%0 Journal Article %T ارج‌شناسی و عدالت؛ بازنمایی فرودستان در سینمای دهه‌ی90 ایران؛ مطالعه موردی فیلم متری شش‌ونیم %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A بایت گل, دلیر %A کاشی, جواد %D 2022 %\ 12/07/2022 %V %N %P - %! ارج‌شناسی و عدالت؛ بازنمایی فرودستان در سینمای دهه‌ی90 ایران؛ مطالعه موردی فیلم متری شش‌ونیم %K " %K ارج‌شناسی" %K عدالت" %K فرودستان" %K غیریت‌سازی" %K ، " %K سینمای غالب" %R 10.22034/jcsc.2022.539914.2467 %X دستگاه‌ها و سازوبرگ‌های ایدئولوژیک همواره سعی بر تحمیل ارج‌شناسیِ کاذب و صورت‌بندی شکلی رابطه‌ی خیالی در اذهان عاملان اجتماعی دارند. سینمای غالب یا سینما در قالب روایت رسمی و دستگاهِ بیگانه‌سازِ قدرت، در جهت حفظ وحدت سیاسی و گفتمانی غالب، می‌تواند نشانگر طرد و انکار بدن‌ها و صداهای خاصی از حوزه‌ی عمومی باشد. «غیریت‌سازی» از فرودستان به مثابه صورتی از «سیاست هویت» و در تقابل با سیاست ارج‌شناسی، مسائل و معضلات را به اذهان معیوب و شخصیت‌های آسیب‌دیده فرو می‌کاهد. تحقق مطالبات ارج‌شناسی از یک سو در گرو توجه به الگوههای فرهنگی و نهادینه شده‌ی طرد و تحقیر است. از سوی دیگر توجه به سازوکارهای بازتولید ناعدالتی و نابرابری نسبت به فرودستان ضرورت دارد. هرگونه تلاش برای بازیابی اجتماع سیاسی مستلزم واژگون کردن سلسله‌مراتبی است که اولویت را به اسناد و روایت‌های رسمی می‌بخشد. «خوانش معکوس» انواع متون تولیدشده توسط روایت رسمی و غالب امکان دیدن و برجسته شدن بخش‌های سرکوب‌شده و به حاشیه رانده را فراهم می‌سازد، همچنین تمهیدات و مکانیزم‌های بازتولید طرد، حذف و سرکوب را افشاء می‌کند. %U