مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نویسنده

دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

چکیده

اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف دﺳﺖ   ﻳﺎﺑﻲ و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ و اﺳﻄﻮر ه ﻫﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان   و ﻧﻈﺎم ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪ   ه اﺳﺖ  .ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﻮﻧﻪ    ﻫﺎﻳﻲ از ﺑﻴﻠﺒﻮردﻫﺎی ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ   ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ1382ﻋﻨﻮان ﻛﻼن ﺷﻬﺮ اﻳﺮان در ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﺑـﻪ  «ﻓﺮدﻳﻨـﺎن دوﺳﻮﺳـﻮر » ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از دﻳﺪﮔﺎه ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﻪ   ﻋﻨـﻮان  ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺳﻄﻮره   «روﻻن ﺑﺎرت »ﻣﺮﺟﻊ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮﻳﺎت  زداﻳﻲ از ﻣﺘـﻮن ﺗﺒﻠﻴﻐـﺎﺗﻲ اﺳـﺖ .در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت اﻳﺮان اﺳﺖ.ﺑﺨﺸﻲ از اﻳﻦ اﺳﻄﻮره   ﻫﺎ ﻣﺨﺘﺺ   «اﺳﻄﻮره ﺳﺎز » ﻳﺎﻓﺘﻪ  ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻌﺮف ﻧﻈﺎم   ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ و وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﺑﺎﻓـﺖ را دارا اﺳـﺖ و ﺑﺨﺸـﻲ دﻳﮕـﺮ ﻣﺘـﺄﺛﺮ از اﺳﻄﻮرهﻫﺎی ﻓﺮاﻣﻠﻲ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای اﺳﺖ و ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﺟﻬﺎن ﺷﻤﻮل ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.

کلیدواژه‌ها