@article { author = {Ghanbari Baghestan, Abbas and Ansari, Nafiseh}, title = {Media Policy-Making and its Impact on the Process of Development: The Case of Indian Media}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {15}, number = {57}, pages = {141-168}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2020.38267}, abstract = {Media and Communication Policy is a set of norms and practices which are developed by governments as a guidance of media system. These policies which also act as a mechanism of monitoring and controlling media operations, even though vary in different countries, have been mainly influenced by western media system. India as an ancient Asian country, has a unique experience in media policy making mainly because of its encountering with western media system as well as responding to its internal demands and pressure for commercialization and media freedom. The purpose of this study is to review and describe the history of media and communication policy making in India and then analyze its impact on the process of development in this country. To this end the researches have studied the available scholarly articles and books based on documentary research method. The results of the study show that India through commercialization of its media firms has achieved great economic developments, however, has not properly fulfilled the goals of media freedom}, keywords = {Media Policy-Making,freedom of press,Doordarshan,free trade,Development pattern}, title_fa = {سیاستگذاری رسانه ای و تأثیر آن بر توسعه: مطالعه موردی کشور هند}, abstract_fa = {سیاستگذاری رسانه ای مجموعه ای از هنجارها و اقداماتی است که از سوی دولتها و به عنوان راهنمای عمل نظامهای رسانه ای شکل میگیرد. این سیاستها که به عنوان مکانیزمی برای رصد و کنترل فعالیتهای رسانه ای تدوین میشوند، علی-رغم تفاوتهایی که با یکدیگر دارند، غالباً از سیاستهای رسانه ای غرب تأثیر پذیرفته اند.هند به عنوان کشوری کهن در آسیا، تجارب منحصربه فردی در سیاستگذاری کسب کرده است که عمده آن به واسطه مواجهه رسانه های این کشور با نظام رسانه ای غرب و پاسخگویی به نیازها و فشارهای داخلی مبنی بر تجاریسازی و آزادی رسانه ای می باشد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی نحوه مواجهه رسانه‌های هند با الگوهای نوین سیاست‌گذاری رسانه‌ای پس از گذار از دهه ۹۰ و پیوستن به الگوی تجارت آزاد و جهانی‌سازی است تا تأثیر تغییرات ایجادشده بر الگوهای توسعه و آزادی رسانه‌ای این کشور شناسایی شود. نتایج ‌ این تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام شده، نشان می‌دهد که هند پس از دهه ۹۰ علی‌رغم توسعه تجاری و افزایش سودآوری از محل فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای، نتوانسته است در زمینه سیاست‌گذاری این عرصه موفق عمل کند و باوجود داعیه دموکراتیک‌ترین کشور جهان، در تحقق آزادی رسانه‌ای چندان موفق نبوده است.}, keywords_fa = {سیاستگذاری رسانه ای هند,آزادی رسانه ای,ارتباطات توسعه,ساختارهای مالکیتی,دوردارشان}, url = {https://www.jcsc.ir/article_38267.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_38267_43b82929f59c2d87c5a088f1bd274ea7.pdf} }