انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Reading Texts as a New Historicity
Analyzing the Discourses of Savushunخوانش متن به شیوهی تاریخگرایان نوین تحلیل گفتمانهای سَووشون11293432410.22034/jcsc.2019.34324FAحسین پایندهاستاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180314New Historicism is one of the most influential methodologies of textual analysis which was theorised in the essays and books of Stephen Greenblatt and Louis Montrose in the late 1980s. Although this approach took its roots in the field of literary criticism, its impact has subsequently been expanded to cultural studies and is today considered, along with other approaches such as critical discourse analysis, to be among the most common methodologies of textual analysis. Nietzsche’s anti-positivist epistemology and also Foucault’s theory of discourse have had a considerable impact on the formation of New Historicism’s theoretical foundations. Consequently, New Historicists believe it is impossible to gain an objective or authentic knowledge of history. They also regard “historical truth” as a discursive construct and, as such, subject to change. They, therefore, reject the notion of “spirit of the age” as a reductive and misleading concept for understanding the multiple discourses operating in any specific period of history. <br />This essay begins with an overview of the theoretical concepts of New Historicism and goes on to offer a reading of the Savushun, a novel by the modern Iranian author Simin Daneshvar, from the perspective of this critical approach in order to analyse the variety of discourses in the period of Iran’s occupation by the Allied armies during World War II. Focusing on the Samirom uprising in the same period, this essay intends to analyse the literary representation of this historical event in the novel. Applying the American anthropologist Clifford Geertz’s method of “thick description” and drawing on a variety of sources such as the archives of the Organisation of National Historical Documents, newspaper reports, diaries of Reza Shah, memoirs of Lieutenant General Amirahmadi, as well as articles and books written by historians and scholars of contemporary Iranian history, the essay attempts to offer a picture of discursive conflicts during the time of Samirom uprising. In doing so, the above-mentioned non-literary texts are read along the text of <em>Savushun</em> and compared with the novel by way of discourse analysis. The results of the analysis indicate how the silent voices of history are allowed to be heard and represented as minor or counter-discourses offering their own interpretations of historical events to the reader. The New Historicist analysis of Samirom uprising’s representation in <em>Savushun</em> shows how the central government in Iran created epistemes such as “nationality”, “civility”, “insurgence”, “banditry” and the like, by setting up a binary opposition between nomads’ culture and life style on the one hand and the country’s development on the other, in order to pave the way for the suppression of the nomads.تاریخگرایی نوین در زمرهی تأثیرگذارترین روشهای تحلیل متن است که از اواخر دههی ۱۹۸۰ با مقالات و کتابهای استیون گرینبلَت و سپس لوئی مانتروز نظریهپردازی شد. هرچند که این رویکرد ابتدا در نقد ادبی نضج گرفت، اما دامنهی کاربرد آن به مطالعات فرهنگی تسرّی پیدا کرد و امروزه در کنار رویکردهایی همچون تحلیل انتقادی گفتمان، از متداولترین شیوههای تحلیل متن محسوب میشود. معرفتشناسیِ ضدپوزیتیویستیِ نیچه و همچنین نظریهی فوکو دربارهی گفتمان تأثیر بسزایی در شکلگیری شالودههای نظریِ این رویکرد داشته است. در نتیجه، تاریخگرایان نوین معتقدند هرگز نمیتوان شناختی عینی و موثق از تاریخ به دست آورد، «حقیقت تاریخی» برساختهای گفتمانی و لذا متغیر است، و مفهوم «روح زمانه» فهم گفتمانهای متکثر در هر برههی معیّن از تاریخ را ناممکن میکند.<br /> در مقالهی حاضر، پس از بررسی مبانی نظری تاریخگرایی نوین، خوانشی از رمان مشهور <strong>سَووشون</strong> نوشتهی سیمین دانشور به دست داده میشود که طی آن، گفتمانهای دورهی اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم از منظر تاریخگرایی نوین تحلیل میشوند. تمرکز این تحلیل بر شورش سمیرم و نحوهی بازنمایی آن در <strong>سَووشون</strong> است. به منظور پرداختن به زمینههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی این واقعه، از روش انسانشناس آمریکایی کلیفورد گیرتس موسوم به «توصیف همهجانبی» یا «توصیف انبوه» استفاده شده و با استناد به منابع گوناگونی مانند آرشیو سازمان اسناد ملی، گزارش روزنامهها، کتاب خاطرات و یادداشتهای پهلوی اول، کتاب خاطرات سپهبد امیراحمدی، کتابها و مقالات تاریخدانان و پژوهشگران تاریخ معاصر، … تلاش شده است تا تصویری از کشاکشهای گفتمانی در زمان این رویداد به دست داده شود. در گام بعدی، متون غیرادبیای که نام بردیم، به موازات متن <strong>سَووشون</strong> قرائت و از راه تحلیل گفتمان با آن مقایسه شدهاند. این تحلیل نشان میدهد که صداهای خاموش در منابع رسمی تاریخ، چگونه در ادبیات میتوانند شنیده شوند و به صورت گفتمانها یا پارهگفتمانهایی مغایر با گفتمان مسلط تفسیر متفاوت خودشان از رویدادهای تاریخی را به خواننده ارائه دهند. تحلیل نحوهی بازنمایی شورش سمیرم در <strong>سَووشون</strong> از منظر تاریخگرایی نوین نشان میدهد که حکومت مرکزی با ایجاد شناختمانهایی مانند «ملیت»، «مدنیت»، «یاغیگری»، «شرارت» و امثال آن، تقابلی دوجزئی بین فرهنگ و سبک زندگی عشایر از یک سو و پیشرفت کشور از سوی دیگر به وجود میآورد و بدین ترتیب راه را برای سرکوب آنان باز میکرد.https://www.jcsc.ir/article_34324_3340462df1cc297021140568e7ac967c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121The Political discourses in the Islamic Republic of Iran and the Possibility and impossibility of reconciliation between them.امکان یا امتناع مصالحه در فرهنگ سیاسی و گفتمان های رسمی جمهوری اسلامی ایران417234326FAمحمد رضاپور قوشچیدانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزمجتبی مقصودیدانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20180723<strong> </strong> <br />In Iranian culture, reconciliation have negative connotations and hence any compromising voice and effort receive some kind of betrayal label. The fact is that our society is not currently in a state of reconciliation, and the misunderstanding of this concept deprives the society of any compromise. It should be noted that political reconciliation as a political act does not mean passivity and submission. Since political reconciliation does not deny political identities, different political parties and streams, while maintaining their principles and values, can reach an understanding with an emphasis on political reconciliation. Regarding the relationship between political reconciliation with dominant discourses in the Islamic Republic of Iran, this article first studies the formation of the most important discourses and how they have become hegemonic, and in the next stage, the relationship of political reconciliation with each of these discourses have been assessed. The main question of this article is: Is there a possibility of compromise between political discourses in the Islamic Republic of Iran in the present circumstances? Regarding this question, the main hypothesis of the research is based on the fact that: although the hegemony of discourses through the process of antagonism makes it impossible to reconcile political discourses, however, discourses can reach a relative reconciliation through the Agonism approach. In Agonism, we are not dealing with “friend- hostile” relationship, but we see a competitive relationship which recognizes the legitimacy of the opposition. In search of a theory that can provide an appropriate analysis method for this article, discourse-oriented theories, in particular the readings by Ernst Loclau and Chantal Mouffe from discourse analysis, have been selected.<strong> </strong>سازش و مصالحه در فرهنگ سیاسی ما دارای بار منفی بوده و به همین دلیل به هرگونه ندای سازش و مصالحه انگ و بر چسب خیانت زده می شود. واقعیت آن است که جامعه ما در حال حاضر در شرایط مصالحه و آشتی بسر نمی برد و برداشت نادرست از این مفهوم، امکان هرگونه مصالحه را از جامعه سلب می کند.<br /> باید توجه داشت که مصالحه سیاسی به عنوان یک کنشگری سیاسی به معنی انفعال و وادادگی نیست. با توجه به اینکه مصالحه سیاسی نافی هویت های سیاسی نیست، لذا گروه ها و جریان های مختلف سیاسی با تاکید بر مصالحه سیاسی می توانند ضمن حفظ اصول و ارزش های خود به تعامل و تفاهم برسند. در ارتباط با این موضوع که مصالحه سیاسی چه نسبتی با گفتمان های مسلط در جمهوری اسلامی ایران دارد، در این مقاله ابتدا شکل گیری مهمترین گفتمان ها و چگونگی هژمونیک شدن آنها بررسی شده و در مرحله بعد، نسبت مصالحه سیاسی با هریک از این گفتمان ها مورد سنجش قرار گرفته است.<br /> پرسش اصلی مقاله این است که: آیا در شرایط موجود امکان مصالحه میان گفتمان های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ با توجه به این سوال، فرضیه اصلی پزوهش بر این پایه استوار است که: هرچند هژمونیک شدن گفتمان ها به واسطه فرآیند ضدیت (Antagonism)، امکان مصالحه میان گفتمان های سیاسی را غیر ممکن می سازد، اما گفتمان ها به واسطه رویکرد آگونیسم(Agonism)، می توانند به مصالحه نسبی برسند. در آگونیسم ما با رابطه "دوست- دشمنی" طرف نیستیم، بلکه شاهد رابطه ی رقابت آمیزی هستیم که در آن مشروعیت مخالفان به رسمیت شناخته می شود.<br /> در جستجو برای نظریه ای که بتواند روش تحلیل مناسبی را برای این مقاله فراهم آورد، نظریه های معطوف به گفتمان به ویژه خوانشی که ارنست لاکلا و شنتال موفه از تحلیل گفتمان ارائه می دهند، انتخاب شده است.<br /> <strong> </strong>https://www.jcsc.ir/article_34326_3e503e528f28f1536c2b39238d4ad1ec.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Media Diplomacy Model in Public Relations Centers: a Qualitative Studyالگوی دیپلماسی رسانه ای در مراکز روابط عمومی: یک مطالعه کیفی739634327FAامیر رستگاردانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایرانباقر ساروخانیاستاد جامعه شناسی ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناصحاب حبیب زادهدانشیار ارتباطات، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایرانشهناز هاشمیدانشیار ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران ، ایرانJournal Article20180721<span>Effective Public Relations Departments in Organizations are working in international level. Given the changes that have occurred and bolding the element of communication, media diplomacy has become very important during these days. This PhD dissertation tries to design media diplomacy model for effective use of media for the desirable presence of organizations in international arenas.</span><br /><br /><span>This study was conducted with qualitative method and grounded theory approach. The participants of this research were 25 individuals who have knowledge in media, public relations, communication. The data needed for the study was collected through a deep and semi-structured interview with participants. Obtained data were analyzed on the basis of “Corbin and Strauss version (2008)”. Manual method and the Software of MAXQDA 10 were used for data analysis.</span><br /><br /><span>With analyzing data, about 940 primary codes (open coding) were extracted without calculating their overlapping. Then, these codes were compared on the basis of the similarities and differences and 26 subcategories (including concepts and contexts) were obtained. 11 sub-sub categories were appeared and four main categories for concept and a main category for context were come out. Core variable was “systemic management" in media diplomacy and four main categories for concept were “process”,” facilitating factors”, “hindering factors” and “achievement” and one main category for context was” context for realizing media diplomacy”.</span><br /><br /><span>Equipping public relations with media diplomacy can notify the existence of an organization in the international arena. Organizations want to have an impact in global changes and to have a share in global market.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> روابط عمومی موثر در سازمانها، بین المللی شده است و با توجه دگرگونیهای پیش آمده و پر رنگ شدن عنصرارتباط، دیپلماسی رسانه ای در این روزها اهمیت بسیار یافته است. این رساله تلاش دارد الگوی دیپلماسی رسانه ای جهت استفاده موثر از رسانه ها برای حضور مطلوب سازمانها در عرصه بین المللی طراحی نماید.<br />این مطالعه با روش شناسی کیفی و رویکرد تئوری زمینه ای انجام شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش را بیست و پنج نفراز اساتید ارتباطات، رسانه و روابط عمومی تشکیل میدادند که اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید. داده های حاصل براساس نسخه کوربین و اشتروس(2008) تحلیل شدند. شیوه دستی و نرم افزار مکس کیودا 10 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.<br />از تحلیل داده ها حدوداً 940 کد سطح اول (کد باز) بدون محاسبه همپوشانی آنها استخراج شد. سپس این کدها براساس تشابها و تفاوتهای موجود با هم مقایسه و 26 زیر طبقه، 11 طبقه فرعی(شامل مفاهیم و زمینه) بدست آمد. نهایتاً 4 طبقه اصلی برای مفهوم یک طبقه اصلی برای زمینه بوجود آمد. متغیر مرکزی این مطالعه "مدیریت سیستمی " و طبقات اصلی آن "فرایند" ، "عوامل تسهیل گر" ، "عوامل بازدارنده" و "دستاورد" و"زمینه" بودند. <br />مجهز کردن مراکز روابط عمومی با دیپلماسی رسانهای میتواند باعث اعلام موجودیت سازمان در عرصه بین المللی گردد. سازمانها میخواهند در تحولات جهانی اثر گذار بوده و سهمی از بازار جهانی را داشته باشد.https://www.jcsc.ir/article_34327_69588c83da2fa4236ad9766bd96961ae.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Designing and Compiling the Functional Model of Mass Media in Iran Emphasizing Social Capital Development Case Study: The Voice of Islamic Republic of Iranطراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی کشور ایران با تاکید برتوسعه بر توسعه سرمایه اجتماعی – مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلای ایران9712134328FAعلی اکبر فرهنگیاستاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات0000-0002-4503-0567مجتبی امیریدانشیار دانشگاه تهراننازیلا شفیعیاندانشگاه تهران - پردیس البرزJournal Article20180205<span>The present research has been carried out in order to design and compile a functional model of mass media and the case study of the Voice of Islamic Republic of Iran with an emphasis on the development of social capital. The research strategy is based on qualitative-quantitative mixed strategy, in which the grounded theory method has been used in the qualitative phase, and in the quantitative phase Delphi method has been used in order to validate the findings of the qualitative section, and to gain the consensus the elites.The field data were collected in three stages, the deep and semi-structured interviews, and the two half-opened and closed-response questionnaires, then they were analyzed with Grounded Theories strategies and descriptive statistics. The final model of research was presented at the end of the third stage, when the elite consensus was achieved. The findings of the research indicate that, the Voice of the Islamic Republic of Iran has four main functions for the development of social capital which contains; preparing the causal conditions, the use of intermediaries, the development of the field conditions, and the compilation of the active and extra active strategies.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> تحقیق حاضر به منظور طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی و با تأکید بر توسعه سرمایه اجتماعی و مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. راهبرد پژوهش حاضراز نوع آمیخته کیفی- کمی بوده، که در مرحله کیفی از روش نظریه داده بنیاد، و در مرحله کمی از روش دلفی به منظور اعتبار سنجی یافته های بخش کیفی و به اجماع رساندن آرای نخبگان، بهره گرفته شده است. داده های میدانی در سه مرحله، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، و دو مرحله پرسشنامه نیمه باز- پاسخ و بسته-پاسخ، گردآوری شده، و با راهبردهای ، و آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در پایان مرحله سوم، با کسب اجماع نخبگان در مورد مولفه های پژوهش، الگوی نهایی پژوهش ارائه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن هستند که، صدای جمهوری اسلامی ایران، دارای چهار کارکرد اصلی، شامل؛ فراهم آوردن شرایط علی، بهره گیری از عوامل میانجی، ایجاد شرایط زمینه ای، و نیز تدوین راهبردهای فعال و فوق فعال در راستای توسعه سرمایه اجتماعی است.https://www.jcsc.ir/article_34328_b1ca783de219105adeb03e5246a4314c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Role of Film Festivals in Cultural Policy The content analysis of Golden Globes Awards and Jam-e Jam Television Festival Ceremoniesنقش جشنوارههای فیلم در سیاستگذاری فرهنگی تحلیل محتوای کیفی جشنواره تلویزیونی جام جم و جوایز گلدنگلوب12315734329FAسید جمال الدین اکبرزاده جهرمیاستادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180604Although the West is the cradle of film festival, now in favor of the West hegemony, film festival is a global phenomenon. Many film and television festivals held in Iran too. This article considers the Festivals through cultural policy lens. Our approach to cultural policy is micro and pay attention to ‘event policy’. It means this article focus on the form of television festivals Most of film festivals around the world imitate western festivals in form, although the context influences the form obviously too. Through a qualitative content analysis, this article compares Jam-e Jam Festival, as the most important television festival in Iran, with Golden Globes Awards. The results show as the Golden Globes reflects the commercial structure of the US film and television industry, Jam-e Jam is the reflection of the monopolistic television industry in Iran. While Golden Globes represents celebrities, Jam e Jam pays attention to political officials mostly. <br /> <br /> <br /> <br /> خاستگاه جشنوارههای فیلم غرب است اما با گسترش فرهنگ غرب این نوع جشنواره به پدیدهای جهانی بدل شده است. «مطالعات جشنوارههای فیلم» حوزهای میانرشتهای و جدید است. این مقاله از منظر سیاستگذاری فرهنگی به جشنوارههای تلویزیونی در ایران توجه میکند. رویکرد این مقاله به سیاستگذاری فرهنگی از منظری خرد و معطوف به «سیاستگذاری رویداد» است؛ بدین معنا که به جای اهداف و محتواها، بر شکل برگزاری جشنواره تأکید میشود. شکل برگزاری جشنوارههای تلویزیونی برگرفته از نمونههای غربی است، لذا این مقاله با نگاهی تطبیقی به تحلیل مراسم اختتامیه دو جشنواره تلویزیونی جامجم و گلدنگلوب میپردازد. این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی بهره میبرد. بخشی از یافته-ها نشان میدهد در حالی که در اختتامیه جام جم بیش از همه مقامات سیاسی و مدیران اداری جشنواره بازنمایی و برجسته میشوند، در گلدن-گلوب اثری از حضور مقامات سیاسی دیده نمیشوند و مقامات جشنواره نیز تمایل چندانی به حضور در جلو دوربینها ندارند. در پیوند با گفتمان تلویزیون که از یک سو مبتنی بر سرگرمی و از سوی دیگر متکی به «حال» و رویدادهای جاری جامعه است، مراسم گلدنگلوب نیز ضمن حفظ رویکرد سرگرمی به رویدادهای اصلی جامعه آمریکا واکنش نشان میدهد. این در حالی است که جامجم نه از رویکرد سرگرمی بهره چندانی میبرد و نه به رویدادهای جاری جامعه توجه چندانی دارد. میتوان مدعی شد علیرغم استانداردهای یکسانی که برای برگزاری جشنوارههای فیلم وجود دارد گلدنگلوب بازتابی از ساختار تجاری صنعت فیلم و تلویزیون در آمریکا و جشنواره جام جم بازتابی از ساختار دولتی و انحصاری صنعت تلویزیون در ایران است.https://www.jcsc.ir/article_34329_4efe3b46b0e8ac1aec6ef291cb99fe0f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Family and Class Representation Based on the Consumption Pattern: The Narrative of the Pre-Revolutionary Period in “Kimiya” Seriesبازنمایی خانواده و طبقه مبتنی بر الگوی مصرف: روایتی از دوره پیش از انقلاب در سریال کیمیا15918834332FAسیدمحمد مهدی زادهاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی، گروه ارتباطات0000-0002-6336-1923محبوبه علیمحمدیپژوهشگرJournal Article20181123<span>Family and class representation based on the consumption pattern: The narrative of the pre-revolutionary period in “kimiya” series</span><br /><span>Family is appropriate Institution to recognize social values. It shows preferable behaviors in a Special period. According to this view, this article study life style in first season of “kimiya” series to determine Class structure Representation. For this purpose, emphasis on Consumption pattern including daily & cultural consumption. Research method is Semiotics approach Composed of Cowdery- Selby, Barthes & Fiske. This method can analyze Images & story of serial and offer Strong results. The Results from this research show families in middle class as a Symbol of tradition and religion have important role in Islamic revolution but The upper class as a symbol of Wealth and power were in front of people. The Results from this research show families in middle class as a Symbol of tradition and religion have important role in Islamic revolution but The upper class as a symbol of Wealth and power were in front of people</span> <br /> <br /> <br /> <br /> خانواده بستری مناسب برای شناخت ارزشها و روند تغییر آنها در طی زمان است، نمونهای خرد از جامعة کلان که به واسطة آن اولویتهای ارزشی و ترجیحات رفتاری در دورهای خاص، فهم میگردد. با این هدف، مقالة حاضر، سبک زندگی خانوادگی به نمایش درآمده در فصل نخست سریال کیمیا را با تمرکز بر الگوی مصرف مورد بررسی قرار میدهد تا از این رهگذر، چگونگی بازنمایی ساختار طبقاتی در دوره پیش از انقلاب اسلامی را نشان دهد. یافتههای این مقاله مبتنی بر نشانهشناسی سهگانة کاودری- سلبی، بارت و فیسک، عناصر بصری و روایی متن را مورد تحلیل قرار میدهد. نتایج حاکی از آن است که در این بازنمایی طبقة متوسط با سه عنصر «مذهب»، «سنت» و «فرهنگ» پیوند خورده، به این ترتیب از طبقة بالای «فرادست، منفعتطلب و قدرتمند» متمایز میشود. این بازنمایی، «ارزشهای ایدئولوژیک» را به نفع «ارزشهای اقتصادی» برجسته مینماید و پیشگامی طبقة متوسط را در جنبش مردمی، موجه میسازد.https://www.jcsc.ir/article_34332_bffedcdc0eff151a29572f97a90d7342.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Poor experiences in cinema: cinematic representation of war experience in kurdish short filmتجربههای فقیر در سینما: بازنمایی سینمایی تجربه جنگ در فیلم کوتاه کُردستان18922034333FAکمال خالق پناهدانشگاه کردستانمبین رحیمیدانشگاه کردستانJournal Article20170623Modernization, in its totality, was as harmful and contradictory as the historical experience. In the meantime, the experience of war as one of the damage is a representation of the experience of modernity for non-Western societies. In this context, the cinema is about to represent this experience. The purpose of the present study is to understand the way in which the experience of war is represented by the Walter Benjamin conceptual system in the Kurdish cinema. In Benjamin's view, though, the war can lead to poor experience, but on the other hand, the political cinema provides the ability to bring another experience to inexperienced people. In such a theoretical context, the films "Ants Apartment, Four Pieces for Kirkuk, 74" were read on the basis of the semiotic method, each of which based on a script-based dialectic, attempted to portray a war experience as a poor experience. The presence of documentary codes based on the absence of stories in films presents the experience of a crisis. But on the other hand, documentary film gives the political space. Finally, it can be said that the perspective of the oppressed cinema paves the way for the pro-romatisation of films to illustrate another aspect of multidimensional history.<span>مدرنیزاسیون در تمامیت خود بهمثابه تجربهای تاریخی آسیبزا و متناقض بود. در این میان تجربه جنگ به عنوان یکی از آسیبها، بازنمایی از تجربه مدرنیته برای جوامع غیرغربی است. در چنین بستری است که سینما به به بازنمایی این تجربه میپردازد. هدف پژوهش حاضر هم فهم چگونگی بازنمایی تجربه جنگ بهواسطه منظومه مفهومی والتربنیامین، در سینمای کُردستان است. در نگاه بنیامین اگرچه جنگ باعث فقیرشدن تجربهها می-شود اما از طـرفی دیگر سیـنمای سیاسـی توانایی بازچنگآوری تجربهای دیگر را برای انسانهای بدون تجربه فراهم میکند. در چنین فضایی تئوریک است که فیلمهای «آپارتمان مورچـهها، چهـار ترانه برای کرکوک ، ۷۴» مبتنی بر روش نشانهشناسی مورد خوانش واقع شدند که هر کدام از فیلمها مبتنی بر یک دیالکتیک رمزگانیدرصدد بازنمایی کردن تجربه جنگ بهمثابه یک تجربه فقیر هستند. حضور رمزگانهای مستندگونه مبتنی بر غیاب داستان در فیلمها، بازنمایی تجربه را مواجه با یک بحران میکند. اما از سویی دیگر، مستندگونگی، فضایی سیاسی را به فیلمها میبخشد. در نهایـت میتوان گفت چشمانداز سینمای ستمدیدگان بستری برای پروبلماتیزه کردن فیلمها برای بتصویر کشیدن سطوری دیگر از تاریخ چندخطی رافراهم میکند.</span>https://www.jcsc.ir/article_34333_9e392545d1cfeef2ef3bae1159775d3c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Media Education for Children: True Content for School Childrenآموزش سواد رسانهای به کودکان : معرفی شاخصهای محتوای آموزش سواد رسانهای در دبستان22124734573FAسیده زهرا اجاقاستادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170811<span>Media Literacy Education (MLE) is increasing in Iran, Formally and informally. so it is needed to know true educational text, scientifically. This article studies constructive models of media education by child- centered approach which concentrates on children’s media interaction and their ability to use media content according to their wants and needs. By using Secondary research as a method of the study, this paper indicates true method and content for Media Literacy Education. It finds that educational method must change from one- way method to multi-way one and from monologue to dialogue. Also, educational content should be learned in two dimensions: first, in theoretical level to learn theoretical framework of media studies and semiotics method in simple words, because to understand media content. Second, at practical level, it is needed to learn skills of media production, critical skills and sending feedback because to be an active actor in media environment. Three main criteria to select true content are learning representation, self-efficacy, and self-reflection.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> آموزش سواد رسانهای در ایران به شکل رسمی و غیررسمی در حال گسترش است و نیاز به متون یا منابعی وجود دارد که بهطور علمی شاخصهای مناسب برای محتوای آموزش را شناسایی و ارائه کنند. با توجه بهاینکه مخاطب مستقیم و غیرمستقیم این آموزش، کودکان هستند، در این مقاله با انتخاب رویکرد کودکمحور به رابطه کودک با رسانه، مدلهای برساختگرای آموزش سواد رسانهای مطالعه و تحلیل میشوند. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل ثانویه مبتنی بر اسناد، ویژگیهای روش و محتوای مناسب برای آموزش سواد رسانهای را مشخص میکند. این پژوهش نشان میدهد که شیوه آموزش باید از حالت یکسویه به چند سویه، و از تکگویی به گفتگویی تغییر کند. همچنین لازم است محتوای آموزشی در دو سطح نظری و عملی به کودکان یاد داده شود. در سطح نظری کودکان متناسب با سن خود، مبانی مفهومی رسانه را با تاکید بر مفهوم بازنمایی و واژگان اصلی علم مطالعات رسانه یاد میگیرند و با شناخت روش نشانهشناسی از آن برای تحلیل رسانهها استفاده میکنند. در سطح عملی نیز مهارت تولید رسانهای، نقد و بازخورد دادن را یاد میگیرند. سه شاخص اصلی برای انتخاب محتوای مناسب نظری و عملی عبارت از یادگیری مفهوم بازنمایی، خودکارآمدی، و بازاندیشی هستند.<br /><br />https://www.jcsc.ir/article_34573_6b2904e4db8d9aef059a3da334bbccbe.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121A grounded theory study on the role of mobile social media in shaping the ethnic identity of university studentsنقش رسانه های اجتماعی موبایلی در شکل گیری هویت قومی دانشجویان24928434575FAامیر کیهان1. دانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدی فرقانیهیئت علمی دانشگاه علامهافسانه مظفریگروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران(مسوول مکاتبات)0000-0001-6101-0104Journal Article20181031<span>The present article is about the conditions for the spread of mobile social media, among the most sensitive ethnicities in Iran. The purpose is to identify and analyze the relationship between the use of mobile social media and the ethnic identity of Turk and Kurds in a continuous process. To this end, this issue is being examined by social media and ethnic identities professionals. The research strategy is inductive and the qualitative method of deep interviewing. The data analysis method is also based on the grounded theory.</span><br /><span>Based on the results, mobile social media users choose ethnic identity strategies action based solely on their previous identity. Mobile social media for Kurdish and Turkish users has made it possible to reproduce and strengthen their tendencies. In this way, they highlight their identity concerns and, according to their identity background, classified into three types of identity seeker agency, identity opponent agency, and extreme- identity seeker agency and use social media. , These activities also have individual and collective identity implications and help develop their ethnic and trans-ethnical identities.</span><span>مقاله حاضر درباره شرایط گسترش رسانه های اجتماعی پیام رسان موبایلی، در میان قومیتهای حساس کشور است. هدف شناخت و تحلیل ارتباط بین مصرف رسانههای اجتماعی مبتنی بر نرمافزارهای پیام رسان موبایلی و هویّت قومی اقوام ترک و کرد به صورت درزمانی (فرایندی) است. بدین منظور این موضوع از دید متخصّصین رسانههای اجتماعی و هویّت قومی بررسی میشود. استراتژی تحقیق استقرایی و روش کیفی مصاحبه عمیق است. روش تحلیل داده نیز براساس نظریّه مبنایی است.</span><br /><span>بر اساس نتایج بدست آمده کاربران رسانههای اجتماعی موبایلی صرفاً بر اساس ماهیّت هویّتی قبلی شان اقدام به انتخاب راهبرد کنش در حوزه هویّت قومی میکنند. رسانههای اجتماعی موبایلی برای کاربران کرد و ترک این امکان را فراهم کرده است که به بازتولید و تقویت گرایشهای خود بپردازند. به این ترتیب آنها به برجسته سازی دغدغههای هویّتی خود پرداخته و طبق پیشینه هویّتی خود در سه دسته عاملیّت هویّت ستیز، عاملیّت هویّت جو و عاملیّت هویّت طلب افراطی (تمامیّت خواه) طبقهبندی شده و به استفاده از رسانههای اجتماعی میپردازند، این فعّالیّتها نیز پیامدهای هویّتی در سطح فردی و جمعی برای آنها داشته و به تکوین هویّت قومی و فراقومی آنها کمک میکند.</span>https://www.jcsc.ir/article_34575_114f36c86d6641fddb9151b8cca8a781.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Influences of Information technologies on information seeking behavior of Seminary students: A Case Studyمورد پژوهی اثرات فناوریهای اطلاعاتی نوین بر رفتار اطلاعیابی طلبه ها13014534574FAزهره افتخارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایرانثریا ضیاییاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایرانهادی شریف مقدماستاد پیام نورJournal Article20181114This paper aims to survey the current status of process information seeking behavior base on Information technology in Seminary. The method of this study is a survey with analytical approach. Data collection tools in this study was questionnaire and in order to assess validity (content), the views of Knowledge and Information Sciences expert’s assessment was used; and the questionnaire reliability was obtained by Cronbach alpha. Sampling is purposeful; the research population involves Female students in Seminary of Fars and Bushehr provinces. Descriptive and analytical statistical methods such as Spearman's correlation coefficient, Kruskal-Wallis and Friedman tests were utilized. The collected data analyzed with SPSS for Windows.The results showed that library, printing books, contribution in the classrooms or attending the workshops, is so important for research population. The Findings showed library (3.66), printing books (4.48), contribution in the classrooms or attending the workshops (2.18), conducting the researches (2.05), selected by research population for accessing and using information resources, crisis situation and research skills.هدف این مقاله واکاوی ورود فناوریهای اطلاعاتی تأثیرگذار بر اطلاعیابی در حوزههای علمیه است. نوع پژوهش کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی بوده و از رویکرد تحلیلی استفادهشده است. شیوه گردآوری دادهها پرسشنامه است و روایی صوری ابزار توسط متخصصان تأیید گردید؛ همچنین از ضریب آلفای کرنباخ برای تأیید پایایی استفاده شد. در این پـژوهش از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شده است و در مجموع 313 نفر در استانهای فارس و بوشهر جامعه پژوهش را تشکیل دادند. روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها بهکاررفته و از نرمافزار آماری SPSS استفادهشده است. در این بخش ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمونهای فریدمن و کورسکال والیس به کار رفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از کتابخانه با میانگین (66/3)، انتخاب کتابهای چاپی با میانگین (48/4)، شرکت در کلاسهای درس یا کارگاههای آموزشی با میانگین (18/2)، انجام پژوهش با میانگین (05/2)، به ترتیب جهت دسترسی، انتخاب، رویارویی با موقعیت بحران و کسب مهارتهای پژوهشی، توسط جامعه پژوهش در اولویت نخست قرار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان رفتار اطلاعیابی جامعه پژوهش، با موقعیت مواجه با بحران رابطه منفی معنیدار و با مهارتهای پژوهشی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.https://www.jcsc.ir/article_34574_4fe0902feca01a5137269ed31eed25a2.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121عنوان مقاله [English] Museums and Identity Questions: Visiting the Zabol Museum of Anthropology and the Museum of Southeast Iran in Zahedanموزه ها و پُرسمانِ هویت: بازدید از موزة مردم شناسی زابل و موزة منطقه ای جنوب شرق ایران در زاهدان30532134330FAمحمد عثمان حسین برگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0003-3330-9314طیبه کوچک زائیکارشناسی ارشد مردم شناسی، دانشگاه تهرانبهروز روستاخیزدکتری مردمشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛ تهران، ایران.0000-0003-1469-8844Journal Article20181009<span>For a long time and in different societies, the owners of various identities have used a variety of ways to represent these identities in their lives. By thinking in different cultures, it is possible to preserve, maintain and transfer them in various ways. In the meantime, museums are meaningful places to present cultural identity that act symbolically. Various cultures, influenced by a kind of monochrome maker globalization, have been fallen in a vibrant roam to differentiate between themselves and others. Therefore, and given the importance of the category of culture in Iranian society, this research seeks to address this issue within the framework of the history and literature in the field of anthropology, and specifically the field of anthropology of the museum. Therefore, the present article inspired some concepts of phenomenological approach and by adopting the method of ethnography, is an attempt to understand the role of museums in the relationship between ethnic and national (trans-ethnic) identity with regard to the meaning of the experiences of visitors of museums in the cities of Zabol and Zahedan. The findings are presented in the form of five major themes and a central core. The five main themes are: the acquisition of historical knowledge and knowledge, the strengthening of the ethnic-national attachment, and the strengthening of ethnic-national dignity, the strengthening of self-awareness and ethnic-national self-esteem and ethnic-national aesthetics. The central core to which the entire narrative implies also refers to the production, reproduction and representation of the ethnic-national identity in the museum.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> از دیرباز و در جوامع مختلف، صاحبان هویتهای گوناگون، شیوههای متنوعی را و بهمنظور نمایش این هویتهـا در زندگی خود به کار مـیگرفتهاند. با تأمل در فرهنگهـای گوناگون میتوان به حفظ، نگهداری و انتقال آنها از طرق گوناگون اشاره نمـود. در این میان، موزهها مکانهـایی معنادار برای ارائه و نمایش هویت فرهنگی هستنـد که به صورتی نمادین عمل مـیکنند. از سویی، فرهنگهای گوناگون، متاثر از نوعی جهانیشدنِ یکرنگکننده که آنها را تحت الشعاع قرار داده، در تکاپویی پر جنب و جوش بهمنظور تمایزبخشی میان خود و دیگری-ها افتادهاند. بنابراین و با توجه به اهمیت مقولة فرهنگ در جامعة ایرانی، این پژوهش در پی پرداختن به این موضوع در چارچوب پیشینه و ادبیات موجود در انسانشناسی و مشخصاً حوزة مربوط به انسانشناسی موزه است. از این رو، مقالة حاضر با الهام از این ادبیات و با اتخاذ روش مردمنگاری، تلاشی بهمنظور فهم نقش موزهها در ارتباط بین هویت قومی و ملی (فرا قومی) با توجه به معنای تجربیات زیستة بازدیدکنندگان موزههای مورد مطالعه در شهرستانهای زابل و زاهدان میباشد. یافتههای بهدست آمده در قالب پنج مضمون عمده و یک هستة مرکزی ارائه گردیدهاند. پنج مضمون عمده عبارتند از: کسب دانش و آگاهی تاریخی، تشدید حس تعلق خاطر قومی- ملی، تقویت منزلت قومی- ملی، تقویت خودآگاهی و خودباوری قومی- ملی، و زیباییشناسی قومی- ملی. هستة مرکزی که کل روایت ارائهشده بر آن دلالت مینماید نیز، به تولید، بازتولید و بازنمایی هویت قومی- ملی در موزه ارجاع دارد.https://www.jcsc.ir/article_34330_5f4330fecc03a55904e01b1827b2dc39.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145320190121Reflection on Oil Nationalization In Daily Kayhan, Etelaat (A Content Analysis of Daily Kayhan, Etelaat during Four weeks before and after the Event)بازتاب ملی شدن صنعت نفت در روزنامههای کیهان و اطلاعات (تحلیل محتوای مطالب دو روزنامه چهار هفته قبل و بعد از رویداد ملی شدن صنعت نفت)32334034897FAحسینعلی افخمیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0009-0006-9011-5478مسعود علیدادیدانشگاه علامه طباطبایی0009-0006-9011-5478Journal Article20181030<span>This article will take a look at the historical-analytical review of the content of the newspaper Kayhan and Etelaat and their role in the national oil industry flow fitted. The press is one of the most important communication medium for contemporary fitted one on Iran, a trend that the high power to shape public opinion, yet fitted. During Iran's national oil industry, press-fitted as a rival organization operates without media-and public opinion have fitted shape. The parties each hand to publish a weekly newspaper set up news or fitted to suit your party intellectual framework. What this research investigated how the release of the national oil industry-related news on behalf of publications, because no party intellectual framework and to freely hand fitted to the news release. So we fitted with little content analysis of news content and information about two keyhan newspaper reviews.The research findings showed that the newspaper Kayhan newspaper, information in the four weeks before and after the Iranian national oil industry, the positive news release more fitted</span><span>این مقاله با رویکرد تحلیلی- تاریخی به بررسی محتوای دو روزنامه غیر حزبی (مستقل) کیهان و اطلاعات و نقش آنها در جریان ملی شدن صنعت نفت می-پردازد. دو روزنامۀ سراسری که به علت استمرار در انتشار و استقلال نسبی به علت اتکا به درآمد آگهیها از مؤثرترین رسانههای چاپی در تاریخ ایران معاصر بشمار میروند که از قدرت بالایی برای شکلدهی به افکار عمومی برخوردار بودهاند. در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران، مطبوعات به عنوان نهاد رسانهای بیرقیب و سازنده افکار عمومی عمل میکردند. شواهد تاریخی حاکی است که در این دوره اغلب احزاب هر کدام دست به انتشار هفتهنامه یا روزنامهای میزدند تا اخبار و رویدادها را با توجه به چارچوب فکری و ایدئولوژیک خود منتشر کنند.</span><br /><span>در این پژوهش با توجه به پیشنه این دو روزنامه غیر حزبی، نحوه انتشار و بازتاب مطالب خبری و تحلیلی مربوط به ملی شدن صنعت نفت با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی بررسی می شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مربوط به مسائل ملی شدن نفت ایران در ماههای اسفند و فروردین سالهای 30-1329 در دورۀ نخست وزیری محمد مصدق را شامل میشود.</span><br /><span>یافته تحقیق نشان میدهد روزنامه اطلاعات، نسبت به روزنامه کیهان در چهار هفته قبل و بعد از روز (29 اسفند) ملی شدن صنعت نفت ایران، سوگیری مثبتتری در انتشار اخبار و رویدادها داشته است.</span>https://www.jcsc.ir/article_34897_5b7cdd55ffef51e4b0a50a376060e7b8.pdf