%0 Journal Article %T عوامل مؤثر بر اعتبار منبع در کانال‏های خبری تلگرام از دیدگاه تولیدکنندگان محتوا و متخصصان علوم ارتباطات %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A باستانی, قادر %A نصرالهی, اکبر %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 16 %N 61 %P 281-317 %! عوامل مؤثر بر اعتبار منبع در کانال‏های خبری تلگرام از دیدگاه تولیدکنندگان محتوا و متخصصان علوم ارتباطات %K کلیدواژه‏ها: اعتبار منبع %K اخبار جعلی %K کانال‏های خبری تلگرام %K تحلیل تماتیک %R 10.22034/jcsc.2020.109471.1933 %X رشد اخبار جعلی در فضای مجازی، اعتبار منبع در رسانه‏های نوین را اهمیتی تازه بخشیده و بشر امروزی را از «عصر اطلاعات»، وارد «عصر اعتبار اطلاعات» نموده است. پژوهش حاضر قصد دارد بررسی کند که چه عواملی بر اعتبار منبع در رسانه‏های جدید، اثرگذار بوده است تا بستری برای مقابله با انتشار اخبار جعلی فراهم شود. به همین منظور، محقق به مصاحبه نیمه ساخت‏یافته با تولیدکنندگان محتوا در کانال‏های خبری فارسی پیام رسان تلگرام و نیز متخصصان علوم ارتباطات پرداخته و با روش تحلیل تماتیک، 36 مقوله را به استناد گزاره‏های مطرح شده در مصاحبه‏ها، شناسایی و آنها را در شش مقوله اصلی دسته بندی کرده است. حجم نمونه مورد استفاده برای انجام مصاحبه 25 نفر می‌باشد. مقوله‏های اصلی شامل «تحول در مفهوم اعتبار اطلاعات»، «کالایی‏شدن مخاطب و استیلای تبلیغات تجاری»، «افول مسئولیت ‏اجتماعی و حرفه‏ای‏گری»، «رهیافت نو در تولید سبک و محتوای خبر»، « دگرگونی در ارزش‏های‏ خبری» و «تغییرات در مفهوم‏سنتی دروازه‏بانی خبر»، در مسیر تحقیق به دست آمد. %U https://www.jcsc.ir/article_44266_399d274347b71edd7149bf15a6fd1468.pdf