مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‎شناسی گروه‎های اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 2دانشیار گروه جامعه‎شناسی، دانشکدهعلوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،ایران (نویسنده مسئول)

3 ستادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر وضعیت هویتی زنان و فردیت خود شکوفای آنان را در دو مکان هیئت‌های مذهبی و کافی شاپ ها را مورد بررسی قرار می دهد. جمعیت مورد مطالعه این پژوهش را ۳۴ نفر از زنان عادی و 8 نفر از زنان نخبه شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری نظری تشکیل می دهد. روش تحقیق، نظریه زمینه ای (گراندد تئوری) در شهر تهران است، که با استفاده از مصاحبه های عمقی اطلاعات مورد نظر جمع آوری و مورد بازنویسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که مقوله‌های بدست آمده در نحوۀ شکل گیری هویت زنان را می توان در موارد زیر بیان کرد: فراغت سیّال، تأثیر موسیقی کافی شاپی، ترکیب نامتجانس سنت و مدرنیسم در فردیّت، شیوع کودکی مذهبی، هدایت معنوی، اعتیاد اعتقادی، مهاجرت و احساس نیاز به باز تولید معنای دین، دیالکتیک معنویت، جاهلیت زنانه ناشی از تعصب، غلبه فرهنگ مرد سالاری، دوآلیته کافه و هئیت، تجانس ناهمگون، ساختارشکنی ارتباطی، عدم همخوانی هئیت‌های مدرن با جوهره معنویت، ترکیب لذت و معنویت، کنش عاشقانه هئیت‌روها و بازسازی دیالوگ‌های معنوی. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که برای شکل دهی هویت زنان در جامعه ایرانی امروز، ابتدا باید به شاخص های تاثیر پذیری آنان از هویت دینی توجه نشان داد. از طرف دیگر حضور زنان در مکان های مدرن مانند کافی شاپ، بیانگر آن است که پذیرش مدرنیسم در نسل زنان امروزیک مسئله غیر قابل انکار است

کلیدواژه‌ها