نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
2 عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
3 کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی.
چکیده
مرگ، پدیدهای فراگیر است و همواره یکی از دغدغهها و پرسشهای اصلی بشر بوده است. درعینحال اندیشههای مرتبط با مرگ در یک زمینهی اجتماعی شکل میگیرند؛ و سنتهای دینی یکی از منابع اصلی برای پاسخگویی به مسئلهی مرگ و غلبه بر تجربههای ناخوشایند مرتبط با آن بودهاند. درعینحال، با اشاعهی نظامهای معنابخش غیردینی در جامعهی جدید، این پرسش مطرح میشود که افراد در نظامهای معنابخش غیردینی چگونه با مسئلهی مرگ و دغدغههای مرتبط با آن مواجه میشوند. این مقاله، مرگاندیشی دانشجویان را با توجه به وضعیت دینداریشان مطالعه میکند. دادههای پژوهش با نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری و از طریق مصاحبه باز و عمیق گردآوری شده و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده، از روش نظریهی زمینهای استفاده شده است. نتایج مطالعه در هشت مقولهی عمده صورتبندی شدهاند. «مرگاندیشی معطوف به زندگی» بهعنوان مقولهی هسته مطرح شده و مرگاندیشی دانشجویان در دو نگرش لاهوتی (دینی) و ناسوتی (غیردینی) باهم مقایسه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religious and Secular Attitudes towards Death: The Study of a Sample of University Students in Tehran
نویسندگان [English]
- Seyed Hassan Serajzadeh 1
- Masghud Farastkhah 2
- Masoud Zamani Moghadam 3
چکیده [English]
Death is a pervasive phenomenon and one of the main concerns and anxieties for all human beings. Besides, thoughts and concerns about death are constructed in a social context and religious traditions are one of the main sources for answering the question of death and overcoming unpleasant experiences associated with it. Additionally, with the growth of non-religious sensemaking systems in the modern world, this question is brought up that how people in non-religious sensemaking systems encounter with the problems of death and obsessions related to it. This article studies the attitudes of students toward death according to their religiosity status. Research data were collected through purposive and theoretical sampling and also through open-end and in-depth interview. For analyzing obtained information grounded theory is used. The results of study are formed in eight categories. “Death attitude engrossed to life” is brought up central category and students’ attitude towards death have been compared in two attitudes, religious and secular
کلیدواژهها [English]
- Attitudes Towards Death
- religiosity
- grounded theory
- students
- Attitudes Towards Afterlife
- Desire for Living