TY - JOUR ID - 247140 TI - عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان مرجعیت سلبریتی ها (مورد مطالعه: جوانان شهر شیراز) JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - خاکیان, احمد AU - حقیقتیان, منصور AU - شاه قاسمی, احسان AD - دانشجوی دکتری جامهه شناسی دانشگاه ازاد دهاقان، AD - دانشیار گروه جامهه شناسی دانشگاه ازاد دهاقان، نویسنده مسوول AD - دانشیار گروه ارتباطام اجتماعی دانشگاه تهران، Y1 - 2021 PY - 2021 VL - IS - SP - EP - KW - پایگاه اقتصادی –اجتماعی KW - باور به نظام ارزشی KW - سرمایه اجتماعی KW - دینداری KW - سلبریتی DO - 10.22034/jcsc.2021.130871.2176 N2 - بررسی گروه های مرجع به عنوان افراد و گروه هایی که مبنای مقایسه و ارزیابی رفتار و نگرش کنش گران اجتماعی قرار می گیرند، از نیمه ی اول سده بیستم در علوم اجتماعی به ویژه جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. این افراد و گروه ها در جهت گیری های فکری و رفتار افراد، تأثیر تعیین کننده ای دارند و به ویژه برای جوانان و نوجوانانی که دوران حساس جامعه پذیری را طی می کنند؛ مهم تر وتعیین کننده تر هستند. بنابر این، در این تحقیق هدف بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها است. جامعه آماری این پژوهش شامل جوانان شهر شیراز است و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای متناسب تعداد 623 نفر نمونه انتخاب شد. جهت بررسی روایی از تحلیل عاملی و برای پایایی از روش اعتبار سازه استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر پایگاه اقتصادی –اجتماعی (45/0) ، باور به نظام ارزشی (37/0-)، سرمایه اجتماعی (29/0-) دینداری (46/0-)، و سرمایه فرهنگی (46/0-) با میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها ارتباط دارد.تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 29 درصد از تغییرات متغیر میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها به وسیله متغیرهای مستقل تحقیق تبیین می شود. UR - https://www.jcsc.ir/article_247140.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_247140_ff59d8227537ea63965dbefe4712c0aa.pdf ER -