انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Typology of shopping complex in Tehranگونهشناسی مجتمعهای تجاری در شهر تهران11433735210.22034/jcsc.2019.37352FAعباس کاظمیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوممسرت امیرابراهیمیپژوهشگر مستقلJournal Article20190711In the past two decades, the dramatic increase in commercial spaces, especially malls and megamals in Tehran, has been a topic of great interest. But so far, there is insufficient information and accurate statistics on these modern commercial spaces. On the other hand, the term Shopping Centers, although widely used and common in the academic world and everyday life, is equally ambiguous. <br />In Iran, due to the lack of international standards and the lack of a database and accurate statistics, these ambiguities are far greater. And not only do we not know enough about the number and formations and taxonomies of Tehran''s commercial complexes, but there is also no accurate knowledge of the geography and history of these modern commercial spaces. for this reason, in the first step, it is necessary to provide basic statistics and conceptual clarification based on different classifications of commercial complexes.<br />In this article, which is based on the results of a research carried out between 1976-1976, we will study the typology and classification of commercial complexes and their types according to their geographical status and historical eras.<br />According to the findings of this article, the largest number of shopping malls and multi-purpose malls and properties were concentrated in the carpet weaving period and most in the north and west areas of Tehran, Also, the construction of these business centers, their proximity and distance from each other and their location, were not subject to any specific logic. <br /> <br /> <br /> <br /> اصطلاح مراکزخرید ( (Shopping Centers اگرچه در دنیای علمی و زندگی روزمره پرکاربرد و رایج است اما به همان اندازه نیز از ابهام برخوردار است. اشکال متعدد و متنوع این مفهوم گاهی با هم در هم میآمیزد و مرزهای درونی آن از میان میرود. در دو دهه گذشته در ایران، افزایش چشمگیر فضاهای تجاری به ویژه مالها و مگامالها در شهر تهران موضوعی بوده که توجه همگان را به خود جلب کرده است اما این امر از ابهام مفهومی و ابهام در تعداد و عملکردهای گوناگونی آن کم نکرده است. نه تنها از تعداد و شکل بندیها و طبقه بندیهای موجود در مجتمعهای تجاری تهران آگاهی کافی نداریم بلکه شناخت دقیقی هم راجع به جغرافیا و تاریخ این فضاهای تجاری مدرن وجود ندارد. به همین دلیل در گام اول، ارائه آمار پایهای و تدقیق مفهومی بر اساس طبقه بندیهای مختلف مجتمع های تجاری ضروری بنظر میرسد. دادههای این مقاله بر اساس سرشماری در بین سالهای 1395 -1397 انجام گرفتهاست، و بر این اساس ما به گونه شناسی و طبقه بندی مجتمع های تجاری و نوع آنها بر حسب وضعیت جغرافیایی و دورههای تاریخی احداث پرداختهایم. براساس یافتههای این مقاله، بیشترین تعداد مراکز خرید و مالها و مالهای چند منظوره در دوره قالیباف و بیشتر در مراکز و مناطق شمالی و غربی تهران متمرکز شدهاند، همچنین، احداث این مراکز تجاری فواصل و نزدیکی و دوری آنها از یکدیگر و محل استقرارشان تابع منطق مشخصی نبودهاست.https://www.jcsc.ir/article_37352_8b193f6c632efd6172cfba0f7dd638c3.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Ambiguity in Iran's Cultural Policyتحلیلی از بافت انضمامی سیاستگذاری فرهنگی در ایران؛ پژوهشی درباره عدمشفافیت و ابهام در سیاستگذاری فرهنگیِ ایران45693735310.22034/jcsc.2019.37353FAپویا دریسدانشگاه تهرانآرش نصراصفهانیاداره کل مطالعات اجتماعی فرهنگی شهرداری تهرانمحمد روزخوشپژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطاتJournal Article20190307<span>Cultural policy is a controversial issue in academic and political sphere in Iran. Based on the findings of this research, it can be claimed that ambiguity is one the key peculiarities of cultural policy as a policy sector in Iran. This ambiguity is expressed in different ways in terms of policy contents, expectations, mechanism and outcomes. This situation makes the policy sector a subject of political conflicts, policy inconsistencies and evaluation challenges. Differences between ambiguity as a consequential effect of the structural characteristics of the policy sector and as a deliberate choice for policy makers are identified. The results of these in terms of the policy forms that are generated for the cultural sector, and the creation of disagreement about these, and about the rationality and legitimacy of cultural policies are discussed. Also, the results of ambiguity in terms of expectations, clarity, implementation effectiveness and the control of policy are taken into consideration.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> بررسیِ نظرات گروهی از نخبگان حوزه سیاستگذاری فرهنگی نشان میدهد نوعی ابهام و عدمشفافیت در شناساییِ چالشهای فرهنگیِ جامعه، چگونگی فرایند سیاستگذاری فرهنگی و نقش دولت در این فرایند وجود دارد؛ این ابهام و عدمشفافیت خود را در محتوای سیاستها، انتظارات از آنها و نتایجشان نشان میدهد؛ واقعیتی که حوزه سیاستگذاری فرهنگی را در معرضِ تحولات و نزاعهای سیاسی و ناهمسوییها در اجرا و ارزیابیِ برنامهها قرار میدهد. در این مقاله، ابتدا تفاوتهای بینِ ابهام و عدمشفافیت بهمثابه انتخابی آگاهانه برای سیاستگذاران و ابهام و عدمشفافیت درنتیجه شرایط ساختاری شرح داده میشود. سپس، پیامدِ این تفاوتها از نظر انواع سیاستهایی که در حوزه سیاستگذاری فرهنگی ایجاد میشود و چگونگیِ شکلگیریِ عدمتوافق درباره این سیاستها و مشروعیت و منطقِ انتخابِ آنها بهبحث گذاشته میشود و در نهایت تلاش خواهد شد با ارجاع به یافتههای پژوهش انجامشده و ادبیات نظری موجود، خطوط کلی یک چارچوب نظری برای تحلیلِ عدمشفافیت و ابهام در سیاستگذاری فرهنگی ترسیم شود.https://www.jcsc.ir/article_37353_c596b75826d9182ddca101c8ccb64619.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Social Networks and Cultural Policies: A Survey on the Knowledge Management Status in Social Networks Used by Students at Top Universities of Tehranشبکه های اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی: بررسی وضعیت مدیریت دانش در شبکه های اجتماعی مورد استفاده دانشجویان دانشگاه های ممتاز شهر تهران71903735410.22034/jcsc.2019.37354FAمحمدصادق افراسیابیدکتری/دانشجوی دکتری پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریمسعود کوثریدانشیار دانشگاه تهران و مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی0000-0002-3500-0006حسن بشیرگروه فرهنگ و ارتباطات-دانشکده فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق (ع)حسین ابراهیم آبادیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20190608<span>This research attempts to answer the question that what are the strategies of cultural policy making for students to use social networks to fulfill the missions of the academic system, especially knowledge management?</span><br /><span>Quantitative and qualitative research methods were used to answer this question. In order to study the way students use social networks, a randomly selected sampling method among students from 7 top universities in Tehran and a tool for interviewing 14 university professors in the field of cyberspace used to provide strategies for cultural policy.</span><br /><span>According to research findings, the majority of students' approach is simply to share the content of others. 25.5 percent of students said their first priority was that they were simply sharing the content of others, and only 11.7 percent of students said they were focusing primarily on content production. 23 percent of students also tend to spend on content and 18 percent of students tend to download. This indicates that Iranian students are consuming in social networks and messengers. Therefore, it seems that social networks and messengers in the country have not been able to become knowledge management tools at universities. The reasons for this and the provision of policy strategies through in-depth interviews with professors have been taken into consideration. Also, the results of the deep interview indicate that in the field of strategic politics, we need to promote critical thinking and increase media literacy among students, professors and university officials. In addition, simultaneous policies in hardware and software are necessary.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، رویکرد اکثریت دانشجویان، صرفاً اشتراکگذاری مطالب دیگران است. 25.5 درصد دانشجویان در اولویت اول خود اعلام کردند که تمایل آنها صرفاً اشتراکگذاری مطالب دیگران است و تنها 11.7 درصد دانشجویان اعلام کردند که در اولویت اول خود به تولید محتوا گرایش دارند. ۲۳ درصد دانشجویان نیز بهمرور صرف مطالب گرایش داشته و ۱۸ درصد دانشجویان به دانلود گرایش دارند. این امر بیانگر مصرفگرا بودن دانشجویان ایرانی در شبکههای اجتماعی و پیامرسان است. عمده محتوای مصرفی دانشجویان، اخبار، اطلاعات و تحلیلهای سیاسی است. بهگونهای که 21.4 درصد دانشجویان اذعان کردند که در اولویت اول خود اخبار، اطلاعات و تحلیلهای سیاسی را با دیگران به اشتراک میگذارند. 17.8 درصد دانشجویان بهسوی اشتراکگذاری طنز و جوک گرایش دارند و تنها 13.4 درصد دانشجویان بهسوی اشتراکگذاری مطالب درسی و علمی گرایش دارند. بنابراین به نظر میرسد شبکههای اجتماعی و پیامرسان در کشور نتوانستهاند به ابزار مدیریت دانش در دانشگاهها تبدیل شوند. دلایل این امر و ارائه راهبردهایی از جنس سیاستگذاری از طریق مصاحبه عمیق با اساتید، مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نتایج مصاحبه عمیق حکایت از آن دارد که در حوزه سیاستهای راهبردی نیازمند ترویج تفکر انتقادی و افزایش سواد رسانهای در میان دانشجویان، اساتید و مسئولین دانشگاهها هستیم. علاوه بر این، سیاستگذاریهای همزمان در عرصههای سختافزاری (ایجاد شبکههای تخصصی و ...) و نرمافزاری (اختصاص بودجه به حوزه تولید محتوا، تدوین آییننامههایی برای تشویق اساتید و دانشجویان به تولید محتوای علمی، اصلاح ساختار اجتماعی متناسب با سبک زندگی شبکهای و ...) ضرورت دارد.https://www.jcsc.ir/article_37354_033566b80a2b45164d17de0e135247c1.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Content Analysis of Persian Language Tweets And Formation of Anti-Discourse Identitiesتحلیل محتوای پیامهای توییتری و شکلگیری هوییتهای ضدگفتمانی911103735510.22034/jcsc.2019.37355FAتهمتن برومنددانشجوی فلسفهی علوم اجتماعی0000-0001-6561-9662روحالله نصرتیگروه انسانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190423<span>Twitter is getting into Iranian life with an accelerating speed. Its Persian members are growing and youths are using it more and more as a platform of socialization and communication. Recently, changes in this young generation language have been addressed in the form of vulgarism and sexual words. It is easily noticeable even in public places and spheres. Twitter as a public sphere has been monitored by this research in order to see if this linguistic change is objective and real. Is there any identity movement behind this sudden change of language usage between Iranians. What properties does this change have?</span><br /><span>In order to do so, we applied a socio-linguistic approach within an anthropological aspect to assess such an incident. With a qualitative method of content analysis, we analyzed the numerical distributions and quantity of These sexual insults in Twitter of which Persian Language users have posted.</span><br /><span>This research orients around a possible hypothesis of the emergence of new identities among Iranians with anti-language, anti-discourse or anti-ideology as indicator signs.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> اعضای فارسیزبان آن در حال افزایش میباشند و جوانان در حال استفادهی روزافزون از آن به عنوان بستری برای طی کردن فرآیند اجتماعی شدن و ارتباط برقرار کردن، هستند. به تازگی، تغییراتی در شیوههای زبانی این نسل جوان به صورت لفاظیهای رکیک جنسی مشاهده شده است. این موضوع حتی در برخی از سپهرها و اماکن عمومی نیز به راحتی قابل مشاهده است. در پژوهش حاضر شبکهی اجتماعی توییتر و بخش مورد استفاده از آن توسط فارسی زبانان مورد پایش قرار گرفته است. هدف این پایش حصول پاسخ برای این پرسش است که آیا با توجه به سابقهی ادبی محافظهکار ایران و میراث ادبی بسیار عظیم آن، چنین تغییرات ناگهانی در ساختارهای زبانشناختی عینی و واقعی هستند؟ آیا هیچ جنبش هوییتخواهی پشت این تغییرات ناگهانی میان ایرانیان و فارسیزبانان وجود دارد یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ به سوالات قبل، ویژگیها و مشخصهی چنین پدیدهای چیست؟<br /><br />برای نیل به این هدف، رویکرد زبانشناسی اجتماعی در سایهی انسانشناسی و قومنگاری مورد استفاده قرار گرفته است تا این رویداد مورد بررسی قرار قرار گیرد. روش کیفی «تحلیل محتوا» برای تجزیه و تحلیل توزیعها و فراوانی و کمیت این توهینهای جنسی در توییتر فارسی به کار گرفته شده است. توییتهای مورد بررسی، توییتهای فارسی زبانی هستند که توسط کاربران ایرانی توییتر در این بستر قرار گرفته اند.<br />محور اصلی این پژوهش، ارائهی فرضیهای مبنی بر ظهور هویت یا هویتهای اجتماعی جدیدی در میان ایرانیان است که چنین «ضد-زبان» یا «ضد-گفتماتی» به عنوان نشانهی حکایتگر آن مطرح میباشد.https://www.jcsc.ir/article_37355_dbe911f65938109c51874d326db76148.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122A Representation of the Lifestyle of Iranian's Young Women on Instagramبازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام1121403735710.22034/jcsc.2019.37357FAعبدالله بیچرانلوعضو هیئت علمی گروه ارتباطات داتشگاه تهران0000-0002-1266-9671سیاوش صلواتیاندانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران0000-0003-3894-2792آزیتا لاجوردیدانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه سورهJournal Article20181010Moving societies towards individualism and becoming more familiar with the various lifestyles through media and virtual social networks has made lifestyle an important issue in the field of individual and social life. This research, by relying on the conceptual literature in the field of lifestyle, and using virtual ethnographic method and collaborative observation with use of the qualitative content analysis method, has studied the Instagram pages of 53 active female users in this social network which lifestyle features and components were visible in posts and images women shared, from the perspective of the way they represent their life style in this social network over a period of approximately six months. The present study showed that women, by displaying their everyday experiences and roles, such as family roles, occupation roles, education roles and etc. in the public domain of Instagram, seek to provide a new definition of the life of Iranian women and make sense of the activities which seems to be missing or insignificant in public point of view. In their words, these are women who give value and credibility to the roles they play. Women with different social conditions, pursue or display a variety of interests in their user pages on social networks. and try to emphasize on their differentiation with others by re-presenting various situations and things. <br /> <br /> <br /> <br /> حرکت جوامع به سمت فردگرایی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با سبکهای متنوع زندگی بهواسطه رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی، سبکزندگی را به موضوعی مهم در عرصه حیات فردی و اجتماعی بدل کرده است. این مقاله با تکیه بر ادبیات مفهومی موجود در حوزه سبکزندگی، با بهرهگیری از شیوه مردمنگاری مجازی، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل مضمون صفحات اینستاگرامی 53 نفر از کاربران زن فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را که مولفههای سبکزندگی در پستها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده ایشان به چشم میخورد، از منظر بازنمود سبک زندگی در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که زنان با نمایش تجارب روزمره و نقشهای گوناگون خود همچون نقشهای خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... در فضای عمومی اینستاگرام به دنبال بازتعریف زندگی زن ایرانی و معنا و ارزش بخشیدن به اموری هستند که از نگاه عموم غایب مانده یا کماهمیت جلوه میکند. به تعبیر آنها این زنان هستند که به نقشهایی که بر عهده دارند ارزش و اعتبار میبخشند. زنان با شرایط اجتماعی مختلف، علایق گوناگونی را از طریق صفحات کاربری خود در شبکههای اجتماعی دنبال کرده یا به نمایش میگذارند و از طریق بازنمود اشیاء و موقعیتهای مختلف بر تمایز خود با دیگران تاکید میورزند.https://www.jcsc.ir/article_37357_97b01b234c160c150ee4917f55667425.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Study of Gender Performances through Philanthropic Activities in Cyberspace (Special case of Instagram)مطالعهی اجرای جنسیت از خلال فعالیتهای خیریهی زنان در فضای مجازی (مورد خاص اینستاگرام)1411683735810.22034/jcsc.2019.37358FAمریم فروغیگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان0000-0002-2531-8045مهری بهاردانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20191215<span>In this article, we have been looking to study the mechanisms of gender performance in charitable work of women in the social network of Instagram, based on Judith Butler's theory of gender performance. Philanthropist women also seem to have a lot of activity in virtual networks. Therefore, we have come to recognize the concept of display and performance of gender identity, the mechanisms and the implementation of gender in the activities of women in the Instagram. The conceptual framework of this paper is based on the concept of "gender discourse" and its related concepts. In this regard, using Lazar's (2007) feminist critical discourse analysis, we analyzed the activities from the profile of 4 active women in Instagram with emphasis on gender as the focal point. The results indicate that:</span><br /><span>1-Women's philanthropic activities in cyberspace as a different gender performance.</span><br /><span>2-Women's philanthropic activities in cyberspace as a representation of closure.</span><br /><span>It seems that gender language acts as a "patriarchal discourse weapon."</span> <br /> <br /> <br /> <br /> در این مقاله در پی آن بودهایم تا با تکیه بر تئوری اجرای جنسیت جودیت باتلر، و با بررسی فعالیتهای نیکوکارانهی زنان خیّر در شبکهی اجتماعی اینستاگرام، اجرای جنسیت را در فعالیتهای خیریه مطالعه کنیم. درواقع در پی آن بودیم که چگونه از خلال کنشهایی که بهظاهر جنسیتی نشدهاند، امر جنسیتیشده سر بر میآورد. بر آن شدیم تا با نظرداشت به ایدهی نمایش هویت جنسیتی، مکانیسمهای نمود و اجرای جنسیت در فعالیتهای زنان خیر در اینستاگرام را بازشناسیم. از آنجا که جودیت باتلر بنیان بخش مهمی از نظریهاش را بر بسط نقادانهی مفهوم گفتمان مد نظر فوکو گذاشته است، چارچوب مفهومی این مقاله نیز بر مفهوم "گفتمان جنسیتی" و مفاهیم مرتبط با آن استوار است. از همین رهرو با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فمینیستیِ مورد نظر لازار (2007)، فعالیتهای مورد نظرمان در شبکهی مجازی اینستاگرام را در سطوح مختلف و با تحلیل متنهای گزینش شده از پروفایل 4 زن خیر فعال در اینستاگرام و چنانچه ایجاب میکرد، با تاکید بر جنسیت به عنوان عامل کانونی، مورد تحلیل قرار دادیم. نتایج حاکی از آن است که نمود عناصر برسازندهی گفتمان جنسیتی در زمینهی مورد بررسی این مقاله، بر این اساس قابل تحلیلند:<br />الف) فعالیتهای نیکوکارانهی زنان در فضای مجازی بهمثابهی اجرای متفاوت جنسیتی.<br />ب) فعالیتهای نیکوکارانهی زنان در فضای مجازی بهمثابهی محمل بازنمایی انسداد.<br />همچنین اینطور مینماید که زبان جنسیتی، همچون "سلاح گفتمان مردسالار" عمل میکند. بدین معنا که بهکار بردن زبان جنسیتی مکانیسمی است که در فضای مجازی منجر به بازتولید عناصر گفتمانی برسازندهی هویت جنسیتی حال حاضر میشود.https://www.jcsc.ir/article_37358_d2d6b3a629eea24c9b1aac0c20a9e96a.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122The Study of the Signs of Absence in the History of Family Photos of Iranبررسی نشانههای غیاب در عکسهای خانوادگی در ایران1691953735910.22034/jcsc.2019.37359FAافسانه کامراناستادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه خوارزمیJournal Article20190211<span>What has been represented in family photos in Iran since Naser al-Din Shah’s day thus far, is not all that had happened in reality of the everyday lives of Iranian families, rather some topics and individuals have always been removed from the family photo’s context or have been marginalized. The article, by investigating absent and present signs in the context of family photos through social semiotics in the context of the Iranian society, has answered the following questions:</span><br /><span>Which signs are recorded in family photos and which signs are forgotten, or are intentionally deleted from the family photo context? What are the reasons for deleting or the absence of these signs in family photos؟ It is obvious that some absent signs in family photos can be attributed to the social, cultural and perceptual structures of any age. This article is a review of the literature of absence, and by indicating the relationship of absence with concepts such as presence, prohibition, death, and memory from the perspective of Roland Barthes, Susan Sontag, Christian Metz, and Jacques Fontani, categorizes and defines the signs of absence in family photos. The findings of the research indicate that there have been four types of prohibition in the course of family photos in Iran: thematic prohibition, discourse prohibition, presence prohibition, and media prohibition. In this case, the prohibiting power of social and cultural discourses in elimination and causing absence of individuals in the history of family photos in Iran, has had greater effects than other barriers.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> آنچه در عکسهای خانوادگی در ایران از روزگار ناصرالدین شاه تاکنون بازنمایی شده است، همه آنچه که در واقعیت در زندگی روزمره خانواده های ایرانی جاری بوده نیست، بلکه همواره برخی از موضوعات و اشخاص از متن عکس خانوادگی حذف شده و یا به حاشیه رانده شدهاند. امروز بخشی از این نشانههای غایب را میتوان با واکاوی نشانههایی در متن عکسها و تحلیل در بافت جامعه ایرانی دریافت. این مقاله با روش اسنادی-توصیفی با استفاده از روش نشانهشناسی اجتماعی به دستهبندی و تعریف نشانههای غیاب در عکسخانوادگی میپردازد. اینکه کدام نشانهها در عکسخانوادگی ثبت میشود و کدام یک از آنها فراموش میشود یا عمدا از متن عکس خانوادگی حذف میشوند؟ دلایل حذف و به غیاب راندن این نشانهها در عکسخانوادگی چیست؟ یافتههای پژوهش که از مطالعه درزمانی و همزمانی عکس خانوادگی در ایران از زمان ناصرالدین شاه تا سالهای پایانی دهه 80 به دست آمده است، بیانگر آنست که در سیر عکس خانوادگی در ایران شاهد چهار دسته منع و غیاب بودهایم که عبارتاند از: غیابموضوعی، گفتمانی(جنسیتی، طبقه ای و مذهبی)، حضوری(سوژه و عکاس) و رسانهای(ماهیتی و تکنیکی).https://www.jcsc.ir/article_37359_872774dc3e4dc1147f13b60258c1129f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122The Impact of Television Advertising on Consumerism and Emotional Attachment among Peopleتأثیر تبلیغات تلویزیونی بر مصرفگرایی و وابستگی عاطفی بین افراد1972243736010.22034/jcsc.2019.37360FAمحسن اکبریمدیریت، علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمد دوستارعلوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمیثم مسعودی فرعلوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایرانمهناز نویدیمدیریت علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20180315<span>Nowadays environment of each person is dominated by massive amounts of different advertising messages in the society that is produced and presented with the aim of influencing on different segments of society from various media. Advertising has a profound effect on shaping people's consumption behavior, so these advertising messages have various positive and negative effects on social relations. The purpose of this study was to evaluate the impact of television advertising on increasing consumerism and consequently to the reduction in emotional attachment of individuals. This research is practical in terms of research purpose and is Experimental Research in terms of its nature and is survey in terms of research strategies. The statistical population of this research is people in the city of Rasht that are exposed to television advertising. So for examining hypotheses, a questionnaire was distributed among 309 participants. To test the hypothesis, is used correlation method and structural equation modeling and typically SPSS 20 and AMOS 22 software. The results indicate that the pressure of advertising have a significant effect on the consumerism, Attitude to advertising and emotional attachment variables. Also the influence of advertising attitude on consumerism and the influence of consumerism on emotional attachment has been proven. On the other hand findings of this study indicate that Attitude to advertising had no significant effect on emotional attachment.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> امروزه محیط پیرامونی هر فرد در جامعه، در سیطره حجم انبوهی از پیامهای تبلیغاتی مختلف قرار دارد که از رسانههای مختلف با هدف اثرگذاری بر قشرهای مختلف جامعه تولید و ارائهشدهاند. تبلیغات تأثیر شگرفی بر شکلدهی رفتار مصرفی افراد دارد، از همین رو این پیامهای تبلیغاتی اثراتی مثبت و منفی مختلفی بر روابط اجتماعی افراد از خود بر جای میگذارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر افزایش مصرفگرایی و بهتبع آن ایجاد کاهش در وابستگی عاطفی افراد به اطرافیانش است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحقیقات، علی و ازلحاظ استراتژیهای پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را ساکنان سطح شهر رشت تشکیل میدهند که در معرض تبلیغات تلویزیونی به صورت روزانه قرار دارند. از همین رو برای بررسی فرضیهها، پرسشنامه بین 309 آزمودنی توزیع گردید. برای آزمون فرضیهها، از روش همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری و بهطور مشخص از نرمافزارهای SPSS 20 و AMOS 22 استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که فشار تبلیغاتی بر متغیرهای مصرفگرایی، نگرش به تبلیغات و وابستگی عاطفی افراد اثر معناداری دارد. همچنین تأثیر نگرش تبلیغاتی بر مصرفگرایی و تأثیر مصرفگرایی بر وابستگی عاطفی به اثبات رسیده است. از طرفی یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نگرش به تبلیغات بر وابستگی عاطفی تأثیر معناداری ندارد.https://www.jcsc.ir/article_37360_4b70b6643c2e028c953b134ead5ca6cc.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122The Study of Internet impact on Cultural Capital of Studentsمطالعه تأثیر اینترنت بر سرمایه فرهنگی دانشجویان2252503736110.22034/jcsc.2019.37361FAاسداله بابایی فردگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0001-8855-3619امین حیدریانکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشانJournal Article20180927<span>This study investigates the impact of the Internet on Cultural Capital and creating Online Cultural Capital in Virtual Space. In this study, the theories of Manuel Castells and Howard Rheingold on Internet and Cyberspace and the theory of Pierre Bourdieu on Cultural Capital are used as Theoretical Frameworks of Research. The research method is Social Survey Method and studied statistical group is the students of Kashan State University and Kashan Medical Sciences University in 2013-14 academic year, that among them, using Cochran's formula, 380 people are selected, as the Sample Size. The results of this study Show that there is direct and significant correlations between the variable of Cultural Capital and various dimensions of using Internet, that is the variables of “Duration and extent of use of the Internet”, “Proficient in the use of internet”, “The Use of Internet Scientific Sites”, “The Use of Internet Art Sites”, “Shopping Internet Cultural Goods” and “The Use of Virtual Social Networks”. Also, the results of the Regression Analysis and Path Analysis shows direct impact of the variables of “Proficient in the use of internet”, “The Use of Internet Scientific Sites”, “Shopping Internet Cultural Goods” and “The Use of Internet Art Sites” on the variable of “Cultural Capital”.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایهی فرهنگی و شکلگیری سرمایهی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی میپردازد. در این مطالعه از نظریههای مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزهی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریهی سرمایهی فرهنگی پییر بوردیو، به عنوان چهارچوبهای نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی و جامعهی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-1392 بوده است که از میان آنها تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان میدهند که بین ابعاد گوناگون بهرهگیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «استفاده از سایتهای هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی» با «سرمایهی فرهنگی» رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایتهای هنری اینترنت» بر «سرمایهی فرهنگی» را نشان میدهد.https://www.jcsc.ir/article_37361_c644a26798f2e1d8c4d770a83f404ba6.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122Sociological Analysis of Consuming Health (The Study of Clinic Costumers)تحلیل جامعهشناختی مصرفِ سلامت (مطالعۀ مراجعان مراکز پزشکی شهر سنندج)2512773736210.22034/jcsc.2019.37362FAجمال محمدیاستاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کردستانبهمن باینگانیگروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجJournal Article20181231<span>In contemporary consumer society, people pay attention to their health and happiness, because any social and cultural activity and any form of self-construction is bodily oriented. Body management, in its complicated form, is completely pervasive among most of the social classes and groups. This research is about to study the contexts and reasons of people’s interests in consuming medical commodities and drugs among Sanandaj inhabitants. So the theory of consumer society is the theoretical framework of this research. The method of study is grounded theory and the data were gathered by way of individual deep interview, as a qualitative technique. Theoretical-purposeful sampling was selected to select the interviewed. The findings show that social-normative expectations and financial-cultural challenges are facilitating contexts, while commodification of health and beauty and consumerism are casual conditions of this phenomena. Gaining social approval, social opportunities and identification are the main reasons, moreover, commodification of body, individualization of identity and mental disorders are the most important consequences of this phenomena.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> یکی از عمدهترین پیامدهای جامعۀ مصرفی همین کالاییشدن سلامت است. پیشرفت تکنولوژیهای پزشکی، گسترش داروها و کالاهای پزشکی و انواع جراحی ها و دستکاریها به یکی از شیوههای شایع مراقبت از بدن و سلامت تبدیل شده است. پژوهش حاضر در پی آن است که زمینهها و دلایل شکلگیری میل به مصرف داروها و کالاهای پزشکی را در بین مردم سنندج دریابد و همچنین این مصرف چه دلالتها، کارکردها و پیامدهایی را به دنبال داشته است. دادههای این پژوهش طی مصاحبه عمیق با افرادی که در سال 97 به مراکز پزشکی مراجعه نمودند، گردآوری شده است. بنابر ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای کیفی، نظریه زمینهای انتخاب گردید. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 26 نفر از مراجعین مراکز پزشکی مصاحبه صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد و در پایان دادههای گردآوریشده در قالب 50 مقوله فرعی، 12 مقوله اصلی و یک مقوله مرکزی کدگذاری و تحلیل گردید. نتایج بهدستآمده نشان داد که «انتظارات اجتماعی و هنجاری» و «چالشهای مالی و فرهنگی» به عنوان زمینه تسهیلگر، و «بازار سلامت و زیبایی» و «مصرفزدگی جامعه» به عنوان شرایط مداخلهگر عمل میکنند. مصاحبهشوندگان در راهبردهای خویش مصرف دارو و کالاهای پزشکی را به مثابه ابزار دستیابی به «تایید اجتماعی»، «کسب فرصتهای اجتماعی»، «کانالی برای هویتیابی» و «پادزهر مشکلات روحی و نواقص» درک و تجربه کردهاند و «پزشکمحورشدن سلامتی»، «شیوارهشدن بدن»، « فردیشدن هویت» و «اختلالات روحی» را از مهترین آثار و پیامد مصرف داروها و کالاهای پزشکی عنوان کردند. مقوله مرکزی در برگیرنده سایر مقولات پژوهش نیز «سبک زندگی سلامتمحور» است.https://www.jcsc.ir/article_37362_a51928317f2a159f3fbe904afb63940d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155620191122The Impact of Persian Journalism of India in Formation of Iranian Journalismنقش روزنامه نگاری فارسی هندوستان در شکل گیری روزنامه نگاری ایران2793003736310.22034/jcsc.2019.37363FAمهری رفعتیروزنامه نگار، مدرس روزنامه نگاریمراد مرادفعضو هیات علمی دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه ملی تاجیکستانJournal Article20190401<span>The role and the penetration of the newspapers' publication in the Eastern countries, especially in India have considerably influenced the content and the ideas governing the journalism in Iran. This study was carried out based on the conventional content analysis to compare the content of three newspapers, Ḥabl alMatīn [The Firm Bond], Vaqāyiʿi Ittifāqīyah [Chronicle of Events] and Ṣūri Isrāfīl [Seraphʾs Trumpet]. </span><br /><span>The analysis of outcomes was based, in one hand, on the content, the kind of attitude and the style of the articles, and on the other hand the general appearance and the layout of the newspapers' content. In terms of content, emphasis of the articles of all the newspapers on logging and/or hard news is similar, while the editorials were dynamic and attractive.</span><br /><span>The horizons of the newspapers under study lacked the sense of research and investigation, and were exclusively informative, with no attention to trends. The Ṣūri Isrāfīl's tendency towards critical writing originated from the Persian journalism in India and the critical editorials of Ḥabl alMatīn newspaper.</span><br /><span>In general appearance, the overview of method, style and kind of layout of the articles, there are similarities between the newspapers of the both countries such as the application of Nastaliq font, common logos and layouts along with arrangements of columns and classifying of the articles. Although most of Iranian researchers believe the impact of the Western journalism over the Iranian one, this study showed that the writing style and the general appearance of Iranian newspapers predominantly follow the same trend of journalism in the East.</span><br /><span>Lack of tendency of journalists towards analysis and commentary; their more attraction to hard news and no attention to processes; along with no attempt to exit from the historical framework and avoid the deconstruction within their professional work imply the professional and stylish similarities within the Iranian journalism and the Eastern countries, especially the Persian journalism in India.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> نقش و نفوذ انتشار روزنامه ها در شرق توانسته است در نوع محتوا و اندیشه های حاکم بر روزنامه نویسی در ایران تاثیرات قابل ملاحظه ای بگذارد. این پژوهش میزان نقش و تاثیر گذاری روزنامه نگاری فارسی در شرق با تاکید بر روزنامه نگاری هند را بر روزنامه های ایران مورد بررسی قرار می دهد. در این پژوهش با استفاده از بررسی در محتوای متن به روش عرفی در روزنامه حبل المتین کلکته و مقایسه آن با نشریات وقایع اتفاقیه و صور اسرافیل به بررسی تشابهات محتوایی این نشریات پرداخته است. نتیجه این بررسی در دو قالب از نظرمحتوا ،نوع نگرش و سبک مطالب آنها ودیگری از نظر شکل ظاهر و چینش مطالب تحلیل می شود.<br />از نظرمحتوا؛ اهمیت دادن به واقعه نگاری و خبری بودن مطالب روزنامه ها شبیه به یکدیگر است به گونه ای که در متون آنها تنها سرمقاله ها پویا و جذاب بودند. افق دید روزنامه های تحت مطالعه محدود، فاقد حس تحقیق و از روندها غافل بودند.گرایش به نوشتار انتقادی در نشریه صوراسرافیل از لحن سرمقاله های انتقادی و تند حبل المتین نشات گرفته بود. از نظرشکل ظاهر مشابهت هایی نظیر استفاده از خط نستعلیق، سرلوحه ها و صفحه آرایی مشابه در روزنامه ها با چینش ستون ها و تقسیم بندی مطالب دیده شد. هر چند اغلب پژوهشگران ایرانی معتقد به تقلیدی بودن روزنامه نگاری ایران از غرب هستند، اما این پژوهش نشان دادکه لحن نوشتاری وحتی شکل ظاهر روزنامه های ایران نه تنها نشانی از غرب ندارد بلکه برگرفته از روزنامه نگاری شرق است.https://www.jcsc.ir/article_37363_5a2b71ea3eb8cb8ba735e1359e3304df.pdf