انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901Edward Said and the Colonial Narrationادوارد سعید و روایت استعمار112619677FAJournal Article20110303Narrative as an element of culture plays a key role in shaping some significant colonial attitudes. Moreover, the nature of the novel almost always opens up a space for interaction. The novel is a literary form that also has much affinity with Orientalism. It is the nature of the novel as a constituent of culture and as an imperial quest that yields an Oriental flavor. Researchers have applied postcolonial theories to a variety of novels due to this narrative nature. The main battle in imperialism is over land, of course, but it is usually fought in the novel when it came to who owned the land, who had the right to settle and work on the land, who kept it going, who won it back, and who now plans its future. This study attempts to define a relationship between the colonial and the narrative in the light of Edward Said’s analyses.تون ادبی باف ت های اجتماعی را با قدرت و پیچیدگی ارائ ه می کنند. این متون تجارب اجتماعی را کامل تر به هم پیوند می دهند. همچنین، شیوه ی بازنمایی متون ادبی می تواند به فهم شای س ته تر و تاریخی تر منجر شود . علاوه بر ای ن ، متون ادبی می توانند دیدگا ه های متفاوت پایدار ایجاد نماین د . از این رو ی ، ادبیات داستانی انتخاب زیباشناخت ی اکثر محققان و منتقدان پسا استعماری است. از دیگرسوی ، تبلور شرق شناسی در زمینه های مختلف پژوهشی این گرایش عمومی رش ت ه ی زبان شناسی را به ی ک رشت ه ی دانشگاهی تمام عیا ر در علوم اجتماعی تبدیل کرده است . یکی از عرص ه های فرهنگی شرق شناسی همین ادبیات داستان ی ، روایت یا رمان اس ت . روایت نمودی از ماشین فرهنگی است که برای از بین بردن خاطرات به جا مانده از خشونت امپریالیس م ، انحراف ذهن بومیان و ایجاد ابهام به کار می رود. در نتیجه ، حس بدبینی نسبت به حکومت امپراتوری و هژمونی ناشی از آن کم رنگ یا خنثی م ی شود . فواید چنین دستاوردی برای امپریالیسم فراوان اس ت . این نوشته درصدد بررسی رابطه ی میان روایت و استعمار با تأکید بر آراء و آثار ادوارد سعید است.https://www.jcsc.ir/article_19677_3201beaf31ad43bcf044f679f7412276.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901Communications and the Changes of Iranian Intellectuals Cultureارتباطات و تحول فرهنگ روشنفکری در ایران275019678FAJournal Article20110809This study attempts to classify cultural forms of Iranian intellectuals’ perspectives and to define and explain changes among these forms. Its path is a documentary method with qualitative content analysis of the works of recent four decades. The conceptual framework is built on the threefold typology of intellectuals’ culture i. e. aboriginaloriented, transcendental, and communicative culture. Findings show there are diverse cultural forms among Iranian intellectuals and the trend has a tendency towards communicative cultural form. This change can be explained in terms of the effects of social movements and new technologies of communications. By way of these agency and structural effects, now a new pattern of intellectuals’ culture is shaping that is based on dialogical, synthetic and interactive characteristics.این مطالعه با استفاده از روش اسنا د ی و تح ل یل محتو ای کیفی آثار برخ ی از روشنفکران ایرانی در ط ی 4 دهه ا خ یر به سن خ شناس ی صورت فرهنگ ی اندیشه آنان م ی پردازد و روند تحول ای ن صور ت ها را شناس ا یی و ت ب یی ن می کند. چارچوب مفهوم ی این بررس ی را سن خ شناس ی س ه گانة بوم ی گر ا، استعلایی و ارتبا ط ی از فرهنگ روشن ف کری تش کیل م ی دهد. یافته ها ی ای ن مطالعه نشان م ی دهند که او لا د ر ب ین رو شنفکران ایرانی م ی توان صورت ها ی فرهنگی متعدد ی را تش خ یص داد . ثانی ا ر و ن د ت ح و ل این صورت های فرهنگی به سوی دستیابی به صورت ارتباطی است و بالاخره دگرگونی مزبور را می توان با توجه به تا ث یر جنب ش های اجتماعی و ت کنولوژی های نوین ارتباط ی توض یح داد . با توجه به عوام ل مختلف عام ل یتی و ساختا ر ی مزبور هم اکنون الگو ی جد یدی ازفرهنگ روشنف کری در حال شکل گیری است که مبتن ی بر و یژگی های گفت و گوئی، ترکیبی و تعاملی است.https://www.jcsc.ir/article_19678_5b12ed1b35f3a3f1f825e4703bcf8e68.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901Public Places and Generational Objects
(Case Study of the South Terminal by the Generational Relationship
Approach)فضا های عمومی و ابژه های نسلی (مطالعه موردی ترمینال جنوب از منظر روابط نسلی)517219679FAJournal Article20110105Social relationships have always been in the spot of scholars, particularly, inter-generational relationships and objects create a new subject matter. The present article has adopted a generational approach and qualitative methods in examining inter-generational relationships and objects throughout everyday life and within public places. This article illustrates that inter-generational relationships and objects reveal plainly in public places due to the absence of local bonds, concepts of estrangement, instability, degeneration of primary bonds (ethnic or family relationships) and the impact of cultural and social bonds deriving from the family, religion and political systems and the empowerment of secondary bonds e. g. lifestyle, consumption patterns. Results have reflected that the three generations behave variably in South Terminal despite of some similarities in purchase patterns, application of objects and interaction in elsewhere.روابط اجتماعی همواره مورد تو ج ه اندیشمندن بوده اس ت ، دراین میان روابط نسلی و ابژ ه های نسلی موضوع جدیدی در اختیار م ی نهد . این مقاله با رویکردی نسل ی و رو ش ی کیفی به روابط بین نسلی و ابژ ه های نسلی در بستر زندگی روزمره و فض ا های عمومی پرداخته اس ت . این مقاله نشان داده است که روابط و ابژ ههای نسلی در فضا های عمومی به دلیل فقدا ن محلیت ، تصور غریبگی، بی ثباتی، تضعیف پیون د های اولیه (قومی ، خویشاوندی و ... )، و اثرگذاری پ یوندهای فرهنگ ی و اجتما ع ی ناش ی از خانواد ه ، دین، نظام س یاس ی و تقویت پیون د ها و تمایزات ثانویه (سبک زندگی ، مصرف و ... ) در عریان ترین شکل ممکن متبلور م ی شوند. یافته ها نشان داد که نس ل های سه گانه با وجود همسانی های کلی فرهنگی و اجتماعی از نظر خرید حمل و مصرف ابژه ها و تعامل با افراد، اشیاء و فضای پیرامو ن در ترمینال جنوب متفاوت عمل می کنند.https://www.jcsc.ir/article_19679_6649a35cc7799789d15cd3d0b42d6117.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901The Social and Cultural Effective Factors on the Representation of
Identity through Bodyعوامل اجتماعی، فرهنگی مؤثر بر بازنمایی هویت از طریق بدن9712419680FAJournal Article20110909As physical characteristics and appearance of people have found an increasing importance in their identity nowadays, in this research, we study the body with a structural approach considering it as a signifying system, to recognize the meanings and identities which convey or represent through it. The signifier of this signifying system is body and its apparent characteristics such as cloths, neatness and adornment, body gestures, speaking tone and accent, and its signification is the meanings and identities which represent trough body. Our theoretical approach is developed using Barthes's semiotics and Bourdieu's distinction theories. In the field study 41 Tehranian women studied which were chosen by purposive sampling method. The results show that studied women are more or less aware of the meanings and identities which are represented by their bodies but this awareness doesn't always conforming the meanings and identities which society assigns to the feminine body. Furthermore, although the social values and gender stereotypes which exist in the social sphere of Iran, play a significant role in the women's body representation, their enjoying of the social and cultural capital, provide them a critical approach to the gender stereotypes in so far as they could perform more freely andدر جوامع امرو ز ی بدن و و یژگی های ظاهر ی، اهمی ت فز اینده ای در تم ا یز و هویت یابی افراد پ یدا کرده است . از این رو در این پژوهش ، سعی شده ، بدن را به مثابه یک نظام معن ا یی در نظر گرفت ه ، معناها و ه و یت هایی را که توسط ای ن نظام منتقل و یا بازنما یی می شود، مورد مطالعه قرار د ه یم. برای مطالعه م یدانی 41 زن را به صورت هد ف مند انتخاب کرده و مورد مطالعه قرار دا د یم. طی ای ن پژوهش در یافتیم که زنان مورد مطالعه کمابیش از معا نی و هوی ت ها یی ک ه توسط بدنشان بازنم ا یی می شود آگ اهی دارند و لی این آگاه ی هم یشه با معناها و هو یت هایی که جامعه به بدن زنانه نسب ت می دهد، منطبق نی ست و اگرچه ارزش های اجتماعی و کلیشه های جنس یتی موجود ، در نحوه بازنم ا یی بدن این زنان نقش ی کلیدی باز ی م ی کند اما بهر ه مندی آن ها از سرم ا یه اجتما ع ی و فرهنگی، برای آن ها رو یکردی نقادانه به کلیشه های جنسیتی فراهم می کند تا جایی که م ی توانند در نحوه م د یریت و بازنم ا یی بدن خ و یش آزادان ه تر و بازاندیشانه تر عمل کنند.https://www.jcsc.ir/article_19680_f8f429583c3da5ab4d052506bcfe8bf7.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901A Study of Effective Factors on Bricolage Identity by Emphasizing on
Consumption Cultureبررسی عوامل مؤثر بر هویت بریکولاژ با تأکید بر فرهنگ مصرف در بین جوانان شهراصفهان9712419681FAJournal Article20110809Style facilitates the solidarity and Coordination of youth consumption subculture be created by a bricolage path. This article is set to the study of relationship between consumption culture and bricolage identity among youth. The statistical sample is 397 youths in Isfahan. Survey method and questionnaire technique, and multivariable regression and Structural equation modeling are used for gathering and analyzing the data respectively. The results show that the rate of bricolage identity is 86 percent, and additionally, the average of consumerism culture is 3. 16 per 5. Hypothesis testing represents meaningful relationship between religious trends, cosmetic use, truancy, fitness, cosmetic surgery, advertisements, fashion trends, age, education and bricolage identity; on the other hand there is no significant relation between self confidence and bricolage. Moreover the results show that in terms of beta values fashion trends, religious trends, education, fitness and age are correlated with bricolage. Likewise in order to test in general and in detail of theoretical model we use of structural equatدر عصر جهانی شدن، هویت به صورت چند رگه ای و به بیانی ایجاد می گ ر د د و اص و لا « بریکولاژ » آنجاکه انسجام خرده فرهنگ های جوانان از ط ر یق گرایش به رفتاره ا ی خرده فرهنگی و کاربرد نشانه های خرده فرهنگی ع م و م ا ا ز ا ب ت د ا من و ط به قدرت مصرف بیشتراست، این مقاله با توجه به اه م یت موضوع به برر س ی رابطه فرهنگ مصرف و ه و یت بر یکولاژ در بین جوانان م ی پردازد. جامعه آمار ی پژوهش حاضر 1078066 و نمونه آما ر ی آن 397 نفر از جوانان شهر اصفهان م ی باشد. داده ها و اطلاعات با استفاده از روش پ یمایشی و کاربرد ت کنیک پرسشنامه جم ع آوری شده اند. همچنین بر ای تحلی ل داده ها از رگر س یون چند مت غ یره و مدل سازی معادلات ساختا ر ی استفاده شده اس ت . نتایج حاصل از این تحق یق نشان می دهد 86 % از جوانان مورد مطالعه دارای هویت بریکولاژ بوده 3 و درحد متوسط / و م یانگین فرهنگ مصر ف ی بین آن ها روی یک مق یاس پنج در ج ه ای 16 رو به بالا م ی باشد. آزمون فرض یه ها بیانگر آن است که بین متغ یرها ی گر ایش مذه ب ی، مصرف آر ایشی، پرسه زنی، تناسب اندام ، جراحی پلاست یک، تبلیغات ، مدگر ایی، سن ، تحصیلات و ه و یت بر یکولاژ رابطه معنادار وجود دار د ، اما بین اعتماد به نفس و ه و ی ت بریکولاژ رابط ه ای مشاهده ن م ی شود. نتایج رگرس یون بیانگر آن است ک ه برحسب ارزش بتا 4 به ترت یب مدگر ایی، گرایش مذهب ی، تحصیلات، تناسب اندام و سن بیشترین تأ ث یر را در تب یین هو یت بر یکولاژ داشته اند. همچنین به منظور آزمون کلی و جز ئی الگو ی نظر ی از مدل سازی معادلات ساختا ر ی بهره گرفت یم که شاخص های برازش بالا ح ا کی از حمای ت بسیارخوب داده ها از مبنای نظری می باشد.https://www.jcsc.ir/article_19681_1e2a61585762fb90c78c90b8ff95508f.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901A study of Sociological Factors Affecting the Lifestyles of University
Students in Isfahanبررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی دانشجویان شهر اصفهان12514219682FAJournal Article20110910The lifestyles of the youth particularly the university students have changed dramatically in recent years and some of these changes are not in consonance with the prevailing norms and values of the society. On the other hand, granted that cultural issues have gained more importance recently so mabsuch so that issues like cultural engineering are nowadays being debated, studying students' cultural inclinations and lifestyles and the variables that influence them become necessary. In this research, drawing on some postmodern concepts like Bourdieu's concept of cultural capital (1984) and Featherstone's concept of aestheticization of everyday life (1991), social factors that affect students' lifestyles in Isfahan universities are considered. A cluster sample of 361 native students from two large governmental universities is selected to fill out the questionnaires. The findings indicate that social class (β =0.155), socializing with friends (β =0.159), using the internet (β =0.170), and using satellite television (β =0.304) are significantly related to lifestyle. Altogether these variables could explain about 37 percent of the variance in lifestyle. Sex has no effects on lifestyle and social class is significantly related to using the internet and satellite television.سبک زندگی جوانان به ویژه دانشجویان در سا ل های اخیر دچار تحولات زیادی شده است. از طرف دیگ ر ، با توجه به اهمیت یافتن مسائل فرهنگی و مطرح شدن مفاهیمی همچون مهندسی فرهنگ ی ، شناخت گرای ش های فرهنگی و س ب ک زندگی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن ضرورت پیدا م ی کند. در این پژوهش با الهام گرفتن از نظریات جامعه شناسی پست مدرن مانند مفهوم سرمایه فرهنگی از بوردیو ( 1984 ) و زیبایی شناختی کردن زندگی از فدرستو ن ( 1991 )، عوامل مؤثر بر س ب ک زندگی دانشجویان دانشگاه های اصفهان مورد بررسی قرار گرف ت . جامعه آماری این پژوه ش ، ک لیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگا ه های شهر اصفهان م ی باشد. حجم نمونه 361 نفری با استفاده از روش نمون ه گیری خوش ه ای و در مرحله بعد با ت أ کید بر بومی بودن دانشجو به صورت اتفاقی س ا ده انتخاب گردی د . روش تحقیق پیمایش و ابزار جم ع آوری اطلاعات پرسشنامه بود . یافته های استنباطی نشان داد که متغیر های طبقه اجتماعی و استفاده از (β=0/ استفاده از اینترنت ( 170 ،( β=0/ معاشرت با دوستان ( 159 ،( β=0/155) بر متغیر س ب ک زندگی تأثیر دا ش تند، ک ه این متغیرها در مجموع توآن (β=0/ ماهواره ( 304 است ند 37 درصد تغییرات متغیر س ب ک زندگی را تبیین کنند. همچنین نتایج نشان داد که متغیر جنسیت بر س ب ک زندگی تأثیری ندار د . مدل دیاگرام مسیر نیز نشان دهنده تأثیر متغیر طبقه اجتماعی بر میزان استفاده از ماهواره و اینترنت می باشدhttps://www.jcsc.ir/article_19682_7da9691cf07d84ae256b2a1ec759547d.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901Evaluation of IRI Cultural Policies in Construction of National Identity
vis-à-vis Ethnic PluralityAccording to the data on the musical
consumption of various ethnic groupsارزیابیِ سیاستهای فرهنگیِ جمهوری اسلامی ایران در برساختِ هویت ملی در مواجهه با تکثر قومی (با استفاده از دادههایی در زمینه مصرف موسیقاییِ قومیتهای مختلف)14315819684FAJournal Article20111122Ethnic Plurality is among important features of Iranian identity. Before the (1979) Islamic Revolution, a solution to the problem of ethnic Plurality towards accomplishing an integrated national identity was sought by relying on identity policies originating from the imperative Reza Khan-style pseudo-modern process. However, in a cultural turn after the Islamic Revolution, identity policies were mainly focused on indigenous values. On this basis, various cultural policies have been adopted and implemented in line with construction of an integrated national identity. With regard to the importance of type of individuals’ cultural consumption in specifying their identity attachment, this paper evaluates the cultural policies of the Islamic Republic of Iran by using some data on musical consumption (as an example of cultural consumption) of various ethnic groups and their success or failure in constructing national identity. The data of this research belongs to survey of a plan conducted in 1388 (2009 – 2010) to examine and measure the country’s public cultural indexes. After examining the data it was concluded that with due regard to the meaningful tendency of various ethnic groups towards consumption of musical Genres belonging to the official culture, the cultural policies of the Islamic Republic of Iran in constructing national identity have been successful and have created a sense of attachment to elements of national culture in various ethnic groups.<strong>تکثر قومی از خصوصیاتِ بارزِ هویتِ ایرانی است. پیشاز انقلابِ اسلامی، حل مسئله تکثر قومی در جهت دستیابی به هویتِ ملیِ یکپارچه با تکیه بر سیاستهای هویتیِ منبعث از فرآیندِ تجددمآبیِ آمرانهی رضاخانی صورت میپذیرفت. پس از انقلابِ اسلامی در چرخشی فرهنگی، سیاستهای هویتی بیشتر بر ارزشهای بومی تکیه نمود. بر این اساس، سیاستهای فرهنگیِ مختلفی در جهتِ برساختِ هویت یکپارچه ملی اتخاذ و اجرا شده است. با توجه به اهمیت نوعِ مصرفِ فرهنگی افراد در مشخص کردنِ تعلقِ هویتیِ آنان، در این مقاله، سیاستهایِ فرهنگیِ جمهوریِ اسلامیِ ایران با استفاده از دادههایی در زمینه مصرفِ موسیقاییِ (به عنوانِ نمونهای از مصرف فرهنگی) قومیتهایِ گوناگون، در موفقیت یا عدم موفقیت در برساختِ هویتِ ملی، موردِ ارزیابی قرار گرفته است. دادههای این تحقیق، متعلق به پیمایشِ طرح بررسی و سنجشِ شاخصهایِ فرهنگِ عمومیِ کشور هستند که در سال 1388 به انجام رسیده است. پس از بررسی دادهها با توجه به گرایشِ معنادارِ قومیتهای گوناگون به مصرفِ گونههای موسیقاییِ متعلق به فرهنگِ رسمی، میتوان به این نتیجه رسید که سیاستهای فرهنگیِ جمهوریِ اسلامیِ ایران در برساختِ هویتِ ملی موفق عمل کرده و احساسِ تعلق هویتی به عناصر فرهنگِ ملی در قومیتهای گوناگون به وجود آورده است. </strong>https://www.jcsc.ir/article_19684_f11e6552872564bee158b772507f74da.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-557572320110901A Sociological study of relationship between Medias & national
identityamong high- school girl students of Ahwaz cityرسانه ها و هویت ملی مطالعه جامعه شناختی رابطه بین رسانه ها و هویت ملی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اهواز15917719685FAJournal Article20110808This study investigates the relationship between national identity and Medias among high-school students of Ahwaz city. This research has been conducted in quantitative method (survey), by the means of questionnaire and Research population is highschool girl students of Ahwaz city. According to Lin table, in 95% confidence level and 4% error; Sample size estimated 600 people. Sampling has been done through the stratified- quota sampling method. In current study national identity has been surveyed in three dimensions consists of: common in-group fate, attraction to the in-group and perception of the intergroup context. According to the results of this survey, from the different kinds of Medias; national T. V, non-Arabic & non-Persian channels of satellite have significant correlation with national identity and all its three dimensions. The findings also show that from Medias, national TV, internal radio, non-Persian sites and non-Arabic & non- Persian channels of satellite confirm the most variance of the variable of national identity. Also, national T. V and internal radio have positive correlation and non-Persian sites and non- Arabic & non-Persian channels of sat have negative correlation with this variable.هدف از این پژوهش ، مطالعه رابطه ب ین هو ی ت مل ی و رسان ه ها در ب ین دانش آموزان اهواز است که به روش کمی(پیمایش) و با استفاده از پرسشنامه در بین دان ش آموزان دختر د بیرستانی شهر اهواز انجام شده اس ت . حجم نمونه ، با استفاده از جدول لین، با سطح اط م ینان 95 درصد و خط ا ی چهار درص د ، 600 نفر برآورد گرد ید و نمون ه گیری نیز بر اساس روش طب ق ه بندی سهمیه ای انجام گرفت. بر طبق یافته های این پژوهش ، از بین انواع رسان ه ها ، تلویزی ون سراس ر ی و شبکه های غ یرعربی و فار س ی ماهواره با ه و یت ملی و ابعاد آن رابطه معنادار برقرار کرده اند. یافته ها همچنین نشان م ی دهد که از بین رسانه ها، تلویزی ون سراسری و را د یو داخل ی، سایت های غ یرفارسی، شبکه های غ یرعربی و فار س ی ماهواره بیشترین م یزان وار یانس متغ یر هو ی ت مل ی را ت ب یی ن می نمایند . همچنین، تلویزیون سراسر ی و راد ی و داخل ی ارتباط مثبت و س ا یت ها ی غیرفارسی، شبکه های غ یرعربی و فا ر سی ماهواره ارتبا ط ی منف ی با این متغ ی ر داشتند.https://www.jcsc.ir/article_19685_63e6f6bc780c599dbe346ec15ab09df5.pdf