چکیده
رسانههای کنونی قادرند با اطلاعات خود افکار و رفتار بسیاری از مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار دهند. به همین جهت رسانهها در تهیه و انتشار اخبار همواره به دنبال اشاعه و ترویج ایدهها و افکار خود و انتقال آن به دیگران هستند. تحقیقات مربوط به برجستهسازیتاکید بر این دارند که بین اولویت رسانهای و اولویت همگانی رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، رویداد و موضوعی که مورد توجه رسانه قرار گیرد در نزد افکار عمومی مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردار میشود.
هدف مقاله حاضر بررسی میزان و نحوه برجستهسازی جنسیت در حوزه ورزش است. به این منظور اخبار، مقالات و عکسهای چاپ شده در روزنامه پر تیراژ کشور در فاصله زمانی برگزاری بازیهای المپیک 2004 آتن مورد مطالعه قرار گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از روش تحلیل محتوا استفاده شدهاست.
مهمترین یافتههای تحقیق حاکی از آن است که روزنامه در اخبار و عکسهای خود چه از نظر تعداد و چه از لحاظ نوع تاکید، رفتار متفاوتی با ورزش مردان و زنان داشته و به برجستهسازی ورزش مردان پرداخته است.در این مقاله با استفاده از نظریه هژمونی بر نوع و میزان پوشش رویدادهای ورزشی در روزنامه تاکید شده است. بدین ترتیب مقاله حاضر به ادبیات رو به رشد مطالعات رسانه کمک نموده است.
کلیدواژهها