@article { author = {Lida Kavousi, lida}, title = {Analogue to Digital Transformation: The Effect of both Traditional and New Cinematic Technologies}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {14}, number = {ویژه نامه سینما دیجیتال}, pages = {135-156}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {The advent of digital technology was a turning point for the film industry. This technology, which has influenced all aspects of pre-production, production, post-production, and distribution, has also influenced the way of creating the meanings and nature of cinematic works. Analogue technology has also unique features that have given it a credible position. The differences in cognitive, aesthetic, psychological, technical, narrative characteristics of these two kinds of cinematic technologies have been the subject of numerous studies and that’s essential for Iranian cinema and media researchers to be informed on the recent studies. The present article, which has been done using a descriptive-analytical method, aims to answer the questions of how digital technology records the world, shares it with people, and provides a ground for cinematic creation and experimentation, along with reviewing the performance of celluloid films. Ultimately, what's gained is an understanding on overall vision on the position of these technologies and the possibility of anticipating the upcoming cinematic technologies.}, keywords = {Cinema,Digital,Analogue,media}, title_fa = {تحول آنالوگ به دیجیتال: نحوۀ اثرگذاری فناور‌های تصویری سنتی و نوین}, abstract_fa = {ظهور فناوری دیجیتالی در حکم نقطۀ عطفی برای صنعت سینما بود. این فناوری که تأثیر خود را به مرور بر تمامی جوانب پیش­تولید، تولید، پساتولید، و توزیع اعمال کرده، بر نحوۀ خلق معانی و ماهیت آثار سینمایی هم تأثیر داشته است. فناوری آنالوگ/سلولوییدی هم از ویژگی­های منحصربه­فردی برخوردار بوده است که به آن جایگاهی معتبر داده است. تفاوت­های شناخت­شناسانه، زیبایی­شناختی، روانشناختی، تکنیکی، روایتی، و سایر تفاوت­های این دو جنس از رسانۀ سینما موضوع تحقیقات متعددی بوده است که اطلاع از آنها برای پژوهشگران ایرانی حوزۀ رسانه و سینما ضروری است. هدف مقالۀ حاضر، که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی تدوین شده، این است که در کنار مرور نحوۀ عملکرد فیلم­های سلولوییدی، به این موضوع بپردازد که فناوری دیجیتال دنیا را چگونه ثبت می­کند، با انسان­ها به اشتراک می­گذارد، و زمینه­ای جدید برای خلق و تجربۀ سینما فراهم می­سازد. در نهایت، آنچه حاصل می­شود شناخت و چشم­اندازی کلّی دربارۀ موقعیت این فناوری­ها و امکان پیش­بینی روند آتی در تحولات حوزۀ فناوری­های تصویری ست.}, keywords_fa = {سینما,دیجیتال,آنالوگ,رسانه}, url = {https://www.jcsc.ir/article_37684.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_37684_13247ffdd829eac24d0a3c1f39507f11.pdf} }