مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد، هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

شبکه‌های اجتماعی، این امکان را برای خبرنگاران فراهم می‌آوردند تا فارغ از برخی محدودیت‌های سازمانی بتوانند به انعکاس درگیری‌ها بپردازند. دغدغه اصلی این مقاله آن است که وقتی اعتراض‌ به بی‌آبی و درگیری در غیزانیه اهواز شکل می‌گیرد، روزنامه‌نگاران چه‌قدر در انتشار اخبار آن نقش دارند و آیا از مولفه‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری صلح برای تنش‌زدایی استفاده می‌کنند یا نه؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها از روش ترکیبی تحلیل شبکه و تحلیل مضمونی استفاده کردیم. یعنی پس از استخراج 51 هزار 169 توییت با موضوع غیزانیه در بازه‌ای 6 ماهه، بر اساس پارامترهای مرکزیت شبکه کاربران موثر در انتشار پیام‌ها مشخص شد. همچنین بر اساس شاخص ماژولاریتی سه خوشه‌ای که بیشترین درصد را داشتند استخراج کردیم. سپس با کمک روش تحلیل مضمونی گرایش‌ها و همچنین نوع اعمال خشونت این پیام‌ها را سنجیدیم تا مشخص کنیم آیا با معیارهای روزنامه‌نگاری صلح تطابق دارند یا نه.
نتایج نشان می‌دهد، روزنامه‌نگاران جزو کاربران موثر در انتشار پیام‌ها داخل این شبکه نیستند و در عوض تمامی کاربران موثر با هویتی غیرواقعی توییت نوشته‌اند. توییت‌های با بیشترین مشاهده‌پذیری (Reach) از آن رسانه‌های فارسی‌ زبان در اروپا و آمریکا بوده است.
از طرف دیگر، گرچه کاربران در زمان بروز درگیری (سوم خرداد) بیشترین فعالیت را داشته‌اند اما توییت‌ها رویکردی کاملاً رویدادمحور دارند که در عمل سازنده دو قطبی‌های دولت روحانی- سپاه پاسداران و حکومت- مردم هستند.
همچنین بررسی ویژه روی توییت‌های روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد این افراد نسبت به کاربران عادی رویکردی تحلیلی‌تر دارند و به جای دامن زدن به احساس‌گرایی، اطلاعات زمینه‌ای بیشتری به کاربران بدهند.

کلیدواژه‌ها

  •  

    • آبراهامیان، یروان. (1392). ایران بین دو انقلاب. مترجمان: احمد گل‌محمدی و محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی.
    • انفرادی، فتانه. (1387). بررسی میزان انطباق فعالیت‌های حرفه‌ای خبرنگاران خبرگزاری‌های کشور با روزنامه‌نگاری صلح. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی.
    • پاجارس فرانک، ابی پرستین، جیسون چن و راین ال.نابی (1393). نظریه شناختی اجتماعی و تأثیرات رسانه‌ای. در ال‌نابی رابین، ماری بث اولیور (ویراستاران), فرایندها و تأثیرات رسانه‌ها (صص. 299-322). مترجم: سید محمد مهدی‌زاده. تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
    • تامسون، درک. (1397). موفق‌سازها. مترجم: سینا بحیرایی. تهران: مهرگان خرد.
    • حاتمی، ع. و نوربخش، س. (1398). بازسازی معنایی بحران آب در شرق اصفهان بر اساس نظریه زمینه‌ای. جامعه‌شناسی کاربردی, 30(73).
    • شاکر، علی. و خانیکی، هادی. (1398). روزنامه‌نگاری صلح و ارزش‌های خبری آن در ایران؛ نحوه انعکاس اخبار حمله نیروهای ائتلاف به عراق در 6 روزنامه سراسری کشور (کیهان، رسالت، اطلاعات، همشهری، اعتماد و یاس نو). فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 20(47).
    • کاستلز، مانوئل. (1389). عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکه‌ای. مترجمان: احمد علیقلیان و افشین خاکباز. تهران: نشر نو.
    • کرمانی، حسین.، مجدی‌زاده، زهرا.، و ادهم، مرضیه. (1399). توییتر فارسی، همگان‌های شبکه‌ای و قالب‌بندی شبکه‌ای موضوعات در انتخابات: تحلیل قالب‌های موضوعی شکل گرفته در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1396 در توییتر. فصلنامه فرهنگ-ارتباطات, 21(52).
    • گلدویل، مالکوم. (1396). نقطه عطف. مترجم: فریبرز آذرنیا. تهران: نشر روزبهان.
    • مهدی‌زاده، سید محمد. (1391). نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.

     

     

     

     

     

    Abrahamian, Y. (2013). Iran Between Two Revolutions. Translated by Ahmad Golmohammadi and Mohammad Ebrahim Fattahi. Tehran: Ney Publishing.( In Persian)
     Enfardi, F. (2008). A Study of the Compliance of Professional Activities of Journalists in Iranian News Agencies with Peace Journalism. MA thesis. Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) University.( In Persian)
     Pajares, F., Prestin, A., Chen, J., & Nabi, R. L. (2014). Social cognitive theory and media effects. In R. L. Nabi & M. B. Oliver (Eds.), The Routledge handbook of media processes and effects (pp. 299-322). London: Routledge.( In Persian)
     Thompson, D. (2018). The Formula. Translated by Sima Bahraei. Tehran: Mehrgan Kherad.( In Persian)
    Hatami, A., & Norbakhsh, S. (2019). Meaning Reconstruction of the Water Crisis in Eastern Isfahan Based on Grounded Theory. Applied Sociology, 30(73) .( In Persian)
    Shaker, A., & Khaniki, H. (2019). Peace Journalism and Its News Values in Iran: How the News of the Coalition Forces' Attack on Iraq Was Reflected in 6 National Newspapers (Kayhan, Resalat, Etela'at, Hamshahri, Etemad, and Yas-e No). Quarterly Journal of Cultural Studies - Communications, 20(47) .( In Persian) 
     Castells, M. (2010). The Information Age: Economy, Society and Culture. Translated by Ahmad Alighanian and Afshin Khakbaz. Tehran: Ney Publishing.( In Persian)
     Kermani, H., Majdzadeh, Z., & Edham, M. (2020). Persian Twitter, Networked Publics, and Networked Framing of Issues in Elections: An Analysis of the Thematic Frames Formed During the 2017 Presidential Election on Twitter. Quarterly Journal of Culture - Communications, 21(52) .( In Persian)
     Gladwell, M. (2017). The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference. Translated by Fariborz Azarnia. Tehran: Roozbehan Publishing.( In Persian)

    Aeini, B.; Zohouri, M.; Mousavand, M. (2023). Iranians and Privacy Preservation on Social Media: A Systematic Review. Positif Journal. 23(10). 88-100.

    Aslam, R. (2014). The role of media in conflict: Integrating peace journalism in the journalism curriculum (Doctoral dissertation). Retrieved from http://aut.researchgateway.ac.nz/handle/10292/7908

    Aslam, R. (2016). Building peace through journalism in the social/alternate media. Media and Communication, 4(1), 63-79.

    Bandari, R., Zhou, Z., Kong, J., & Roychowdhury, V. (2010). Information resonance on Twitter: watching Iran. In Proceedings of the First Workshop on Social Media Analytics (SOMA '10).

    Bossio, D. (2017). Journalism and social media. Palgrave Macmillan.

    Cha, M., Haddadi, H., Benevenuto, F., & Gummadi, P. K. (2010). Measuring user influence in Twitter: The million follower fallacy. In Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media (ICWSM), pp. 10-17.

    Curca, M. (2013). The peace process will not be re-Tweeted. The Peace Journalist, April. Retrieved from https://www.park.edu/wp-content/uploads/2018/01/2013-04-The-Peace-Journalist.pdf

    Espelage, D. L., Wasserman, S., & Fleisher, M. (2007). Social networks and violent behavior. In D. J. Flannery, A. T. Vazsonyi, & I. D. Waldman (Eds.), The Cambridge handbook of violent behavior and aggression (pp. 450-465). Cambridge University Press.

    Goel, S., Watts, D. J., & Goldstein, D. G. (2012). The structure of online diffusion networks. In Proceedings of the 13th ACM Conference on Electronic Commerce (pp. 623–638). Association for Computing Machinery.

    Guest, G., MacQueen, K., & Namey, E. (2012). Applied thematic analysis. SAGE Publications.

    Liang, H. (2018). Broadcast versus viral spreading: The structure of diffusion cascades and selective sharing on social media. Journal of Communication, 68(3), 525-546.

    Lynch, J. (2007). A course in peace journalism. Conflict & Communication Online, 6(1). Retrieved from www.cco.regener-online.de

    Lynch, J. (2013). A global standard for reporting conflict. Routledge.

    Lynch, J., & McGoldrick, A. (2005). Peace journalism. Hawthorn Press.


     Mahdizadeh, S. M. (2012). Media Theories; Common Thoughts and Critical Views. Tehran: Hamshahri Publications.
    (In Persian)

    Milgram, S. (1967). The small world problem. Psychology Today. Ziff-Davis Publishing Company.

    Newman, M., Barabási, A.-L., & Watts, D. J. (2006). The structure and dynamics of networks. Princeton University Press.

    Nosrati, S., Sabzali, M., Arsalani, A., Darvishi, M., & Aris, S. (2023). Partner choices in the age of social media: are there significant relationships between following influencers on Instagram and partner choice criteria?. Revista De Gestão E Secretariado (Management and Administrative Professional Review)14(10), 19191–19210. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i10.3022

    Nosrati, S.; Sarfi, M.; & Moosavand, M. (2023). LIQUID LOVE AND CONTINUATION OF A NEW LOVE ORDER. Synesis (ISSN 1984-6754)16(1), 114–132. Retrieved from https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2860

    Shakarian, P., Bhatnagar, A., Aleali, A., Shaabani, E., & Guo, R. (2015). Diffusion in social networks. Springer, Cham.

    White, J. S., & Matthews, J. N. (2014). Connectors, mavens, salesmen and more: An actor-based online social network (OSN) analysis method using tensed predicate logic. In Proceedings of the 6th International Conference on Social Informatics (Harvard, CA).

    Zeitzoff, T. (2016). Does social media influence conflict? Evidence from the 2012 Gaza Conflict. Journal of Conflict Resolution, 1-35.