چکیده
ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤﻮری اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺑﺎ آﺛـﺎر ﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲ اﻳـﺮان از اﺳﺖ .در اﻳﻦ رﻫﮕﺬر ﺑﺮرﺳﻲ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﻳـﻦ راﺑﻄـﻪ و ﻧﻴـﺰ ﻛﻴﻔﻴـﺖ 1357 زﻣﺎن ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی اﻳﻦ ﻫﻨﺮ ﺗﺎ سال ﺑﺎزﺗﺎب واﻗﻌﻴﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲاﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺑﺎزﺗﺎب اﺳﺘﻮار اﺳـﺖ ِ .ﻣﻄﻤﺢ ﻧﻈﺮ است ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی .ﻣﻄﺎﺑﻖ اﻳﻦ روﻳﻜﺮد، ﻫﻨﺮ آﻳﻨﻪ و اﻧﻌﻜﺎﺳﻲ از ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺸﺮو ط ﺷﺪه و ﺗﻌﻴﻦ ﻣـﻲ ﻳﺎﺑـﺪ .در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از روش اﺳﻨﺎدی ﺑﺮای ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮدن ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻋﻤﺪه ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳ ﻲ و ﻧﻴﺰ ﺗﻔﻜﻴـﻚ ﺗـﺎریخی ﺳﺎﻟﻬﺎی ﻣﻮرد ﺑﺤ ﺚ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮده اﻳﻢ .ﺑﺮای درک ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻛﺎرﻛﺮد آﺛﺎر ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ در روﻧﺪ اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ درﺻـﺪ از ﻓﻴﻠﻤﻬـﺎی9 روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮ ای ﻛﻴﻔ ﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸـﺎن ﻣﻲ دﻫـﺪ ﻛـﻪ تنها ، ﺳﻴﻨﻤﺎی روﺳﺘ ﺎﻳﻲ ذﻳﻞ ﻛﺎرﻛﺮد ﻧﺸﺎن دادن واﻗﻌﻴﺖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ میان ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎ در ﻃـﻮل دوره ﻣـﻮرد ﺑﺤـﺚ راﺑﻄـﻪ ﻣﻌﻨـﺎداری وﺟـﻮد دارد .ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻒ ﻣﺸـﺘﺮک ﺗﻐﻴﻴـﺮات 1341 اﺟﺮای ﻣﻬ ﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دوﻟﺖ در روﺳﺘﺎﻫﺎ)اﺻﻼﺣﺎت ارﺿ ﻲ (در ﺳﺎل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳـﻴﻨﻤﺎی روﺳـﺘﺎﻳﻲ در ﻃـﻮل دوره ﻣـﻮرد ﺑﺤـﺚ اﺳﺖ.واﻗﻌﻴﺖ ﮔﺮﻳﺰی، ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﺮای ﺣﻜﻮﻣﺖ و اﻗﻨﺎع ﻣﺮدم ﺑﺮای ﭘـﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﺟﺪﻳـﺪ و ﻧﮕﺮﺷـﻬﺎی ﻧـﻮ، از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎی روﺳﺘﺎ ﻳﻲ ﻗﺒﻞ از اﻧﻘﻼب اﺳﺖ .ﻧﻘﺪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ارﺑﺎب و رﻋﻴﺖ در ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺑﻌﺪ از اﺻﻼﺣﺎت ارﺿﻲ، روﺷﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻤﻮد ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳـﺘﺎ ﻳﻲ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲ رود
کلیدواژهها