مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشکده علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در این مقاله، نحوه پوشش رویدادهای بین المللی در روزنامه های سراسری ایران از رهگذرِ تحلیلِ ساختار و محتوای مطالب خارجی ایران، جام جم، شرق و همشهری مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است و مطالب خارجی روزنامه ها در یک هفته آماری در چهار ماه نخست سال 1399 تحلیل شده اند.
یافته های پژوهش نشان می دهد که ساختار اصلی مطالب خارجی در روزنامه های ایران بر روی موضوعات "علم و فناوری و بهداشت و درمان" تمرکز دارد و بیشتر مطالب دارای ارزش خبری "تضاد و برخورد" است. شکل ارائه مطالب خارجی بیشتر به صورت "خبر" است؛ هر چند که همشهری و ایران در انتشار مطالب خارجی به قالب های "گزارش، تحلیل و تفسیر" نیز توجه بیشتری نشان داده اند.
نتایج تحلیل های آماری در مجموع نشاندهنده توجه کم روزنامه ها به "نگارش منبع اخبار" به عنوان یک اصل حرفه ای و اخلاقی است. با این حال، روزنامه ایران بیشتر از روزنامه های دیگر به ذکر منبع در نگارش اخبار خارجی توجه نشان داده است. همچنین روزنامه های مورد مطالعه از منظر تهیه و انتشار اخبار خارجی وابستگی بسیار زیادی به رسانه های بین المللی دارند و سهم خبرگزاری های داخلی در این خصوص بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است. از نظر تمرکز بر پوشش اخبار مناطق مختلف جهان، بیشتر تاکید روزنامه ها بر "اروپا و آمریکای شمالی (ایالات متحده آمریکا)" است.

کلیدواژه‌ها

 
آسابرگر، آرتور ( 1373)، روش های پژوهش رسانه ها، ترجمه محمد حفاظی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
افخمی، حسین و محسن سلسله (1390)، تحلیل روند اخبار بین المللی پیش از بیداری اسلامی، دوفصلنامه دانش سیاسی، سال هفتم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390، صص 67-29.
بدیعی، نعیم (1370)، ساختار اخبار خارجی در روزنامه های تهران، فصلنامه علوم اجتماعی، سال اول، شماره 3 و 4، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، صص 55-29.
رایف، دانیل، استفن لیسی و فریدریک جی. فیکو (1394)، تحلیل پیام های رسانه ای (کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، چاپ چهارم. ص25.
شکرخواه، یونس (1387)، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﺶ اﺧﺒﺎر ﺧﺎرﺟﻲ، فصلنامه رسانه (ویژه نامه روزنامه نگاری حرفه ای؛ مجموعه مقالات)، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، صص 47-42.
مولانا، حمید (1387)، جریان بین المللی اطلاعات؛ گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه یونس شکرخواه، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
مهدی زاده، سیدمحمد (1389)، نظریه های رسانه؛ اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: انتشارات همشهری.
Aeini, B.; Zohouri, M.; Mousavand, M. (2023). Iranians and Privacy Preservation on Social Media: A Systematic Review. Positif Journal. 23(10). 88-100.
Littlejohn, Stephen W. and Karen A. Foss (2009), Encyclopedia of communication theory, SAGE Publications, Inc. Pp: 31-2.
 
McCombs, Maxwell E. and Donald L. Shaw (1972), The agenda-Setting Function of Mass Media, The Public Opinion Quarterly, Vol. 36, No. 2 (Summer, 1972), pp. 176-187
 
Nosrati, S.; Sarfi, M.; & Moosavand, M. (2023). LIQUID LOVE AND CONTINUATION OF A NEW LOVE ORDER. Synesis (ISSN 1984-6754)16(1), 114–132. Retrieved from https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2860
 
Sabbar, S. Abdollahinezhad, A. Heidari, A. Mohammadi, F. (2021), Knowledge Management in the Age of Unreliable Message. Do University Students Trust Online Messages? (A Survey from the Middle East). AD-Minister (39), 162-143. DOI:https://doi.org/10.17230/Ad-minister.39.7
 
Wilke, Jürgen and Bernhard Rosenberger (1994), IMPORTING FOREIGN NEWS: A CASE STUDY OF THE GERMAN SERVICE OF THE ASSOCIATED PRESS, Journalism Quarterly, Vol. 77, No.2, Pp: 421-432.
Wilke, Jürgen and Christine Heimprecht (2012), The geography of foreign news on television: A comparative study of 17 countries, the International Communication Gazette 74(4), Pp: 301–322.