%0 Journal Article %T تدوین مدل انتشار اطلاعات در زمینه انحرافات اجتماعی از طریق رسانه ملی ایران %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A رحمان زاده, سید علی %D 2010 %\ 11/22/2010 %V 6 %N 19 %P 107-136 %! تدوین مدل انتشار اطلاعات در زمینه انحرافات اجتماعی از طریق رسانه ملی ایران %K دروازه‌بانان خبری %K انحرافات اجتماعی %K بزه یا جرم %K هنجار %K آسیب یا کج‌روی اجتماعی %R %X مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که تدوین مدل انتشار اطلاعات در زمینه انحرافات اجتماعی از طریق رسانه ملی ایران را بررسی و ممکن می‌سازد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که میان جامع‌نگری و دقت رسانه (نحوه اطلاع‌رسانی صدا و سیما) با تلقی مردم از حاکمیت، میزان مشارکت مردم، جلوگیری از ایجاد بحران، کاهش شایعه، ایجاد ارتباط مؤثر و رسیدن به کنش جمعی در جامعه، کاهش نابسامانی‌ اجتماعی و مدیریت دروازه‌بانی خبر در صدا و سیما، رابطه معناداری وجود دارد. این همبستگی مستقیم و ضعیف است؛ همچنین میان جامع‌نگری و دقت رسانه (نحوه اطلاع‌رسانی صدا و سیما) و برجسته‌سازی خبر (زمان) در صدا و سیما، رابطه معناداری وجود دارد که این همبستگی معکوس اما ضعیف است. اما میان جامع‌نگری و دقت رسانه (نحوه اطلاع‌رسانی صدا و سیما) با افزایش افراد آگاه به‌عنوان سرمایه اجتماعی و احساس امنیت در جامعه، رابطه معناداری وجود ندارد. %U https://www.jcsc.ir/article_39760_98855a1281a6579f056f1a290f69db25.pdf