@article { author = {davari, hoda and kermani, mahdi and Noghanidokht Bahmani, Mohsen}, title = {Nostalgia a messenger of ideology or a means to secularism? Semiotics of Urban Elements}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2021.529569.2411}, abstract = {Urban elements try to convey messages to the audience by using different signs. These messages are sometimes the artist's goal and convey an explicit meaning; however, the implicit semantic implications of the elements cannot be ignored. Understanding these semantic implications by considering the context of the element helps identification of its visible and hidden discourses. This study aims to identify the semantic system governing the urban elements in Mashhad in Nowroz 2017. To this end, I examine city-level elements using conceptual framework a la John Fisk's semiotic view along with determination of the codes of social reality, representational reality, and ideological reality. The findings show that nostalgia, secularization, formalism, middle class values, family-oriented, consumerism,the importance of everyday life, indigenous identity, national authoritarianism, masculinity of space .among others, are the axes, which represent the urban element at the level of ideological codes. The ideological codes, which in a holistic view, ultimately emphasize on secularism, along these axes.}, keywords = {"Urban element","semiotics","nostalgia","secularization"}, title_fa = {نوستالژی محمل ایدئولوژی یا ابزار عرفی نگری؟ نشانه‌شناسی المان‌های شهری}, abstract_fa = {المان‌های شهری با به‌کارگیری نشانه‌های مختلف سعی می‌کنند پیام‌هایی را به مخاطب ارسال نمایند. این پیام‌ها گاه هدف مؤلف است و با دلالت صریح معنا را انتقال می‌دهد؛ اما دلالت‌های معنایی ضمنی المان‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. شناخت این دلالت‌های معنایی بادر نظر گرفتن متن قرارگیری المان، کمک می‌کند تا گفتمان‌های پیدا و پنهان آن را مشخص سازیم. این پژوهش در جهت شناسایی نظام معنایی حاکم بر المان‌های شهر مشهد، در یک دوره زمانی خاص انجام‌شده است. بدین منظور المان‌های سطح شهر در رویداد بهار 95 موردبررسی قرارگرفته است. چهارچوب مفهومی این پژوهش بر مبنای دیدگاه نشانه شناختی جان فیسک و تعیین رمزگان واقعیت اجتماعی، واقعیت بازنمودی و واقعیت ایدئولوژیک شکل‌گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده آن است که بزرگنمایی نوستالژیک، عرفی سازی، فرمالیسم محلی، ارزش‌های طبقه متوسط، خانواده محوری، مصرف‌گرایی، شی واره شدن بدن، اهمیت امر روزمره، هویت بومی، اقتدارگرایی ملی، مردانه انگاری فضا محورهایی هستند که المان شهری در سطح رمزگانی بازنمایی می‌کنند. درنهایت، بواسطه الگوی معینی از در کنار هم قرار گرفتن این مجموعه رمزگانی می توان شاهد تفوق عرفی نگری برسایر محورها بود.}, keywords_fa = {"المان شهری"," نشانه‌شناسی","نوستالژی","عرفی شدن"}, url = {https://www.jcsc.ir/article_699776.html}, eprint = {} }