مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد ارتباطات

2 دانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

طنز چه به عنوان یک فرایند دفاعی و چه به عنوان یک نوع ادبی، بیانگر تمایلی برای کانالیزه کردن یک مسئله‌ی مشترک اضطراب‌آور یا یک انرژی پنهان در انسان است. امروزه در بسترهای عامه‌پسند، جا برای انتشار محتوای انتقادی – سیاسی بدون نقش سرگرم‌کننده و تجاری، تنگ‌ شده‌است؛ با این حال در خلال همین محتوای سرگرم‌کننده و تجاری نیز، رگه‌هایی از انتقاد و سخنان سیاسی دیده می‌شود. زمینه‌ی فرهنگی مشترک و دغدغه‌های یکسان، یکی از بسترهای پیدایش طنز و مزاح است؛ از این رو، این پژوهش با رویکردی بین‌رشته‌ای، از سویی نقش فرهنگ را در شکل‌گیری محتوا در نظر می‌گیرد و از سوی دیگر، با نگاهی ارتباطی، طنز را به عنوان حامل پیام‌های متنوع می‌کاود. همچنین با تلاشی برای طبقه‌بندی، انواع طنز را در فضای مجازی فارسی‌زبان به طور کلی مطالعه می‌کند و از این طریق، محتوای طنز و مزاحی را که در دوران گسترش ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ‌است، سنخ‌بندی می‌نماید. از آن‌جایی که یافته‌های روانشناختی پشت ‌ایجاد بسیاری از لبخندها و شوخی‌ها، لایه‌های پنهانی از انرژی و اضطراب را شناسایی کرده‌اند، تلاش نهایی این پژوهش در راستای نمایاندن لایه‌های ناخودآگاه انرژی، خشم یا اضطراب انباشته‌شده ورای فرایندهای ارتباطی است که در قالب محتوای طنز و شوخی در فضای مجازی خود را بروز می‌دهد. سنخ‌شناسی محتوای طنز می‌تواند برای شناخت دغدغه‌های خودآگاه و ناخودآگاه جامعه مفید باشد و در این مقاله، در محتوای طنز دوران کرونا، سنخ‌های سیاسی روزمره، سیاسی-مذهبی تابوشکن، اجتماعی - ارتباطی و عامه‌پسند شناسایی و تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

اخوت، احمد (1371) نشانه‌شناسی مطایبه، چاپ اوّل، اصفهان: فردا.
اصلانی، محمدرضا (1385) فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، چاپ اوّل، تهران: کاروان.
باشگاه خبرنگاران جوان (1399) خبر شمارۀ 7447091، [https://www.yjc.ir/fa/news/7447091]
جوادی، حسن (1384) تاریخ طنز در ادبیات ‌ایران، چاپ اوّل، تهران: کارون.
حری، ابوالفضل (1387) درباره طنز، چاپ اوّل، تهران: سورۀ مهر.
زرین کوب، عبدالحسین (1335) بوطیقا، چاپ اوّل، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
صدر، رؤیا (1386) طنز مجازی (نگاهی به پدیده طنز وبلاگی)، نشریۀ خرد نامه، شماره 24 .
صیامیان گرجی، زهرا و همکاران (1396) خندیدن در نوع ادبی طنز و تاریخ اجتماعی فرهنگی‌ایران قرون میانه اسلامی، تحقیقات تاریخ اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 13.
غلامی، تیمور (1379) تفاوت طنز و هزل و هجو و لطفه، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 56.
موسوی، عبدالجواد (1388) طنز5، چاپ اوّل، تهران: سورۀ مهر.
مومنی راد، اکبر و همکاران (1392) تحلیل محتوای کیفی در‌ایین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج، فصلنامه ‌اندازی‌گیری تربیتی، شماره 14.
نجاریان، بهمن و حبیب ‌هادیان فرد (1379) شوخی و طنز در روان درمانی، تازه‌های روان درمانی، شماره 17 و 18.
Abrams, M. H, (1999) , A glossary of Literary Terms, Seventh ed, Boston: Heinle & Heinl
Cole F.L, (1988) , Content Analysis: Process and Application, Clinical Nurse Specialist CNS
Freud, Sigmund, (1948) , “Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten“. In Sigmund Freud – Gesammelte Werke (Freud, Anna, Ed.) , Vol. 6. London: Imago Publishing Co., LTD
Freud , Sigmund, (1905) , Jokes and Their Relation to the Unconscious, Vienna: F. Deuticke
Harwood T.G. & Garry T., (2003) , An Overview of Content Analysis. The Marketing Review TMR
Kay, Joseph, (2012) , The Anatomy of a Joke, Libcom Library
Nielsen, Anne Sophie Sorup, (2019) , The Politics of Laughter (M.A thesis) , University of Copenhagen
Yus, Francisco, (2010) , An Inference-centred Analysis of Jokes: The Intersecting Circles Model of Humorous Communication, University of Alicante