نویسندگان
1 عضو هییت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه
2 استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول)
چکیده
بهرهگیری از وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، از عمدهترین روشها در جهت گسترش و ترویج جامعۀ مدنی، آموزش ملی و بالابردن آگاهی مردم است، در این تحقیق، مفهوم جامعۀ مدنی و ویژگیهای آن، با عنایت به لزوم ایجاد شرایط مقتضی برای تحقق آن در شرایط کنونی جامعۀ ما مورد بررسی قرار گرفته است و از طریق سنجش و ارزیابی نظریات دانشجویان بر آن شدیم تا با دریافت اطلاعاتی از خصوصیات فردی و اجتماعی آنان، میزان آمادگی و پذیرش جوانان را نسبت به تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نیز میزان مشارکت و نقش آنان در شکلگیری جامعۀ مدنی بسنجیم، جامعۀ آماری مورد مطالعه، دانشگاههای تهران بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله انجام شده است و 506 نفر برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد 85 درصد افراد، اعتقاد دارند که پذیرش افکار جدید و تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی به کمک رسانهها امکانپذیر است، 2/79 درصد افراد تعهد و تخصص را عامل بهتر ادارهشدن کشور میدانند، 65 درصد، اعتقاد به رعایت قانون در صورت فقدان کنترل آن دارند، هرچه سطح تحصیلات دانشجویان بالاتر است، میزان آمادگی آنان برای تغییرات و آمادگی مشارکت آنان در امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی بیشتر است. همچنین یافتهها نشان میدهد بین پذیرش مؤلفههای شهروندی و مشارکت و رشتۀ تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد.
کلیدواژهها