نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت رسانهای،واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 گروه مدیریت رسانه وارتباطات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 گروه مدیریت ،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران ،تهران ،ایران
چکیده
امروزه همه جنبههای زندگی مردم مرتبط با رسانه های اجتماعی است. آمارهای رسمی نشانگر سپری شدن وقت زیاد بخش قابل توجهی از افراد در میان این رسانهها است. سازمانهای مردمنهاد (سمنها) نیز مانند دیگر سازمانها، رسانههای اجتماعی را برای باقی ماندن در محیط رقابتی و جذب و مدیریت ذی نفعان خود از قبیل: خیرین، داوطلبان، خدمتگیرندگان، مدیران وکارمندان استفاده میکنند. توسعه روابط موثرتر با ذی نفعان در سمنها، نیازمند استراتژی متناسب برای استفاده از رسانه های اجتماعی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعه ای، از نظر ماهیت توصیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان و ذی نفعان در دو حوزه رسانههای اجتماعی و سمنها است ،که با روش اشباع تئوریک از 13 نفر مصاحبه عمیق گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان می دهد: در ایران به دلیل موانع مختلف و محدودیتهای فیلترینگ، اینستاگرام اصلیترین رسانه اجتماعی مورد استفاده سمنها است و از دیگر رسانههای اجتماعی به صورت مکمل، با فاصله قابل تأملی بهرهگرفته میشود. یافتههای این پژوهش برلزوم اصلاح ساختار ارتباطی در سمن-ها، افزایش دانش جامعنگر به کارکردهای رسانههای اجتماعی، شناخت و تفکیک ویژگیهای گروههای مختلف ذی نفع و شبکهسازی آنها در جهت اهداف خیریهها تاکید دارد. در این پژوهش دریافتیم با توجه به تفاوت های زیرساختی اعم از فنآوری ، محدودیتهای جغرافیایی ، تفاوتهای دانشی و آمادگیهای فرهنگی و فردی یک استراتژی ارتباطی عمومی قابل تعمیم وجود نداشته و بکارگیری استراتژی ارتباطی اقتضایی و تعاملی هدفمند با ذی نفعان توصیه میشود
کلیدواژهها
organization effectiveness. Nonprofit Management & Leadership, 15 (3) , 295-315.
relations and organization-public relationship management in China (Doctoral
dissertation, University of Maryland, College Park).
An Overview. In R. N. Landers & G. B. Schmidt (Eds. ) , Social media in employee
selection and recruitment. Cham, Switzerland: Springer.
17 (3) , 337-353.
society?. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 14 (4) ,
365-370.
Sector Quarterly, 38 (4) , 643-662.