مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات

2 استادیار گروه علوم ارتباطات واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه علوم ارتباطات ومطالعات رسانه واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

برندهای سیاسی برانگیخته و برخاسته از نظام‌ها والزامات (انتظارات، مطالبات، نیازها) یا همان شرایط اجتماعی وسیاسی هستند. بنابراین برندسیاسی باید همراستای اراده جمعی شکل بگیرد. علاوه براین خلق برند شخصی درحوزه سیاست، تابع دو دسته مولفه‌های فیزیکی و غیرفیزیکی است که اولی جنبه عینی وبصری دارد و درارتباطات اولیه صاحب برند با مخاطبانش موثر است و دومی، دردایره هویت درونی و رفتار برند بروز پیدا می‌کند. هویت درونی و بیرونی برند شخصی باید از هماهنگی وهمگنی عناصر برخوردار باشد که خود، رابطه همسوی شکلی و محتوائی با ارزش‌های اجتماعی یک جامعه دارند. مقاله حاضر درپی یافتن ارزش‌هایی است که درخلق برند موثرند ونیز الگویی که بتواند به‌صورت مفهومی، برندآفرینی را درفضای سیاسی درون‌حاکمیتی به‌نمایش بگذارد. برای نیل به این هدف، از روش کیفی وتحلیل تماتیک زندگی‌نامه، تصاویر وفیلم‌های تبلیغاتی چهار ابربرند سیاسی ایران ونیز تحلیل داده بنیاد برای گردآوری تم‌ها یامضامین فرعی واصلی استفاده شد و 334 تم در قالب جدول انتظام مفهومی ارایه گردید که درنهایت به ارایه الگوی جامعی از 24 ارزش برندسازی شخصی-سیاسی منتهی شد.

کلیدواژه‌ها