انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Reflecting on Relevance of Culture, Language and Second Language Educationتأملی بر مناسبت فرهنگ، زبان و آموزش زبان113215416FAJournal Article20120707The role of culture in foreign language education has been long discussed and has a large opposing. Being acquired, way of life and habits is further emphasized. The language as a social phenomenon, called the sociology of language. From this point of view learning a new language is not limited to vocabulary and phonetic system of language but has become a "quest for social participation in the new culture". Language is a cognitive and social process. In this article, we'll talk more about another kind of language learning which deals with teaching, that we say linguistic training. Language is recognized as an essential component and manufacturer of educational processes in the classroom and also is the main instrument of course content. We want to know how teaching and learning a second language is associated with the culture. The main evidence that we cannot separate culture and language from each other's is learning. Learning does not occur unless we are familiar with the culture of that language is used in. Actually the difference is mainly due to the role of teacher and student learning, not teaching methods. Relationship between language and culture has a large impact on teaching and this is what the teacher is required to pay more attention to it. New perception of the relationship between these two categories, has led second language theorists to a different approach. Until today we are witnessing more than 40 theories about second language education. In most countries, foreign language training forms part of general education. And even in some countries, second language education begins from primary school starts. It is assumed that learning a foreign language should begin from the intersection point of two cultures and this represents a shift from structuralism to advocates. رابطة فرهنگ با زبان از دیر باز مورد بحث بوده و مطالب موافق و مخالف زیادی درباره آن نوشته شده است. دربارة تعریف فرهنگ، نظریات متعدد و گاه متناقضی وجود دارد. اکتسابی بودن، راه و رسم زندگی جامعه بودن و برخی به عنوان عاداتی که یک انسان به عنوان عضو جامعه اخذ میکند، تأکید دارند. از سوی دیگر زبان به عنوان یک پدیدة اجتماعی باعث رشد شاخهای از زبانشناسی به نام «جامعهشناسی زبان» شده است. در این دیدگاه، یادگیری یک زبان جدید به فراگیری دستور زبان، واژگان و نظام آوایی آن زبان محدود نمیشود؛ بلکه، یادگیری زبان جدید به «تلاش برای مشارکت اجتماعی در فرهنگ جدید» تبدیل شده است. یعنی، راهبردهای اجتماعی در زبانآموزی اهمیت دارند. زبان یک فرایند شناختی و اجتماعی است و ما از طریق همکنشی با دیگران و تلاش ذهنی آگاهانه آن را فرا میگیریم. در این مقاله بیشتر به نوعی دیگر از زبان میپردازیم که به یادگیری، آموزش و فرهنگ سروکار دارد. زبان به عنوان جزء ضروری و سازنده فرایندهای آموزشی در کلاس درس و جامعه شناخته میشود و از عمدهترین ابزارهای تهیه و تنظیم محتوا در همه موضوعات درسی است. به عبارت دیگر میخواهیم بدانیم آموزش و یادگیری زبان چگونه با مسئلة فرهنگ مرتبط است و مناسبت این دو چیست؟ میتوان نتیجه گرفت که مطالعة فرهنگ با مطالعة زبان، قابل مقایسه است چرا که زبانی را که زبانآموزان میخواهند بیاموزند ممکن است به دلیل علاقه به فرهنگ آن زبان باشد. امّا این باور که شناخت به وسیله زبان گفتار و یا نوشتار از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود، زبان را به پدیدهای منفعل و غیرقابلانعطاف تبدیل میکند. در حالی که امروزه مفاهیم شناخت و زبان از حالت منفعل خود خارج شده و به مفاهیمی قابل تغییر و تحول تبدیل شده است. در این صورت است که روند آموزش و یادگیری زبان طبیعیتر به نظر میرسد؛ و این به معنای تغییر از فرایندی ساختارگرایانه به مفهومی کنشی میباشد که در آموزش زبان دوم رواج بیشتری یافته است.https://www.jcsc.ir/article_15416_39511da1693357d53306ec3bccc212c8.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501The Complex Interactions Between Language, Identity,
and the Internetتعامل زبان، هویت و اینترنت335415418FAJournal Article20120305Language has always played an important role in the construction and expression of identity. This role has become even more significant in the current age of information and communication technology. One of the main reasons for the ever increasing role of language in the construction and expression of identity is the fact that other indicators of identity such as sex, race, nationality, color, and geographical location have been marginalized as a result of the influences of information and communication technologies. The internet, in particular, has revolutionized the processes of identity construction and expression. These changes are, to a great extent, due to the complex interactions between language, identity, and the internet.
The present study attempts to explore these complex relationships. It first explains the role of language and the internet in the construction and expression of identity. Then it enumerates some of the most important features of the language used for communication through the internet. Finally, it refers to some of the educational consequences of unequal access to the internet and offers some suggestions for the better use of modern technology and for further research in this area.زبان همواره در شکلگیری و ابراز هویت نقش ارزنده و بسیار فعال داشته است و این نقش در عصر حاضر که عصر انقلاب فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است بسیار بارزتر و پررنگ تر شده است. یکی از دلایل اصلی اهمیت روز افزون زبان در شکلگیری و ابراز هویت از طریق فناوریهای مدرن، کم رنگ شدن و حاشیهای شدن شاخصهای سنتی هویت مانند نژاد، رنگ پوست، موقعیت جغرافیائی و غیره است. در عصر حاضر امکان ارتباط الکترونیکی گسترده از طریق اینترنت به همراه پیشرفتهای بنیادین در دیدگاهها و نظریات جامعهشناختی مرزهای فیزیکی و جغرافیائی را در هم شکسته است و بسیاری از عوامل مؤثر در شکلگیری و احراز و ابراز هویت را متحول ساخته است. این تحولات تا حد زیادی ناشی از تأثیرات متقابل زبان، هویت و اینترنت است. هداف این مقاله تبیین روابط چندگانة زبان و هویت در عصر ارتباطات اینترنتی است. به همین منظور، پژوهش حاضر پس از مباحث مقدماتی، ارتباط زبان با هویت را مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن عملکردهای اینترنت در شکلگیری هویت و ویژگیهای خاص زبان مورد استفاده در دنیای اینترنت بر شمرده میشوند. این تحقیق با مطالعة کمّی استفاده از اینترنت از طریق پرسشنامه و مطالعة کیفی جستجوی مطالب فارسی در صفحات اینترنتی از طریق تحلیل محتوای مطالب، جنبههایی از ارتباط تبادلات زبانی از طریق اینترنت را با کاربردهای هویتی و تفننی آن بررسی میکند و به ارایة پیشنهادات و راهکارهای ممکن برای بهینهسازی استفاده از اینترنت و تحقیق دربارة تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن ختم میشود.https://www.jcsc.ir/article_15418_dbd3ae504c7552fae94135600cfb8066.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Culture, language and educationفرهنگ، زبان و آموزش557215419FAJournal Article20120429Language is a means to exchange ideas broadly and universally. Language is among the tools which lie in the path to cultural political changes and assumes different forms in human history. However, what is of importance to every government's authority is the power to conserve its own ethnic national language through these changes. Education is one factor which can guarantee that, to some extent. The study utilizes both inside and outside the country research findings, utilizing the library method. Obviously, education per se makes no sense; nonetheless the process of education involves also education of culture given that language is culture-oriented. i.e. language is one aspect of socio-cultural behavior. The article aims to ponder over political, cultural structure of language with an educational approach.زبان وسیلة اساسی تبادل اندیشهها و ابزار همگانی و جهانی است. زبان از جمله ابزارهای است که در مسیر تغییر و تحولات سیاسی و فرهنگی قرار میگیرد و در طول تاریخ بشریت رنگ و لعاب متفاوتی به خود میگیرد. ولی آنچه برای اقتدار هر دولت و ملتی مهم است اینکه با توجه به این تحولات بتواند، فرهنگ و زبان ملی و قومی خود را محفوظ دارد. آموزش از جمله عواملی است که میتواند ضمانت آن را تا حدودی حفظ کند. در این مطالعه با استفاده از روش کتابخانهای به شکل مروری با استفاده از یافتههای پژوهش داخل و خارج از کشور در زمینة موضوع مورد بحث، تحقیق انجام شده است. واضح است، آموزش به تنهایی معنایی ندارد بلکه روند آموزش شامل آموزش فرهنگ نیز میشود. زیرا زبان، فرهنگمحور است. یعنی زبان یکی از جنبههای فرهنگ و رفتار اجتماعی است. هدف مقاله بر آن است تا با رویکرد آموزشی به ساختار فرهنگی، سیاسی زبان تأملی داشته باشد.https://www.jcsc.ir/article_15419_827067e537a639c4d2b21dbd54a39884.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Story, narrative structure and folklore
(with a view to women, fertility an water in Lori stories)قصه، ساختار روایت و فرهنگ عامه(نگاهی به زن، باروری و آب در قصه های لری)7310215421FAJournal Article20120818Abstract:
Of the considerably- paid -attention-to concepts in anthropological studies is the attention to language and culture. Language, as Edward Burnett Tylor suggests, is one of the cultural elements that depicts new images in people's socio-cultural life, overtaking common culture and fashioning literary inventions. Among these are ethnic stories and legends reflecting different levels of human society. Employing library sources and content analysis, the article investigates the linguistic structure of some Lori stories in which the relationship between women, fertility and water has been emphasized to demonstrate its connection to the socio-cultural methodology as well as apply ……. and…….. viewpoint. Research findings indicate the linguistic structure of these stories correlates with cultural and anthropological features of the region. As active performers who are seeking promotion from a good status to a noble one in social hierarchy , women operate through fertility and marriage in a culture in which this part of society promotes by the abovementioned phenomena. Furthermore, the analysis of cultural context and anthropology indicates the constituting components and elements of these stories have been deeply rooted historically in the Najd civilization, manifesting as goddesses of water and fertility, public rituals and myths of water and fertility, displaying the liveliness and revival of the said cultural symbols and elements in the everyday life of people in the region.از جمله مفاهیم قابل توجه در مطالعات انسانشناختی توجه به زبان و فرهنگ است. زبان به تعبیر <em>ادوارد بارنت تایلور</em> یکی از عناصر فرهنگی است که پس از عبور از فرهنگ در سطح فرهنگ عامه با تولیدات ادبی به نقشآفرینیهای نوینی در زندگی فرهنگی و اجتماعی انسانها میپردازد. از آن جمله میتوان به داستانها و افسانههای قومی اشاره نمود که این تولیدات لایههایی از فرهنگ جامعة انسانی را بر میتابد. این مقاله با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و روش تحلیل محتوا و با بهرهگیری از دیدگاه <em>اشتراوس وگریماس</em>، به بررسی ساختار زبانشناختی برخی از قصههای لری که در آن بر رابطة زن، باروری و آب تأکید شده میپردازد و ارتباطات آن با جهان اجتماعی و فرهنگی را نشان میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد ساختار زبانشناختی این قصهها با ویژگیهای فرهنگی و انسانشناختی منطقه دارای رابطه است. زنان بهعنوان کنشگرانی فعال، در پی نیل از وضعیتی وضیع به شریف در سلسله مراتب اجتماعی بهطور عمده از طریق باروری و ازدواج، در فرهنگی به کنش میپردازند که در آن ارتقاء این قشر اجتماعی اغلب از طریق پدیدههای بالا میسّر است. همچنین واکاوی بافت فرهنگی و مردمشناختی نشان داد عناصر و مولفههای این قصهها دارای ریشههای تاریخی در تمدن بومی نجد ایران بوده و در پدیدههای مختلفی چون الهههای آب و باروری، آئینها و مناسک مردمی و اسطورهای آب و باروری خودنمایی کرده و حاکی از زنده بودن و تجدید حیات عناصر و نمادهایهای فرهنگی یادشده در فرهنگ و زندگی روزمرة مردم این منطقه است.https://www.jcsc.ir/article_15421_f66a67908ad94a6f5b7279052cae32cf.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501The effects of culture and dialect on education of bilingual schoolchildrenتاثیرات فرهنگ و گویش بر آموزش مدرسه ای کودکان دو زبانه10513015423FAJournal Article20151208The article is extracted from a field investigation conducted in 91-92, Rezvanshahr ,Gilan with a population of 25 teachers and 99 first grade (fe)male students (50 Persian speakers and 49 bilinguals).the sample was chosen selectively, purposefully and all-inclusively. Self-made questionnaires for teachers and oral test for students have been employed as the research tools. The study aims to investigate the relationship between language and culture in the educational process of the above mentioned region. Additionally, bilingual children's problems as well as the relationship between bilingualism and their academic achievement have been taken into consideration.این مقاله برگرفته از تحقیقی میدانی است که بهصورت کمّی- کیفی در سال تحصیلی 92-91 در شهرستان رضوانشهر استان گیلان با جامعة آماری 25 معلم و 99 دانشآموز پسر و دختر مقطع اول ابتدایی(50 نفر فارسی زبان و 49 نفر دوزبانه) انجام شد. نمونة آماری بهصورت انتخابی، هدفمند و تمامشماری در نظر گرفته شده است. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه ویژة معلمان، و آزمون شفاهی علوم برای دانشآموزان بوده است. و هدف تحقیق بررسی رابطة فرهنگ و زبان در فرآیند آموزشی منطقة مورد مطالعه میباشد. بهعلاوه مشکلات کودکان دوزبانه و ارتباط دوزبانگی با پیشرفت تحصیلی آنها بر اثر این واقعة فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.https://www.jcsc.ir/article_15423_3dddadaf4d5e6fda282fddf0999ab43b.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Language has so much importance as a meditation and thinking axis and one of importance factors of cultural identity in globalization that media’s powers use of it as an important way of expanding globalization. Americans have aim at legitimate to and west Imperialism and introducing western culture as a universal civilization want to weak culture and language of other countries.
So Americans culture Imperialism with challengingچالش های فراروی زبانو فرهنگ عربی در عصر جهانی شدن13115415427FAJournal Article20151208Language has so much importance as a meditation and thinking axis and one of importance factors of cultural identity in globalization that media’s powers use of it as an important way of expanding globalization. Americans have aim at legitimate to and west Imperialism and introducing western culture as a universal civilization want to weak culture and language of other countries.
So Americans culture Imperialism with challenging Arabic culture and language from expanding popular dialects and erasing Arabic language and its inefficiency claim wants to impose American culture and language to them in this soft cultural war changing and death of national identity.«زبان» به عنوان محور تفکر و اندیشه و یکی از مؤلفههای اساسی هویت فرهنگی در بحث جهانیشدن از چنان اهمیتی برخوردار است که قدرتهای رسانهای از آن به عنوان مهمترین بستر ترویج جهانیسازی استفاده مینمایند. آمریکاییها با استفاده از رسانهها و فناوریهای نوین، جهت مشروعیت دادن به توسعهطلبی و امپریالیسم غرب و معرفی فرهنگ غربی به عنوان تمدن جهانی در پی تضعیف فرهنگ و زبان دیگر کشورها برآمدهاند.
در این راستا امپریالیسم فرهنگی آمریکایی با به چالش کشاندن زبان و فرهنگ عربی از طریق رواج لهجهها و گویشهای عامیانه و حذف زبان فصیح عربی و ادعای دشواری و ناکارآمدی آن درصدد است زبان و فرهنگ آمریکایی را بر آنان تحمیل نماید. در این جنگ نرم فرهنگی، همنوایی بسیاری از فرهیختگان و اندیشمندان عرب با آنان، استحالة فرهنگی و مرگ هویت ملی عربان را در پی داشته است.https://www.jcsc.ir/article_15427_30b99d174156a601b4f94b9a5595a36c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Folklore as a means of cultural studies
(Sample: Hamedani proverbs )فولکلور ابزاری برای مطالعات فرهنگی (نمونه مورد مطالعه ضربالمثلهای همدانی)15517815430FAJournal Article20130108The present article pursues to study a phenomenon of cultural elements related to Hamedan folklore called proverb. It seeks to know which socio-cultural concepts and issues the Hamedani proverbs epitomize. Hence, it is accomplished through qualitative research. The theoretical framework of the article is Clifford’s cultural interpretation hypothesis. Accordingly, the data collected is in line with sub-theories of interpretivism including structuralism, functionalism, semiotics and semantics to dramatize the social language for folklore and Hamedani proverbs.
Furthermore, this qualitative research has utilized documentation technique and episodic interview to collect the required data. The study was conducted in the traditional areas of Hamedan like
Needless to say, the interviews were conducted randomly. Research interpretation indicates that proverbs apply in various subjects social life which will be described later in the article.این مقاله به دنبال مطالعة فنومنی از عناصر فرهنگی مرتبط با فرهنگ عامه همدانی تحت عنوان ضربالمثل است. این پژوهش میخواهد بداند که ضربالمثلهای همدانی بیانکنندة کدام مسایل و مفاهیم اجتماعی و فرهنگی برای شهر همدان میباشد. بنابراین، مقاله بر مبنای پژوهشهای کیفی تهیه شده است. چارچوب نظری این مقاله نظریة تفسیر فرهنگی <em>کلیفورد گیرتز</em> است بر این مبنا مقاله حاضر اطلاعات جمعآوری شده را با توجه به زیر نظریههای تفسیرگرایی از جمله ساختگرایی، کارکردگرایی، نشانهشناسی و معنیشناسی بهره میگیرد تا بتواند نقش زبان اجتماعی را برای فولکلور و ضربالمثلهای همدانی ترسیم نماید.
همچنین این پژوهش کیفی برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز خود از تکنیک اسناد و مدارک و مصاحبه اپیزودیک بهره گرفته است. این مطالعه در نقاط سنتی شهر همدان مانند سیزدهخانه، کولپا، سر دوگوران، چپرخانه، جولان، سرباشاقه، قلعه، سنگ شیر و... انجام شده است. مصاحبههای مربوط نیز با شهروندان سنتی همدان صورت پذیرفته است. لازم به یادآوری است که مصاحبههای صورت گرفته بهصورت انتخابی و اشبایی انجام یافته است.
تفسیر یافتهها نشان میدهد که ضربالمثلها در زمینههای گوناگون زندگی اجتماعی کاربرد دارند که شرح آنها در متن مقاله خواهد آمد.https://www.jcsc.ir/article_15430_60dbac1b91b3dcfc787c39f5803b0391.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501An anthropological view to language and folkloreنگاه انسان شناسی به زبان و فرهنگ17719715432FAJournal Article20130210Anthropology, the science of human studying and examining, studies the cultural knowledge, values, identity, beliefs, culture, language, natural phenomena and environmental changes of human. One of the functions of anthropology is to describe vivid events as well as material and spiritual phenomena. Human, firstly used language to describe issues and phenomena, and then described it by reason and mind for abstract ideas. Whatever observed formally and interpreted is language-based and transferred through generations. Hence, cultural development and its relationship with language has always existed and will. Linguistics is a subcategory of cultural anthropology. Therefore, is could be said that the close relationship between language and anthropology is the association of two science combined together to complement each other. Nevertheless, we are talking about one culture when talking about one language. Language, consequently the cultural window of the heart as culture transfers through a symbolic communication system named language. To provide answers for questions about humanity, anthropology studies the intracultural process, general public, people's general knowledge or folklore, customs, traditions and beliefs of a nation through those studies, legends and myths. The issue can be studied by establishing the relationship between anthropology and its viewpoint to language and culture of general public which is what follows. The article mainly aims to analyze these approaches descriptively for anthropological studies and to find the language share in culture.انسانشناسی، علم مطالعه و شناخت علمی انسان است که به شناخت دانش فرهنگی، ارزشها، هویت، باورها، فرهنگ، زبان، پدیدههای طبیعی، دگرگونیهای محیطی انسان در زندگی و غیره میپردازد. یکی از اهداف انسانشناسی، توصیف مسایل عینی و پدیدههای مادی و غیرمادی است. انسان در ابتدا از زبان برای توصیف مسایل و پدیدهها استفاده کرده، سپس با عقل و تفکر برای مفاهیم ذهنی به توصیف آن پرداخت. آن چرا که انسان به صورت مشاهده سپس به تفسیر میپردازد از زبان بوده و آن را از نسلی به نسل دیگر چرخانده و میچرخانند. بنابراین توسعة فرهنگی و رابطة آن با زبان از قدیم بوده و همچنان ادامه دارد. در تقسیمبندی این علم به یکی از شاخههای انسانشناسی فرهنگی میرسیم که زبانشناسی زیرشاخة این علم میباشد. لذا میتوان گفت رابطة تنگاتنگ زبان و انسانشناسی، پیوند دو علمی است که با یکدیگر آمیخته و مکمل هم میباشند. هرچند وقتی از یک زبان صحبت میکنیم یعنی از یک فرهنگ صحبت میکنیم. پس زبان دریچة قلبی فرهنگ است، به گونهای که فرهنگ از طریق یک نظام ارتباطی نمادین که آن را زبان میخوانند انتقال مییابد. به همین دلیل انسانشناسی برای شناخت فرهنگ، به شناخت فرایند درونفرهنگی، تودة مردم، دانش عامة مردم همان فولکلورها، آداب و رسوم، باورهای یک قوم یا ملت ازطریق آن شناخت، برای یافتن به آنچه در سراسر زندگی خود به افسانهها، اسطورهها روی آورده، تا به پاسخ پرسشها دربارة انسان بپردازد. این موضوع با مطالعة رابطة انسانشناسی و نگاه آن به زبان و فرهنگ عامه، قابل مطالعه و بررسی است که این نوشتار آن را دنبال کرده و بهصورت توصیفی، تحلیل این رهیافتها برای مطالعات انسانشناسی و سهم زبان در فرهنگ چقدر است، هدف اصلی مقاله بوده است.https://www.jcsc.ir/article_15432_2b05b8b3a6259d6295f84a45d100bc1e.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557593020130501Language and Identity; establishing the relationship between foreign language and national, personal, socio-cultural identityزبان و هویت؛ تبیین رابطه زبان خارجی و هویت فردی، اجتماعی ، فرهنگی و ملی19929915434FAJournal Article20130610In recent decades, language as the nucleus of culture and the key element affecting identity formation has been paid considerable attention to by scholars and experts on humanitarian and social sciences. In the midst of it, the role of foreign language in identity is placed emphasis on. Accordingly, various theoretical approaches like the Sapir-Whorf view point, Saussure, Burger and Luqman, Bakhtin et al has emphasized the role of language in identity. Hence, the present study mainly aims to find out how the link and relation between learning foreign language learning affects the identity status of people, either personally, socially, nationally or culturally in the population. The study being a social survey, research data has been collected through questionnaire. The population contains all students of foreign languages in the university and educational institutions of Kashan in 1391out of whom 180 students were randomly selected and surveyed as the research sample. Research results indicate a positive relationship between foreign language proficiency and personal identity (r =., 237) as well as between its negative relationship and national identity, coefficient confidence rating 99 and 95 per cent. Besides, a positive correlation between rate of interest in foreign language and rate of socio-cultural identity has been registered as r =.,147, r =.,200 with a confidence level of 99 per cent.در دهههای اخیر، زبان به عنوان هستة اصلی فرهنگ و مؤلفة کلیدی مؤثر در شکلدهی هویت مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. در این میان، نقش زبان خارجی بر هویت مورد تأکید بوده است. بر این مبنا، رویکردهای نظری مختلف چون دیدگاه <em>ورف</em> و <em>ساپیر</em>، <em>سوسور</em>، <em>برگر</em> ، <em>لوکمان</em>، <em>باختین</em> و دیگران بر نقش زبان بر هویت تأکید کردهاند. با توجه به این امر، هدف اساسی این مطالعه، چگونگی پیوند و رابطة یادگیری زبان خارجی بر وضعیت هویتی افراد در ابعاد فردی، اجتماعی، ملی و فرهنگی در جامعة آماری مورد مطالعه میباشد.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از روش پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعة آماری تحقیق شامل دانشجویان و دانشپذیران گروههای زبان خارجی دانشگاه و مؤسسات آموزشی زبانِ شهر کاشان در سال 1391 میباشد که از این میان تعداد 180 نفر به عنوان نمونة تحقیق به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق، رابطة مثبت بین تسلط بر زبان خارجی با هویت فردی (237/0=r) و رابطة منفی آن با هویت ملی (173/0=r) در سطح اطمینان 99 و 95 درصد را نشان میدهد. همچنین، وجود همبستگی مثبت بین میزان علاقه به زبان خارجی با میزان هویت اجتماعی و هویت فرهنگی به ترتیب برابر با 147/0=r و 200/0=r در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار گرفته است.https://www.jcsc.ir/article_15434_c1e6dcf03b91a8e0e2395242a8869786.pdf