انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Position of the Body in Religionجایگاه بدن در دین113640450FAتقی آزادارمکیدانشگاه تهران0000-0001-9276-2149ناصرالدین غرابجهاد دانشگاهیJournal Article20200616Traditionally, humanists and social scientists believe that religion enforces the application of some stringent practices on the body. It is argued that the body must be controlled by the believer by applying the religious practices and those of the rituals. In order to arrive at an accurate perspective on this subject we need to investigate the relation between religion and the body in different religions. This article probes the relation between the body and religion to see what position the body takes in different religions such as Islam and Christianity. For responding to this question, the article embarks on a comparative study concerning the position of the body in religions.بهطور سنتی، اندیشمندان و صاحبان فکر در علوم اجتماعی و انسانی بر این باورند که؛ دین و آموزههای آن در میان دینداران و مؤمنان، نگاه سختگیرانهای نسبت به بدن دارد. کلاً، این تصور وجود دارد که؛ تأکید دین بر این امر است که بدن میبایست از طریق عمل به دستورات دینی، شعائر و احکام آن در کنترل فرد مؤمن قرار گیرد. برای بررسی دقیقتر این موضوع، شایسته است که نسبت میان بدن و دین، و نیز جایگاه بدن در دین، مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد. این مقاله، در پی جستجو و کاوش در این پرسش است که؛ نسبت میان دین و بدن، به چه وجهی است و اساساً بدن چه منزلتی در میان ادیان دارد؟این مقاله برای پاسخگویی به این پرسشها، به بررسی تطبیقی مقام بدن در ادیان مسیحیت و اسلام پرداخته است.https://www.jcsc.ir/article_40450_9fb159c74050eade8ebe8e6f31181f0c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Life Style and the Consumption of Books & Journalsبررسی تأثیر سبک زندگی بر سبک مصرف کتب و نشریات375540451FAاحمد غیاثونددانشگاه علامه طباطباییبهنام قلی زادهکارشناسی ارشد جامعه شناسیJournal Article20200616Reading books and Journals as a cultural activity is considered to be one the effective factors for ranking consumption rate of cultural goods in any society. This study deals with the relationship between life style of Tehran's inhabitants and their consumption of books and Journals. In other words based upon the rate of reading academic books (aid books), non-academic books, the Internet texts, newspapers, magazines, the holy Quran and prayers, an assessment concerning the inhabitants method of use is presented in the form of three styles including Knowledge-based, middle and leisure –based styles. And also based on the three factors of the media consumption, leisure activities and individual tastes, peoples' life styles have been categorized into three life styles of traditional, middle, and modern ones.
This study uses survey-research method and its statistical population consists of all inhabitants of Tehran. Sampling has been conducted through multi-stage cluster technique, and the sample size is 1231 persons. وسیله جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده که اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه خود ـ اجرا از سرپرست خانواده گردآوری شده است .In order to implement this research, in pursuit of stages of indicator construction, and considering the questions in hand, technique of the questionnaire is used. All variables are valid credible. According to results obtained, the total average of reading time of participants is equal to 22/9 minutes per day. In addition, a meaningful relationship was found between life style and books & journals consumption. A more precise investigation indicates that those participants who read the Quran and prayers texts most often, are actually of a traditional life style, and those who read academic books (aid books), non-academic books, the Internet texts, newspaper, and magazines, belong to a modern life style. مطالعه کتب و نشریات به عنوان یک فعالیت فرهنگی، از شاخصهای مهم میزان مصرف کالاهای فرهنگی در هر جامعه به حساب میآید. این پژوهش، به بررسی رابطه سبک زندگی مردم شهر تهران با مصرف کتاب و نشریات پرداخته است. به عبارتی، سبک مصرف افراد برحسب میزان مطالعه کتب درسی (و کمک درسی)، غیردرسی، اینترنتی، روزنامه، مجلات، قرآن و ادعیه در قالب سه سبک دانشمحور، بینابین و فراغتمحور مورد بررسی قرار گرفته و نیز سبک زندگی افراد براساس سه مؤلفه؛ مصرف رسانهای، فعالیتهای فراغتی و سلایق فردی به سه سبک زندگی سنتی، بینابین و مدرن طبقهبندی شده است.
این پژوهش، به روش پیمایش و جمعیت آماری آن را کلیه افراد ساکن در شهر تهران، در سال 1388 تشکیل میدهد، تعداد نمونه برابر با 1231 نفر و شیوه نمونهگیری، چندمرحلهای انتخاب گردیده است. برای اجرا و انجام پژوهش، با عنایت مراحل شاخصسازی و سؤالات مطرح شده، از ابزار پرسشنامه استفاده شده و متغیرها از اعتبار و روایی لازم برخوردارند.
طبق نتایج حاصل، میانگین کل مطالعه پاسخگویان در طول روز برابر با 9/22 دقیقه گزارش شده است. همچنین، رابطه سبک زندگی با مصرف کتب و نشریات معنادار است. بررسی دقیقتر موضوع نشان میدهد که پاسخگویانی که مطالعه کتب و قرآن بیشتری دارند، عمدتاً دارای سبک زندگی سنتی هستند. همچنین کسانی که مجلات، مطالعات اینترنتی و کتب درسی و غیردرسی بیشتری مطالعه میکنند، عمدتاً سبک زندگیشان مدرن است.https://www.jcsc.ir/article_40451_216a0ba1f9f84f42585cb0a89cf62d14.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Reading Romantic Novels in Everyday-Life Atmosphere
The Experience of Female Readersتجربه خواندن رمانهای عاشقانه در فضای زندگی روزمره خوانندگان زن558540452FAمحمدرضا جوادی یگانهدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانآسیه ارحامیدانشگاه تهرانJournal Article20200616This research tries to gain some understanding about the behaviors of the addressees in the area of one of the most popular domain of literature, i.e., popular romantic novels. The theoretical approach of the research is that the addressee is an active individual who has his/her own intention and motivations for inclining towards a romantic work. In this view, the addressee of popular works can also have his/her understanding of these works with regard to his/her own experiences, information and socio-cultural environment and thus to embark upon an interpret.
In this view, the addresses of popular novels not only are not expelled but also their reasons for inclination towards these works are studied, because in this attitude, it is assumed that the addressee actively and consciously has selected these novels, based on his/her demand. This research has been conducted by using the theory of uses and satisfaction. Learning about the individual features of readers, the addresses' interests in connection with novel and reasons for inclination of readers to the romantic works from their own view points have been among the objectives of this research. این تحقیق، تلاش میکند تا به شناخت رفتارهای مخاطبان در حوزه یکی از پرطرفدارترین بخشهای ادبیات؛ یعنی رمانهای عاشقانه عامهپسند بپردازد. رویکرد نظری این پژوهش، بر این است که، مخاطب فردی فعال است که نیات و انگیزههای خود را با روی آوردن به آثار عاشقانه نشان میدهد. در این نگاه، مخاطب آثار عامهپسند نیز میتواند درک خود را از این آثار، با توجه به تجربیات، اطلاعات و محیط اجتماعی و فرهنگی خود داشته باشد، و به امر تفسیر بپردازد. مخاطبین آثار عامهپسند، نهتنها مطرود نمیشوند بلکه دلایل روی آوردن آنها به این آثار، نیز مورد بررسی قرار میگیرد. چراکه در این دیدگاه، فرض بر این است که؛ مخاطب فعالانه و با آگاهی بر اساس نیازی که دارد، دست به انتخاب این آثار زده است. این پژوهش، با استفاده از نظریه استفاده و رضامندی و پژوهش ردوی صورت گرفته است. شناخت مشخصههای فردی خوانندگان، علایق مخاطب در رابطه با رمان و علل رویآوردن خوانندگان به آثار عاشقانه، از دیدگاه خود آنها از جمله اهداف پژوهش بوده است.انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Economic Capital and Social Capital Affecting Cultural Capital
Studying Youths in Paveh Countyبررسی میزان تأثیر سرمایههای اقتصادی و اجتماعی بر سرمایه فرهنگی (مطالعه جوانان شهرستان پاوه)8711340453FAیحیی علی باباییدانشگاه تهرانبهمن باینگانیگروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20200616In addition to presenting a description of the amount of social, economic, and cultural capitals among the youth of PavehCounty, this study aims to weigh how much of an effect economic and social capitals can bear on the cultural one. We have utilized the theory of Pierre Bourdieu here. This is a survey-method research and the study’s data has been collected through the interview which included 410 of the youth between 15-29 years of age who resided in urban section of the PavehCounty. Descriptive results show that the degree of youths’ social capital is high while the degree of cultural and economic capitals is medium. Moreover, the analytical results indicate that among the different variables of social capital, the variable of knowledge and paying attention to social, political and public affairs; and among the different variables of economic capital, the variable of enjoying welfare facilities had the most explanatory effect on the cultural capital.
هدف ما در این مقاله، در کنار توصیف میزان سرمایههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میان جوانان شهرستان پاوه، بررسی میزان تأثیر سرمایههای اقتصادی و اجتماعی بر سرمایه فرهنگی بوده است. در این تحقیق، از نظریۀ پیر بوردیو استفاده شده و دادههای تحقیق نیز به روش پیمایش و از طریق مصاحبه با 410 نفر از جوانان 15-29 سالۀ مناطق شهری شهرستان پاوه جمعآوری شده است. نتایج توصیفی این تحقیق نشان داده است که؛ میزان سرمایه اجتماعی جوانان شهر پاوه درحد زیاد اما، میزان سرمایههای اقتصادی و فرهنگی آنها درحد متوسط است. نتایج تحلیلی تحقیق نیز نشان میدهد که از میان مؤلفههای مختلف سرمایه اجتماعی، مؤلفۀ آگاهی و توجه به امور عمومی، سیاسی و اجتماعی، و از میان مؤلفههای مختلف سرمایه اقتصادی، برخورداری از وسایل رفاهی، بیشترین نقش تبیینکنندگی را در زمینۀ سرمایه فرهنگی دارند.https://www.jcsc.ir/article_40453_97f2c6297fa9cfa1b2b09525fe321c21.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Guest Pilgrimage to Holy Mashhad and Inter-Cultural Communication of Shiite Communities Surveying the Impactسفر زائرین خارجی به مشهد و تأثیر آن بر ارتباطات میانفرهنگی اجتماعات شیعی11513440454FAعلی یوسفیگروه علوم اجتماعی. دانشکده ادبیات. دانشگاه فردوسی مشهدسمیه ورشویکارشناسی ارشدJournal Article20200616This article attempts to show that religious travels reinforce cultural communication among Shiite communities. The survey has been undertaken in Mashhad on a sample of 598 pilgrims from four nations that include Iraq, Saudi Arabia, Kuwait and Bahrain. The results showed that two features of religious travelers: ‘travel duration’, and ‘previous travels’, bear a significant effect on cultural communications (pilgrim-host cultural and communal relationships). The issue of language seen as a barrier, however, seems to limit cultural communication, yet it does not make it impossible. Nonetheless, having had statistical control over the language barrier, the effect of travel on communal and cultural relationships remained significant and positive. This finding indicates that firstly, pilgrimage as a religious practice provides opportunity for making nonverbal cultural communications between the guest and the host communities. Secondly, despite language and cultural differences, pilgrimage and religious travels can provide a potential for different kinds of social ties to be developed among followers of a religion belonging to different societies.هدف اساسی نوشتار حاضر این است که نشان دهد؛ سفرهای زیارتی، ارتباطات میانفرهنگی اجتماعات شیعی را تقویت میکند. بررسی انجام شده بر تجارب ارتباطی یک نمونه تصادفی 598 نفره از زائرین خارجی از چهار ملیت عراقی، عربستانی، کویتی و بحرینی در مشهد نشان میدهد که؛ سفر زیارتی با دو ویژگی طول و تعداد سفر، تأثیر کاملا معنادار و مثبت بر ارتباطات میانفرهنگی (روابط اجتماعی و فرهنگی مهمان- میزبان) دارد. اگرچه، ناآشناییهای زبانی، مانعی برای ارتباط میان فرهنگی است، اما با کنترل آماری اثر مانع زبانی، تأثیر طول و تعداد سفر بر ارتباطات میانفرهنگی، همچنان معنادار و مثبت باقی میماند. یافته مذکور، اولا متضمن این معناست که زیارت بهعنوان یک مناسک مذهبی، فرصت ارتباطات غیرکلامی متعددی را بین مهمان و میزبان فراهم میآورد؛ که با وجود ناآشناییهای زبانی، ارتباطات میانفرهنگی را تقویت میکند و دوم اینکه؛ زیارت و سفرهای زیارتی این پتانسیل را دارد که علیرغم موانع زبانی و تفاوتهای فرهنگی زائرین، پیوندهای اجتماعی گوناگونی را در بین پیروان یک مذهب از ملیتهای مختلف ایجاد نماید. https://www.jcsc.ir/article_40454_e400cf0a9f88f7e824fee4fa69401a9b.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Life Style and Its Dimensions among the Youth
Studying Boys and Girls in the City of Babolsarسبک زندگی جوانان: بررسی جامعهشناختی سبک زندگی و مؤلفههای آن در بین دختران و پسران شهر بابلسر13516040455FAقربانعلی ابراهیمیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانعباس بهنوییدانشگاه مازندرانJournal Article20200616The topic of life style attracted the attention of theoreticians and researchers in human and social sciences within the last decades because it has been induced by profound cultural and social movements that have enhanced shares of males and females in different political, cultural and social fields of the modern world. Considering great role of the youth in construction and reproduction of youth-oriented consumption (life style) behavior and patterns the present study focuses on the youth as its statistical population. The study attempts to conduct a survey study on the life style of the youth based on their gender, status, age and so on. The sample size is 380 boys and girls between15 and 25 years of age residing in the city of Bablosar City. The results show that boys and girls have a higher tendency toward complying with consumptive behaviors of modern culture, as compared to the traditional ones. Moreover, consumptive behaviors (dimensions of life style) between boys and girls in cultural consumption, leisure time activities and body management dimensions are different. Finally, boys and girls exhibit a significant difference in their life styles.سبک زندگی، از جمله موضوعاتی است که در دهههای اخیر مورد توجه صاحبنظران و نظریهپردازان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. زیرا توجه به این مسأله، برخاسته از تحولات اجتماعی و فرهنگی عمیقی است که؛ سهم زنان و مردان را در عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جهان مدرن نمایان کرده است. با توجه به اهمیت هرچه بیشتر نقش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... دختران و پسران جوان در ساختن و بازآفرینی الگوها و رفتارهای مصرفی (سبک زندگی) جوانپسند، تأکید ما در این مقاله، معطوف به جوانان است. مطالعة حاضر، درصدد بررسی سبک زندگی جوانان برحسب جنسیت، منزلت، سن و غیره است؛ از اینرو، برای بررسی موضوع مذکور، تعداد 380 نفر از جوانان دختر و پسر بین 15 – 25 سال شهر بابلسر، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد که؛ گرایش جوانان دختر و پسر به رفتارهای مصرفی فرهنگ مدرن، بیش از گرایش آنان به رفتارهای مصرفی فرهنگ سنتی است؛ از سوی دیگر، نتایج تحقیق حاکی از آن است که رفتارهای مصرفی (مؤلفههای سبک زندگی) در بین دختران و پسران، در بُعد مصرف فرهنگی، فعالیتهای زمان فراغت و مدیریت بدن، متفاوت است. همچنین، بین سبک زندگی دختران و پسران جوان نیز تفاوت معناداری دیده میشود. انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557561820100421Soothsaying Discourse in Iran
A critical analysisتحلیل گفتمانهای فالگیری در ایران16120240456FAحمزه نوروزیدانشجو دکتری دانشگاه تهرانعلیرضا کریمیکارشنا ارشد دانشگاه تهرانمعصومه غلامیکارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200616Soothsaying has always existed in mankind’s life as a common lore in society. In recent years, due to some reasons such as the prevalence and variety of ways of soothsaying, the elite’s entering the field, and utilization of a scientific discourse to refute soothsaying, this area has received a momentum. Using the theory of disciplined discourse of Focault and discourse analysis, the present paper attempts to examine the formal-scientific nature of soothsaying and then, using the discourse of agents of this field, tries to compare the cognition offered by soothsaying and its precautions with scientific discourse. Included in the Focault-like formal-scientific discourses to reject the soothsaying is negation and interpretation. According to these mechanisms, soothsaying is an abusive, fictitious, and an act of swindle, and its precautions are of little scientific insight, whereas agents of informal discourse, many of whom are elite and literate, note the benefits of soothsaying in the daily life.فال همواره در زندگی بشر وجود داشته و به عنوان معرفتی حاشیهای، در گوشه و کنار جامعه به زندگی خود ادامه داده است. در سالهای اخیر، گسترش و تنوع موضوع فال، ورود آدمهای تحصیلکرده و با موقعیت اجتماعی بالا به فالگیری و استفاده از گفتمان رسمی- علمی، برای طرد فال سبب شده است که پرداختن به این موضوع اهمیت یابد.
مقاله حاضر میکوشد، با استفاده از نظریه نظم گفتار فوکو و تحلیل گفتمان، ابتدا به سازوکارهایی که گفتمان رسمی- علمی برای طرد و غیرحقیقی جلوه دادن فال استفاده میکند، بپردازد و سپس با بهرهمندی از گفتار کنشگران فالگیری، معرفتی که فال ارائه میدهد و همچنین دنبالهروندگان آن را با گفتمان علمی فال مقایسه کند.از جمله سازوکارهای فوکویی که گفتمان علمی-رسمی فال، در جهت طرد گفتمان غیررسمی بکار میبندد، کنارگذاری و تفسیر است. برحسب این دو سازوکار، فال، غیرحقیقی، غیرواقعی و شیادی است و کنشگران آن سادهاندیش و فاقد بینش علمی پنداشته میشوند. درحالیکه، کنشگران گفتمان غیررسمی که اغلب تحصیلکرده هستند به فایدهمندی فال در زندگی روزمرهشان اشاره میکنند.https://www.jcsc.ir/article_40456_be025274318a16f92210496d2cbeef79.pdf