@article { author = {sarbandi, farnaz and salehi amiri, seyed reza and hajiani, ebrahim and mousaei, meisam}, title = {Comparative study of cinema economics policymaking in Iran and presenting strategies for future}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2020.108913.1930}, abstract = {This article goal is comparative study of cinema economics policymaking in Iran and successful Asian countries and presenting strategies for cinema economics in Iran. Functional, strategic and collaborative benchmarking is used as a method. Benchmarking partners are four Asian countries (South Korea, Japan, China and India) which are in ten top countries of cinema economics. Cinema economics policies of selected countries are compared with Iran' policies on the basis of selected index that are verifies by experts. One of the important results of this article is necessity of a comprehensive policymaking for cultural economics, especially in cinema, because the policymaking in short period does not lead to economic brightness in culture area and cinema economics. Finally strategies of policymaking are presented. This article goal is comparative study of cinema economics policymaking in Iran and successful Asian countries and presenting strategies for cinema economics in Iran. Functional, strategic and collaborative benchmarking is used as a method. Benchmarking partners are four Asian countries (South Korea, Japan, China and India) which are in ten top countries of cinema economics. Cinema economics policies of selected countries are compared with Iran' policies on the basis of selected index that are verifies by experts. One of the important results of this article is necessity of a comprehensive policymaking for cultural economics, especially in cinema, because the policymaking in short period does not lead to economic brightness in culture area and cinema economics. Finally strategies of policymaking are presented}, keywords = {Policymaking,cultural policymaking,cinema economics,Cultural Economics}, title_fa = {بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری اقتصاد سینمای ایران و ارائه راهکارهایی برای آینده}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی تطبیقی خط‌مشی‌گذاری اقتصاد سینمای ایران با کشورهای موفق در این زمینه و ارائه راهکار و راهبردهایی برای خط‌مشی‌گذاری در ایران است. روش مورد استفاده الگوبرداری (بنچمارکینگ) و از نظر شیوه انجام آن کاربردی، استراتژیک و غیررقابتی است. شرکای بنچمارک چهار کشور آسیایی کره جنوبی، ژاپن، چین و هند هستند که در 10 کشور نخست دارای اقتصاد شکوفا به لحاظ درآمد سینما هستند. پس از بررسی خط‌مشی‌های اقتصاد سینما در چهار کشور یادشده، بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی که به تأیید صاحب‌نظران رسیده است، با خط‌مشی‌گذاری در ایران مورد مقایسه قرار می‌گیرد. در نهایت، راهبردها و راهکارهایی برای کشور ارائه می‌شود. از نتایج مهم این مقاله، لزوم و ضرورت یک سند بالادستی و خط‌مشی‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان برای اقتصاد فرهنگ کشور و به طور ویژه اقتصاد سینما است، چراکه درغیر این‌صورت خط‌مشی‌گذاری‌های مقطعی و کوتاه‌مدت به دلیل سلیقه‌محور بودن و سیاست‌زدگی به شکوفایی و رونق اقتصاد در حوزه فرهنگ به ویژه سینما منجر نخواهد شد. راهبردهای خط‌مشی‌گذاری اقتصاد سینما، در ملاک‌های افزایش سرانه سالن‌های سینما، تولید، اکران و نمایش، اشتغال‌زایی، آموزش و سرانه سینما رفتن در کشور ارائه شده است}, keywords_fa = {خط‌مشی‌گذاری,خط‌مشی‌گذاری فرهنگی,اقتصاد سینما,اقتصاد فرهنگ}, url = {https://www.jcsc.ir/article_239488.html}, eprint = {} }