TY - JOUR ID - 44606 TI - جامعه شناسی مصرف موسیقی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 1 IS - 4 SP - 27 EP - 53 KW - موسیقی KW - مصرف فرهنگی KW - مصرف موسیقی KW - سرمایه فرهنگی KW - ذائقه موسیقیایی DO - N2 -   یکی از دغدغه های نظری مهم در عرصه جامعه شناسی فرهنگ این است که چه عواملی نوع و میزان مصرف فرهنگی مردم را تعیین می کنند به میزانی که محصولات فرهنگی در جوامع افزایش می یابد و مصرف فرهنگی نقش  بیشتری  در خلق هویت ها و اقتصاد فرهنگ ایفاد می کنن، طرح این پرسش نیز اهمیت بیشتری میابد. به همین ترتیب  پاسخ به آن بخشی از تلاش ها برای روندنمایی تغییرات اجتماعی  و فرهنگی جامعه نیز هست. مقاله حاضر نیز به طرح این پرسش می پردازد نوع و میزان مصرف موسیقی تحت تاثیر چه عواملی است. برای پاسخ دادن به ان از منظر تحلیل طبقاتی به مصرف موسیقی نگریسته شده است. طبقه اجتماعی و سرمایه فرهنگی به عنوان دو متغییر کلیدی نظریه های کلاسیک تبیین مصرف فرهنگی طرح شده است و سپس بر مبنای مطالعه تجربی مصرف موسیقی در شهر تهران، تلاش شده است و سهم این عوامل در تبیین ذائقه موسیقیایی مشخص شود. در این مقاله براساس شواهد تجربی، نظرهای طبقاتی تبیین کننده ذائقه موسیقیایی نیز نقد  می شود. UR - https://www.jcsc.ir/article_44606.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_44606_661da9fdbef88bc16c8046c7f2e402aa.pdf ER -