چکیده
این پژوهش درصدد فهم فرهنگ یادگیری، به عنوان بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده، در فضای یادگیری الکترونیکی دانشگاههای ایران است. در این راستا، یک پرسش اصلی مورد بررسی قرار گرفت؛ فرهنگ یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران چه پدیده محوری را نشان میدهد؟ دادهها با استفاده از روش کیفی نظریه مبنایی و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. مجموع 23 دانشجو و 9 استاد، از سه دانشگاه مجازی علوم حدیث، علم و صنعت و خواجه نصیر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق روش کدگذاری در دو مرحله آزاد و محوری، تحلیل شد. اعتبار یافتهها نیز از طریق سه معیار قابل قبول بودن، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری حاصل گردید. یافتهها بر اساس الگوی پارادایمی مورد واکاوی قرار گرفت و پنج عنصر اصلی الگو در قالب پدیده محوری، شرایط علّی، زمینهها، راهبردها و پیامدها تبیین گردید. برایند تعاملی یافتهها حاکی از محوری بودن پدیده «چالش هویت آکادمیک» در دانشجویان و استادان است. از یک سو، هویت رشته ای، هویت فردی و هویت جمعی دانشجویان و از سوی دیگر، هویت نقش و تعهد آموزشی استاد دستخوش چالشهای قابل توجهی بوده است. مجموع یافتهها، حکایت از آن دارد که دانشگاههای مجازی با وجود تلاش برای گسترش دورههای یادگیری الکترونیکی، همچنان در شکل دهی هویت آکادمیک دانشجویان و استادان مجازی، راهی طولانی را در پیش دارند.
کلیدواژهها