@article { author = {Montazerghaeim, Mehdi and Sahabn Kasegar, Mona}, title = {Critical Media Literacy and Cyber Activity of Women in Iran}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {11}, number = {40}, pages = {186-230}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = { This article studies critical media literacy of female cyber-activist in Iran and their purposefulness​.The main goal of this article is to be made aware of critical media literacy level in both consumption part and production part. Media literacy enables woman that control and manage what offered to her ahead of media offering and also media enables them to use the Internet to take advantage of internet to make their voice heard. In order to be made of aware of critical media literacy the survey method is used. Online questionnaire were available for cyber-activist women in social media and electronic questionnaires were sent to them. In order to have a random sampling the days of week were selected randomly and 429 approved questionnaires were analyzed by SPSS. After analyzing it was indicated that there is a significant difference between different age groups and the critical media literacy in the consumption part. But in production part, there is no significant difference. There is a significant difference between different groups with experience of using internet and critical media literacy in both consumption and production parts. Also, after hypothesis testing it was revealed that the critical media literacy in the consumption and the production correlates with purposefulness of activities (cyber-activities).}, keywords = {Critical Media Literacy,Consumption and Production Parts,Women,Purposefulness,Cyberspace}, title_fa = {سواد رسانه‌ای انتقادی و فعالیت سایبر زنان در ایران}, abstract_fa = {این مقاله به مطالعه سواد رسانه‌ای انتقادی فعالان سایبر زن در ایران و هدفمندی آن‌ها پرداخته است. هدف اصلی دست‌یابی به سطح سواد رسانه‌ای انتقادی چه در بخش مصرف و چه در بخش تولید فعالان سایبر زن است؛ سواد رسانه‌ای این توانایی را به زنان می‌دهد تا بتوانند در مقابل عرضه‌شدگی رسانه‌ها هر آن‌چه که به او عرضه می‌شود را‌ مدیریت و کنترل کند و همچنین آن‌ها  را در استفاده از اینترنت به نفع خود و رساندن صدایشان به گوش دیگران توانا می‌سازد.  به منظور آگاهی از سطح سواد رسانه‌ای انتقادی زنان فعال در فضای سایبر و هدفمندی آن‌ها از روش پیمایش استفاده شده است. پرسشنامه الکترونیکی به صورت آنلاین بر روی شبکه‌های اجتماعی و از طریق ایمیل در اختیار زنان فعال در فضای سایبر گذاشته شده است. برای تصادفی بودن نمونه مورد مطالعه روزهای هفته به صورت تصادفی انتخاب شد و تعداد 429 پرسشنامه قابل قبول با استفاده از نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  بعد از تجزیه و تحلیل مشخص شد که بین گروه‌های سنی مختلف و سطح سواد رسانه‌ای انتقادی در بخش مصرف تفاوت معنادار وجود دارد اما در مورد سواد رسانه‌ای انتقادی در بخش تولید تفاوت معناداری وجود ندارد. بین گروه‌هایی با تجربه استفاده از اینترنت و سواد رسانه‌ای انتقادی چه در بخش مصرف و چه در بخش تولید تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین بعد از آزمون فرضیات مشخص شد سواد رسانه‌ای انتقادی مصرف و تولید با هدفمندی فعالیت‌ها رابطه دارد.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای انتقادی بخش مصرف و تولید,زنان,هدفمندی,فضای سایبر}, url = {https://www.jcsc.ir/article_16824.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_16824_accea31220b571c79bd3d1136bec6537.pdf} }