروخانیهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانحسن سراییهیات علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160626Globalization is a multidimensional phenomenon in which all of its component could influence the family. Today, family is subject to change more than the past. The present study is aimed at finding how citizens of the Iranian city of Zanjan interpret the family change influenced by the globalization. The data was collected qualitatively using a social interpretive approach and the ethnographic methodology of the study was conducted via in-depth interview methods centered on a purposeful sampling comprising members of 35 families in Zanjan. The aforesaid data was then analyzed by using a thematic analysis. The results revealed that globalization leaves dual consequences on the structure and function of the family, and people treat the global elements differently. Zanjan’s families, are also affected by these changes, although to a lesser extent. Meanwhile, communication technologies cushion the development of changes. Therefore, globalization is not only an external force affecting us but also enjoys a relationship with us, and this interaction is different in societies based on the historical and socio-economic background as well as the cultural values of every community. Accordingly, Zanjan’s families, by opposing globalization, experience Iranian-Western changes which are different from family changes in other effective communities.جهانی شدن پدیدهای است چند بعدی که هر یک از ابعاد آن میتواند بر نهاد خانواده تاثیرگذار باشد. خانواده در جهان امروز، بیش از گذشته در معرض تغییر و دگرگونی است. این مطالعه با هدف درک چگونگی تفسیر مردم در خصوص چگونگی تغییرات خانواده در شهر زنجان به تأثر از جهانی شدن صورت گرفته است. دادههای این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و طرح تحقیق مردم نگاری با استفاده از فنون مصاحبه عمیق به روش نمونه گیری هدفمند با 35 نفر از اعضای خانوادههای شهر زنجان گرد آوری و سپس از طریق روش تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که جهانی شدن پیامدهای دوگانهای بر ساختار و کارکردهای خانوادهها بر جای نهاده است، با ورود عناصر جهانی مردم به شیوههای متفاوتی با آن برخورد داشتهاند. خانوادههای زنجانی نیز این تغییرات را البته نه به همان شدت، تجربه میکنند. در این میان تکنولوژیهای ارتباطی به عنوان کاتالیزور روند این تحولات را تسریع بخشیدهاند. بنابراین جهانی شدن فقط نیروی خارجی نیست که بر ما اثر میگذارد، بلکه ما نیز در آن سهیم هستیم و راه مواجهه با آن در هر جامعهای بر اساس پیشینههای تاریخی، اجتماعی و شرایط اقتصادی و ارزشهای فرهنگی، متفاوت از سایر جوامع است. لذا خانوادههای زنجانی با مقاومت در برابر جهانی شدن تحولاتی از نوع ایرانی – غربی را تجربه میکنند که متفاوت از تغییرات خانواده در دیگر جوامع تأثیرگذار است.https://www.jcsc.ir/article_24778_3ebca7a16e254c70a482da870a709ebb.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219“Iranian Nationalism” and “Political Modernization” in Iranian Newspaper«ناسیونالیسم ایرانی» و «نوسازی سیاسی» در مطبوعات ایران تحلیل گفتمان مقالههای «ملک الشعرا بهار» در روزنامه نوبهار456824779FAهادی خانیکیدانشیار ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.وحید اقدسیروزنامه خراسانJournal Article20160501Mohammad Taqi Bahar (Malek o-Sho’ara), journalist, scholar, literary figure, and politician, is a prominent figure in the contemporary history of Iran. By publishing Nobahar newspaper he managed to have a significant impact on the social and political movements of his time. This research conducts a discourse analysis study on his editorials during the tripartite eras of the publication of Nobahar (Iranian Constitutional Revolution, Reza Shah’s reign, and the aftermaths of the Anglo-Soviet invasion of Iran). According to the findings of this study the two main discourses present in his articles are “Iranian nationalism” and “political modernization”. Furthermore, the results show that the discourse of “Iranian nationalism” is marked by components such as historical glory, independence, and hatred and aversion towards aliens; and the discourse of “political modernization” is identified through an interest in the components of Western civilization, modernity, intellectual revolution and reforming the power structure.محمد تقی بهار (ملک الشعرا) روزنامه نگار، محقق، ادیب و سیاست ورز، یکی از چهرههای برجسته تاریخ معاصر ایران است، که با انتشار روزنامه نوبهار توانست بر جریانهای سیاسی-اجتماعی عصر خود تأثیر بسزایی بگذارد. در این پژوهش، به روش تحلیل گفتمان، سرمقالههای او در مقاطع سه گانه انتشار نوبهار (مشروطه، دوره رضاشاه، و دوره پس از شهریور 1320) مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافتههای این پژوهش «ناسیونالیسم ایرانی» و «نوسازی سیاسی»، دو گفتمان غالب در مقالههای وی است. همچنین نتایج نشان میدهد، گفتمان «ناسیونالیسم ایرانی» با مولفههایی چون عظمت و شکوه تاریخی، استقلال و تنفر و بیزاری از بیگانگان و گفتمان «نوسازی سیاسی» با مولفههایی چون توجه به مولفههای تمدنی غرب، تجدد و انقلاب فکری و اصلاح ساختار قدرت شناخته میشوندhttps://www.jcsc.ir/article_24779_a5711d2c56061ea935b56edb00db167f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219Discourse Analysis of AIDS Representation in Iranian Cinema: The Case of “Barefoot in Paradise”تحلیل گفتمان بازنمایی ایدز در سینمای ایران مطالعه موردی فیلم «پابرهنه در بهشت»699524780FAاعظم راودراداستاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران.عاطفه آقاییدانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران.Journal Article20160510The purpose of this article is study discourse analysis of AIDS representation in Iranian film industry, so we have studied an Iranian movie, “Barefoot in Paradise”, as a case study. For this purpose, we have used Althusser’s concept of ideology and its effects on Laclau and Mouffe, and Cindy Patton’s concept of “AIDS invention”, and we have reviewed bio-medical and bio-medical-socio-psychological discourses. Finally we have tried to analyze the semantic structure of AIDS in the discourses existed in the movie. Two rival discourses have been recognized in this movie by using Laclau and Mouffe’s methodology, which are in semantic and semiotics discussions. The central signifier of one of these discourses is that the patient affected by Aids is guilty and another one emphasizes that these patients are human and interacts with them from this point of view. These kinds of semantic oppositions show that there are lots of conflicts in the areas of health and medicine and also indicate that many discourse oppositions will be formed when we react upon a disease. Finally, although discourses are challenged in this movie, it is the main stream. <br /><strong> </strong><strong>در این مقاله به تحلیل گفتمان بازنمایی ایدز در فیلم «پابرهنه در بهشت» ساخته بهرام توکلی در سال 1384 پرداختهایم. با استفاده از روش و نظریه «گفتمان» لاکلا و موفه دو گفتمان رقیب با دالهای مرکزی «بیمار به عنوان گناهکار» در رویکرد پزشکی زیستی و «بیمار به عنوان انسان» در رویکرد پزشکی زیستی- روانی- اجتماعی شناسایی شدند. همچنین با مفهوم «اختراع ایدز» ِ سیندی پاتون نفوذ قدرت بر حقوق مدنی این بیماران را نشان دادیم و با تکیه به مفهوم «داغ ننگ» از گافمن مکانیسم طرد اجتماعی این بیماران را در گفتمان گناه تحلیل کردیم. مشاهده این تقابلهای معنایی خبر از پر منازعه بودن عرصه سلامت دارد و نشان میدهد بسیاری از تقابلهای گفتمانی در موضع گیری نسبت به یک بیماری تبلور مییابد. در نهایت هر چند گفتمان گناه در این فیلم به چالش کشیده میشود اما گفتمان جریان اصلی است.</strong>https://www.jcsc.ir/article_24780_df9653c77992e7ceea042f1b22e54688.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219Novel as a Media: Typology of Influential Novels after 1953 Coup d'état to 1979 Revolutionرمان به مثابه رسانه گونهشناسی رمانهای تاثیرگذار بعد از کودتای 28 مرداد تا بهمن9512824781FAعلی هادیلوکارمند، روزنامه نگار آزاد و مسئول روابط عمومی کتابشهر0009-0003-6787-9750Journal Article20161009This a research in communication science and fiction literature interdisciplinary studies. It interprets novel media functions and its influence on novel reader social networks; this study shows that how novel provided opportunity for spending leisure and escape the painful realities of life. The novel as a literary text caries inevitably traces of ideology. It is not only influenced by social situations but also interprets them. To investigate this issue, 11 writers, literary critic and prominent Iranian journalist chose thirteen effective novels through published novels after the coup of 1953. The choose of these novels is due to the profound influence of political climate of this period on literature, these kinds of novels fill critical press vacancies and as a substitute media, have proposed Iranian middle class elites thoughts about law, industry development, religious and cultural reforms. The purpose of this research is not to deny the form importance in novel and to endorse committed literature, rather it matches novel and social media features from two perspectives of social functioning and identity scales. This research using three methods of qualitative content analysis, deep interviews, and a library sources analysis, show that novel from first viewpoint involve six identical criteria communication elements like author, encoder and etc. And also from contend viewpoint, contrapuntal nature, multi-concept, dialogue centrality of the novel caused to its favorable logic to society logic.
<strong> </strong><strong>«رمان به مثابه رسانه: گونهشناسی رمانهای تاثیرگذار بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا بهمن ۵۷» پژوهشی در عرصه مطالعات بینرشتهای علوم ارتباطات و ادبیات داستانی است که به تفسیر کارکردهای رسانهای رمان میپردازد و بیانگر نقش رسانهای رمان در آگاهیبخشی، ایجاد فرصتی برای گذران اوقات فراغت، گریز از واقعیتهای دردناک زندگی با پناه بردن به داستان، لذت هنری، تفسیر هستی و زندگی اجتماعی و ... است؛ رمان، لاجرم متن ادبی است که در آن به طور اجتنابناپذیری، رد پای ایدوئولوژی به چشم میخورد و همچنین منطق آن همسو با منطق اجتماعی است، از این رو واقعیت داستانی، خواهناخواه متأثر از واقعیتهاست، برای تحلیل این موضوع در پژوهش پیشرو 11 نویسنده، منتقد و روزنامهنگارادبی، سیزده رمان تاثیرگذار بعد از کودتای 28 مرداد را انتخاب کردند. انتخاب این آثار به این علت است که فضای اجتماعی این دوره تأثیر عمیقی بر ادبیات به جا گذاشت، یکی از علل اقبال عمومی به رمان، بستهشدن راههای ارتباطی و مکالمه فرهنگی اجتماعی است، به گونهای که رمان در قامت رسانه جانشین، جای خالی مطبوعات منتقد را پر کرده و اندیشه پیشروترین قشرهای طبقه متوسط ایران را درباره قانون، توسعه، اصلاحات دینی و فرهنگی مطرح کرده است. البته هدف از این پژوهش انکار اهمیت فرم رمان و صحه گذاشتن بر ادبیات ایدئولوژیگرا نیست، بلکه تطبیق ویژگیها، معیارهای هویت بخش و کارکرد اجتماعی رمان و رسانه با سه روش تحلیل محتوای کیفی، مصاحبه عمقی و تحلیل منابع کتابخانهای است.</strong>https://www.jcsc.ir/article_24781_d6a9d48e0e4073406589c9725844640f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219Analysis of the Formation of Audience in Farsi Rap (Rap-e-Farsi)تبیین فرآیند سوژگی مخاطبِ رپ فارسی در فضای مجازی12914824782FAرضا صمیمپژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعیحامد کیادانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری0000-0002-9963-3515Journal Article20160810In this research, we try to analyze the formation of audience in Rap-e-Farsi. But, we focus on the cybernetic aspect of audience’s presence. For this reason, we interviewed with seven rappers, one producer and a manager of one of the most popular rap page in Instagram. This is a qualitative method with the strategy of grounded theory. Then, we coded data and sorted themes by NVivo. Finally, we achieved a map of relations in which audience is as an informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. This map defines the process of construction of Rap-e-Farsi audience in cyberspace. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society. Informed subject, juridical subject, distributive subject, legitimizing subject and creator of informed society.در این تحقیق سعی داریم تا چگونگی شکلگیری مخاطب رپ فارسی را با در نظر گرفتن حضور او در فضای مجازی مورد بررسی قرار دهیم. در این رابطه با 7 نفر از رپرها، یکی از گردانندگان صفحات عمومی مجازی در رابطه با رپ فارسی و همچنین، یک تولیدکننده رپ فارسی مصاحبه کردهایم. این تحقیق با شیوه کیفی و روش تحقیق نظریه زمینهای صورت گرفته است. به گونهای سعی شده است تا از زبان فعالیتکنندگان حوزه رپ فارسی به مسئله مخاطب رپ فارسی پرداخته شود. در پایان تحلیل دادهها، الگویی به دست آمد که بر اساس آن مقولههای شکلدهنده مخاطب رپ فارسی نمایان شدند. مخاطب به مثابه سوژه آگاه، مخاطب به مثابه سوژه قضاوت کننده، مخاطب به مثابه سوژه تکثیرکننده، مشروعیت بخش و سازنده جامعه آگاه مقولاتی هستند که در نتیجهپژوهش به دست آمدهاند.https://www.jcsc.ir/article_24782_e38f808292f61eb67fad4fc43019c61a.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219Animated Movies as Myths: Mythological Study of Animated Movies Produced in United States of Americaانیمیشن به مثابه اسطوره بررسی اسطورهشناختی انیمیشنهای تولید شده در ایالات متحده آمریکا14916624783FAاسماعیل عالی زادعضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی0009-0004-9132-5237نیلوفر باغبان مشیریدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی رشته جامعه شناسیJournal Article20160404The present study analyzes a group of animated and live-action movies which are produced in United States of America since 1940’s. The selected movies –which include about 80 items- have earned great amounts of money in Box-Office or have other distinguished characteristics and are produced by dominant companies. The movies have been analyzed in a modern mythological perspective. Roland Barthes’ and Umberto Eco’s attitudes have been applied for describing modern myths. The presentation of these parameters (hyper-reality, vaporization of history, reductionism, and reification and…) in the selected movies will be discussed. The findings present that the myths adjust themselves with the time and space they are born in, and at the same time they hold their common properties in different circumstances. Among all the modern myths, animated movies have a strong ability to hide their deceptions behind a mask of innocence and honesty which makes the revelation so tough but of course not impossible.پژوهش حاضر به بررسی دستهای از انیمیشنها و فیلمهای لایواکشن تولید شده در استودیوهای ایالات متحده امریکا از دهه 40 میلادی تا زمان حاضر میپردازد. این انیمیشنها از این جهت از میان نمونههای فراوان انتخاب شدهاند که در باکس آفیس با استقبال روبرو شده، یا از جهات دیگر برجسته به شمار میروند، توسط کمپانیهای بزرگ تولید شده و نزدیک به هشتاد مورد را در برمی گیرند. فیلمها از منظر اسطوره شناسی - به معنای مدرن آن- مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتهاند. در توصیف چیستی اسطوره و ویژگیهای آن بیش از همه از آرای <em>رولان بارت</em> و <em>امبرتو اکو</em> استفاده شده است. این خصیصهها (خشونتزدایی، لذت از تکرارها، فراواقعیت، همان گویی، تبخیر تاریخ، تقلیل گرایی و شیء شدگی) در انیمیشنهای مذکور -به عنوان محملی از اسطورههای مدرن- مورد بحث قرار میگیرند.https://www.jcsc.ir/article_24783_a0ce8e7419173feeb0bc5d65beadbd92.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575124520170219A Social Analysis of New Wave of Kurdish Cinema based on the Ethnic Cinema of Iranتحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران14916624784FAخسرو سینااستادیار گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجحمیدرضا افشاراستادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر تهران، تهران.Journal Article20170312The aim of the present study is an analysis of the socio-political currents affecting the formation of "Kurdish Cinema" in the Reform era. For this purpose, the present authors, based on their proposed model, that is a local version of the theories of Smith, Lovell, and Huaco in the emergence of new waves in cinema, investigate the development of "film in Kurdish language" in the context of intellectual cinema of Iran. Finally, based on Bourdieu's theoretical concepts, the most distinctive elements of this stream from the intellectual cinema of Iran and the creation of a regional field under the title of "Kurdish Cinema" are studied. This study shows that in the first half of the nineties, with providing structurally appropriate conditions for the formation of recent cinematic movements, at first, ethnic cinema in Iran, and then, film movement in Kurdish language were formed which later the filmmakers, while maintaining commonality with the Iranian cinema, through highlighting the characteristics of this new genre in their films and also through inclining to co-produce film with the autonomous region in Iraqi Kurdistan, Europe and being in line with similar movements in Turkey, could distinguish themselves from it and create necessary capital to create a regional Kurdish cinemaتحلیل و واکاوی جریانهای سیاسی – اجتماعی مؤثر بر شکلگیری موج نوی «سینمای کرد» در دوران اصلاحات، هدف اصلی این مطالعه است. به همین منظور در یک خوانش استنتاجی و به روش تفسیری - تحلیلی در قالب یک تحلیل مقولهبندی با استناد به مدل پیشنهادی محققان که شکل بومیشده نظریههای نوول اسمیت، تری لاول و جُرج هواکو در پیدایی موجهای نو در سینما است، به چگونگی تکوین «فیلم به زبان کردی» بر بستر سینمای روشنفکری ایران پرداخته میشود و سرانجام، شاخصترین عناصر متمایزکننده این جریان از سینمای روشنفکری ایران تحلیل میگردد. این مطالعه نشان میدهد که در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی و فراهم شدن شرایط مناسب ساختاری برای تشکیل جنبشهای سینمایی نوظهور، ابتدا «سینمای قومی ایران» و سپس جنبش ساخت فیلم به زبان کردی شکل گرفت که بعدها فیلمسازان این جنبش با برجستهسازی مشخصههای سبکی جدید در فیلمهایشان و نیز روی آوردن به تولید مشترک فیلم با منطقه کردستان عراق و همسویی با جریانهای مشابه در اروپا و ترکیه، توانستند ضمن حفظ مشترکاتی با سینمای ایران خود را از آن متمایز سازند و شرایط لازم برای ایجاد موج نوی «سینمای کرد» را پدیدآورند.https://www.jcsc.ir/article_24784_c14d638eb9e9f71c3308de54d628e940.pdf