انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201Audience Is Not Aloneمخاطب تنها نیست113019686FAJournal Article20110906T.V program makers send a prevailed meaning trough image and sound to audience as the central message. However, the final received messages are those the viewer perceived. The process of understanding the perception of audience of TV programs and its use in everyday life by theory of reception analysis shows that the audience is not alone in the opposite of media. On the contrary the perception is surrounded by a circle of social relationships which influence on the interpretation of texts. So the audience’s perception is a social process rather than individual. This paper trough an experimental research and with an emphasis on the results of “Discourse Reception Analysis of Highly Popular T.V Serials among Females” explain that the perception of audience from media texts are more impressed by the social relationships rather than sent messages from program makers.برنامهسازان تلویزیونی از طریق تصویر و صدا، <em>معنایی غالب</em> را به مثابه پیام اصلی برای مخاطب ارسال میکنند اما پیامهای دریافتی نهایی همانهایی هستند که بیننده ادراک نموده است. بررسی فرآیند چگونگی ادراک مخاطب از برنامههای تلویزیونی به مثابه متن و استفاده آن در زندگی روزمره در قالب نظریه تحلیل ادراک نشان میدهد که مخاطب در مقابل رسانه تنها نیست بلکه بوسیله دایرهای از روابط اجتماعی احاطه شده است که بر چگونگی تفسیر وی از این متون تأثیر میگذارد. لذا ادراک مخاطب، فرآیندی اجتماعی و نه شخصی است.
این مقاله از طریق جستجویی تجربی و با تأکید بر یکی از نتایج حایز اهمیت تحقیقی با عنوان: «تحلیل ادراکی گفتمان سریالهای پرطرفدار تلویزیونی در میان مخاطبان زن»[1] توضیح میدهد که ادراک مخاطب از متون رسانهای، بیش از آنکه تحت تأثیر پیامهای ارسالی برنامهسازان باشد، تحت تأثیر روابط اجتماعی در برگیرنده مخاطب است.
<br clear="all" />
[1]. این تحقیق در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات اجتماعی- گرایش روزنامهنگاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به راهنمایی دکتر تژا میرفخرایی توسط فرشته طاهرینیا (بهار 1388) انجام گرفته است.https://www.jcsc.ir/article_19686_0be6f4deb639e881ac2497d0e99c0ac9.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201Medias Making Cultural Crisis in the Communication Anthropology Perspective
Globalization and the Rival Paradigmsبحرانآفرینی فرهنگی رسانهها از منظر انسانشناسی ارتباطات؛ جهانیسازی و پارادایمهای رقیب314619687FAJournal Article20110203This paper after a consideration on the term of Communication Anthropology is engaged with the subject of Instinct as an important matter in communication anthropology. By introducing the three instincts sexual, hungry, and communication as the main human instincts, the communication anthropological pattern is depicted. Then by moderation of concept of culture, the cultural crisis of that pattern is explained. In this frame, the amount of making cultural crisis of Medias are considered and be shown the way which dominance paradigm of globalization govern the issues. Finally the two paradigms “Media Balance” and “Intercultural Communication” are introduced as the rival theories for Globalization. Applying these two paradigms in policy-making of media shows that their alteration instead of the dominance globalization paradigm will be so useful for cultural stability and calm.در این مقاله، پس از بررسی اصطلاح انسانشناسی ارتباطات، به موضوع غریزه به عنوان یکی از مسائل اصلی انسانشناسی ارتباطات پرداخته شده است. با معرفی سه غریزه جنسی، گرسنگی و ارتباطی به عنوان غرایز اصلی انسان، الگوی انسانشناسی ارتباطات ترسیم گردیده است. در ادامه با میانجی قرار دادن مفهوم فرهنگ، بحران فرهنگی بر اساس الگوی انسانشناسی ارتباطات ارائه شده تبیین گردیده است. در این چارچوب، میزان بحرانآفرینی فرهنگی رسانهها عمده بررسی شده و نشان داده شده است که چگونه پارادایم غالب جهانیسازی بر سازوکارهای آن حاکم است. نهایتاً، دو پاردایم «توازن رسانهای» و «ارتباطات میانفرهنگی» به عنوان پارادایمهای رقیب جهانیسازی معرفی گردیدهاند. کاربست این دو پارادایم بر سیاستگذاری رسانهای نشان میدهد که جایگزینی پارادایم غالب جهانیسازی، دستاوردهای قابلتوجهی در آرامش و ثبات فرهنگی جامعه خواهد داشت.
<strong> </strong>https://www.jcsc.ir/article_19687_954a6e0ce57cefb177c2b4ecddbd0229.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201Post modern and hyper gender
With special consideration on women and men’s makeupآرایش مردان و زنان و امر پست مدرن "حاد- جنسیت"476619688FAJournal Article20160508We started our studies on women’s literature based on the beauty of their face and how they did their faces. We used Baudrillard’s theoretical way of look towards a consumptive society and using “roup concentrated interview” we studied women who used make up and body products. Based on this as Jean Baudrillard mentioned in a consumptive society we also see with the currency of beauty in the media women start using signs and ideas of beauty for an abstract prosperity. Relying to the high usage of makeup material and the idea of beautifulness in the society we introduce it as a cultural need and “a primary post-modern necessity” and in other words “acute necessity” for women, this leads to the production of “post-modern addiction” among women.
We started our studies from shopping malls and passages which are known as coffee shops and public post-modern domains. In these places instead of using language orders and reasonable thoughts we see shoppers and people in these areas talking about beauty objects .In these special places the beauty and makeup of the face is shown as a post modern matter, which also mentions the hyper of gender in post modern. Post modern hyper-gender matter in beauty and makeup reveals the fact that there is no more a difference seen in the matter of beauty and makeup of women and men, in other words there should be a re-evaluation in the introduction of beauty and makeup as a female specific affair due to its super gender matter.<strong> </strong>ما براساس ادبیات تحقیقی که در زیبایی و آرایش صورت وجود دارد کار خود را در مورد زنان آغاز کردیم. رویکرد نظری بودریار در خصوص جامعه مصرفی را بکار گرفتهایم و با استفاده از روش "مصاحبه گروه متمرکز" کسانی را که به مصرف لوازم آرایشی و کالای بدن میپردازند، مورد تحقیق قرار داده ایم. بر این اساس همان طوری که بودریار در جامعه مصرفی آن را مطرح میکند ما میبینیم که زنان همراه با رواج ایده زیبایی در رسانهها، به مصرف نشانهها و ایدههای زیبایی برای رسیدن به "خوشبختی انتزاعی" میپردازند. ما براساس مصرف زیاد صورت و آرایش و ایدۀ زیبایی، آن را به عنوان یک غذای فرهنگی و "نیاز اولیه پست مدرن" و به عبارتی "حاد – نیاز" برای زنان معرفی میکنیم که منجر به پدیدآوری امری به نام "اعتیاد پست مدرن" در میان زنان شده است. ما که پژوهش خود را در مراکز خرید و پاساژها انجام دادهایم؛ آنها را به عنوان "کافهها و حوزۀ عمومیهای پست مدرن" میشناساند که در آنها به جای گفتگوی مبتنی بر نظام زبانی و عقلانیت شاهد گفتگوی مبتنی بر نشانههای زیبایی و سیالیت در میان پاساژگردها هستیم. در این جا آرایش و زیبایی صورت به عنوان یک امر پست مدرن "فرا- جنسیتی" معرفی میشود که حاد شدگی جنسیت را در پست مدرنیته مطرح میکند. امر پست مدرن "حاد– جنسیت" در آرایش و زیبایی مبین این است که ما دیگر تفاوتی را در زنانه یا مردانه بودن امر آرایش و زیبایی نمیبینیم. به عبارتی در پست مدرنیته بایستی در معرفی آرایش و زیبایی صورت به عنوان امر زنانه تجدید نظر شود چرا که دیگر به عنوان یک امر "فرا-جنسیتی" وجود دارد.https://www.jcsc.ir/article_19688_e32ddf8f2c5ee76c369fac510b93b24b.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201Representation of Marriage in the T.V Serials
A Semeiological Study on Five High Popular Iranian Serials in 1990s and 2000sبازنمایی ازدواج در سریالهای تلویزیونی (تحلیل نشانهشناختی پنج سریال ایرانی پربیننده679019690FAJournal Article20111106T.V is one of the most important socializing devices in the modern societies, besides, the T.V serials is one of the efficient tools for transforming and transporting the values in the social life. Behind the “neutral” and “innocent” appearance of these serials, discursive behaviors are implied which role as indirect social facts. This matter determines trends of activities of our minds. The purpose of this paper is a semiotic analysis of the manners of representation of marriage in T.V serials. With semiotic method, five more high popular Iranian T.V serials from 1370 to 1389 were considered. In these Serials we have faced with three types of representations Traditional marriage, semi-traditional marriage, and modern marriage which each one encoded in various methods of media’s indications. تلویزیون یکی از مهمترین ابزارهای جامعهپذیری در جوامع مدرن است و سریالهای تلویزیونی یکی از بهترین ابزارهای انتقال و تغییر ارزشها در زندگی اجتماعی. در پس ظاهر «خنثی» و «معصوم» این سریالها، رفتارهای گفتمانی به نمایش در میآیند که حکم تعریفی تلویحی از واقعیت اجتماعی را دارند و در نهایت نحوه فاعلیت ذهن ما را تعیین میکنند. هدف این مقاله، تحلیل نشانهشناختی شیوههای بازنمایی ازدواج در سریالهای تلویزیونی بوده است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی پنج سریال تلویزیونی پربیننده ایرانی در دو دهه مختلف (70 و 80) پرداخته شد. نتایج نشان داد که در این سریالها با دست کم، سه گونه بازنمایی ازدواج در این سالها روبرو بودهایم: ازدواج سنتی، ازدواج نیمه سنتی و ازدواج مدرن. هر یک از این شیوهها با دلالتهای رسانهای مختلفی رمزگذاری شدهاند.https://www.jcsc.ir/article_19690_40872dd12bab68770cf9185d2922bff4.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201The Effects of Cyber space on Tendency to fashionبررسی تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی9211519691FAJournal Article20111106Wide spreading the modern information technology through all universal societies influenced on schemes in everyday life of peoples. Iranian youths are also influenced and this impress of acculturation is a parallel trend aside physical and visible surrenders. It is acceptable that Individuals as much operating the cyber culture assimilating with them. The importing of new cultural factors by their appealing in the cyber spaces consequence on reproducing the cyber tastes.
The understanding of the effect of cyber space on the fashion of students of Islamic Azad University Branch Hamadan was conducted via applying a social survey through questionnaire and with a stratified sampling. Sample volume was 381 students. Results showed that there is a significant relation between cyber culture and the amount of tendency to fashion.اشاعه تکنولوژی اطلاعاتی مدرن در تمام جوامع جهانی، بدون شک بر شیوه زندگی روزمره مردم دنیا تأثیرگذار بوده و الگوهای رفتاری جوانان ایرانی نیز متأثر از اشاعه سریع فرهنگ مدرن سایر ملل و جوامع غربی است. فرهنگپذیری صرفاً در محیطهای فیزیکی و محسوس اطراف ما نیست، بلکه به موازات آن افراد از محیط فرهنگ مجازی نیز بهرهمند و با آن همانند میشوند. ورود عناصر فرهنگ جدید به واسطه جذابیت فضای مجازی اینترنت و تجربه و حضور مستمر قشر دانشجو در آن محیط با نیازها و انگیزههای مختلف (علمی، آموزشی، سرگرمی و خبری) منجر به بازتولید سلیقههای مجازی شده است.
شناخت تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان، با استفاده از روش پیمایشی و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته، با حجم نمونه 381، به روش نمونهگیری طبقهای مورد بررسی قرار گرفت و نتایج یافتهها نشان داد، بین فضای مجازی و تمایل به مدگرایی رابطه معناداری وجود دارد بطوریکه دانشجویان بطور متوسط 64 درصد گرایش به مد دارند. بنابراین یکی از کارکردهای اینترنت، تولید و بازتولید معنا و اشاعه نماد و الگوهای رفتاری در بین جوانان ایرانی محسوب میشود.https://www.jcsc.ir/article_19691_bcdc4af4e676aff18baf8dfbade58a71.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201A Consideration about the Effects of Social Justice on the National Identity of Kurd Citizensبررسی تأثیر احساس عدالت اجتماعی بر هویت ملّی شهروندان سنی و شیعه مذهب قوم کُرد (نمونه موردی شهر قروه)14418119692FAJournal Article20111204Evidences suggest that there is a lack of equality in the social facilities and opportunities in 100 recent years of Iran. Kurdish ethnic by about 5 million populations are dwelling inside of Iran’s near west boarder. There were some protesting and independence movements came up from in-correct policies of government and the foreign states provokes. This research is engaged by deliberating on the relation of national identity of Kurd citizens and sense of social justice. The results show a significant difference of the sense of national identity between Shiites and Sunnites among Kurdish citizens. This research is base on both documentary analysis and survey researching. In the former the theories of identity and sense of justice are considered alongside of the ideas of various scholars and in the latter a data gathering on the case sampling is applied.شواهد ایران صد سال اخیر نشان دهنده عدم توزیع برابر فرصتها و امکانات اجتماعی است و این مساله سبب نگرانی و دلمشغولی مورد توجه ویژه محققان و صاحبنظران این حوزه قرار گرفته است. قوم کُرد با جمعیت قریب به 5 میلیون از یک طرف و قرار گرفتن در مرزهای غربی کشور از طرف دیگر، بارها تحت تاثیر عواملی همچون تحرکات کشورهای خارجی و سیاستهای غلط دولت مرکزی سبب شکلگیری جنبشهای اعتراضآمیز و استقلالطلبانه این قوم بوده است. اما واقعیت این است که دولتهای مرکزی به ندرت در پی شناخت عوامل موثر بر همگرایی یا واگرایی ملّی این قوم بودهاند و بیشتر به رفتارهای آنها توجه کردهاند نه عوامل موثر بر شکلگیری کنشها و رفتارها و نیات آنها، در این بین کردها از یک طرف خود را محروم از منابعی میدانستند که حق طبیعی آنها بود. تحقیق حاضر با هدف شناخت میزان هویت ملّی در بین شهروندان کُرد و رابطه آن با احساس عدالت به صورت ترکیبی از روش مطالعه کتابخانهای و مطالعه میدانی انجام شد. در بخش مطالعه کتابخانهای مبانی نظری هویت و احساس عدالت مورد بررسی قرار گرفته و نظرات اندیشمندان مختلف در مورد آنها بررسی شده است و در بخش مطالعه میدانی که به روش پیمایشی انجام شده، نظرات 299 نفر از شهروندان کُرد سنی و شیعه مذهب ساکن در شهرستان قروه به عنوان نمونه موردی از ابتدای خرداد ماه 1390 تا پایان تیرماه گردآوری شد و با استفاده از نرمافزار SPSS نظرات شهروندان مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش 151 نفر شهروندان کُرد شیعه مذهب و 148 نفر شهروندان کُرد سنی مذهب شرکت داشتند. بررسی رابطه میان احساس عدالت شهروندان کُرد با هویت ملّی با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین احساس عدالت شهروندان و هویت ملّی آنان همبستگی معناداری به میزان 49/0 وجود دارد و هر چه احساس عدالت بیشتر باشد، هویت ملّی شهروندان بالاتر است. همچنین نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که هر چه قدر احساس عدالت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زبانی شهروندان بالاتر باشد، هویت ملّی آنان قویتر است. بطور مشابه، یافتههای پژوهش، رابطه بین هویت ملّی و مشروعیت شهروندان را تأیید نمود.https://www.jcsc.ir/article_19692_da15be234fa990b20f9a9196f4d7d679.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201The Role of Satellite T.V on the Erosion of Individual, Social, National, and Religious Identity of Kashanian Citizens in 2010نقش ماهواره و برنامههای ماهوارهای در فرسایش هویت فردی، اجتماعی، ملی و دینی شهروندان شهر کاشان در سال 138918221119693FAJournal Article20101205In this paper The Role of Satellite T.V on the erosion of individual, social, national, and religious identity of Kashanian citizens in 1389 is studied. After the growing of information technology and communication, some ideas and theories have been appeared on the effects of these factors on identity and personality of individuals and groups. Given the above theoretical discussions, this paper aims to identify those effects and to study the relationship between the amounts of concerning to satellite T.Vs and the status respondents’ identity.
This study is a social survey and research data were collected using a questionnaire and interview techniques. Results about the relationship between the use of satellite data and the identity are confirmed.در این مقاله، نقش ماهواره و برنامههای ماهوارهای در وضعیت و فرسایش هویت فردی، اجتماعی، ملی و دینی شهروندان مطالعه شده است. امروزه با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامههای ماهوارهای با نفوذ پذیری و فروریزی فزاینده مرزها و گسترش برخوردهای فرهنگی موجبات تزلزل عرصههای اجتماعی و فرهنگی به عنوان منبع هویتیابی سنتی جوامع را فراهم ساختهاند. با توجه به اهمیت خاص هویت در ابعاد فردی، اجتماعی، ملی و دینی آن به عنوان مؤلفهی کلیدی فرهنگ و نقش وسایل ارتباط جمعی به ویژه ماهواره بر آن، در دهههای اخیر، نظریهها و دیدگاههای مختلفی از سوی صاحبنظران علوم انسانی، ارتباطات و مطالعات فرهنگی در این زمینه رشد یافته است. این دیدگاهها با ارایه رویکردهای خوشبینانه و بدبینانه و افراطی، تفریطی و بینابین، به تحلیل نقش و ابعاد اثرگذاری ماهواره بر هویت پرداختهاند. با توجه به مباحث نظری فوق، این مقاله با هدف شناسایی اثرات ماهواره بر هویت در سطوح و ابعاد فردی، اجتماعی، ملی و دینی آن تدوین یافته و به مطالعه رابطه بین میزان استفاده از ماهواره و وضعیت هویت پاسخگویان پرداخته شده است.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاسهای تحقیق با توجه به نتایج از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهروندان شهر کاشان در سال 1389 میباشند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 456 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدهاند. یافتههای تحقیق رابطه بین میزان استفاده از ماهواره و وضعیت هویت را مورد تأیید قرار داده است. فعالیتهای آماری مربوطه که با توجه به رتبهای بودن متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است رابطه معنادار بین میزان استفاده از ماهواره و هویت را نشان میدهد. نتایج آزمون فوق بیانگر همبستگی میزان استفاده از ماهواره با هویت اجتماعی ( 39/0- =r<sub>s</sub>)، هویت ملی (69/0- =r<sub>s</sub>) و هویت دینی (36/0- =r<sub>s</sub>) میباشد. نوع رابطه منفی بوده و رابطه معکوس بین متغیرهای تحقیق را نشان میدهد. بر این مبنا، با افزایش میزان استفاده از ماهواره شاهد کاهش میزان هویت اجتماعی، ملی و دینی خواهیم بود. همچنین، یافتههای تحقیق رابطه معنیداری بین دو متغیر میزان استفاده از ماهواره و میزان هویت فردی را نشان نمیدهد.https://www.jcsc.ir/article_19693_9cfa99d993289f45be8c3b799aa74337.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572220110201Deliberation on Iranian Social Sciences and Humanities Thinkers by Randall Collins’s Theoryبررسی ایده شبکه تعاملات اجتماعی روشنفکران رندال کالینز در میان اندیشمندان ایران11614319694FAJournal Article20110614In recent years there are lots of arguments about the lack of efficiency and fruitfulness of scientists and intellectuals of social sciences and humanities in Iran. With Randall Collins’s theoretical frame work on “Sociology of Philosophies” we made our attempts to ponder this issue in one of minors of social sciences in Iran.
By considering on social and scientific biographies of eight great thinkers in “National Identity” we found despite of vast published texts, their works and ideas would not be perpetual and commendatory distinguished matters in the field of social thinking in Iran. Besides, we tried to dispute the idea of “infancy of Iranians’ sociology” or another one “sociology in transformation mood”, to find the real factors of unfruitful sociology in Iran.در این تحقیق ما با بررسی آثار و آراء هشت تن از اندیشمندان در یکی از حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، با چارچوب نظری رندال کالینز، در جستجوی عوامل امکان و امتناع تولید علم و ایده در علوم اجتماعیِ ایرانِ معاصر بودهایم. رندال کالینز که در کتاب پراهمیت خود با عنوان ”جامعهشناسی انواع فلسفه“ سه عامل حیاتی برای تولید و مانایی ایدهها و آثار تراز اول را در تاریخ 2500 سالهی فلسفه مییابد و اثبات میکند که اندیشمندان تراز اول تاریخ همواره از یکی از این سه عامل بهره بردهاند: حضور در جمع اندیشمندان همفکر، تضارب و نقد آراء مخالف و یا تلمذ در مکتب یا حلقهی اساتید و اندیشمندان مهتر و سلف. ما با بررسی و در نهایت، رد ایده ”جوان بودن“ و یا ایده ”در حال گذار بودن“ جامعهشناسی ایران، به بررسی واقعبینانه و علمی وضعیت تولید اندیشههای مانا و تراز اول حوزهی هویت ملی (منتخبی از سایر حوزهها) در گرایشهای مختلف علوم انسانی پرداختهایم. در پسِ تحقیق حاضر عدمِ وجود ”اجتماعهای علمی“ که منتهی به تولید ایده و نظرِ تراز اول گردند، به عنوان علتِ اصلی ناشکوفایی علوم اجتماعی در ایران تلقی میگردد.https://www.jcsc.ir/article_19694_32d7789ef5fc3864b8640893ca7f8fdd.pdf