TY - JOUR ID - 31498 TI - بیمۀ مسئولیت مدنی رسانه‌های همگانی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - غفاری, هدی AU - زمانی, محمود AD - عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 50 SP - 162 EP - 196 KW - رسانۀ همگانی KW - بیمه KW - مسئولیت مدنی KW - شخص ثالث KW - غرامت DO - N2 - رسانه‌های همگانی به‌عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها می‌‌توانند زمینه‌ساز وقوع بسیاری از تعارضات میان پاسداشت حقوق فردی شهروندان و حق اطلاع‌رسانی به‌عنوان کارویژۀ خود باشند. پیش‌بینی مسئولیت مدنی رسانه‌ها راه حلی عادلانه برای تبیین ملازمۀ میان حقوق و تکالیف رسانه‌های همگانی و مجوزی برای ادامۀ فعالیت آنها تلقی می‌‌شود. با وصف عمومی‌بودن رسانه‌های همگانی وگستردگی حوزۀ خسارت، جبران زیان احتمالی، دشوار خواهد بود. با پوشش بیمه‌های مسئولیت مدنی، رغبت دادرسان به محکوم ساختن رسانه به جبران زیان حتی بدون توجه به مبنای مسئولیت بیشتر می‌‌شود و گاهی بدون پرداختن به مسئلۀ مبنا، در راستای حمایت از زیان‌دیدگان، حکم به مسئولیت مدنی رسانه‌ها می‌‌دهند. به‌علاوه گاهی به علت مبالغ سنگین غرامت‌ها، پرداخت این وجوه، حیات اقتصادی رسانه‌ها را به مخاطره می‌‌اندازد. UR - https://www.jcsc.ir/article_31498.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_31498_de3b7d66456320119023ecc1f384c47e.pdf ER -