انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522Autobiographies in Sociology: Social Typology of Shiite Clergy's Autobiographiesخودزندگینامهها در جامعهشناسی: سنخشناسی اجتماعی خودزندگینامههای حوزویان11503556510.22034/jcsc.2019.35565FAمهدی سلیمانیهدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران (پردیس البرز)0000-0002-6468-9949سارا شریعتیعضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحمدرضا جوادی یگانهدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانسید مهدی اعتمادیعضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گروه جامعهشناسیJournal Article20190125In this research, we attempted to study hawzavi autobiographies published in Persian language and extract the neglected and expressed issues in them. Then we aimed to analyze the main themes, central interests and ideas, as well as the present and absent issues of these constructed accounts of the lives of the hawzavis using thematic analysis method. Finally, a sociological typology of these autobiographies is presented based on these data. This typology could be considered as another phase in depicting an image of hawza and its actors as well as their evolution and changes in contemporary Iran. <br /> Findings show that masters, fathers and paternal ancestors are the common expressed issues in most of these autobiographies. Transcendental issues and God are clearly more apparent in the older autobiographies, but they gradually diminish and are depicted in a mediated way, and are finally disappeared in the recent decades. In terms of the presence of women, these autobiographies are divided into two categories of “females-expressed” and “females neglected” and even into two other categories of “economy-expressed” and “economy-neglected”.<br /> <br /> Hence, Hawzavi autobiographies are categorized into two general types of “secluded autobiographies” and “social autobiographies”. The presented self in secluded autobiographies is limited to education, worship and a masculine family setting. In contrast, the presented self in social autobiographies is depicted in relation with social issues and a wider network of actors and events; a hawzavi self who is not just hawzavi but a social existence that is ‘also’ hawzavi.در این پژوهش، تلاش شدهاست تا با بررسی خودزندگینامههای حوزوی منتشرشده به زبان فارسی در سالهای پس از ورود صنعت چاپ به ایران تا سال 1395 شمسی، آوردهها و وانهادههای این متون استخراج شده و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین اصلی، نقاط کانونی تمرکز و حاضران و غایبان این برساختهای مدون از زندگی حوزویان مشخص شود. در نهایت با استفاده از این دادهها، سنخشناسی جامعهشناختی از این خودزندگینامهها ارائه شد. <br /> <br /> یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اساتید و پدران و اجداد پدری، حاضران مشترک در غالب این خودزندگینامهها هستند. امور ماورایی و خداوند، در خودزندگینامههای متقدم به لحاظ زمانی، به صورت مستقیم در این خودزندگینامهها حضور پررنگی دارند، سپس حضوری غیرمستقیم مییابند و در دهههای اخیر، از روایت کنار گذاشته میشوند. این خودزندگینامهها از منظر حضور زنان به عنوان شخصیتهای حاضر در این برساختهها، به دو دستهی «زنگویا» و «زنمحذوف» تقسیم میشوند. همین دوگانه را در مورد اشاره یا عدم اشاره به متغیرهای اقتصادی زندگی در این خودزندگینامهها میتوان مشاهده کرد و این متون را به دو دستهی «اقتصاد محذوف» و «اقتصادگویا» تبدیل کردهاند. <br /> <br /> در جمعبندی نهایی، با اتکاء به یافتههای فوق، خودزندگینامههای حوزوی به دو سنخ کلی «خودزندگینامههای عزلتی» و «خودزندگینامههای اجتماعی» تقسیم شدهاند. خویشتن ِ خودزندگینامهای ارائهشده در خودزندگینامههای عزلتی، در دایرهی محدود آموزش، عبادت و خانوادهای مردانه محدود میماند و خویشتن ِ هویدا در خودزندگینامههای اجتماعی، در پیوند با وقایع اجتماعی و شبکهای گستردهتر از کنشگران و وقایع تصویر میشود. خویشتن ِ حوزوی که تنها «حوزوی» نیست بلکه وجودی اجتماعی است که حوزوی «نیز» هست.https://www.jcsc.ir/article_35565_79cbb041a63ca9311e3044e6860e7bae.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522Possibility and refusal of dialogue cyberspace
(With an emphasis on virtual social networks)گفتوگو در شبکههای اجتماعی مجازی (تحلیل سیستماتیک پژوهشهای مرتبط)51763558110.22034/jcsc.2019.35581FAیوسف خجیرهیات علمی و مدیرگروه ارتباطات دانشگاه سورههادی خانیکیمدیر مسئول[ ORCIDJournal Article20180829This research seeks to explore the possibility and refusal of dialogue in cyberspace. The method of this research is a systematic review, based on which 13 research related to the subject in terms of possibility, refusal and the condition for the realization of dialogue in this space were studied. The findings show that the reasons for the possibility of realizing the dialogue are the technical features of the new media and the characteristics of the network structure. The reasons for its refusal to dominate the political and economic structures on cyberspace, the virtual space feature, and the networks and user interaction skills in the real world are virtual. Researchers believe that the realization of dialogue in social networks requires the establishment of governments and the creation of open spaces for their dialogue and training of users in two areas of real-life and virtual dialogue talent training and media literacy training.این پژوهش درصدد بررسی امکان و امتناع گفت وگو در فضای مجازی است. روش این پژوهش مرور سیستماتیک است که براساس آن 13 پژوهش مرتبط با موضوع از نظر امکان، امتناع و شرط تحقق گفت وگو در این فضا مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که محققان دلایل امکان تحقق گفت وگو را ویژگیهای فنی رسانه های جدید چون گستره پوشش یا قلمرو جهانی، انتقال سریع اطلاعات، تعاملی بودن و ویژگی ساختار شبکه ها رهایی و آزادی بدون ترس در بیان دیدگاه ها در شبکه ها و باز بودن فضا برای مشارکت در بحث، درگیری با موضوع، امکان طرح استدلالهای متنوع و بررسی آنها میدانند. همچنین آنان دلایل امتناع آن را سلطه ساختارهای سیاسی و اقتصادی بر فضای مجازی، ویژگی فضا مجازی و شبکه ها و مهارتهای گفتگویی کاربر در دنیای واقعی و مجازی میدانند. محققان معتقدند که شرط تحقق گفتوگو در شبکههای اجتماعی نیازمند بسترسازی دولتها و ایجاد فضای باز گفتوگو توسط آنها و آموزش کاربران در دو حوزه آموزش مهارت گفتوگو در دنیای واقعی و مجازی و آموزش سواد استفاده از رسانههای جدید است.https://www.jcsc.ir/article_35581_96e8594f1504ce40d1e5b57d4b431ff2.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522The qualitative Study of self- Schemata and personal-schemata between two Student's Organizations: student Basij and Islamic Association in The University of Tehranمطالعه کیفی انگارههای ذهنی شخصی و خویشتن در میان دو تشکل دانشجویی «انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران»771023558210.22034/jcsc.2019.35582FAسید سعیدرضا عاملیاستاد ارتباطات و مطالعات آمریکای دانشگاه تهران0000-0002-3724-4362منصوره حجاریگروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20180526This article studies The Personal Schemata of the student Basij and self-schemata of Islamic Association. People often perceive others based on the schemata which exists from others in their memory, and try to communicate with others on this basis. According to Nishida's theory, schemata's is a collection of past experiences that are categorized in relevant knowledge groups and used to guide our behaviors in familiar situations. According to this definition, personal and self-schemata are two of the types of schemata's. The method approach in this study is a qualitative approach, Semi-structured interview was conducted between 46 active members of these groups. Data analysis has been carried out in the form of thematic analysis.<br /> Using the data analysis, the five personalized of the members of the Basij were identified, which included "opposition", "modernism", "moral relativism", "superficiality" and " Absoluteism. " Among these themes, the two sub -themes of pluralism and religious intellectualism, defined below as "modernism", are themes that are self-referential to the members of the Islamic association and are named as "similar schemata" . the themes of paradox and free relations are two of the themes of the schemata from another perspective, which are similar to that of the self schemata of the Basij members.The self-concept of the Islamic association from its point of view, including fluid identity, commitment to velayat-e faqih and religious.Also they refer to the concept of fluid identity as a self-schema, while the Basij members express the Lack of identity as a personal schema about them.این مقاله به مطالعه انگارههای ذهنی شخصی بسیج و خویشتن انجمن اسلامی پرداخته است. افراد اغلب دیگران را براساس انگارههایی که در ذهنشان از دیگری وجود دارد، درک میکنند و بر همین اساس سعی میکنند با دیگران ارتباط برقرار کنند. بر اساس نظریه نیشیدا، انگارههای ذهنی مجموعهای از تجربیات گذشته هستند که در گروههای دانشی مرتبط دسته بندی شدهاند و برای راهنمایی رفتارهای ما در موقعیتهای آشنا به کار میروند. رویکرد روشی ،کیفی است و در مجموع با 46 نفر از اعضای تشکلها مصاحبه نیمه ساختیافته انجام شده است و در نهایت انگارههای ذهنی شخصی بسیج و انگارههای خویشتن انجمن اسلامی، با یکدیگر مقایسه شدهاست . با استفاده از تحلیل مضمون دادهها، پنج انگاره ذهنی شخصی اعضای بسیج نسبت به اعضای انجمن شناسایی شد، که شامل «مخالفتورزی»، «تجددگرایی»، «نسبیگرایی اخلاقی»، «سطحیگرایی» و « مطلقگرایی» است. از میان این مضامین دو مضمون تکثرگرایی و روشنفکری دینی که ذیل مضمون «تجددگرایی» تعریف شدهاند از مضامینی است که انگارههای خویشتن اعضای انجمن نسبت به خودشان هست و تحت عنوان انگارههای مشابه نامگذاری شده است. همچنین مضمون تناقض و روابط آزاد، از مضامین خود انگاره از منظر دیگری هستند که با انگاره شخصی اعضای بسیج مشابهت دارد. انگارههای دیگر خویشتن انجمن از منظر خود شامل هویت سیال، التزام به ولایت فقیه، دینداری_ دین داری ضعیف است. آن ها به مضمون هویت سیال به عنوان یک خودانگاره اشاره میکنند در حالی که اعضای بسیج مضمون هویت سلبی را بعنوان یک انگاره شخصی در مورد آنها بیان میکنند.https://www.jcsc.ir/article_35582_7a36478bf2f1ef2fdb4ee76f7133da4a.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522Presenting and explaining organizational communication management model in the context of social networksاستخراج مدل مدیریت ارتباطات سازمانی در بستر شبکه های اجتماعی مجازی1031263558410.22034/jcsc.2019.35584FAفرناز روزباندانشجوی دکتری دانشگاه سمنانحسین دامغانیاندانشیار مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعلی اکبر فرهنگیاستاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات0000-0002-4503-0567عباس علی رستگاردانشیار مدیریت رفتار، گروه مدیریت، دانشگاه سمنانJournal Article20180218Many researchers have emphasised the importance of organizational communication, and this concept in various fields has been studied. In recent years, by the advent and increasing interest in social networks, corporate communication into a new realm entered but in studies and particularly in our country has been less studied. In this article, a model for communicational management has been presented focusing on the role of social networks in disrupting traditional organizational communication in governmental organizations. First, individual interviews were conducted with theoretical sampling. The results of the interviews were analyzed using the theme analysis method by MAXQDA software. Six variable were specified: effective organizational communication, cognitive capital, communication capital, reinforcement of group communication, reinforcement of interpersonal communication, and communication disturbance.25 dimensions were obtained; then, with the help of experts in a Delphi approach, the model was designed.<br /> This model is not only the basis for understanding communication management and media-based communication, but also greatly contributing to the organization's internal communication software.محققین زیادی بر اهمیت ارتباطات سازمانی تاکید داشته اند و این مفهوم در حوزه های مختلف بررسی شده است؛ اما در سال های اخیر، ظهور و افزایش علاقه مندی به شبکه های اجتماعی، ارتباطات سازمانی را به عرصه جدیدی وارد نموده است. در مطالعه حاضر با تمرکز به نقش شبکه های اجتماعی در برهم زدن ارتباطات سنتی در سازمان های دولتی، مدلی در زمینه مدیریت ارتباطات ارائه شده است. نخست با نمونه گیری نظری، مصاحبه های فردی انجام شد. مصاحبه ها به روش تحلیل تم به کمک نرم افزار مکس کیو دی ای تحلیل شد. شش متغیر، ارتباطات سازمانی اثربخش، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، تقویت ارتباطات گروهی، تقویت ارتباطات بین فردی و اختلال در ارتباطات احصا گردید که جمعا 25 بُعد به دست آمد؛ سپس به کمک خبرگان به روش دلفی مدل طرح گردید. این مدل نه تنها مبنایی برای شناخت ارتباطات و مدیریت ارتباطات مبتنی بر رسانه است بلکه تا حد زیادی در ساخت نرم افزارهای ارتباطی داخلی سازمان ها یاری می کند.https://www.jcsc.ir/article_35584_2a14f08a5cd0935d09e87f4f865e7453.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522using and reading of Tehrani women from Turkish Seriesمصرف و خوانش زنان تهرانی از سریال های نمونه ترکیه ای1271843558710.22034/jcsc.2019.35587FAمهدی منتظرقایمعضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران.رویا شریفیدانشگاه تهرانJournal Article20170903In recent years, the use of satellites and the existence of fun and entertainment channels and the proliferation of family series (the genre of the Sopapra) has expanded in the country. This in Iranian society, though unofficially, has become part of the conflict of everyday life, is part of the population, especially the percentage of women. These series, either via satellite networks such as Jam-Class, Manoto, Persian and Turkish networks, or via Deviyou and Underground broadcasting, etc. are provided. The high volume of the use of the broadcast channel has attracted the attention of many cultural and community experts as well as politicians.<br /> The present research seeks to answer the question of how the Iranian women's identity challenges as a result of watching family serials in modern society lead to discursive positions and different values. To reach the answer, the approach of cultural studies and qualitative methodology (with deep interview with 30 women of Tehrani) was used and studied in the theoretical model and then received by the audience - in three layers of personal readings, referral readings and critical reading - studied Has taken.در سالهای اخیر استفاده از ماهواره و وجود کانالهای سرگرمکننده و تفریحی و پخش سریالهای خانوادگی (ژانر سوپاپرا) در کشور گسترش یافتهاست. این امر در جامعه ایرانی هر چند به صورت غیررسمی، به بخش مناقشهبرانگیزی از زندگی روزمره بخشی از مردم به ویژه درصدی از زنان تبدیل شده است. این امر، توجه بسیاری از صاحبنظران فرهنگی و اجتماع و نیز سیاستگزاران را به خود جلب کرده است.<br /> پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه چالشهای هویتی زنان ایرانی در نتیجة تماشای سریالهای خانوادگی در جامعۀ مدرن به مواضع گفتمانی و ارزشهای متفاوت میانجامد. برای نیل به پاسخ از رویکرد مطالعات فرهنگی و روششناسی کیفی (با مصاحبه عمیق با 30 نفر از زنان تهرانی) استفاده شده و در مدل نظری نیز مصرف و سپس دریافت مخاطبان - در سه لایۀ خوانش شخصی، خوانش ارجاعی و خوانش انتقادی – مورد مطالعه قرار گرفته است.<br /> یافتههای تحقیق نشان میدهد که زنان در سه تیپولوژی هویتی سنتی، اسلامی و مدرن قرار میگیرند. تأثیر عوامل ساختاری مانند خانواده، آموزش و اشتغال در قشرهای مختلف زنان که در جریان مدرنیته هستند موجب بازسازی هویت آنان شده است. تأثیر عوامل ساختاری مانند خانواده، آموزش و اشتغال در قشرهای مختلف زنان که در جریان مدرنیته هستند موجب بازسازی هویت آنان شده و عدهای در برابر هویتهای سنتی مقاومت نشان میدهند و فعالانه برای ایجاد هویت جدید تلاش میکنند. زنان ایرانی با به منابع فرهنگی(ارزشها و نگرشها) و منابع مادی(درآمد و دارایی) به تأمل و بازاندیشی در موقعیتها و هویتهای سنتی خود پرداخته اند.https://www.jcsc.ir/article_35587_e56c886c0afc45eff6273bafe375e92b.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522Production of Urban Space in BabolSar during Qajar and Pahlavi eraتولید فضای شهری بابلسر در دورههای قاجار و پهلوی1852143559010.22034/jcsc.2019.35590FAتقی آزادارمکیاستاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمینو صدیقی کسماییدانشجوی دکترای جامعهشناسی پردیس البرز دانشگاه تهرانJournal Article20170913Based on Lefebvre’s concepts and dialectical methodology this article studies production and transformation of urban space of BabolSar during Qajar and Pahlavi Era. It studies structures (Economy, culture, politics) and agencies (relationships of social forces) simultaneously and together, by using sources such as travel literature, documents, photos, local, national, and international histories, and applying technics like deep interview, group discussion, oral history and observation. Regarding to Lefebvre’s triad, and special experience of this city, constructed triad in this research includes ‘Spatial Practice’, ‘Economic Policies’, and ‘Political Economy’. Components of these three aspects are traced in seven historical periods which are constructed from the findings of this research. Applying dialectical triad during different periods shows economic and cultural turns in internal and external social forces. Finally, it shows transition in space from absolute space to abstract space and then to differential space. This research has tried to present an anthropologic interpretation focusing on these changes.این مقاله کوشیده است تا با استفاده از مفاهیم و روششناسی دیالکتیکی هانری لفور به بررسی تولید و تحولات فضای شهری بابلسر از دورة انعقاد معاهدة گلستان و ترکمنچای در دورة فتحعلیشاه تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی بپردازد. این پژوهش در مطالعه و تفسیر تاریخ فضا از منابعی چون سفرنامهها، اسناد، عکسهای برجا مانده، کتابهای تاریخی محلی، ملی و بینالمللی، و تکنیکهایی چون مصاحبههای عمیق، بحثهای گروهی، گردآوری تاریخ شفاهی، و مشاهدة آثار برجا مانده، استفاده کرده است و به بررسی ساختارها (اقتصادی و سیاسی)، و عوامل (روابط میان نیروهای اجتماعی) در کنار یکدیگر پرداخته است. با الهام از سهگانة مفهومی لفور، و با توجه به تجربة خاص این شهر، سهگانة ساخته شده جهت ترسیم بافت در هم پیچیدة فضا، شامل «عمل فضایی»، «سیاستهای اقتصادی» و «اقتصاد سیاسی» است. مؤلفههای این سهگانه، در هفت زیر دورة تاریخی به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتهاند. بررسی دیالکتیکی این سهگانه، حاکی از وجود چرخشهای اقتصادی، فرهنگی، و تغییر در نیروهای اجتماعی است و فضا از فضای مطلق به فضای انتزاعی و از فضای انتزاعی به فضای متمایز متحول شده است. این پژوهش کوشیده تفسیری از این تحولات ارائه کند.https://www.jcsc.ir/article_35590_32827aede0da27ca861d781620acbf65.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522The role of visual media in the development of health tourism industry in Iran (Case Study: Ramsar City)نقش رسانه های تصویری در گسترش صنعت توریسم سلامت در ایران (مطالعه موردی شهر رامسر)2152323559110.22034/jcsc.2019.35591FAپروین خدادادی حدادانکارشناس خبر/راه آهنعلی جعفریعضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات/0000-0001-9204-8105Journal Article20170716Abstract<br /> Health tourism or tourism therapy though creates value for country, but it is in the hands of brokers and brokers. Due to lack of inter-sectoral cooperation. The potential of health tourism is still unknown. Despite the benefits that health tourism can have for the health sector of the country, there is still no infrastructure for it. The main objective of the research is to investigate the role of visual media in the development of the health tourism industry in Iran (Ramsar). The statistical population of this research is all citizens over 18 years of age in Ramsar.The results of the hypothesis analysis in the linear Pearson correlation with the help of the Spss software on the 384 sample identified by the multistage cluster sampling method show that visual media on the development of the health tourism industry through introducing and creating Travel motivations for tourists, especially in the city of Ramsar, play an essential role.چکیده<br /> امروزه در جهان گردشگری سلامت به عنوان یکی از زیر شاخه های اصلی گردشگری محسوب می شود. توریسم درمانی یا همان توریسم سلامت اگرچه برای کشورها ارز آوری فراوانی دارد، اما به علت نبود همکاری بین بخشی در قبضه دلالان و واسطه گران است. پتانسیل حوزه گردشگری سلامت همچنان در ایران ناشناخته است و علیرغم مزایایی که میتواند برای بخش سلامت کشور داشته باشد هنوز زیرساختی برای آن در نظر گرفته نشده است. هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش رسانه های تصویری در گسترش صنعت توریسم سلامت در ایران (رامسر) است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر رامسر است. نتایج تحلیل فرضیات در همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss بر روی نمونه 384 نفری که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مشخص شده، نشان می دهد که رسانه های تصویری در خصوص گسترش صنعت توریسم سلامت از طریق معرفی و ایجاد انگیزه های سفر در گردشگران، بویژه در شهرستان رامسر نقش اساسی را ایفا می کنند.https://www.jcsc.ir/article_35591_d9ca706535c53d00e95f11550b56bc7c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522Comparison of Professional and political journalism According to the theory in the “Bakhtar e Emrooz” Newspaperمقایسه الگوی روزنامه نگاری حرفه ای و سیاسی با معیارهای نظری موجود در روزنامه باختر امروز2332563561310.22034/jcsc.2019.35613FAمعصومه ستودهروزنامه نگارJournal Article20160527Hossein Fatemi is dressed in a person’s unique in our history. His dedication and efforts to nationalize the oil industry and placed him next to the Mosadegh made the aims of Jebgeye Meli. But few people consider the role of Fatemi as a journalist.<br /> Bakhtare Emrooz played a big role in success of Mosadegh’s government and parliments in the nationalizing the oil industry , Bakhtare Emrooz was a great enemy to both the regime and British government. This trend made the British politicians to complain against this newspaper to International communities. <br /> Con secutiv successes in Mosadegh’s government and defense of the righ of the Iranianpeople,was indented to Fatamis’ works which was facilitated through the lines of this newspaper. He could have on public opinion, makes it possible to appreciate Fatemi because familiar him to the power of advertising. <br /> Fatemi as first learned to work with the principles of professional journalism, put the top of his newspaper . Bakhtare Emrooz introduced the golden seven principles that it has always stressed and never ignore them.The background of this newspaper was the prominent ideas of a manager that thought to convert his newspaper to Lomond not a location for political trade-offs. <br /> This survey assign to the difference between Fatemi as a journalist and Fatemi as a politican . I did this survey by content analysis of the leading of Fatemi’s articles between 1949and 1953.فاطمی روزنامهنگار، در دورانی که هنوز بسیاری از مدیران روزنامهها با قواعد حرفهای کار آشنا نبودند ، باختر امروز را به عنوان موثر ترین روزنامه ایران در خلال سالهای 1328 تا 1332 منتشر کرد و میان گرایش های سیاسی تاثیر گذار و اصول حرفه ای روزنامه نگاری پیوند نزدیکی را به وجود آورد . <br /> همین موضوع ،مساله این پژوهش است ، به این معنا که چگونه در باختر امروز از شکاف های متعارف میان روزنامه نگاری سیاسی و حرفه ای کاسته شد و فاطمی توانست با وفاداری به اصول حرفه ای روزنامه نگاری ،مشی انتقادی این روزنامه را در درون دولت سازمان و سامان بدهد . <br /> در واقع نقش های متفاوت" فاطمی روزنامه نگار" با "فاطمی دولتمرد"در باختر امروز ،مساله این پژوهش است که که برای پاسخگویی به آن بهره گیری از روش تاریخی و مصاحبه و تحلیل محتوا ومصاحبه عمقی با بازماندگان این روزنامه ،تحلیل محتوا سرمقاله های فاطمی در سال 1328 و 1332 پرداخته شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که دکتر حسین فاطمی به عنوان نخستین دانش اموخته ایرانی در دوره دکتری روزنامه نگاری توانسته است "روزنامه نگاری سیاسی "را به اصول حرفه ای روزنامه نگاری نزدیک کند . <br /> تحلیل محتوای 32 اثر دکتر فاطمی در سال 28 به عنوان یک روزنامه نگار بدون مقام سیاسی و 13 اثر در سال 32 به عنوان وزیر امور خارجه ای که روزنامه نگار نیز هست ،مورد تحلیل محتوا قرار می گیرد .https://www.jcsc.ir/article_35613_d9dcd464c851ff0fe88fd3dd6f9dbad2.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522A Study on the Traditional Clothing Called Gaba in the Iranian Cultural Societyمطالعه پوشاک سنتی به نام قبا در جامعه فرهنگی ایران2572903561410.22034/jcsc.2019.35614FAسمیه باصریگروه طراحی و چاپ پارچه، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، ایرانمریم کریمیسمنان-دانشگاه سمنان- دانشکده هنر- گروه طراحی و چاپ پارچهJournal Article20170905Traditional clothing is one of the most important elements of cultural heritage that in different periods of Iranian history and culture has always been of particular importance. Clothing such as language, can be identifed the ethnic, social, and geographical identities and also determine socio-economic status of people. In fact, clothing is as a set of linguistic signs that is material to an understanding of the signs of identity can be used. As a result, evaluation of traditional clothing in a land, as past, present and future, is an important area for researching and will give valuable subjects to apparel designers and manufacturers. Gaba is an original and old Iranian art that has long been used by mens and womens. In this article, we have tried to use the library documents and analytical methods to study the status and importance of gaba in Iran from ancient times to today, in terms of size, style stitching, decorations and its applications in different jobs should be considered. Based on these data, the effects of five basic factors (geographic-continental, cultural-ethnic, lifestyle, the relations with other countries and nationals, socioeconomic conditions of people) on structural patterns and decoratings of gaba has been investigated.پوشاک سنتی یکی از مهمترین میراث فرهنگی می باشد که در ادوار مختلف تاریخی و فرهنگی ایران همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. لباس همانند زبان می تواند هویت قومی، اجتماعی و جغرافیایی و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص کند. در واقع پوشاک مانند مجموعه ای از علایم زبانی مادی می باشد که برای شناخت عمیق یک هویت می توان از آن بهره برد. بنابراین بررسی پوشاک سنتی یک سرزمین در گذشته، حال و آینده کاری شایسته تحقیق و دقت است و می تواند منجر به ایجاد ذهنیت های مناسبی برای طراحان و سازندگان گردد. قبا از جمله پوشاک سنتی اصیل و قدیمی ایران است که از دیرباز توسط زنان و مردان استفاده می شده است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از مستندات کتابخانه ای و روش تحلیلی و توصیفی به مطالعه قبا در سرزمین ایران از دوران باستان تا قرن حاضر، از لحاظ اندازه، سبک دوخت، تزیینات و موارد کاربرد آن در طبقات مختلف اجتماع، پرداخته شود. بر اساس این داده ها تلاش شد تا تأثیر 5 عامل زمینه ای «جغرافیایی-اقلیمی، فرهنگی-قومی، نحوه زندگی، روابط با کشورها و ملل دیگر و شرایط اقتصادی-اجتماعی مردم» بر الگوهای ساختاری و تزیینات قبا مورد بررسی قرار گیرد.https://www.jcsc.ir/article_35614_64f59804a35d15f56a1f9086f81245cd.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575155420190522The Study of Data Journalism in World Media; A Case Study of Data Journalism in The Guardian UKبررسی وضعیت دیتا ژورنالیسم در رسانه های جهان؛ مطالعه موردی دیتا ژورنالیسم در گاردین انگلستان2913333621810.22034/jcsc.2019.36218FAمریم سلیمیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد سلطانی فردانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)افسانه مظفریدانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-3855-7552یونس شکرخواهاستادیار،گروه آموزشی مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20180123The present research aims to study data journalism in world media using a case study of data journalism in the Guardian UK. The theories of “Public Spheres”, "use & gratification" and “Network Society” were used and in-depth interview (with 103 data journalism expert), case study and secondary research were the methods of study. The present study has attempted to answer 20 general and specialized questions. The investigation of 5 general questions (in in-depth interviews) showed that the majority of interviewees consider the Guardian and New York Times the leading media with data journalism teams and UK and USA the two leading countries in this field. The interviewees highlighted the effect of the Guardian’s data journalism team in the world and their own teams and have stated they are, to some extent, familiar with this team’s work, the composition of the team and their preferred software. The majority of the interviewees consider Guardian’s data journalism inspirational, credible, divulging and of high quality. <br />The investigation of 121 data journalism works by the Guardian in the case study demonstrates their divulging and critical approach. The study of the time of forming the team in 33 media revealed the young nature of this field (in its modern perception). Analyzing the state of data journalism in the world shows that despite the challenges and differences in its progress among different countries, this area of media is developing and therefore the introduction of Iran's media into this field seems necessary.هدف این پژوهش، بررسی وضعیت دیتا ژورنالیسم در رسانههای جهان بامطالعه موردی دیتا ژورنالیسم در «گاردین» انگلستان است. در این تحقیق، از نظریههای «حوزه عمومی»، «استفاده و رضایت مندی» و «جامعه شبکهای» و از روشهای تحقیق، مصاحبه عمقی (با 103 نفر از متخصصان دیتا ژورنالیسم)، مطالعه موردی و کتابخانه ای استفادهشده است. این تحقیق، دارای 15 سؤال عمومی و تخصصی است. بررسی پاسخها به 5 سؤال عمومی (درروش مصاحبه عمقی) نشان میدهد که عمده مصاحبهشوندگان ،گاردین و نیویورکتایمز را در بین رسانههای دارای تیم دیتاژورنالیسم و انگلستان و آمریکا را به عنوان کشورهای پیشرو در این حوزه نام بردهاند. مصاحبه شوندگان با تأکید بر نقش جهانی تیم دیتاژورنالیسم گاردین و تأثیر فعالیتهای این تیم بر فعالیتشان، از آشنایی خود با آثار تیم مذکور، و آشنایی حدودی با تیم و ترکیب و نرم افزارهای مورد استفاده آن یاد کردهاند. اکثر مصاحبه شوندگان، آثار دیتاژورنالیسم گاردین را الهام بخش، موثق، قابل اعتماد و افشاگرایانه و... و دارای سطح کیفی بالا عنوان کردهاند.<br />در روش مطالعه موردی، بررسی 121 اثر دیتاژورنالیسم گاردین، نشان میدهد که نگاه حاکم بر آثار، افشاگرایانه و انتقادی است. بررسی زمان تشکیل تیم دیتاژورنالیسم در 33 رسانه از جوان بودن این حوزه (در اشکال مدرن آن) حکایت دارد. بررسی وضعیت دیتاژورنالیسم در جهان نشان میدهد که با برخی چالشها، این حوزه با وجود تفاوت در سرعت رشد در کشورهای مختلف، رو به توسعه است که ورود رسانه های ایران به این حوزه نیز ضروری به نظر می رسد.https://www.jcsc.ir/article_36218_c3058aea1053404cc04d40e7d8a8108f.pdf