%0 Journal Article %T عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان مرجعیت سلبریتی ها (مورد مطالعه: جوانان شهر شیراز) %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A خاکیان, احمد %A حقیقتیان, منصور %A شاه قاسمی, احسان %D 2021 %\ 11/06/2021 %V %N %P - %! عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان مرجعیت سلبریتی ها (مورد مطالعه: جوانان شهر شیراز) %K پایگاه اقتصادی –اجتماعی %K باور به نظام ارزشی %K سرمایه اجتماعی %K دینداری %K سلبریتی %R 10.22034/jcsc.2021.130871.2176 %X بررسی گروه های مرجع به عنوان افراد و گروه هایی که مبنای مقایسه و ارزیابی رفتار و نگرش کنش گران اجتماعی قرار می گیرند، از نیمه ی اول سده بیستم در علوم اجتماعی به ویژه جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. این افراد و گروه ها در جهت گیری های فکری و رفتار افراد، تأثیر تعیین کننده ای دارند و به ویژه برای جوانان و نوجوانانی که دوران حساس جامعه پذیری را طی می کنند؛ مهم تر وتعیین کننده تر هستند. بنابر این، در این تحقیق هدف بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها است. جامعه آماری این پژوهش شامل جوانان شهر شیراز است و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای متناسب تعداد 623 نفر نمونه انتخاب شد. جهت بررسی روایی از تحلیل عاملی و برای پایایی از روش اعتبار سازه استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر پایگاه اقتصادی –اجتماعی (45/0) ، باور به نظام ارزشی (37/0-)، سرمایه اجتماعی (29/0-) دینداری (46/0-)، و سرمایه فرهنگی (46/0-) با میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها ارتباط دارد.تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 29 درصد از تغییرات متغیر میزان مرجعیت سلیبریتی‌ها به وسیله متغیرهای مستقل تحقیق تبیین می شود. %U https://www.jcsc.ir/article_247140_ff59d8227537ea63965dbefe4712c0aa.pdf