مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نویسنده

استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

تاثیری ﻫﻤـ ﻪ  ﺟﺎﻧﺒـﻪ در ﭘـﮋوﻫﺶ  ﻫـﺎی   «ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕ ﻲ» در ﺳﺎ ل  ﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﭘﻴﺪاﻳﺶ    ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻋﻠـﻮم اﻧﺴـﺎﻧﻲ ﺑـﺎﻗﻲ ﮔﺬاﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ، ﭼﻨـﺪان ﻛـﻪ ﻣـﻲ  ﺗـﻮان ﻣـﺪﻋﻲ ﺷـﺪ اﻳـن     ﻧﻮ ﺣﺘﻲ ادراک ﻣﺎ از ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻋﻠﻮم اﻧﺴـﺎﻧﻲ را ﻧﻴـﺰ دﮔﺮﮔـﻮن ﻛـﺮده ِ  روش ﺷﻨﺎﺳﻲﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑـﺎ از ﻣﻴـﺎن ﺑﺮداﺷـﺘﻦ ﻣﺮزﻫـﺎی ﻣﻌﻬـﻮد ﻣﻴـﺎن ﻫﻨـﺮ ِ.اﺳﺖ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮانﻧﺨﺒﻪ ﮔﺮا و ﻫﻨﺮ ﻋﺎﻣ  ﭘﺴﻨﺪ، ﻋﺮﺻﻪ  ﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪی را ﻛـﻪ ﺗـﺎ ﭘـﻴﺶ از اﻳـﻦ ﺟـﺰو ﺣﻴﻄ ﻛـﺎر  ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻣﺤﺴﻮب ﻧﻤﻲ  ﮔﺮدﻳﺪ  در ﻛﺎر ﺧﻮد ﻣﻠﺤﻮظ ﻛﺮد ه  اﻧﺪ .ﻳﻜﻲ از ﻣﻬ ﻢ ﺗـﺮﻳﻦاﻳﻦ ﺣﻮز ه  ﻫﺎ، آﮔﻬ ﻲ  ﻫﺎی ﺗﺠﺎری اﺳ  ﺖ ِ »و   «ﺧﻨﺜـ ﻲ» در ﭘﺲ ﻇـﺎﻫﺮ آﮔﻬـ ﻲ  ﻫـﺎی   «ﻣﻌﺼـﻮمﺗﺠﺎری ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن، رﻓﺘﺎرﻫﺎﻳﻲ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ درﻣﻲ آﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﻜـﻢ ﺗﻌﺮﻳﻔـﻲ ﺗﻠـﻮﻳﺤﻲ از    ِ واﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را دارﻧﺪ و  درﻧﻬﺎﻳﺖ  ﻧﺤـ ﻮ ذﻫـﻦ) ﺳـﻮﺑﮋﻛﺘﻴﻮﻳ ﺘﻪ( ﻣـﺎ را ﺗﻌﻴـﻴﻦ  ﻓﺎﻋﻠﻴـﺖﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آﮔﻬ ﻲ ِ ﻣﻲ  ﻛﻨﻨﺪ .در ﻣﻘﺎ ﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ، ﻳﻚ آﮔﻬﻲ  ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ از ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن اﻳـﺮان   ﭘﺨﺶ  ﻣﻲ  ﺷﻮﻧﺪ  )ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻟﺒﺎﺳﺸـﻮﻳﻲ ﺣـﺎﻳﺮ (ﺑـﺎ اﺗﺨـﺎذ رﻫﻴﺎﻓـﺖ ﻣﻴـﺎ ن  رﺷـ ﻪ ای ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ  ﺟﻨﺴـﻴﺘﻲِ ﻫﻮﻳِو ﺑﺎ ﻫﺪف ﭘﺮﺗﻮاﻓﺸﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﺑﺮﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪنزﻧﺎﻧﻪ در ﻓ  ﺮﻫﻨﮓ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﻳﺮاﻧﻲ، ﺗﺤﻠﻴﻞ   ﻣﻲﺷﻮد .ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، اﻳﻤﺎژﻫﺎی زن در اﻳﻦ آﮔﻬﻲ    از ﻣﻨﻈﺮی ﻓﻤﻴﻨﻴﺴﺘﻲ و ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑـﻪ ﺑﺮﺧـﻲ ﻣﻔـﺎﻫﻴﻢ رواﻧﻜﺎواﻧـﻪ و ﺟﺎﻣﻌـﻪ  ﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﻪ و    اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﺑﻪ ﺟمﻊ ِ . ﻧﺸﺎﻧﻪ  ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣ ﻲ  ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺤﺚ در ﺧﺼـﻮص   ِ ﺑﺨﺶ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﺑﻨﺪیﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ اﺧﺘﺼﺎص دارد.

کلیدواژه‌ها