نویسنده
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ درﺑﺎرة راﺑﻄﻪ و ﺗﺄﺛﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ)ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن (اﺳﺖ و ﻓﻮﺗﺒﺎل در اﻳﺮان . در اﻳـﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ رﺳﺎﻧﻪ ای و واﻗﻌﻴﺖ ﻓﻮﺗﺒﺎل از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﺷﺪه اﻧﺪ ، و ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ رواﻳـﺖ رﺳـﺎﻧﻪ ای ﻓﻮﺗﺒﺎل در اﻳﺮان ﺗﻮﺻﻴﻒ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﻮد . ﺑﺪﻳﻦ ﻣنظور ﮔﻔﺘﻤﺎن رﺳﺎﻧﻪ ای ﻓﻮﺗﺒﺎل در اﻳﺮان ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑـﻪ ﭘـﺎره ای ازﮔﻔﺘﻤﺎن رﺳﻤﻲ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪهاﺳﺖ و ﺗﻮﺿﻴﺢ داده اﻳﻢ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻳﻦ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫـﺎی ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﻓﻮﺗﺒﺎل در رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی اﻳﺮان را ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ ﻣﻮﺿـﻮع، اﺑﺘـﺪا ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﻈـﺮی ﻣﻔﻬـﻮم ﻓﻮﺗﺒﺎل از ﻣﻨﻈﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻳﻢ و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳـﻲ ﺗـﺎرﻳﺨﻲ ـ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻓﻮﺗﺒـﺎل، ﻛﺎرﻛﺮدﻫـﺎی ﺳﻴﺎﺳـﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ورزش ﺑﺮا ی رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ را ﺗﻮﺿﻴﺢ داده اﻳﻢ . ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﭼﺎﻟﺸﻬﺎی ﻧﻈﺮی ﻛـﻪ ﺑـﻴﻦ ﻓﻮﺗﺒـﺎل ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ورزش ﻣﺪرن و ﻋﺮﻓﻲ ﺷﺪه ﺑـﺎ ﺟﻤﻬـﻮری اﺳـﻼﻣﻲ ﺑـﻪ ﻣﻨنزلهﻧﻈـﺎم ﺳﻴﺎﺳـﻲ دﻳﻨـﻲ و ﺳـﻨﺘﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻳﻢ ، و ﻋﻠﻞ و دﻻﻳﻞ و ﺷﻴﻮة ﺗﻮﺟﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی دوﻟﺘﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﺎزی ورزﺷﻲ را ﺷﺮح داده اﻳﻢ . ﺑـﻪ اﻳـﻦ منظور ﻧﺤﻮة ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻓﻮﺗﺒﺎل ﺷﺎﻣﻞ ورزﺷﻜﺎران، اﺳـﺘﺎدﻳﻮم، زﻣـﻴﻦ ﺑـﺎزی، ﻛـﺎرﮔﺰاران) ﻣﺮﺑﻴـﺎن، ﻣﺪﻳﺮان( ﺗﻤﺎﺷﺎﭼﻴﺎن، ﻣﺮدم و ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺧﺎرﺟﻲ را ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮده ، اﻳﻢ . اﻳﻦ ﻣﺒﺤـﺚ در ﭘـﻨﺞ ﺑﺨـﺶ ﻣﺘﻔـﺎوت ﺳﺎﻣﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ . ﻧﺨﺴﺖ ﻣﻘﺪﻣﻪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃـﺮح ﻣـﺴﺌﻠﻪ و ﺑﻴـﺎن ﻣﻼﺣﻈـﺎت روش ﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻧﻈـﺮی ﻣﻲ ﭘﺮدازد؛ دوم، ﻣﻔﻬﻮم ﻓﻮﺗﺒﺎل ﻛﻪ ﺑﺴﺘﺮ و ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﺗﺎرﻳﺨﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ﺑﺎزی را ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ؛ ﺑﺨﺶ ﺳﻮم ﺑﻪ راﺑﻄﺔ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ و ﻓﻮﺗﺒﺎل اﺧﺘﺼﺎص دارد؛ ﺑﺨﺶ ﭼﻬﺎرم درﺑﺎرة راﺑﻄﺔ ﻓﻮﺗﺒـﺎل و رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ در اﻳـﺮان اﺳﺖ، و آﺧﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻳﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻴﺰ ﺧﻼﺻﺔ ﺑﺨﺸﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻘﺎﻟﻪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﻴﺸﻬﺎداﺗﻲ ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ
کلیدواژهها