- اسحاق، ویلیام (1380) گفتوگو و هنر با هماندیشیدن، ترجمه محمود حدادی، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
- انصاری، منصور (1384) دموکراسی گفتوگویی، امکانات دموکراتیک اندیشههای میخائیل باختین و یورگن هابرماس، تهران: نشرمرکز.
- ایمان، محمدتقی (1391)فلسفه و روش تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ایهارت، راجر(1380)مشارکت کودکان و نوجوانان از پذیرش صوری تا شهروندی واقعی، ترجمه فریده طاهری، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- بوبر، مارتین (1380)من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب، الهام عطاردی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- بوهم، دیوید (1381)درباره دیالوگ،گردآوری و تدوین لینیکول، ترجمه محمد علی حسیننژاد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها.
- پاول، ریچارد (1390) «پرسشگری سقراطی و تفکر نقاد»، ترجمه نسرین ابراهیمی لویه، اطلاعات حکمت و معرفت، آذرماه. بازیابی از:
http://www.ettelaathekmatvamarefat.com/new/index.php?view=article&id=424:1390%E2
%80%A6.
- پیاژه، ژان (1376) تربیت به کجا ره میسپرد؟، ترجمه منصور دادستان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- خانیکی، هادی (1387)درجهان گفتوگو، تهران: انتشارات هرمس.
- ذکایی، محمد سعید (1391)آموزش شهروندی و توسعه اجتماعی، تهران: نشر تیسا.
- ویجایندرا، رایو و مایکل دالتون (1387) فرهنگ و کنش عمومی، ترجمه علی بختیارزاده، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- رشتچی، مژگان و کیوانفر، ارشیا (1388) «مبانی نظری اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفهبرایکودکان»، فصلنامه فرهنگ، شماره 69، 58-39.
- سیف، علی (1391)روانشناسی پرورشی نوین، تهران: دوران.
- شهرتاش، فرزانه (1389) «فلسفهبرایکودکان راچگونه معرفی کنیم؟»، اطلاعات حکمت و معرفت، دوره 5، شماره 3.
- فلیک، اووه (1390)درآمدی برتحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ سوم، تهران: نشرنی.
- فیشر، رابرت (1386)آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: رسش.
- فیشر، رابرت (1388)آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
- قائدی، یحیی(1382) آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری (بامقدمه میرعبدالحسین نقیبزاده)، تهران: دواوین.
- قادری، مصطفی(1388) نظریه انتقادی تعلیم و تربیت (نقد برنامه درسی مدرنیته و سرمایه داری متأخر)،تهران: یادواره کتاب.
- قاضی مرادی، حسن (1391) شوق گفت و گو و گستردگی فرهنگ تکگویی درمیان ایرانیان، تهران: نشردات.
- نیستانی، محمدرضا (1388)اصول و مبانی دیالوگ (روش شناخت و آموزش)، تهران: نوآوران سینا.
- کم،فیلیپ (1389) باهم فکرکردن، ترجمه مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش، تهران: شهرتاش.
- گلاسر، ویلیام (1391) مدارس بدون شکست، ترجمه ساده حمزه و مژده حمزه تبریزی، تهران: رشد.
- لیپمن، متیو (1389) « عقل وعقلانیت درجامعه معاصر»،گفت و گوی سعید ناجی با لیپمن، کند و کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان، جلداول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
- محسنیانراد، مهدی (1391) ارتباطات انسانی، تهران: سمت.
- محمودیان، رفیع (1379) « حالت مثالی گفتار: جهانی آرمانی: وضعیت آرمانی رابطه خود با دیگری»،
ارغنون،
تابستان، شماره 16:312-291.
- مککال، کاترین (1391) دگرگونه اندیشی پرسوجوی فلسفی در دبستان و دبیرستان، ترجمه ناهید حجازی، تهران: پژواک فروزان.
- ملکیان، مصطفی (1390) راهی به رهایی؛ جستارهایی در عقلانیت و معنویت، چاپ چهارم، تهران: نشر نگاه معاصر.
- منصورنژاد، محمد (1381) رویکردهای نظری در گفتوگوی تمدنها (هابرماس، فوکویاما، خاتمی، هانتینگتون)، تهران: جهاد دانشگاهی، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- نوذری، حسینعلی (1389) بازخوانی هابرماس، تهران: چشمه.
- نیکخواه، علیرضا (1391) «مبانی و مولفههای روزنامهنگاری گفت و گو»، پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر هادی خانیکی، استاد مشاور: دکتر محمد مهدی فرقانی، تهران: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
- هابرماس، یورگن(1391) کنش ارتباطی، ترجمه کمال پولادی، تهران: مرکز.
- هارتکهمایر، مارتینا (1389) با هم اندیشدن: رازگفتوگو، ترجمه فاطمه صدرعاملی (طباطبایی)، تهران: اطلاعات.
- ویگوتسکی، لییفسمینوویچ (1381) زبان و تفکر، ترجمه بهروز عزب دفتری، تهران: فروزش.
- یانکوویچ، دانیل (1381) اعجاز گفتوگو: چگونه مناقشه را به همکاری تبدیل کنیم؟، (ترجمه نبی سنبلی)، تهران: وزارت امورخارجه، مرکزچاپ و انتشارات.
- Biesta, G. (2004). “The Community of Those Who have Nothing in Common: Education and the Language of Responsibility”. Interchange, 35(3), 307–324.
- Bohm, David (1998) .On Creativity.Edited by Lee Nichol, London: Routledge.
- Bohm, David (2003) .On Dialouge.Edited by Lee Nichol, New York: Routledge available at:
http://www.bsp.msu.edu/uploads/files/Reading_Resources/On_Dialogue.pdf.
- Daniels, Harry (2003). Vygotsky and Pedagogy,This Edition Published in the Taylor & Francis e-Library.
- Davey Chesters,Sarah(2012).The Socratic Classroom, Reflective Thinking Through Collaborative Inquiry. The Netherland : sense publishers.
- Lipman, Matthew (2003). Thinking IN Education, New York: Cambridge University Press.
- Merton, Robert (1987). “The Focused Interview and Focus Group”, Public Opinion Quarterly Volume, by The University of Chicago Press ,51:550-556.
- Pihlgren,Ann, “Socrates in the Classroom, Rationales and Effects of Philosophizing with Children” Stockholm: Stockholm University, 2008.
- Shepherd, Daniel (2005). “Creative Engagements:Thinking with Children” Oxford: United Kingdom.
- Swann, Jennie (2013). “Dialogic inquiry: From Theory to Practice” , For the Award of Doctor of Philosophy, Univrrcity OF Southern Queensland.