انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023"Legal Pluralism, Rule of Law, Cultural Interpretation" Some Aspects of the Concept of "Hermeneutics of Legal Pluralism" with special regard to the ideas of Clifford Geertz and Paul Ricouer«تکثر حقوقی، حاکمیت قانون، تفسیر فرهنگی» وجوهی از مبحث "هرمنوتیک و تکثر حقوقی" با توجه به آراء کلیفورد گیرتز و پل ریکور113133205FAغزاله فریدزادهدکتری حقوق عمومی و فلسفه حقوق، گروه حقوق خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانرائد فریدزادهگروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20180707<span>The present article examines the relationship between legal hermeneutics, legal pluralism and the rule of law. In other words, the role of "legal hermeneutics" as the link between "maintaining the unity and cohesion of the legal system" on the one hand and "implementing the main functions of the rule of law" on the other hand, will be elucidated and analyzed. To this end, the authors will examine the notion of "hermeneutics of legal pluralism", which has been raised by the eminent anthropologist Clifford Geertz, and criticize and expound it in the light of Paul Ricoeur’s thoughts and theories. Having a special regard to these ideas, it can finally be concluded that legal pluralism and legal diversity are not only an obstacle to the realization of "rule of law", but to the contrary, the uncontested qualities of law – as a sense-seeking constructive phenomenon – require and demand, rather than violate, the mechanisms of "rule of law" as normative principles for reconstructing the existing law.</span><span>موضوع نوشتار حاضر بررسی نسبت میان هرمنوتیک حقوقی، تکثر حقوقی و حاکمیت قانون است. به بیان دیگر ، این جستار در پی پاسخ به این پرسش است که نقش "هرمنوتیک حقوقی" به عنوان حلقۀ ارتباطی میان "حفظ وحدت و صلابت نظام حقوقی" از طرفی و "اجرای کارکردهای اصلی حاکمیت قانون" از طرف دیگر چیست و چگونه میتوان آن را مورد تبیین و تحلیل قرار داد. بدین منظور از مفهوم "هرمنوتیک تکثر حقوقی"، که توسط انسانشناس صاحب سبک آمریکایی، کلیفورد گیرتز، مطرح شده است، مدد جسته و آن را در پرتو اندیشههای فیلسوف فرانسوی، پل ریکور، مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. با تمسک به آراء مزبور میتوان در نهایت به این نتیجه رسید که تکثر و تنوع حقوقی نه تنها مانعی بر سر راه تحقق "حاکمیت قانون"محسوب نمیشود، بلکه خصایص غیر قابل احتراز حقوق به عنوان پدیدهای صورتگر و معناساز، بیشتر از آنکه ناقض حاکمیت قانون باشد، خود نیازمند سازوکارهای هنجاری حاکمیت قانون است تا بتواند با اتکاء به آنها قواعد حقوقی موجود را بازسازی کند.</span>https://www.jcsc.ir/article_33205_f98b618559547ed0a6587fb99f6360a3.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Developing a Model of Self-Actualization Based on Islamic Morals and Comparing it with the Lived Experiences of Self-Actualized Artistsطراحی الگوی خودشکوفایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و مقایسه آن با تجربه زیسته هنرمندان خودشکوفا315233206FAزهرا ناجیان اصلپژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانآسیه شریعتمدارگروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانرضا افهمیپژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناصغر فهیمی فرپژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20181121<span>Sociologists have emphasized the importance of self-actualization in identity formation and modern societies’ health. Self-actualization researches in various cultures have indicated differences in the level of self-actualization in societies and emphasized the importance of a culture-based definition of self-actualization. To answer this necessity, the purpose of this study was to develop a self-actualization model based on perfection and according to Islamic morality viewpoints, and comparing it with the lived experiences of self-actualized artists. The research was conducted qualitatively. The research sample was Naraghi’s book of Jame’-al-Sa'adat on morality and six self-actualized artists. Data analysis method was thematic analysis. After coding the concepts, themes were identified, categorized and named. Findings indicate that self-actualization in Islamic morality has four scopes: "man and god", "man and self", "man and transcendence" and "man and society". The lived experiences of artists was much similar to the model, “creativity” was an additional theme to the morality model and there was an increased emphasis on the social functions of artists in the interviews. Thus, establishing a lifestyle according to Islamic morals and consolidating creativity and social approach in it, can answer to our society’s need for self-actualization to keep paradoxical demands of cultural changes and multiple roles imposed on man, in balance.</span><span>جامعهشناسان بر اهمیت خودشکوفایی در هویتبخشی و سلامت جوامع مدرن تاکید کردهاند. پژوهشهای انجام گرفته درباره خودشکوفایی در فرهنگهای مختلف، تفاوتهایی را در سطح خودشکوفایی در جوامع نشان دادهاند و تعریف خودشکوفایی مبتنی بر فرهنگ را لازم دانستهاند. در پاسخ به این ضرورت، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی خودشکوفایی مبتنی بر کمال از دیدگاه اخلاق اسلامی و مقایسه آن با تجارب زیسته هنرمندان خودشکوفا، انجام گرفت. این پژوهش به روش کیفی و با نمونه پژوهشی کتاب جامع السعادات نراقی در بخش اخلاق و شش تن از هنرمندان خودشکوفا انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از کدگذاری مفاهیم، مضامین شناسایی شده، طبقهبندی و نامگذاری شدند. یافتهها نشان میدهد خودشکوفایی از دیدگاه اخلاق دارای چهار حوزه "انسان و خدا"، "انسان و خود"، "انسان و تعالی" و "انسان و جامعه" است. تجربه زیسته هنرمندان مشابهت بالایی با الگوی اخلاق دارد، مضمون خلاقیت در آن افزون بر مضامین الگوی اخلاقی است و همچنین در مصاحبه با هنرمندان بر کنش اجتماعی تاکید بیشتری شدهاست. براین اساس، با مبنا قرار دادن ویژگی های سبک زندگی از دیدگاه اخلاق اسلامی و تقویت جایگاه خلاقیت و رویکرد اجتماعی در آن، می توان به نیاز امروز جامعه به خودشکوفایی، برای ایجاد تعادل بین خواسته های متعارض حاصل از تغییرات فرهنگی و نقش های متعدد تحمیل شده به انسان، پاسخ داد.</span>https://www.jcsc.ir/article_33206_ba54171f092e61fa29dde2df169728e6.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Investigating the structure of the place paradigm in Iranian art after Islam with a look at Iranian paintingبررسی ساختار پاردایم مکان در هنر ایران پس ازاسلام با نگاهی به نقاشی ایرانی537333207FAزهرا موسوی خامنهصنایع دستی، دانشکده هنر دانشگاه الزهراJournal Article20180707<span>Despite the long life of Iran history, we see a kind of continuity and non-separation in this art. With all the changes in government, accidents, civil war, overcoming several periods of foreign affairs across the country, the never-ending artistic appearance showed a fundamental change.</span><br /><span>According to the definitions, paradigms are divided into several subsets based on functional fields</span><br /><span>The most important of these patterns in Iranian art is the perception of place. The place and time that affects the structure of art in Iran is formed between the two axes of identity and culture as paradigms of the paradigms.</span><br /><span>The important hypothesis of the research suggests that there are inclusive and continuous patterns behind the developments and transition in Iranian art. They prevent interruptions between courses. But this continuity does not stand in the way of innovation and transformation </span><br /><span>This article try to answer the questions about the structure of the paradigm of space and wants to answer this important question that how and by what component it is structured..</span><br /><span>The result of this analytical and descriptive study states that the structure of the paradigm of space. in Iran consists of four units of popular, philosophical, religious and mythological beliefs, and Iranian painting has been influenced by these structures. Accordingly, there are three distinct periods of painting from the third century to the early period of the Pahlavi era. The first period is the most immaterial, the second one is mythological and the last is the most material</span><span>علیرغم طولانی بودن تاریخ ایران شاهد نوعی پیوستگی و عدم انفصال در دستاوردهای فرهنگی آن هستیم.</span><br /><span>در مورد هنر میتوان چنین فرض کرد که در پسزمینه تحولات ، پاردایمهای فراگیر و مستمری وجود دارند که تشکیل دهنده چارچوب اصلی اندیشه هنرمندان بوده، و مانع انقطاع میان دورهها هستند. از مهمترین الگوها دریافت مکان است. مکان و زمان که ساختار هنر ایران را تحت تاثیر قرارمیدهند، خود بین دو محور هویت و فرهنگ شکل گرفتهاند. این مقاله بر آن است تا با پاسخ به این پرسشها که پاردایم مکان چیست و از چه ساختاری برخوردار است، به هدف پژوهش که تبیین چگونگی بروز و تاثیر آن در هنرنقاشی بپردازد. </span><br /><span>نتیجه این پژوهش تحلیلی، توصیفی، با بررسی اسناد مربوط و نمونه های دردست و اطلعات کتابخانهای روشن میکند که ساختار پارادایم مکان از باورهای عامه، فلسفی، دینی، اساطیری شکل گرفته و نقاشی ایرانی ، متضمن سه دوره اصلی غیرمادی، اساطیری و مادی است.</span>https://www.jcsc.ir/article_33207_9dee810f2b6fdfb2b3af0d27503705c5.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Environmental Scanning of Cyberspace Content in Iran's 2025 Visionپویش محیط محتوای فضای مجازی در افق ایران ۱۴۰۴739033208FAمسعود کوثریدانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0002-3500-0006محمد مهدی مولاییدکتری ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article20180420 <br /> <br /><br /> <br /> <br />983/5000 <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><span id="result_box" lang="en"><span title="کیفیت «محتوا» بهعنوان بخش اصلی یک فرآیند ارتباطی در دنیای جدید با گسترش فضای مجازی دستخوش تغییراتی شده است.">The quality of "content" has changed as the core of a communication process in the new world with the expansion of virtual space. </span><span title="هدف این مقاله پویش محیط محتوا در فضای مجازی، بهمنظور شناسایی عوامل و پیشرانهای تعیینکننده کیفیت محتوا در آینده ایران با افق سال ۱۴۰۴ است.">The purpose of this article is to scan the content environment in cyberspace in order to identify the determinants of the quality of content in the future of Iran with the horizon of 1404. </span><span title="گردآوری دادهها در این پژوهش از طریق مصاحبه با کارشناسان، مدیران و متخصصان حوزههای مرتبط و مرور ادبیات موجود اعم از گزارشهای بینالمللی و ملی، مقالات داخلی و خارجی و مباحث نظری انجام شده است.">The data collection in this study was conducted through interviewing experts, managers and specialists of related areas and reviewing existing literature, including international and national reports, internal and external papers, and theoretical topics. </span><span title="روش تحلیل دادهها، استفاده از رویهها و مراحل کدگذاری «نظریه مبنایی» بوده است.">The method of data analysis has been to use the "theory of coding" procedures and procedures. </span><span title="در نهایت عوامل در قالب ۵۱ مقوله اصلی تعیینکننده آینده کیفیت محتوا شناسایی شدند.">Finally, the factors identified in the 51 main categories determining the future quality of the content were identified.</span><span title="این عوامل بهصورت لایهای در سطوح نیروهای کلیدی تعیینکننده در محیط محتوا و پیشرانهای کلیدی محیط بیرونی در دو سطح ملی و بینالمللی در موضوعات ششگانه چارچوب «پستل» (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناورانه، حقوقی و زیستمحیطی) معرفی شدهاند.">These factors have been introduced in a layered manner at key levels of key determinants of the content environment and key drivers of the external environment at both national and international levels in the sixth issue of the Ezlitel framework (economic, political, social, technological, legal, and environmental). </span><span title="نتایج نشان داد ۱۱ نیروی کلیدی در محیط داخلی که از ۴۰ پیشران محیطی در حوزههای ششگانه تاثیر میپذیرند، کیفیت آینده محتوا را مشخص خواهند کرد.">The results indicated that 11 key environmental factors that affect 40 environmental impacts in the six domains will determine the future quality of the content.</span></span><span>کیفیت «محتوا» بهعنوان بخش اصلی یک فرآیند ارتباطی در دنیای جدید با گسترش فضای مجازی دستخوش تغییراتی شده است. هدف این مقاله پویش محیط محتوا در فضای مجازی، بهمنظور شناسایی عوامل و پیشرانهای تعیینکننده کیفیت محتوا در آینده ایران با افق سال ۱۴۰۴ است. گردآوری دادهها در این پژوهش از طریق مصاحبه با کارشناسان، مدیران و متخصصان حوزههای مرتبط و مرور ادبیات موجود اعم از گزارشهای بینالمللی و ملی، مقالات داخلی و خارجی و مباحث نظری انجام شده است. روش تحلیل دادهها، استفاده از رویهها و مراحل کدگذاری «نظریه مبنایی» بوده است. در نهایت عوامل در قالب ۵۱ مقوله اصلی تعیینکننده آینده کیفیت محتوا شناسایی شدند. این عوامل بهصورت لایهای در سطوح نیروهای کلیدی تعیینکننده در محیط محتوا و پیشرانهای کلیدی محیط بیرونی در دو سطح ملی و بینالمللی در موضوعات ششگانه چارچوب «پستل» (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناورانه، حقوقی و زیستمحیطی) معرفی شدهاند. نتایج نشان داد ۱۱ نیروی کلیدی در محیط داخلی که از ۴۰ پیشران محیطی در حوزههای ششگانه تاثیر میپذیرند، کیفیت آینده محتوا را مشخص خواهند کرد.</span>https://www.jcsc.ir/article_33208_402e7ec7999dccccd417af3c001e3d78.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Dialectic of Semantic Spaces: Understanding the Experiences of Virtual’s Subjects on Facebookدیالکتیکِ فضاهای معنایی؛ فهمِ تجربه ی حضورِ فیس بوکیِ سوژه های مجازی9112033209FAنریمان محمدیدانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه/ دانشگاه اصفهانعلی ربانیعضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانJournal Article20181121<span>Our research seeks to understand the meanings that virtual subjects make of their dwellings on Facebook. To achieve this, classic Grounded Theory Method in particular Glazer’s version (classic version) was applied. Our sample comprised 17 Facebook virtual actors who were interviewed using unstructured in-depth interview technique. As the result suggest, we may say that six main categories, including virtual emancipation, virtual form of real action, fantasy formations, pleasure of consumption and threat of control, spatial interactions and the proliferation of liquid fear are interconnected with each other. Also, these categories articulate the experience of facebook subjects in relation to the “virtualization of meaning” - the core category. By linking these categories in the theoretical coding phase, the theoretical diagram was explored and presented. The theoretical foundation of this diagram lies on the entanglement of cyberspace and real space in the experiences of virtual subjects on Facebook’s space. This implies that the possibility of assuming a “dialectics of semantic spaces”. There is a dialectics between semantic spaces.</span><span>ما در پژوهش حاضر به دنبال مطالعهی فهمِ تجربهی حضورِ سوژههای مجازی در فضای فیسبوک هستیم. برای نیل به این هدف، از روش نظریهی دادهبنیاد و به طور خاص نسخهی گلیزریِ آن(نسخهی کلاسیک) استفاده کردهایم. نمونهی مورد بررسی ما 17 نفر از کنشگران مجازیِ فیسبوک بودهاند که با استفاده از مصاحبهی عمیق ساختنیافته با آنها مصاحبه انجام دادهایم. بر اساس یافتههای پژوهش میتوانیم بگوییم که 6 مقولهی عمده شامل رهاییبخشی مجازی، فرمِ مجازیِ معنای کنشِ عینی، شکلبندی فانتزی، لذت مصرف و تهدیدِ کنترل، تعاملات فضایی کنش و تکثیرِ سیالیتِ ترس در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر و همچنین در ارتباط با «مجازی شدنِ معنا» به مثابهی مقولهی مرکزی تجربهی سوژههای فیسبوکی را مفصلبندی میکنند. با برقراری ارتباط بین این مقولهها در مرحلهی کدگذاری نظری، دیاگرام نظری را کشف و ارائه دادهایم. بنیاد این دیاگرام نظری، وجودِ درهمتنیدگی شدید بین فضای مجازی و فضای واقعی در تجربههای حضورِ فیسبوکیِ سوژه-های مجازی است؛ به گونهای که میتوان از این مسئله با عنوان «دیالکتیکِ فضاهای معنایی» یاد کرد.</span>https://www.jcsc.ir/article_33209_1d2a3cd146f06120eabda8351c4c28ec.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023عنوان مقاله [English] Discourse Analysis Constructing the Semantic State of HIV / AIDS in Iran TV Case Study: The "PARIA" seriesتحلیل گفتمان برساخت معنایی بیماری اچ. آی.وی/ ایدز در تلویزیون ایران مطالعه موردی: سریال «پریا»12114533210FAاعظم راودرادمعاون پژوهشیعاطفه آقاییدانشجوJournal Article20180119<span>HIV is one of the most important health issues. But its meaning in the social world is beyond a disease. The media, especially TV, have a significant role in the development of the semantics of this disease. The question now is whether there are discourses about H.I.V In the series "Fairy" of the 1395 product. What are the discourses about HIV?</span><br /><span>What is the dominant discourse? And finally, has the series been able to reduce the stigma of this disease? To answer these questions, we helped the paradigms of the social sciences about the disease to show that this semantic construction is possible in a paradigm. The research method was Lacla and Mouffe's discourse analysis, and the results showed that the two discourses of "patient acquittal" and "patient exclusion" are in conflict with this series. Ultimately, though, the series has attempted to disassociate the disease, and dominant discourse is also "patient acquittal," but the disease is at risk of behavior at the paradigm and the role of social structures has been neglected. The "excuse" discourse with the central slab of "victimization of the patient" by dividing patients into victims and felons still exacerbates the stigma of the disease.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> بیماری اچ. آی. وی/ایدز یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت است. اما معنای آن در جهان اجتماعی فراتر از یک بیماری است. رسانه ها به خصوص تلویزیون در برساخت معنایی از این بیماری نقش مهمی دارد. حال پرسش این است که در سریال «پریا» محصول 1395، چه گفتمان هایی در مورد بیماری اچ. آی. وی/ ایدز وجود دارد؟ چه گفتمانی مسلط است؟ و در نهایت آیا این سریال توانسته از داغ ننگ این بیماری بکاهد؟ برای پاسخ به این سوالات از پاردایم های علوم اجتماعی در مورد این بیماری کمک گرفتیم تا نشان دهیم این برساخت معنایی در چه پارادایمی امکان پذیر است. روش تحقیق تحلیل گفتمان لاکلا و موفه بوده و نتایج نشان داد دو گفتمان رقیب «تبرئه بیمار» و «طرد بیمار» در این سریال با هم تقابل دارند. در نهایت هرچند این سریال تلاش کرده در جهت انگ زدایی از این بیماری حرکت کند و گفتمان مسلط هم «تبرئه بیمار» است، اما بیماری در پاردایم ریسک رفتاری برساخت می شود و نقش ساختارهای اجتماعی نادیده گرفته شده است. گفتمان «تبرئه» نیز با دال مرکزی «قربانی بودن بیمار» با تقسیم بیماران به قربانیان وگناهکاران همچنان داغ ننگ این بیماری را تقویت می کند.https://www.jcsc.ir/article_33210_6227034c4d3aace1e709d787c0938423.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023The Mental Patterns of IRIB news producer about Changingthe Audience nature to the User ofالگوهای ذهنی عوامل تولید خبررسانه ملی در خصوص تغییر ماهیت مخاطب به کاربر14622233211FAهادی البرزی دعوتیدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایراناکبر نصرالهیاستادیار مدیریت رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-7404-9283علی اکبر فرهنگیاستاد مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدخت بروجردی علویدانشیار علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20181121<span>the all efforts of news producers is transmitting the message to the audience in the communication cycle. To understand and discover the mental patterns of IRIB news producers about Changingg of the Audience nature to the User, the Q method was used. 50 news producers including reporters, editors, chief editor and news researchers were participating in this research. After analyzing the research data, using factor analysis with SPSS software and interpreting the extracted factors and their relationship with each other. Three groups of mental patterns were discovered about changing the nature of the audience. In the first mental model (user-oriented), of which 56% of the participants belong, the feature of this pattern is producing and the publishing of the news in addition to consuming. In the second mental pattern (audience- oriented) of which 16% of the participants belong, the audience is referred to as the recipient of the news, who have loyalty and affiliation to the news. In the third mental model (sender oriented), 28% of participating belong, news publishing power is more important than being producer.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> تمام کوشش و سعی عوامل رسانه ای در چرخه ارتباطات در جهت انتقال پیام به مخاطب است. برای درک و کشف الگوهای ذهنی عوامل خبری رسانه ملی در خصوص ماهیت مخاطب از روش کیو و مشارکت 50 نفر از عوامل تولید خبر شامل خبرنگاران، سردبیران، دبیران و پژوهشگران خبر به عنوان پاسخگویان تحقیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از روش کیو و تحلیل عاملی داده ها در نرم افزار spss انجام شد. با تفسیر عامل های استخراج شده و میزان ارتباط آنها با یکدیگر سه گروه الگوی ذهنی در خصوص تغییر ماهیت مخاطب خبر کشف شد. در الگوی ذهنی اول(کاربر محور) که 56 درصد مشارکت کنندگان به آن تعلق دارند، ویژگی تولیدکنندگی و منتشرکنندگی خبر علاوه بر مصرف کنندگی آن به مخاطب قدرت ویژه ای بخشیده است. در الگوی ذهنی دوم (مخاطب محور) که 16 درصد مشارکت کنندگان به آن تعلق دارند، مخاطب به عنوان دریافت کننده خبر مطرح است که به رسانه سنتی وفاداری و وابستگی دارد. در الگوی ذهنی سوم(مخابرمحور) که 28 درصد مشارکت کنندگان به آن تعلق دارند، قدرت مخاطب افزایش نسبی یافته است و علاوه بر مصرف خبر به انتشار محتوا مبادرت می ورزد.https://www.jcsc.ir/article_33211_5b7eafc3a526a479dd7eadcea783135d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Research & Development in "Health Communication": A Meta Analysisتحقیق و توسعه در حوزه "ارتباطات سلامت": یک فراتحلیل از نوع علم شناسی17920233212FAعباس قنبری باغستانعضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران0000-0001-9530-1727مهرنوش اختری زوارهعضو هیات علمی گروه بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهراننادر آل ابراهیمعضو هیات علمی دانشگاه مالایا مالزیJournal Article20180523<span>"Health Communication" is new phenomenon in Iran, comparing to other countries especially in North-West. Using Meta Analysis (Scientometrics Approach) as a research method, the purpose of this study was to review over the past trends of Reteach & Practice in the area of Health Communication.</span><br /><br /><span>The population of this study was all scientific documents (Articles, Conference papers, Review, etc) indexed in Scopus databases from 1996 until November 2017. </span><br /><br /><span>With focus on the new emerging countries in the area of "Health Communication", the result of the study can be used as fruitful guidelines for the further researches and studies of this phenomenon in Iran. </span><br /><br /><span>The most important finding of this study was the way in which Iran also can be considered as a leading country in the region in the are of Health Communication. Like all other new emerging countries such as Malaysia, India, South Africa, South Korea, and etc, there is a need for establishing international networks of scholars and researchers to conduct research and share their finding with other counterparts across the world.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> هدف اصلی این پژوهش مطالعه و شناسایی "مسیرها و روندها" در تحقیقات و مطالعات مرتبط با "ارتباطات سلامت" در خارج از ایران است.<br />از آنجایی که مقوله "ارتباطات سلامت" در ایران به خصوص از منظر علوم اجتماعی، حوزه ای جدید محسوب می شود، بسیار مهم است که بتوان با ایجاد ارتباط بین مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، و از طریق ارایه نمایی جامع و منسجم از آن، به یک نتیجه هدفمند برای تحقیق و توسعه آتی در این حوزه در کشور دست یافت.<br />در این تحقیق، از روش فراتحلیل از نوع "علم سنجی" استفاده شده و جامعه آماری تحقیق نیز، کلیه پژوهش های مربوط به "ارتباطات سلامت" در بازه زمانی 1996 تا 2017 میلادی می باشد.<br />با توجه به نتایج تحقیق و تصویر کلی که از "مسیر و روند" تحقیقات در زمینه ارتباطات سلامت بدست آمد، می توان گفت که این حوزه با سرعت در اقصی نقاط جهان به رشد و متنوع شدن خود ادامه خواهد داد. به خصوص اینکه با ورود زمینه های تحقیقاتی جدید و نیز خصلت بین رشته ای این حوزه، پویایی خاصی به پژوهشگران این عرصه داده است.<br />در این بین، کشورهایی همچون مالزی، هندوستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و... در سالهای اخیر از طریق ایجاد شبکه های علمی بین المللی و انجام تحقیقات مشترک تجارب خوبی کسب کرده اند که می توان از آنها به عنوان الگو برای تعیین سمت و سو و روند توسعه و تحقیقات مرتبط با آن در آینده بنماید.https://www.jcsc.ir/article_33212_367c7bc16022c8b4c96d10cfa8624b2d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Analyzing the Content of ISIS News in the Al-Sharq Al-Awsat Newspaperتحلیل محتوای اخبار روزنامه الشرق الاوسط درباره داعش23320533213FAزهرا دلاورگروه زبان و ادبیات دانشگاه تربیت مدرسکبری روشنفکراستادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20181121<span>Content analysis is a technique that, based on the rules, and methods, seeks to extract data from the text. On the other hand, considering the importance of press activities in the contemporary world and the ideological, political and party affiliations of newspapers and the different orientations and attitudes of the media to regional and global developments, the importance of analyzing the content of the press is of increasing importance. This research tries to examine the content of the newspaper Al-Sharq al-Awsat in relation to the ISIS group using the content analysis method. For this purpose, the headlines, news topics, news types, and news sources from the beginning of October 2016 for 50 consecutive days are analyzed . he purpose of this study is to recognize the orientation of the newspaper towards the ISIS group. The results of the surveys show that Mosul's operations are the most important issue that the newspaper has been addressing during the period under review. In addition to ISIS, the negative orientation of the newspaper towards the Iraqi popular mobilization forces is worth contemplating.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> تحلیل محتوا تکنیکی است که بر اساس قواعد، احکام و روش های مشخص به دنبال استخراج داده ها از متن است، از طرفی با توجه به کارکرد خبری مطبوعات در جهان معاصر و وابستگی های ایدئولوژیکی، سیاسی و حزبی روزنامه ها و همچنین جهت گیری ها و نگرش های متفاوت این رسانه ها به تحولات منطقه ای و جهانی ، بررسی و تحلیل محتوای مطبوعات از اهمیت فزاینده ای برخوردار می گردد، این پژوهش می کوشد با استفاده از روش تحلیل محتوا، محتوای روزنامه "الشرق الاوسط" را در رابطه با گروه داعش مورد بررسی قرار دهد، به همین منظور تیترها ، موضوعات خبر، نوع اخبار و همچنین منابع اخبار از ابتدای ماه اکتبر سال 2016م به مدت 50 روز متوالی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد، هدف از این پژوهش، شناخت جهت گیری این روزنامه در قبال گروه داعش می باشد. نتایج بررسی ها نشان می دهد عملیات موصل مهمترین موضوعی است که روزنامه در بازه زمانی مورد بررسی به آن پرداخته است، و علاوه بر داعش جهت گیری منفی روزنامه نسبت به نیروهای بسیج مردمی عراق در این خبرها در خور تأمل است.https://www.jcsc.ir/article_33213_3accac5910df81db58278a7f5f9a38ad.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Citizenship Social in the Curriculumشهروندی اجتماعی در کتابهای درسی25022733214FAعزت اله پوریانکارشناس- ایسپااصغر احمدیمدیر گروه روان شناسی اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیسید حسین نبویگروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایرانJournal Article20181121This article is the result of a study in which all school textbooks of Iran were studied in the academic year of 1994-94. In the study, a total of 92 textbooks including 12641 pages were examined using quantitative content analysis method. The purpose of this paper is to describe and analyze communications related to "social rights" and "citizen's assignments" in textbooks. We have used two "highlighting" and "planting" theories to explain the findings. The most important findings are the following: in contrast to the four social rights for citizens, they are assigned 15 assignments. In contrast to 44 citizenship rights that have been repeated in various textbooks, 658 have been given in textbooks. By examining the most important documents in the upstream country, the constitution, the 20-year vision document and the country's comprehensive scientific plan, we find that the ratio of the right to the textbook does not correspond to the upstream documents. Textbooks seem to be primarily aimed at "planting" the notion of citizenship, so that they are right.<span>این مقاله حاصل پژوهشی است که طی آن همه کتابهای درسی مدارس ایران در سال تحصیلی 94-95 بررسی شده است. در پژوهش مذکور جمعا 92 کتاب درسی شامل 12641 صفحه، با روش تحلیل محتوای کمی بررسی شد. هدف، این مقاله توصیف و تحلیل پیامهای مربوط به «حقوق اجتماعی» و «تکالیف شهروندان» در کتب درسی است. از دو نظریه «برجستهسازی» و «کاشت» برای تبیین یافتهها استفاده کردهایم. از مهمترین یافتهها میتوان به این موارد اشاره کرد؛ در مقابل 4 حق اجتماعی برای شهروندان، 15 تکلیف بعهده آنها گذاشته شده است. در مقابل 44 مورد حق شهروندی که در کتب درسی مختلف تکرار شدهاند، 658 تکلیف درکتابهای درسی آمده است. با بررسی مهمترین اسناد بالادستی کشور یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور، دریافتیم نسبت حق و تکلیف در کتب درسی با اسناد بالادستی همخوانی ندارد. به نظر میرسد کتابهای درسی عمدتا در صدد «کاشت» انگاره مکلف بودن شهروندان است، تا ذی حق بودن آنان.</span>https://www.jcsc.ir/article_33214_1c834640f1360bff075f905aad8561eb.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575145220181023Lived Experience of “Suspended Economic Independence” and Different Strategies of Coping with thatتجربهی زیستهی «تعلیق استقلال اقتصادی» و استراتژیهای مواجهه با آن26128833215FAعلیرضا خزائیجامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه، تهران، ایرانوحید شالچیاستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20181121<span>By using phenomenological approach ,this research tries to examine the lived-experience of a group of people, which have been chosen to continue their education in a higher level, and as a result have been encountered with belated economic independency, in other word, this decision has been put them in a situation which can be called, ‘suspended independency’. Moreover, our focus here is on examining and assessing different types of strategies of coping with this situation, and finally, find out which strategy is the most vulnerable one. Our results have been shown that the idea of the higher education as a reliable way to ensure social mobility, has been encountered with real difficulties and for the most of the students, continuing their study has become a real challenge. Variables such as social capital, access to demanding skills and credentials and etc. are effective in following a certain strategy. Amongst these strategies, the most common one is ‘give up and return to home’, which at the same time is the most vulnerable strategy too.</span><span>این پژوهش در پی آن است که با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی، به بررسی تجربهی زیستهی گروهی از افراد بپردازد که پیگیری تحصیلات تکمیلی از سوی آنان باعثِ به تأخیر افتادن استقلال اقتصادی آنها شده است و به بیانی دیگر، آنها را در وضعیت «تعلیق استقلال» قرار داده است. علاوهبراین، تمرکز پژوهش بر بررسی و ارزیابیِ استراتژیهای مختلف آنها برای مواجهه با این وضعیت است و در نهایت پاسخ گفتن به این پرسش که کدامیک از این استراتژیها از همه بیشتر در برابر این وضعیت آسیبپذیر است. نتایج چنین نشان داد که ایدهی تحصیلات عالی به عنوان راه مطمئنِ تحرک اجتماعی، عمیقاً با چالش مواجه شده است و ادامهی تحصیلات برای اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دشواری های گوناگون روبرو شده است. متغیرهایی همچون سرمایهی اجتماعی فرد، دسترسی به مهارتها و تحصیلاتی که تقاضای بیشتری در بازار کار دارند و ... در پیگیری استراتژیهای مختلف در مواجهه با این وضعیت مؤثراند. در این میان، استراتژی «تسلیم و بازگشت بهخانه»، هم رایجترین استراتژی در بین این گروه است و هم بیشترین طیف آسیبپذیران را در خود جای داده است.</span>https://www.jcsc.ir/article_33215_5a28f21c4cd77e79c1414db43ff7bb0d.pdf