@article { author = {Khaniki, Hadi and Abedi, Hamid}, title = {The Effects of Using Internet on Cultural Attitudes of Clergymen (Case Study: Clergymen of Qom City)}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {10}, number = {36}, pages = {11-43}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {It is important to note that any orientation of the thoughts, beliefs, behavior and lifestyle of clergymen, as the major “reference group” among religious people of Iran, can have deeply influence religious or even non-religious parts of Iranian society. Fortunately, positive attitude of Qom hawza towards modern communicational technologies has led to vast adaption of latest communication devices by clergymen in order to study, research, promote and effective communicate with political, social and cultural arenas of the society and the world and this has caused an influential and bold presence of them in virtual realm. In fact, the complex communicational world of nowadays (especially internet) has drawn clergymen from their traditional studying corners to the open scene of the international community (to face various viewpoints, attitudes and ideological, cultural, behavioral and value views). Therefore, in this interdisciplinary study the effects of internet media on cultural attitudes of clergymen are investigated according to the communicational theories, as well as social psychology theories on formation and transformation of attitudes}, keywords = {Internet,Clergymen,Cultural attitudes,Islam,Traditional,Modern}, title_fa = {تاثیر اینترنت بر نگرش فرهنگی روحانیون (مطالعه موردی طلاب حوزه‌های علمیه قم)}, abstract_fa = {روحانیون، به عنوان اصلی‌ترین «گروه مرجع» در بین متدینین جامعۀ ایران به شمار می‌آیند که هر گونه جهت‌گیری در عقاید، اندیشه‌ها و رفتار و سبک زندگی آنها، می‌تواند تأثیرات عمیقی در جامعۀ مذهبی و حتی غیر مذهبی (با توجه به این که حکومت ایران، حکومتی دینی و تحت نظارت رهبران دینی است) بر جای بگذارد. رویکرد مثبت و باز حوزۀ علمیه قم نسبت به پذیرش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث شده است، اقبال به استفاده از جدیدترین وسایل ارتباطی به منظور تحصیل، تحقیق، تبلیغ و تعامل مؤثر با فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه و جهان، در بین روحانیون بسیار چشم‌گیر باشد و همین امر، طلاب علوم دینی را از کنج حجرات بیرون آورده و آنها را به صحن علنی جامعۀ بین‌المللی (در مصاف با انواع دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و سلیقه‌های فکری، عقیدتی، فرهنگی، ارزشی و رفتاری متنوع) وارد کرده است. این پژوهش بر آن است با بهره‌گیری از نظریه‌های ارتباطاتی مرتبط با تأثیرات فرم و محتوای رسانه‌ها بر مخاطبان، تأثیرات رسانۀ اینترنت را بر نگرش فرهنگی روحانیون بررسی نمایید. برای این منظور، از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه برای جمع‌آوری اطلاعات از جامعۀ آماری پژوهش (روحانیون شهر قم) استفاده گردید که از طریق دو مرحله نمونه‌گیری (خوشه‌ای و در دسترس) ابتدا مدارس حوزوی و سپس واحدهای تحقیق (طلاب علوم دینی) برای جمع‌آوری اطلاعات مشخص گردیدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده، نشان می‌دهند که بین استفاده از اینترنت (در دو بُعد میزان استفاده و نوع محتوای مورد استفاده) با نگرش فرهنگی روحانیون ارتباط معنا‌داری وجود دارد؛ بدین ترتیب که نگرش فرهنگی روحانیونی که به میزان زیادتری از اینترنت استفاده می‌کنند، بیشتر به سمت نوگرایی تمایل دارد و بر عکس هر چه میزان استفاده از اینترنت کم ‌باشد، نگرش فرهنگی آنها بیشتر به سمت سنت‌گرایی میل می‌کند. همچنین هر چه روحانیون، محتوایی که در چارچوب اخلاقی، شرعی، قانونی یا صنفی آنها قرار دارد را مورد استفاده قرار می‌دهند، نگرش آنها سنتی‌تر و هر چه قدر محتوای خارج از این چارچوب را مورد استفاده قرار می‌دهند، نگرش فرهنگی نوگرایانه‌تری خواهند داشت.}, keywords_fa = {تأثیر اینترنت,روحانیون,نگرش فرهنگی,سنت‌گرا,نوگرا}, url = {https://www.jcsc.ir/article_15028.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_15028_26b06e6708b33a81b2c6e191a4cdbc09.pdf} }