مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی سنندج

چکیده

ﺳﺮﻳﺎل ﻧﺮﮔﺲ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﻓﻖ     ﭘﺮﺑﻴﻨﻨﺪه ﺗﺮﻳﻦ و    85 ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﺳﺎل ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻣﺮدم و ﻣﻨﺘﻘﺪان روﺑﻪ  رو ﺷﺪ .اﻳﻦ   ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺻـﻞ ﭘﮋوﻫـﺸﻲ ﺗﺠﺮﺑـﻲ درﺑـﺎرة   ﻧﺤـﻮة ﺗﻔﺴﻴﺮ و رﻣﺰﮔﺸﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎل از ﺳﻮی ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن)زﻧﺎن (اﺳﺖ   ﻣﺒﻨﺎی ﻧﻈﺮی اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ روﻳﻜﺮد ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن آن اﺳﺖ، روﻳﻜﺮدی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﮋﻣﻮﻧﻲ ﮔﺮاﻣﺸﻲ وﻫﺎل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن را ﺗﻼﺷﻲ در ﺟﻬﺖ ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻫﮋﻣـﻮﻧﻲ و »  ﺑﻠﻮک « اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژی ارﮔﺎﻧﻴﻚ ﻗﺪرت ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ .ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ از اﻳﻦ ﻣﻨﻈرﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن آﻛﻨـﺪه از ارزﺷﻬﺎ و ﻣﻌﻨﺎﻫﺎ و اﻳﺪه ﻫﺎی ﺧﺎص ﻫـﺴﺘﻨﺪ،   اﻣـﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﺑـﻪ ﺳـﺒﺐ آﻧﻜـﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻬـﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ را در ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺷﻐﺎل ﻛﺮده    و ﺑـﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻬـﺎی ﻣﺘﻔـﺎوﺗﻲ دﺳﺘﺮﺳـﻲ دارﻧـﺪ، ﻣﺮﺟﺢ »  ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ « ﺧﻮاﻧﺶ  ﻫﺎی ﻣﻲ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﺑﻪ دﺳﺖ  دﻫﻨﺪ . در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اﺑﺘﺪا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺳﺎﺧﺖ   ﮔﺮاﻳﻲ ـ  ﻧﺸﺎﻧﻪﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﻳﺎ ﻗﺮاﺋﺖ ﻣﺴﻠﻂ ﺳﺮﻳﺎل ﻧﺮﮔﺲ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺳﭙﺲ ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن از اﻳﻦ ﺳـﺮﻳﺎل ﺗﺤﻠﻴـﻞ   ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺗﺤﻠﻴ ﻞ ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی    زﻧﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﻲ    دﻫﺪ ﻛﻪ  آنﮔﺮوه  از زﻧﺎن ﻛﻪ  ﺑﻪ زﻧـﺪﮔﻲ روزﻣـﺮه ﺧﻮد  )ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﭼﻮن ﺧﺮﻳﺪ، ﻣﺪ، آراﻳﺶ، ﺗﻔﺮﻳﺢ، ﻓﺮاﻏﺖ و ﻏﻴﺮه (اﻫﻤﻴﺖ ﺑﻴـﺸﺘﺮی ﻣـﻲ   ،دﻫﻨـﺪ ﮔﺮاﻳﺶ ﻛﻤﺘﺮی ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﺳـﺮﻳﺎل دارﻧـﺪ و اﻏﻠـﺐ ﺑـﺎ ﺗـﻀﺎدﻫﺎ و ﺗﻌﺎرﺿـﻬﺎی    «ﻧﺴﺮﻳﻦ»   ﻫﻮﻳﺖ ﭼﻨﺪﭘﺎره اﺣﺴﺎس ﻫﻢ  ذات ﭘﻨﺪاری ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.  ﺑﺮﻋﻜﺲ، زﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ   «ﻧﺮﮔﺲ»ﺑﺎ ﻫﻢ   دﻟﻲ دارﻧﺪ، ﺑﺎﺗﻤﺎﺷﺎی  اﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎلﺑﻪ دﻧﺒﺎل        رﻫـﺎﻳﻲ از ﻫﺮﮔﻮﻧـﻪ ﺗﻨـﺎﻗﺾ  و ﺗﻌـﺎرض و ﻧﻴـﺰ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺴﻠﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺳﺮﻳﺎل ﻧﺮﮔﺲ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﻓﻖ     ﭘﺮﺑﻴﻨﻨﺪه ﺗﺮﻳﻦ و    85 ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﺳﺎل ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻣﺮدم و ﻣﻨﺘﻘﺪان روﺑﻪ  رو ﺷﺪ .اﻳﻦ   ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺻـﻞ ﭘﮋوﻫـﺸﻲ ﺗﺠﺮﺑـﻲ درﺑـﺎرة   ﻧﺤـﻮة ﺗﻔﺴﻴﺮ و رﻣﺰﮔﺸﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎل از ﺳﻮی ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن)زﻧﺎن (اﺳﺖ   ﻣﺒﻨﺎی ﻧﻈﺮی اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ روﻳﻜﺮد ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن آن اﺳﺖ، روﻳﻜﺮدی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﮋﻣﻮﻧﻲ ﮔﺮاﻣﺸﻲ وﻫﺎل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن را ﺗﻼﺷﻲ در ﺟﻬﺖ ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻫﮋﻣـﻮﻧﻲ و »  ﺑﻠﻮک « اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژی ارﮔﺎﻧﻴﻚ ﻗﺪرت ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ .ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ از اﻳﻦ ﻣﻨﻈرﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن آﻛﻨـﺪه از ارزﺷﻬﺎ و ﻣﻌﻨﺎﻫﺎ و اﻳﺪه ﻫﺎی ﺧﺎص ﻫـﺴﺘﻨﺪ،   اﻣـﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﺑـﻪ ﺳـﺒﺐ آﻧﻜـﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻬـﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ را در ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺷﻐﺎل ﻛﺮده    و ﺑـﻪ ﮔﻔﺘﻤﺎﻧﻬـﺎی ﻣﺘﻔـﺎوﺗﻲ دﺳﺘﺮﺳـﻲ دارﻧـﺪ، ﻣﺮﺟﺢ »  ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ « ﺧﻮاﻧﺶ  ﻫﺎی ﻣﻲ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﺑﻪ دﺳﺖ  دﻫﻨﺪ . در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اﺑﺘﺪا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺳﺎﺧﺖ   ﮔﺮاﻳﻲ ـ  ﻧﺸﺎﻧﻪﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﻳﺎ ﻗﺮاﺋﺖ ﻣﺴﻠﻂ ﺳﺮﻳﺎل ﻧﺮﮔﺲ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺳﭙﺲ ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن از اﻳﻦ ﺳـﺮﻳﺎل ﺗﺤﻠﻴـﻞ   ﺷﺪه اﺳﺖ .ﺗﺤﻠﻴ ﻞ ﻗﺮاﺋﺘﻬﺎی    زﻧﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﻲ    دﻫﺪ ﻛﻪ  آنﮔﺮوه  از زﻧﺎن ﻛﻪ  ﺑﻪ زﻧـﺪﮔﻲ روزﻣـﺮه ﺧﻮد  )ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﭼﻮن ﺧﺮﻳﺪ، ﻣﺪ، آراﻳﺶ، ﺗﻔﺮﻳﺢ، ﻓﺮاﻏﺖ و ﻏﻴﺮه (اﻫﻤﻴﺖ ﺑﻴـﺸﺘﺮی ﻣـﻲ   ،دﻫﻨـﺪ ﮔﺮاﻳﺶ ﻛﻤﺘﺮی ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﺧﻮاﻧﺶ ﻣﺮﺟﺢ ﺳـﺮﻳﺎل دارﻧـﺪ و اﻏﻠـﺐ ﺑـﺎ ﺗـﻀﺎدﻫﺎ و ﺗﻌﺎرﺿـﻬﺎی    «ﻧﺴﺮﻳﻦ»   ﻫﻮﻳﺖ ﭼﻨﺪﭘﺎره اﺣﺴﺎس ﻫﻢ  ذات ﭘﻨﺪاری ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.  ﺑﺮﻋﻜﺲ، زﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ   «ﻧﺮﮔﺲ»ﺑﺎ ﻫﻢ   دﻟﻲ دارﻧﺪ، ﺑﺎﺗﻤﺎﺷﺎی  اﻳﻦ ﺳﺮﻳﺎلﺑﻪ دﻧﺒﺎل        رﻫـﺎﻳﻲ از ﻫﺮﮔﻮﻧـﻪ ﺗﻨـﺎﻗﺾ  و ﺗﻌـﺎرض و ﻧﻴـﺰ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺴﻠﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

کلیدواژه‌ها