@article { author = {Khazaei, Alireza and Shalchi, vahid}, title = {Lived Experience of “Suspended Economic Independence” and Different Strategies of Coping with that}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {14}, number = {52}, pages = {261-288}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {By using phenomenological approach ,this research tries to examine the lived-experience of a group of people, which have been chosen to continue their education in a higher level, and as a result have been encountered with belated economic independency, in other word, this decision has been put them in a situation which can be called, ‘suspended independency’. Moreover, our focus here is on examining and assessing different types of strategies of coping with this situation, and finally, find out which strategy is the most vulnerable one. Our results have been shown that the idea of the higher education as a reliable way to ensure social mobility, has been encountered with real difficulties and for the most of the students, continuing their study has become a real challenge. Variables such as social capital, access to demanding skills and credentials and etc. are effective in following a certain strategy. Amongst these strategies, the most common one is ‘give up and return to home’, which at the same time is the most vulnerable strategy too.}, keywords = {Lived Experience,Suspended Economic Independence,Phenomenology}, title_fa = {تجربه‌ی زیسته‌ی «تعلیق استقلال اقتصادی» و استراتژی‌های مواجهه با آن}, abstract_fa = {این پژوهش در پی آن است که با بهره‌گیری از روش پدیدارشناسی، به بررسی تجربه‌ی زیسته‌ی گروهی از افراد بپردازد که پیگیری تحصیلات تکمیلی از سوی آنان باعثِ به تأخیر افتادن استقلال اقتصادی آن‌ها شده است و به بیانی دیگر، آن‌ها را در وضعیت «تعلیق استقلال» قرار داده است. علاوه‌براین، تمرکز پژوهش بر بررسی و ارزیابیِ استراتژی‌های مختلف آن‌ها برای مواجهه با این وضعیت است و در نهایت پاسخ گفتن به این پرسش که کدام‌یک از این استراتژی‌ها از همه بیشتر در برابر این وضعیت آسیب‌پذیر است. نتایج چنین نشان داد که ایده‌ی تحصیلات عالی به عنوان راه مطمئنِ تحرک اجتماعی، عمیقاً با چالش مواجه شده است و ادامه‌ی تحصیلات برای اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دشواری های گوناگون روبرو شده است. متغیرهایی هم‌چون سرمایه‌ی اجتماعی فرد، دسترسی به مهارت‌ها و تحصیلاتی که تقاضای بیشتری در بازار کار دارند و ... در پیگیری استراتژی‌های مختلف در مواجهه با این وضعیت مؤثراند. در این میان، استراتژی «تسلیم و بازگشت به‌خانه»، هم رایج‌ترین استراتژی در بین این گروه است و هم بیشترین طیف آسیب‌پذیران را در خود جای داده است.}, keywords_fa = {تجربه‌ی زیسته,تعلیق استقلال اقتصادی,پدیدارشناسی}, url = {https://www.jcsc.ir/article_33215.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_33215_5a28f21c4cd77e79c1414db43ff7bb0d.pdf} }