انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Famous religious preachers of the second Pahlavi period and the issue of "social justice"واعظان شاخص دوره پهلوی دوم و مساله «عدالت اجتماعی»113324733410.22034/jcsc.2021.521616.2310FAشیما کاشیدانشجوی دکترای دانشگاه تهرانسارا شریعتی مزینانیعضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20210102This study focuses on the relationship between popular religion, and social movements. To answer the question of whether popular religion can be a potential stimulant for changing the status quo or only to maintain it, we focused on the popular religious preachers of the second Pahlavi period. The relationship between their actions and words with the issue of "social justice" has been analyzed. the relationship includes two main currents: In the first approach, social justice is not essentially a central issue, and is marginalized by the issue of "purity and identity." In the second approach, social justice is the spirit of popular religion and the moral basis of its religious community. What is important is that among the popular and prominent preachers, the representatives of that first group were more successful both in terms of the number of representatives and the extent of their social influence. The "identity-oriented" and "pure-minded" approaches were finally able, with the help of "religious sermon" and social activity, to connect to specific social strata among the religious traditional middle class and immigrant residents of poor areas of the city. One feared the loss of "purity" and the other was in the search for "shelter" and both concerned with identity. Although this sermon was not based on political preaching, and its primary concern was not "social justice," it was able to stimulate the masses to join a revolution, to take refuge in a charismatic religious-political leader and to seek in him the lost identity and purity.رای پاسخ به این پرسش که آیا دین عامه میتواند عاملی برای تغییر وضع موجود باشد یا تنها به کار حفظ آن میآید، به سراغ واعظان شاخص و عامهپسند دوره پهلوی دوم رفتهایم و نسبت عمل و کلام آنها را با مساله «عدالت اجتماعی» مطالعه کردهایم. محمدتقی فلسفی، احمد کافی و حسینعلی راشد، به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدهاند و به کمک تحلیل محتوای منابر، نسبت منظومه کلامی آنها با عدالت اجتماعی بررسی شده است. بر مبنای این مطالعه، نسبت واعظان با عدالت اجتماعی در این دوران شامل دو جریان اصلی است. در رویکرد نخست، عدالت اجتماعی اساسا مساله محوری نیست و در حاشیه«خلوصگرایی و هویتگرایی» است. در رویکرد دوم، عدالت اجتماعی به عنوان روح دین عامه و مبنای اخلاقی شدن جامعه مطرح میشود. در میان واعظان شاخص، نمایندگان آن گروه اول هم به لحاظ تعداد و هم میزان برخورداری از نفوذ اجتماعی، توفیق بیشتری کسب کردند. رویکرد «هویتگرا» و «خلوصگرا»، در نهایت توانست به کمک ترکیبی از «منبر» و فعالیت اجتماعی در قالب «نهادسازی» به حاملان اجتماعی مشخصی در میان بازاریان و حاشیهنشینهای مهاجر شهری پیوند بخورند که یکی بیم از دست رفتن «خلوص» و دیگری در جستجوی «پناهگاه»، دغدغه هویت داشتند. این جریان وعظ، اگرچه دغدغه نخستش عدالت اجتماعی نبود، اما توانست از دین عامه بستری بسازد که با گرم شدن فضای انقلاب، طبقه متوسط مذهبی و فرودست شهری،با «توسل» و «پناه» بردن به یک رهبر کاریزماتیک مذهبی، به یکدیر متصل شده و در قالب توده های مردم به دیگر جریانهای انقلابی بپیوندند.https://www.jcsc.ir/article_247334_2a13e09fd77ac5f46e3f1bd8f7e87aec.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Newspaper and Internet; an Investigation on Changes in the Newspaper Industry in Iranروزنامه و اینترنت؛ واکاوی تحولات صنعت روزنامه در فرایند اینترنتیشدن در ایران357424721410.22034/jcsc.2021.106837.1900FAسید محسن بنیجمالیرئیس گروه مطالعات مدیریت، مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانانمحمد توکلاستاد جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20190513This article, first reviews the changes occurred and are occurring as the result of the introduction and extension of the internet into the new written media worldwide and also in Iran. After that we concentrate on the effects of this process on newspaper industry in Iran, in particular. Then we look into the new circumstances which newspapers encountered with, and that how newspapers managed the situation. The study consists of investigation on 1)the changing relation between news production, news consumption and advertisement; 2)opening up the newspapers content packages;3)changes regarding the periodically managed newspapers and the question of standardized newspaper contents; and 4) the continuation of the authority of the printed media as the reference in the newspaper industry. The article shows that despite the structural problems which newspapers face, and the quick internet penetration into the newspaper industry, the printed newspaper has been able to keep its authority in the new news industry. The study, based on user traffic and newspaper circulation statistics, shows that the online news industry with opening up the newspaper content packages absorbed newspapers advertisement revenues and forced them to enter a new era of tough circumstances. Structural problems and lack of legal transparency for using new media technologies along with their dependence on government subsidies and the excessive politicization doubled the difficulties. This situation undermined independent journalism and its influence on social life. This may push the political actions to more informal and even underground sphere.با توجه به نقش در حال گسترش اینترنت در فضای رسانهای مقالة حاضر به واکاوی وضعیت صنعت روزنامه در ایران و جهان و تحولات آن پرداخته است. مبنای مطالعه واکاوی آن جنبههایی از صنعت روزنامه است که با تغییر فضای رسانهای از چاپی به مجازی دستخوش تحول شده است؛ از جمله «تغییر رابطة یک طرفة بین سه عامل تولید، مصرف و تبلیغات»، «بازشدن بستة محتوا»، «تغییرات مربوط به دورهایبودن انتشار»، «استانداردبودن محتوای خبری» و «مرجعیت رسانة چاپی». مقاله ضمن اشاره به مشکلات ساختاری صنعت روزنامه در ایران و نیز گسترش نفوذ اینترنت در حوزۀ رسانههای خبری نشان میدهد که هنوز روزنامۀ چاپی مرجعیت خود را حفظ کرده است. علیرغم آن اینترنتیشدن فضای خبری در ایران به واسطة «بازکردن بستة محتوای روزنامه بخشی از بازار روزنامه را از آن منتزع ساخته و درآمدهای انحصاری روزنامهها را در آن حوزهها به سوی رسانههای جدید سوق داده است. هر چند روزنامهها با اقداماتی از جمله برخطشدن و چندرسانهایشدن در پی رفع مشکلات ناشی از این تغییرات برآمدهاند اما موفقیتها محدود بوده است. گرههای ساختاری و خلاءهای قانونی موجود به همراه دولتیبودن یا وابستگی بسیاری از روزنامهها به بخش دولتی و نیز سیاستزدگیِ صنعتِ روزنامه اثر این مشکلات را مضاعف ساخته است. حاصل باعث تضعیف روزنامهنگاری رسمی و کاهش نفوذ آن شده است. محتمل است محدود شدن نفوذ روزنامهها، فضای کنش سیاسی را از اشکال رسمی و استاندارد به حوزههای غیراستاندارد و غیررسمی براند.https://www.jcsc.ir/article_247214_15ac9be0faf4495799ea171ad391a5b7.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Feminine Knowledge Manifestations during The Cultural History of Iranنمودهای شناخت زنانه در اثناء تاریخ فرهنگی ایران7510124465010.22034/jcsc.2021.525901.2365FAسمانه معظّمداوطلب دریافت دکتری دانشگاه الزهراءیعقوب موسویدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرااسمعیل خلیلیپژوهشگر همکار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.Journal Article20201025This study aims to recognize the possibility of it in the cultural history of Iran. Delving into the Pre-Bronze and Post-Bronze Age historical eras, we intend to discover the manifestations of feminine knowledge in the mentioned historical period, finding the signs of its permanence in later epochs. In doing so, we have taken the sociology of knowledge into account. The study's method is centered on the historiographical reading of explanatory history texts, which are primarily based on the intersection of two dialectical and hermeneutic approaches, namely the constant interaction between the authors’ subjectivity and the objective history. The study examines the conditions which have led to the emergence of feminine knowledge and its elements in various terrains. This includes theology as the most superior knowledge of any age, myths, mythological theology in the agricultural era and the formation of societies based on that, changes in those theologies, myths after the migration of Aryan, establishing societies rests on State Central. Study indicates how femininity has been altered in these theologies passing such components.<br />Iranian feminine knowledge is primarily centered on "the principality of life and its wisdom", "interwoven subject/object of knowledge pattern," "positional subject," "circular perception of time," and "perception of immortality in material and natural life." Discovering vernacular feminine knowledge patterns rooted in its historical and social foundations, in comparison with the use of non-historical and essentialist theoretical models, will lead to understand and interpret as unbiased as possible the history of Iran, Iranian women and the feminine knowledge.تشخیص احتمال شناخت زنانه در تاریخ فرهنگی نجد ایران، قصد اصلی ما برای سفر به عصرِ تاریخیِ پیشابرنز و پسابرُنز و کشف نمودهای شناختِ زنانه در آن اعصار و نشانگانی از ماندگاریِ آن در اعصار بعدی است. حوزهی ما جامعهشناسی شناخت و روش ما، با پرهیز از نظامهای تفسیری موجود، خوانشِ تاریخنگارانه متونِ مدلّل تاریخ، در تلاقی دو رویکرد دیالکتیکی و هرمنیوتیکی،یعنیتعامل و مراودهدائم میان ذهنیت نویسندگان و عینیت تاریخ،در مقام تفسیر آناست. این بررسی شرایط پیدایش شناخت و عناصر آن در الهیّات (بهعنوان مهمترین حوزهی مُعرّف شناخت هر عصر)، اسطورهها و الهیّات اسطورهایِادوارِ پیدایش کشاورزی، شکلگیریِ اجتماعات مُبتنی بر آن، تغییرات آن الهیّات و اساطیر پس از مهاجرت آریاییان و تشکیل جوامع دولتمرکز و تغییرات زنانگیدر الهیّات را شامل شده شده است. مهمترینِ این نمودها در یافتهها و تفسیر ما از ساخت ِشناخت زنانهی ایرانی شامل «اصالت زندگی و خردوندیِ پشتیبان آن»، «تنیدگی ابژه/سوژه در الگوی شناخت»، «عینیت نافذ»، «وساطتِ موثر»، «ادراکِ دَوَرانیِ زمان و جاودانگی درعین کرانمندی» است. روشن است کشف و پیگیریِ نشانِ هر حدودی از الگوهای شناخت زنانه در بنیادهای تاریخی-اجتماعی و سیر تحولات و تطورات تاریخیشان، در مقایسه با استفاده از الگوهای نظریِ غیرتاریخی و ذاتانگارانه، رهنمای فهم و تفسیرِ هرچه غیرجانبدارانهتر تاریخ ایران، زنان و شناخت زنان ایرانی خواهد بود.https://www.jcsc.ir/article_244650_eb9f84f9fce0ef95585b3cdf173ec4ec.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Iranian nonprofit organizations (charities) and stakeholders in social media
A qualitative study of communication patternsسازمانهای مردم نهاد ایران (خیریه) و ذی نفعاندر رسانه های اجتماعی مطالعه کیفی الگوهای ارتباطی10312824485310.22034/jcsc.2021.521814.2305FAمهدیه نجفی زادهگروه مدیریت رسانهای،واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایرانعلی ربیعیگروه مدیریت رسانه وارتباطات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5849-542Xعلی اکبر فرهنگیگروه مدیریت ،دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران ،تهران ،ایرانJournal Article20201226Today many individual’s lives have been affected by social media in all aspects. Official statistics prove that a significant number of people spend a huge amount of time in social media. NGOs, like other organizations, use social media to stay competitive and attract and manage their stakeholders, such as donors, volunteers, managers, and employees. Developing more effective stakeholder relationships in NGOs requires a more suitable and relevant strategy for using social media. This research has been done in terms of applied-developmental purpose, in terms of descriptive method and qualitative content analysis method. The statistical population includes experts and stakeholders in the two fields of social media and non-governmental organizations. 13 people were interviewed in-depth by the theoretical saturation method. In Iran, due to various barriers and limitations of using many social media platforms, Instagram has been the main used social media platform by NGOs, yet other social media platforms are used as complementary tools with less engagement rates than Instagram. This study research emphasizes the need and the importance to reform the strategy and structure in non-governmental organizations, to the increase the comprehensive knowledge of social media communication, to identify and differentiate the characteristics of different stakeholders and build a network of them for charity purposes. In this study, we found that there is no general public communication strategy due to infrastructural differences including technology, geographical constraints, differences in knowledge, and cultural and individual preparations and to use a contingency and targeted interaction strategy with the stakeholders is suggested.امروزه همه جنبههای زندگی مردم مرتبط با رسانه های اجتماعی است. آمارهای رسمی نشانگر سپری شدن وقت زیاد بخش قابل توجهی از افراد در میان این رسانهها است. سازمانهای مردمنهاد (سمنها) نیز مانند دیگر سازمانها، رسانههای اجتماعی را برای باقی ماندن در محیط رقابتی و جذب و مدیریت ذی نفعان خود از قبیل: خیرین، داوطلبان، خدمتگیرندگان، مدیران وکارمندان استفاده میکنند. توسعه روابط موثرتر با ذی نفعان در سمنها، نیازمند استراتژی متناسب برای استفاده از رسانه های اجتماعی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعه ای، از نظر ماهیت توصیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان و ذی نفعان در دو حوزه رسانههای اجتماعی و سمنها است ،که با روش اشباع تئوریک از 13 نفر مصاحبه عمیق گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان می دهد: در ایران به دلیل موانع مختلف و محدودیتهای فیلترینگ، اینستاگرام اصلیترین رسانه اجتماعی مورد استفاده سمنها است و از دیگر رسانههای اجتماعی به صورت مکمل، با فاصله قابل تأملی بهرهگرفته میشود. یافتههای این پژوهش برلزوم اصلاح ساختار ارتباطی در سمن-ها، افزایش دانش جامعنگر به کارکردهای رسانههای اجتماعی، شناخت و تفکیک ویژگیهای گروههای مختلف ذی نفع و شبکهسازی آنها در جهت اهداف خیریهها تاکید دارد. در این پژوهش دریافتیم با توجه به تفاوت های زیرساختی اعم از فنآوری ، محدودیتهای جغرافیایی ، تفاوتهای دانشی و آمادگیهای فرهنگی و فردی یک استراتژی ارتباطی عمومی قابل تعمیم وجود نداشته و بکارگیری استراتژی ارتباطی اقتضایی و تعاملی هدفمند با ذی نفعان توصیه میشودhttps://www.jcsc.ir/article_244853_8cc6f690a5431262167762d8fa29f8b2.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Conceptual Model of Interactions Manners with Competitors in Televised Debates - Study Case: Presidential Election Debates in Iranمدل مفهومی نحوه مواجه مناظره کنندگان با رقبا در مناظره های تلویزیونی- مورد مطالعه: مناظرههای انتخابات ریاست جمهوری در ایران12915824604310.22034/jcsc.2021.93044.1703FAمهدی صدقیدانشجوی دکتری مدیریت رسانه/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمجتبی امیریگروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت/ دانشگاه تهرانJournal Article20180904The experience of broadcasting election debates in Iran in 2009,2013 and 2017 shows that these debates failed to express the views and plans of the candidates and instead of it candidates attacking and invading their competitors. The main purpose of this essay is to identify the conceptual model of debater’s interaction to describe interactions manner with competitors, in order to manage the televised debates.The research method of this research is the theory of grounded theory, and the data were obtained through a semi-structured, deep interview with 14 people who were familiar or involved in the process of planning, producing, and performing of debates.Findings of the research suggest that although personal characteristics and personality of the debaters are influential in choosing the approach of persuasion or action of attack and defense, the sudden change of political space during the election period, the short duration of electoral campaign, media policies in the design of the debate, The lack of mechanisms for verifying claims, inadequate rules for debates are among the factors that made the debaters use this opportunity to attack rivals and raise the level of tension in the program.تجربه برگزاری مناظره های انتخاباتی در سالهای 88، 92 و 96 حاکی از آن است که این مناظرهها بجای آنکه فضایی برای دیالوگ و گفتگو نسبت به موضوعات مهم برای جامعه باشد، فضایی بوده که نامزدها به تخریب و تهاجم نسبت به رقبا بپردازند. هدف اصلی این مقاله شناسایی مدل مفهومی برای توصیف نحوه تعامل و مواجه مناظره کنندگان است تا بتوان مولفههای اثر گذار بر نحوه انتخاب راهبرد تعامل با رقبا، را تبیین نمود. در این پژوهش از روش نظریه مبنایی یا گراندد تئوری استفاده شده و دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از کسانی بدست آمده که صاحبنظر بوده و یا در فرآیند طراحی، تهیه و تولید مناظرهها نقش داشتهاند. یافته های پژوهش حاکی است که هرچند ویژگیهای شخصی و شخصیت مناظره کنندگان در انتخاب رویکرد استدلال و اقناع یا کنش حمله و دفاع تاثیرگذار است، اما تغییر و بازشدن ناگهانی فضای سیاسی در دوران انتخابات، کوتاه بودن زمان تبلیغات انتخاباتی، سیاستهای رسانه در طراحی مناظره، عدم وجود سازوکارهای راستی آزمایی ادعاها، چینش نامناسب ساختار و قواعد مناظره از عواملی است که باعث شده مناظره کنندگان، از این فرصت برای حمله به رقبا و بالا بردن سطح تنش در برنامه استفاده نمایند.https://www.jcsc.ir/article_246043_fd958f7957e03e1d0a052860ea103a67.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Representing the state of corruption in media discourse
Critical Discourse Analysis of the Iranian Press in the 1990sبازنمود وضعیت فساد در گفتمان رسانهای تحلیل گفتمان انتقادی مطبوعات ایران دهه 9015918524562610.22034/jcsc.2021.136915.2238FAمجید موحدمجداستاد بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز،نویسنده مسئول7271-2004-0003-0000حسن خشنودکارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه شیراززهرا معاوناستادیار بخش گردشگری و هتلداری دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیرازJournal Article20201001Looking at the situation of the media and the press in countries where the rate of corruption is low, we can well understand the defined relationship between the role of the press and the media in the fight against corruption. Since the institutionalization of corruption in the country has caused the country to deviate from the path of development, we seek to identify different trends of corruption in the written and spoken discourses of newspapers and we want to show how this issue with ideologies. Which lies in the production of news is consistent. The four newspapers Vatan-e-Amrooz, Shargh, Etemad, and Kayhan have been used for the study, and each of these newspapers has been selected as a sample to analyze and interpret the issue of corruption based on a theoretical sample. To answer the research questions, the methods of Holliday transient system analysis were used. Through the Holliday transient system, as well as the pattern of highlighting and marginalization, we sought to analyze headlines and news headlines about corruption in each newspaper. We seek to answer the question of how each newspaper introduces the individuals, institutions, organizations and discourses involved in corruption through various techniques. The results show that the press is not neutral and impartial. Each of the newspapers represented the desired issues that were in their interests, and all the efforts of the newspapers in reflecting on corruption, highlighting the corruption attributed to the other and the other, marginalizing and ignoring the corruptions of their own discourse.با نگاهی به وضعیت رسانهها و مطبوعات در کشورهایی که نرخ فساد در آن ها پایین است، بهخوبی میتوانیم به نسبت تعریفشده بین نقش مطبوعات و رسانهها در مبارزه با فساد پی ببریم. از آنجا که نهادینه شدن فساد در کشور باعث دور شدن کشور از مسیر توسعه شده است، در این تحقیق به دنبال شناسایی گرایشها مختلف فساد در گفتمانهای نوشتاری و گفتاری روزنامهها هستیم و میخواهیم نشان دهیم که چگونه این مسئله با ایدئولوژیهای که در تولید اخبار نهفته است همخوان است. از چهار روزنامه وطن امروز، شرق، اعتماد، کیهان، جهت انجام مطالعه استفادهشده است و از هرکدام ازاینروزنامهها بر اساس نمونه نظری، تعدادی متن بهعنوان نمونه جهت تحلیل و تفسیر مسئله فساد انتخابشدهاند. جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روشهای تحلیل نظام گذرایی هالیدی استفاده گردید.از طریق نظام گذرایی هالیدی و همچنین الگوی برجستهسازی و حاشیهرانی به دنبال تحلیل تیترها و عناوین خبری پیرامون فساد در هرکدام از روزنامهها بودهایم. ما به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که چگونه هرکدام از روزنامهها از طریق تکنیکهای مختلف به معرفی افراد، نهادها و سازمان و گفتمانهای درگیر فساد میپردازند.نتایج حاکی ازاین می باشد که مطبوعات خنثی و بیطرف نیستند و هرکدام از روزنامهها به بازنمایی مسائل مورد دلخواه که با منافع آنها منطبق بود، پرداخته اند و تمام تلاش روزنامهها در بازتاب فساد، برجستهسازی فسادهای منتسب به دیگری مقابل و در مقابل، به حاشیه بردن و عدم توجه به فسادهای گفتمان خودی بوده است.https://www.jcsc.ir/article_245626_b78460bf969aa677871fd0f7dd2e67c1.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Generalities of Discernmenting 'Fake News' for Media Organizations Emphasizing on 'Fact-Checking' and 'Osint' Skillsکلیّات تشخیص «خبر جعلی» برای سازمان های رسانه ای با تأکید بر قابلیت «راستی آزمایی» و مهارت «اوسینت»18722224443210.22034/jcsc.2021.115690.2020FAمحمد حسین ساعیعضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما رئیس دانشگاه سوره0000-0003-3337-065Xمحمدحسین آزادیکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه صداوسیما0000-0003-3823-485XJournal Article20191017In last years, Disorder in democracy, policy-making, journalism, social communication, economics, and objective and mental security has made societies more serious about combating fake news and their sources of production and distribution. Correct confronting fake news – as a new phenome of social networks era - as false, deliberate, and program information that is organized covered, and disseminated in Real news coverage to deceive users has become a serious problem for the professional and great media organizations. In other words, media organizations besides the reporting process need to verify the accuracy of the content and production news on social media. Therefore, in this study, we find the generalities of the recognition 'Fake News' for media Organizations. In order to achieve this goal, in addition to studying the scientific documents, 18 experts of news and media were interviewed, then by analyzing the data using the thematic analysis, we find solutions for recognition of Fake news emphasizing on professional tools fact-checking and osint skills. We also on point of views of professional experts formed how to encounter doubtful news through the definition of the first and second threshold of encounter with fake news.اخلال در فرآیندهای دموکراتیک، سیاستورزی، سیاستگذاری، روزنامهنگاری، ارتباطات اجتماعی، اقتصاد و امنیّت عینی و روانی جوامع انسانی لزوم مبارزه با خبرهای جعلی و منابع تولید و توزیع آنها را در سالهای اخیر، بسیار جدیتر ساخته است. مواجهه صحیح با خبر جعلی - به عنوان پدیده نوظهور عصر شبکههای اجتماعی- که در قالب اطلاعات دروغین، عامدانه و برنامهریزی شدهای که به صورت سازمانی در پوشش خبر واقعی برای فریب کاربران تولید و منتشر میشود، به یکی از معضلات جدی سازمانهای رسانهای حرفهای و بزرگ دنیا تبدیل شده است. به عبارتی از این پس سازمانهای رسانهای در کنار فرآیند جمعآوری اطلاعات و خبررسانی حرفهای، لازم است به صحتسنجی محتواها و خبرهای تولیدی در رسانههای اجتماعی نیز در قالب فرآیندهای حرفهای خود بپردازند. <br />از این رو در مقاله حاضر در پی ارائه کلیاتی از راهکارهای تشخیص خبرهای جعلی به عنوان اولین قدم برای مقابله با آن در سازمانهای رسانهای حرفهای هستیم. ما برای دستیابی به این هدف، علاوه بر بررسی جامع منابع علمی موجود، با 18 نفر از متخصصان حرفهای و دانشگاهی حوزه خبر، رسانه و فضای مجازی مصاحبه کردیم، تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین ما را به مجموعهای از راهکارها با تأکید بر به کارگیری امکانات حرفهای راستیآزمایی و مهارت استفاده از دادههای آشکار (اوسینت) رسانید. ما همچنین در این مقاله پیشنهاداتی را از <br />دستهبندی نحوه واکنش به انواع خبرهای مشکوک را از طریق ارائه آستانههای اول و دوم مواجهه با خبرهای جعلی، مبتنی بر نظرات کارشناسان حرفهای، استخراج کردیم و سامان بخشیدیم.https://www.jcsc.ir/article_244432_fcb2431022ade9014a77b510f5c9628c.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Unequal distribution of information in Iran
(A review on free access to information from Cultural Studies point of view)سهم نابرابر گروه های کم صدا از اطلاعات (مروری بردسترسی آزاد به اطلاعات از دریچۀ مطالعات فرهنگی)22325424935410.22034/jcsc.2021.541138.2479FAآرمین امیراستادیار گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20211018The purpose of this study is to investigate culture as an empowering and limiting factor in public access to information in Iran; this is an issue that the international community is concerned about, with regard to citizen participation and governments’ accountability in the political, social, economic, and other areas. Freedom of Information and free access to it, is perceived in many countries as a political and civil right, and one of its immediate outcomes is the formation of participatory and consultative democracy, as free access to information allows citizens to intervene in public affairs and this requires the government to be accountable. In addition, the empowerment of citizens, especially marginalized groups, or in other words, silent groups such as the poor, the illiterate, and even in some cases women, who due to inequalities that arising from power relations between social groups, have unequal access, is another reason that highlights the need for free access to information. The experience of different countries shows that with freedom of Information, a context has been provided for the mentioned groups to improve the level of health, education, hygiene, income, and even protection of human rights. In this study, in addition to reviewing the theoretical literature and research background in this field, by addressing the need for public access to information, we have provided an overview of the current situation in Iran. Therefore, our question in this article is which cultural factors and barriers affect citizens' access to the information?هدف این پژوهش بررسی فرهنگ به عنوان عاملی توأمان توانمندساز و محدودکننده در دسترسی همگانی به اطلاعات در ایران است؛ موضوعی که توجه جامعه جهانی به آن، بیانگر نگرانی در خصوص مشارکت شهروندان و پاسخگویی دولت ها در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره است. دسترسی آزاد به اطلاعات در بسیاری از کشورها به عنوان یک حق سیاسی و مدنی درک شده است و یکی از پیامدهای بلافصل آن شکلگیری دموکراسی مشارکتی و مشورتی است، چراکه دسترسی آزاد به اطلاعات، امکان مداخله شهروندان در رویههای عمومی را فراهم میکند و این امر لزوم پاسخگو بودن دولت را ایجاب میکند. علاوه بر این، توانمند شدن شهروندان و بخصوص گروههای حاشیهنشین یا به تعبیر دیگر گروههای خاموش مانند فقرا، بیسوادان و حتی در برخی موارد زنان که به دلیل وجود نابرابری ناشی از روابط قدرت در بین گروههای اجتماعی، از دسترسی های نابرابری برخودار هستند، یکی دیگر از دلایلی است که لزوم دسترسی آزاد به اطلاعات را برجسته میکند. تجربۀ کشورهای مختلف نشان میدهد که با دسترسی آزاد به اطلاعات، بستری در جهت ارتقای سطح سلامت، آموزش، بهداشت، درآمد و حتی حفاظت و صیانت از حقوق انسانی برای گروههای ذکر شده فراهم شده است. در این پژوهش علاوه بر مرور ادبیات نظری و پژوهشهای انجام شده در این حوزه، با پرداختن به لزوم حق دسترسی همگانی به اطلاعات، چشم اندازی از وضعیت موجود در ایران ارائه دادهایم. از این رو، پرسش ما در این مقاله این است که کدام عوامل و موانع فرهنگی در دسترسی شهروندان به اطلاعات اثرگذار هستند؟https://www.jcsc.ir/article_249354_34d9d6c1033e3797869658d4c9103f24.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Health Framing in TV talk shows
Case Study: The Zaraban Programچارچوببندی سلامت در برنامههای گفتگو محور ترکیبی تلویزیون مورد مطالعه: برنامه ضربان25528324431510.22034/jcsc.2021.114112.2002FAزرین زردارگروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانملیحه اسماعیلیکارشناسی ارشد ارتباطات، دانشکده ارتباطات، دانشگاه عالمه طباطباییJournal Article20210406Health communication plays an important role in informing, encouraging self-care and lifestyle changes to prevent illness and promote health literacy. Health communication is significantly effective in the field of health when used in the appropriate media environment. The media have a serious impact on social reality and play an important and vital role in shaping public opinion through frameworks of discussions. The present paper examines the program of Zaraban - as a dialogic program of the health network index - seeking to answer the question of how health is framed in television programs? <br />In this study, the frameworks are extracted by using quantitative content analysis. The selection of the programs was based on a two-weekly sampling sorted in the first six months of 1397. In this study, the sequence is analysis unit and all the sequences in the selected programs are analyzed. <br />The results show that the Zaraban program has framed health in two forms of treatment and prevention. The treatment framework is considerably more prominent and bolder than the prevention framework. Sub-frame review of the treatment section suggests that general information about the disease is of higher priority than other sub-frameworks. Also, in the prevention context, behavioral recommendations for disease prevention are more important than dietary recommendations, psychological, sports, and tobacco or alcohol recommendations. The findings of the research were discussed and explained with regard to the dimensions and levels of health literacy as well as the media policy of the media.چکیده<br />ارتباطات سلامت نقش مهم و تاثیر گذاری در اطلاعرسانی و آگاهسازی ، تشویق افراد به خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی در جهت پیشگیری از بیماریها و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه ایفا میکند. رسانهها تاثیر جدی بر شکلدهی به واقعیت اجتماعی دارند و از طریق چارچوببندی مباحث سلامت، نقشی حیاتی در شکلگیری افکار عمومی ایفا میکنند. مقاله حاضر با بررسی برنامه ضربان – به عنوان برنامه گفتگومحور شاخص شبکه سلامت- به دنبال پاسخ به این سوال است که سلامت در برنامههای تلویزیونی چگونه چارچوببندی شده است؟<br />در این مطالعه، چارچوبها با روش تحلیل محتوای کمی استخراج شد. انتخاب برنامهها بر اساس نمونهگیری مطبق دو هفته آماری، در شش ماهه اول سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، واحد تحلیل سکانس است و تمام سکانسها در برنامههای منتخب، تحلیل شدهاند. <br />نتایج نشان میدهد برنامه ضربان، سلامت را در دو قالب درمان و پیشگیری چارچوببندی کرده است. چارچوب درمان با طور قابلملاحظهای برجستهتر و پررنگتر از چارچوب پیشگیری است. بررسی زیر چارچوبهای بخش درمان حاکی از آن است که اطلاعات عمومی در مورد بیماری از اولویت بالاتری نسبت به سایر زیرچارچوب ها نظیر مفاهیم علمی، اشاره به علت بیماری، تشریح فرایند بیماری و امثال آن برخوردار است. همچنین، در چارچوب پیشگیری، توصیههای رفتاری برای پیشگیری از بیماری در مقایسه با توصیههای غذایی، روانشناختی، ورزشی و توصیه مربوط به دخانیات یا الکل، اولویت بالاتری دارد. یافتههای تحقیق با توجه به ابعاد و سطوح سواد سلامت و نیز خطمشی رسانهای صداوسیما مورد بحث و تبیین قرار گرفتند.https://www.jcsc.ir/article_244315_82514f0f2a4debd7a8bcd52f1f5c8f3d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Representation of nature COVID-19 in the children's TV shows
Case study of the programبازنمایی چیستی ویروس کووید 19 در برنامههای تلویزیونی کودک؛ مطالعه موردی برنامه «مّلمَل»28330724490110.22034/jcsc.2021.528783.2387FAسبحان یحیائیاستادیار دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-1252-8289زینب مسیبیکارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)Journal Article20210318COVID-19 as the most important event of the century has affected individual and social structures. This multifaceted phenomenon has, above all, highlighted the role of the media in responding to the audience's cognitive needs from the crisis. From this perspective, it is important to study the content of the media, including television, to clarify what signs and symbols are used to describe the new world problem.Using the perspectives of framing, representation, and the fact that television as an influential medium plays a role in shaping public opinion, the present study examines the implications of the "Mal Mal" television program, focusing on how the COVID-19 virus is represented.Finally, to the main question of the research, "What image of this new disease does the television program "Mal Mal"narrate to the audience?" responds using the semiotic method. The results show that the representation of disease is beyond the natural as a social phenomenon. In the analysis of parts of this program, it was found that the narrative of disease changes in different parts and different images of the impact of the virus on individual and social life are presented.شیوع ویروس کووید 19 به عنوان مهمترین رویداد قرن بر ساختارهای فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته است. این پدیده چند وجهی پیش از همه، جایگاه رسانهها در پاسخدهی به نیازهای شناختی مخاطبان از بحران کرونا را برجسته کرده است. از این منظر، مطالعه محتوای رسانهها از جمله تلویزیون اهمیت دارد تا روشن شود در توصیف مسئله جدید جهان چه نشانهها و مدلولهای به کار رفته است. پژوهش حاضر با استفاده از دیدگاههای چارچوببندی، بازنمایی و اینکه تلویزیون به عنوان رسانهای پرنفوذ در شکلگیری افکارعمومی نقش دارد به واکاوی معانی ضمنی برنامه تلویریونی «مَلمَل» با محوریت چگونگی بازنمایی ویروس کووید19 میپردازد. در نهایت به پرسش اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه تلویزیونی «ململ» چه تصویری از این بیماری جدید برای مخاطب روایت میکند؟» با استفاده از روش نشانهشناسی الگوی سلبی و کادوری پاسخ میدهد. نتایج نشاندهندهی بازنمایی بیماری کرونا فراتر از یک امر طبیعی به عنوان یک پدیده اجتماعی است. در تحلیل بخشهایی از این برنامه مشخص شد که روایتگری از بیماری کرونا در قسمتهای گوناگون تغییر میکند و تصویرهای متفاوتی از تأثیرگذاری ویروس بر زندگی فردی و اجتماعی ارائه میشود.https://www.jcsc.ir/article_244901_6360325aa37aa2251b41513497a3a92d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121Experience the disclosure of illness among people living with HIV / AIDS(Qualitative study in Tehran)تجربه افشاء بیماری در بین مبتلایان به اچآیوی/ایدز (مطالعهای کیفی در شهر تهران)3093374447210.22034/jcsc.2020.110960.1948FAمحمود شهابیدانشیار جامعه شناسی ، دانشکده علامه طباطبایی، تهران، ایرانعلی احمد رفیعی راددانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی ،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلی اکبر حقدوستاستادمرکز تحقیقات مدلسازی در سالمت، پژوهشکده آینده پژوهی در سالمت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشیرین احمدنیادانشیار جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20190916HIV / AIDS is a multifaceted biological, social, and psychological problem considerably affecting on the individual and the community. This disease changes a person’s communication by being at the center of a person's social relationship. Disclosure is one of the HIV aspects less researched. The current study aimed to investigate the disclosure issue among female patients in Tehran county. A qualitative methodology and semi-structured interview were used for data collection in the present study. The bullet-shaped sampling was considered as sampling method and sample size was 18 people and they answered questions until theoretical saturation based on informed consent and ethics of confidentiality. Data were collected in spring and summer of 2019. Based on the findings, the experience of the disclosure concept was derived from four main themes and eight sub-themes. The main themes included "disclosure threshold", "fear of disclosure", "disclosure management", and "paradox of disclosure" and the sub-themes covered "dual patient-disease", "border of sense of security and feeling of insecurity", "fear of intolerance", "fear of rejection", "the duality of disclosure", "control of disclosure", "empathy, support", and "exclusion.اچآیوی/ایدز به عنوان مسالهای چندوجهی دارای پیامدهای زیستی، اجتماعی و روانی است که زندگی فردی و اجتماعی مبتلایان را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری با قرار گرفتن در کانون روابط اجتماعی فرد، تعاملات او را دستخوش تغییرات اساسی میکند. یکی از جنبههای کمتر دیده شدۀ این بیماری که در تحقیقات مرتبط نیز مورد غفلت قرار گرفته است،افشاء می-باشد. تحقیق حاضر به بررسی این موضوع در بین زنان مبتلا در شهر تهران پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده به صورت کیفی تحلیل مضمونی و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختیافته بوده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و جامعه پژوهشی 18 نفر بوده که تا زمان اشباع نظری با رضایت آگاهانه و اصول اخلاقی رازداری انتخاب شده و به سوالات پاسخ دادهاند. زمان گردآوری اطلاعات بهار و تابستان 1398 بوده است. براساس یافتهها در ذیل تجربهی مفهوم افشاء، چهار مضمون اصلی و هشت مضمون فرعی بهدست آمده است. مضامین اصلی شامل«مرزبندی افشاء»، «ترس از افشاء»، «مدیریت افشاء» و «ناسازه افشاء» میباشد و مضامین فرعی دربردارنده«دوگانه بیمار- بیماری»، «مرز احساس امنیت و احساس عدم امنیت»، «ترس از انگ غیراخلاقی بودن»، «ترس از طرد»، «دوراهی افشاء»، «کنترل افشاء»، «همدلی و حمایت» و «طرد» بوده است.https://www.jcsc.ir/article_44472_76b394cc29e3ed0f45d678647575ddda.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575176520220121A report on dastforooshi (street vending)یک گزارش از دستفروشی33936024490210.22034/jcsc.2021.524848.2344FAعلیرضا کریمیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمیعلی مراد عناصریدانشجوی دکتری بررسی مسایل اجتماعی ایرانJournal Article20210208Here, "street vending" is dealt with as a form of life among intertwined social groups even subaltern to the contemporary and urban industrial proletariat: 1. The lower inhabitants of the surrounding areas who have agricultural life and livelihood, traditional animal husbandry, and small home or rural or non-industrial workshops ; 2. Lower residents of Tehran or urban centers, who have not benefited from living in these areas; 3. The peripheral labor force, which, due to its youth or being in a position of acceptance of hard work, low status, or filth, becomes a migrant labor force with a marginal labor and income; 4. People who do not have a job, but with the benefit of their class background and having a form of subsistence in their family history, have no choice but to settle down; 5. Those who turn to the second job and enjoy the economic benefits of the form of street vending. The report attempts to use a critical ethnographic approach, based on the author's lived and field experience that contains sensitive concepts, and through a series of in-depth and unstructured interviews with a street vendor, and observation, participation and presence in his field, When this form of life clashes with government sovereignty, urban policy, the order of artificial space, the special construction of social order, and ownership of urban space, it becomes an urban dilemma and social harm, in the words of city managers and professional professionals.در این جا، به «دستفروشی» به عنوان یک شکل معیشت و زندگی نزد گروههای اجتماعی ناهمگون حتی فرودستتر از پرولتاریای صنعتی معاصر و شهری پرداخته شده است: 1. ساکنان فرودست نواحی پیرامونی که زندگی و معیشت کشاورزی، دامپروری سنتی، و کارگاههای کوچک خانگی یا روستایی یا غیرصنعتی دارند؛ 2. ساکنان فرودست تهران یا مراکز شهری، که بهرهی معیشتی از زندگی در این نواحی نبردهاند؛ 3. نیروی کار پیرامونی، که از بابت جوانی یا قرار گرفتن در موقعیت پذیرش کارهای سخت، با منزلت کم، یا کثیف، به نیروی مهاجر دارای کار و درآمد حاشیهنشین تبدیل میشوند؛ 4. افرادی که شغلی ندارند ولی با بهرهمندی از پیشینهی طبقاتی و داشتن شکل معیشت دستفروشی در تاریخ خانوادهی خود، چارهای جز بساط کردن پیدا نمیکنند؛ 5. کسانی که به شغل دوم روی میآورند و از مزایای اقتصادی شکل دستفروشی بهره میگیرند. تلاش شده با رویکرد اتنوگرافی انتقادی، بر اساس تجربهی زیسته و میدانی دربردارندهی مفاهیم حساس، و از راه مجموعه مصاحبههای عمیق و ساختنیافته با یک دستفروش، مشاهده، مشارکت و حضور در میدان او، دستفروشی از چشم یک دستفروش، یک فرودست مطرح شود. با مرور تاریخ زندگی «علی»، درمییابیم که دستفروشی، نه شکل غیرطبیعی یا بدنام زائد بر زندگی جمعی یا شهری، که شکلی طبیعی و راهی برای تامین معیشت است. هنگامی که این شکل از زندگی با حق حاکمیتی دولت، سیاست شهری، نظم فضای مصنوع، ساخت ویژهی سامان اجتماعی، و مالکیت فضای شهری برخورد پیدا میکند، در سخن مدیران شهری و طبقهی متخصصان حرفهای، تبدیل به معضل شهری و آسیب اجتماعی میشود.https://www.jcsc.ir/article_244902_530bedd525d8daea16cf836cf4cdcd2e.pdf