چکیده
در دوران تغییرات سریع امروز، رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون تأثیرات بسیار زیادی در انتقال ارزشها و هنجارها به جامعه دارند. آنها در حقیقت به عنوان ابزاری قدرتمند جهت الگو فرستی در جامعه مطرح میباشد. به دلیل نقش دوگانه تلویزیون به عنوان یک آیینه بازتاب کننده (رفتارها، الگوها و ارزشهای جامعه) و یک عامل تأثیرگذار (بر جامعه که در دراز مدت تغییر ارزشها در جامعه را سبب میشود) ارزیابی و سنجش پیامهای ارسالی از طریق تلویزیون به خانههای ایرانیان بسیار اساسی و مهم است. در بین برنامههای متنوع تلویزیون، سریالهای ایرانی آن، به دلایل قرابت بیشتر با زندگی مخاطبان و امکان الگوبرداری بیشتر و نیز ارسال غیر مستقیم پیام، مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه حاضر به بررسی ارزشهای بازنمایی شده در شخصیتهای چهار سریال منتخب به تفکیک دوره زندگی و جنسیت پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل چهار سریال ایرانی پخش شده در سال 1385 از شبکههای یک و سه است که به روش تحلیل محتوا کمی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که به طور کلی شخصیتهای مؤنث تفاوت چندانی در منظومه ارزشی خویش به تفکیک دوره زندگی نشان نمیدهند فقط در مورد ارزشهای اقتصادی تفاوتهای مشاهده شد. درحالیکه شخصیتهای مذکر دارای تفاوتهایی در منظومه ارزشی خویش به تفکیک دوره زندگی هستند. به گونهای که آنها در دوره جوانی کمتر به ارزشهای اقتصادی بها میدهند در حالیکه شخصیتهای سالمند این سریالها بیشتر به ثروت توجه میکردند. جوانها اخلاقیتر ولی بیدینتر نشان داده شده بودند. مقاله به تفضیل و با استفاده از نظریات اینگلهارت، گربنر و نظریه بازنمایی به تحلیل یافتهها پرداخته است.
کلیدواژهها