انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101The Status of the West in Politics of Identity of Islamic Republic of Iran: Discourse Analysis of the Series of English Bag and Zero Degree Circuitجایگاه غرب در سیاست هویتی نظام جمهوری اسلامی، تحلیل گفتمان انتقادی سریالهای کیف انگلیسی و مدار صفر درجه114215225FAمحمد مهدی فرقانیدانشیار علوم ارتباطات دانشکده علوم ارتباطاتسید جمال الدین اکبرزاده جهرمیدکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140715The West has been a controversial concept for Iranians in the last century. Different identity discourses have tried to produce and fix different significations for the West and each signification has had its own social consequences. Given the unique position of state-run television (IRIB: Islamic Republic of Iran Broadcasting) in Iran, the representation of the West in the popular programs can support or emasculate a certain identity discourse. In addition, because IRIB is a state-run media, the analysis of the West Image in its texts can show the key position of the West concept in the identity politics of state dominant discourse. For exploring how Iranian television historical series represent the West, this research applies a Critical Discourse Analysis (CDA) to two famous Iranian historical television series (English Bag and Zero Point Orbit). The results show, although, the approach of state dominant discourse against the West affects the formation of both series, we can still see the presence of discourses that admire the West. Both series are at work to reproduce an ‘imagined community’ and construct a certain collective identity, and for this, they need to represent the West as ‘the other’. English Bag tries to build an Islamic collective identity and weakens the identity discourse that based on ancient Iranian values. In contrast, Zero Point Orbit does not emphasize Islamic identity clearly and instead fortifies Iranian national identity, although this fortification is performed in Islamic limitations of state dominant discourse. While English Bag problematizes some aspects of the West concept, Zero Point Orbit tries to naturalize these aspects. In contrast with the Orientalism discourse that represents the East as an ‘inferior other’, the research shows in the Occidentalism discourse of both television historical series, the West is not only an ‘inferior other’ but also a ‘significant other’ that ‘the self’ shapes in front of the West’s gaze.در سدهی اخیر غرب مفهومی پرمناقشه در فضای فکری کشور بوده و گفتمانهای هویتی، دلالتهای متفاوتی برای آن تولید کردهاند که هژمونیک شدن هریک، پیامدهای اجتماعی متفاوتی را رقم زده است. با توجه به موقعیت منحصربهفرد تلویزیون در ایران، نحوهی بازنمایی غرب در آن میتواند گفتمان معینی را تضعیف یا تقویت کند. همچنین با توجه به مدل مالکیتی تلویزیون، بررسی تصویر غرب در این رسانه، جایگاه کلیدی این مفهوم در سیاست هویتی گفتمان مسلط را نشان میدهد. این پژوهش بازنمایی غرب در دو سریال تاریخی کیف انگلیسی و مدار صفر درجه را با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با توجه به سه فرانقش بازنمایی، تعاملی و متنی، مورد بررسی قرار میدهد. بررسی فرانقش بازنمایی با توجه به عناصر و موضوعات مرتبط با غرب انجام شده است. نتایج نشان میدهد که گرچه صورتبندی هر دو سریال متأثر از نگاه گفتمان مسلط به غرب است، با این حال گفتمانهای غربستا نیز در صورتبندی آنها حضور انکارناپذیری دارند. گفتمان مسلط با ساخت چنین سریالهایی در کار تولید جامعهای متصور و نوعی هویت جمعی است و این امر بدون بازنمایی غرب به مثابهی دیگری ممکن نیست. مفهوم غرب برای برساختن دو نوع دیگری دیگری بیرونی و دیگری درونی به کار میرود. غرب به مثابهی دیگری بیرونی، انسجام درونی هویت جمعی را در سطح دولت- ملت ممکن میکند. کارکرد دیگری بیرونی نیز مشروعیتزدایی از گفتمانهای درونی رقیب با گفتمان مسلط است. این تحقیق نشان میدهد که برخلاف گفتمان شرقشناسی که در آن شرق دیگری پست و مادون است، غربِ برساخته شده در متون سریالها به نحوی متناقض دیگری مهم است.https://www.jcsc.ir/article_15225_f7e01f317a7994d91de823c89c0266e8.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101An Analysis of the Disabled People's Perception of the Images Representing Them in the Cinemaتحلیل دریافت افراد دارای معلولیت از تصاویر بازنمایی شده از آنها در فیلم های سینمایی "با تاکید بر فیلم های میم مثل مادر، شهر زیبا و زمانی برای دوست داشتن"436615227FAمهدی منتظرقایمعضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران.حسین رمضانیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20140601This research is conducted to analyze the perception of people with mobility impairment of the images representing them in 3 movies: <em>M like Mother</em> (directed by Rasool Mollagholi Poor), <em>Beautiful City</em> (Asghar Farhadi) and <em>A Time to Love </em>(Ebrahim Forouzesh). The audience of this thesis are the disabled people who have both the hearing and eyesight impairment. Therefore, the blind, the deaf, the mentally impaired and other handicapped ones that cannot use these organs simultaneously, are not considered. Applying the Perception Analysis approach in cultural studies framework, this research is an attempt to understand the way aforementioned audience perceive the content of these movies which are about the impairement phenomenon or represent disable people. Furthermore, the authors used the Grounded Theory analysis to categorize the findings appropriately. Thus, we tried to answer the question that how the impaired people perceive these movies. With a qualitative methodology approach, we used both the deep interview and participant observation techniques. The findings demonstrate that the audience perceive the movies in different ways and one of the main ones is gender oriented. So, they participate actively in the perception and recreation the meaning processes. We presented the finding in some categories such as commiseration, the impossibility of marriage, the companionship of the disability with holy matters and etc. این تحقیق در پی تحلیل دریافت افراد دارای معلولیت جسمی – حرکتی از تصاویر بازنمایی شده از آنها در سه فیلم: میم مثل مادر اثر رسول ملاقلیپور،شهر زیبا به گارگردانی اصغر فرهادی و زمانی برای دوست داشتن ابراهیم فروزش است. مخاطبان مورد نظر در این تحقیق شامل معلولین جسمی – حرکتیای هستند که توان دیداری و شنیداری را توأمان دارند، و این مخاطبان شامل نابینایان، ناشنوایان، معلولین ذهنی و سایر معلولینی که این ویژگی را ندارند، نمیشود. تحقیق پیش رو در چارچوب مطالعات فرهنگی و با رویکرد تحلیل دریافت، سعی در پی بردن به دریافت مخاطبان از این فیلمها را دارد، فیلمهایی که درباره معلولیت است و یا بخشی از فیلم به بازنمایی معلولیت پرداخته است. به این ترتیب به دنبال پاسخگویی به این سوال کلی بودیم که افراد دارای معلولیت چه دریافتی از این فیلمها دارند. روش به کار برده شده در این تحقیق، روش کیفی است که البته برای انسجام بخشیدن به یافتهها از روش نظریه زمینه مبنا نیز برای کدگذاری و مقولهبندی آنها یاری جستیم؛ در این راستا از دو تکنیک مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از سوی مخاطبان خوانشهای متفاوتی از فیلمها صورت گرفته است، البته این تفاوت میان زنان و مردان بیشتر نمایان است. نتایج حاصل از این تحقیق نشانگر فعال بودن مخاطبان در عرصه دریافت است. در پایان، نتایج حاصل از یافتهها به صورت مقولههایی ازقبیل ترحم، عدم امکان ازدواج، همجواری معلولیت با امور مقدس و غیره، قرار داده شده است.https://www.jcsc.ir/article_15227_6b9eee295adf361d2313a647ba52bf71.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101Semio-mythological analysis of photojournalism & newspaper headlines
Case study: Iranian presidential election of 14 June 2013تحلیل نشانه - اسطوره شناختی عکس و سرخط روزنامه های ایران انتخابات ریاست جمهوری سال 1392679315229FAصبا خسرویدانشجوی دکتری ارتباطات.Journal Article20140316This article analyzes photojournalism & newspaper headlines in Iranian presidential election of 14 June 2013 by means of a semio-mythological methodology. 39 photos & the related headlines -published in Iranian national press- are studied as unit of analysis. All visual & textual data is first described and then analyzed by Barthes’s 5 semiological codes with use of some structural tables; these data is finally interpreted by applying a new version of Barthes method, means Moriarty & others’ work as validation analysis pattern. The final result reveals that: 1- the most repetitive visual code is the image of “president Rouhani”, winner of election. This visual code (photo) paradoxically represents the textual code of people which has the most textual referent code (means word of “people”). 2- Although this signifier (signifié) - means Iranian people- are all absent in visual codes, they are mostly represented as generated textual codes (Mellat). Besides, 3-“people” as a semiotic code retain one other paradoxical signified (signifiant) as well: “the other” who is ubiquitously “the image of the elites”. 4-Furthermore, “Women” are totally absent in both visual & textual codes in both front page photos and texts.5-Finally, semio-mythological analysis explicates that “people” for Iranian press has no meaning than men.موضوع این مطالعه، اسطورهشناسی عکس و سرخط اصلی روزنامههای سراسری کشور پس از اعلام نتیجهی انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 است. رویکرد نظری پژوهش، نظریهی نشانه- اسطورهشناختی دو مرحلهای بارت است. روش نمونهگیری، کلشماری تمام روزنامههای سراسری است که در روز اعلام نتیجهی انتخابات انتشار یافتهاند. حجم نمونه، 39 عکس و تیتر روزنامه است. روش تحلیل اطلاعات در سطح نشانهشناسانهی پنج رمزگان تحلیل نشانهشناختی <em>بارت</em> و در سطح اسطورهشناسانهی بازتعریف این رمزگانها در مطالعهی موریارتی و دیگران است. تحلیل اسطورهشناختی تبیین میکندکه :1- ملت <em>ایران</em>، در فرهنگ زبانی دال حاضرند، اما همین ملت در دالهای تصویری یا فرهنگ تصویری از اساس دال غایب هستند. 2- عکس <em>روحانی</em> نماد مردم یا همان ملت بزرگی است که دال اصلی زبانی در سرخط روزنامههای اصولگراست، اما در سازههای تصویری متناظر، این دال غایب است؛ <em>روحانی</em> خود دال جایگزین ملت است. 3- مدلول ملت <em>ایران</em>، دال تهی دارد: این دال، تصویر دیگری یا همان بزرگان است. 4- زنان ایرانی در تمام این تصویرها و متنها دال غایب هستند. 5- دلالت اسطورهشناختی تبیین میکند که مردم یا ملت در زبان رسانهای روزنامههای ایرانِ امروز، همان مردان هستند.https://www.jcsc.ir/article_15229_a38f439430755904f1c718f2ff231bfa.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101Advertisings Semitics of lifestyle magazines; (Case Study Magazines of Ideal life, Iranian life and Idealistic life)نشانه شناسی تبلیغات مجلات سبک زندگی؛ (مطالعه موردی مجلات زندگی ایده آل، زندگی آرمانی، زندگی ایرانی)9311815243FAمحمد رضا رسولیاستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز0000-0003-4831-1900سحر دادجودانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه تهرانفهیمه نگین تاجیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهرانزهرا شبستری زادهدانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140316Lifestyle is a concept which is defined choosing the daily life; in a way that unlike traditional societies in which people has few replacements and similar among their life programs, in the contemporary society, the power of choice has increased due to the importance of self and personal responsibility as well as the advent of consumer society in life. The importance of choice in the society of Iran in the field of material and consumption of goods is already happening, and the variety of the number and change of the form and content of popular media in recent years along with the change in the appearance of big cities in Iran and the increasing attention paid to the process of consumption, states this matter very well. Here, consumption-oriented lifestyle is the result of choices and preferences, associated with the culture of consumption, and also expressive and dramatic. The aim of this article is descriptive studies using the semiotic analysis of Roland Barth and discovering the meaning of the chain of direct and indirect indications in the case study of 9 samples of advertisements in lifestyle magazines (Zendegi Ideal, Zendegi Armani, Zendegi Iran, fall, 1391 volume). The obtained results introduce a set of symbolic values that generally just in the appearance denote the emphasis on and verification of independence and the unique nature of person's identity and character as preferred values resulting from the model of consumption in the modern society, but the underlying message of the producers is in contrast with the freedom of choice and free subjectivism of people in the modern society, especially those addressing in the third world countries that could just be the passive consumer of goods and values created by the west. The end result of the analysis focuses on the formation of a grouped society the according to the economic and status layering.سبک زندگی مفهومی است که با انتخاب شدن زندگی روزمره معنا مییابد، بدینترتیب که برخلاف جوامع سنتی که افراد جایگزین و بدیل اندکی در میان برنامههای زندگی داشتند، در جامعهی معاصر به واسطهی اهمیت یافتن خود و مسئولیت شخصی و ظهور جامعهی مصرفی در زندگی، قدرت انتخاب نیز بیشتر است. اهمیت یافتن انتخاب در جامعهی ایران بیش از هر چیز در عرصهی کالاهای مادی و مصرفی در حال وقوع است و تنوع تعداد و تغییر محتوا و شکل رسانههای عامهپسند در سالهای اخیر همراه با تغییر چهرهی شهرهای بزرگ ایران و روند فزآیندهی توجه به بخش مصرف، این مسئله را به خوبی بیان میدارد. سبک زندگی مصرفی در اینجا نتیجهی گزینشها و ترجیحاتی است که در ارتباط با فرهنگ مصرفی قرار دارد و همچنین بیانگرانه و نمایشی است. هدف مقالهی حاضر مطالعهای توصیفی با استفاده از تحلیل نشانهشناختی <em>رولان بارت</em> و کشف معنای زنجیرهی دلالتهای آشکار و ضمنی در مطالعهی موردی 9 نمونه از تبلیغات مجلههای سبک زندگی است. نتایج به دست آمده مُعرف مجموعهی ارزشهای نمادینی است که در کل به عنوان ارزشهای مرجح حاصل از الگوی مصرفی جامعهی مدرن، تنها در ظاهر، دلالتگر تأکید و تأیید استقلال و منحصر بودن هویت و شخصیت فرد است، در حالی که آنچه در لایههای زیرین پیام تولیدکنندگان وجود دارد، ارزشهایی در تقابل با حق انتخاب و سوژگی آزادانهی افراد در جامعهی مدرن به ویژه برای مخاطب کشوری جهان سومی است که تنها میتواند مصرفکنندهی منفعل کالاها و ارزشهای تولیدی غربی باشد. در نهایت آنچه از تحلیلها حاصل میشود، تأکید بر شکلگیری یک جامعهی گروهبندی شده با توجه به لایهبندیهای اقتصادی و منزلتی است.https://www.jcsc.ir/article_15243_17b7566c364ee72f820a16abfe188c59.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101Conspicuous/ pretentious consumption and its effect on Tehrani societyبررسی مصرف تظاهری و عوامل موثر بر آن در شهر تهران11915315236FAافسانه کمالیدکتری جامعهشناسی هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهراءلعیا خوددکاریکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه الزهراء.Journal Article20140204Nowadays we are weirdly surrounded with consuming of goods and material things. Although consumption of various goods has been already removed economic requirements, today everybody uses various goods not for removing his necessities but for transcending and showing of his success and social position. For obtaining this goal, just goods are suitable for consumption that could be exposed and complimented by others. On the other hand, conspicuous consumption of valuable goods is an instrument to preserve of individuals esteem or to obtain upper social position and this way distinguish themselves from others. So conspicuous consumption for having diverse results; for instance, rising of competition and social separation, is one of the serious debates in sociology. In this research, it has been tried to study conspicuous consumption and its effective causes. This research consists of individuals more than 18- 65 ages in the Tehran city. Sample size in this survey including in 100 numbers and its sampling has been done on simple random sample so. In this research, due to assaying the relations of mentioned variables in theoretical framework, survey method and questionnaire instrument for information gathering have been used. The results of survey show that variables of economic capital, habits, taste and mass media are effective causes on conspicuous consumption. On the other hand, the variable of economic capital directly and variables of habits, taste and mass media indirectly and via taste affect consumption. In addition, the results of linear regression shows that among of independent variables in research only the variables of cultural capital, sex and basis of conspicuous consumption could reach to model, therefore the cultural capital has the most effect on conspicuous consumption.امروزه ما در محاصرهی شگفت انگیز مصرف کالاها و اشیای مادی قرار گرفتهایم.گرچه تا پیش ازاین مصرف کالاهای مختلف در راستای نیازهای اقتصادی بوده است، اما امروزه افراد ازکالاهای مختلف نه برای رفع نیازهای خود، بلکه از آنها برای برتریجویی بر دیگران و نشان دادن موفقیت و جایگاه اجتماعی خود استفاده میکنند. برای رسیدن به این منظور کالاهایی برای مصرف مناسب هستند که بتوان آنها را در معرض دید دیگران قرار داد واز این طریق تحسین دیگران را برانگیخت. به بیان دیگر مصرف تظاهری کالاهای ارزشمند، وسیلهای است که افراد با استفاده از آنها میتوانند اعتبار خود را در جامعه حفظ کنند و یا منزلت و جایگاه اجتماعی بالاتری را در جامعه به دست بیاورند و از این طریق خود را از دیگران متمایز کنند. بنابراین مصرف تظاهری به سبب پیامدهای گوناگونی که به همراه دارد، که از جمله آنهارا میتوان افزایش رقابتجویی و انفکاک اجتماعی در سطح جامعه را مثال زد، یکی از بحثهای جدی و مطرح در جامعهشناسی مصرف است. در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی میزان مصرف تظاهری و عوامل مؤثر بر آن در میان جمعیت نمونه پرداخته شود. جامعهی آماری این پژوهش را افراد 65-18 سالهی شهر تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه در این تحقیق شامل 100 نفر است و نمونهگیری نیز به روش خوشهای با احتمال متناسب با حجم انجام شده است. در این پژوهش به منظور سنجش روابط متغیرهای مطرح شده در چارچوب نظری، از روش پیمایش و برای جمعآوری اطلاعات نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که متغیرهای سرمایهی اقتصادی، منش، ذائقه مصرف و رسانه جمعی عوامل مؤثر بر مصرف تظاهری هستند. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیری نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل در تحقیق تنها متغیرهای سرمایه فرهنگی،جنس و نیازهای مبتنی بر مصرف تظاهری توانستند وارد مدل بشوند و از این متغیرها، سرمایهی فرهنگی بیشترین تأثیر را بر روی مصرف تظاهری دارد.https://www.jcsc.ir/article_15236_34e613a05caef1d62814c4e042d2f3cb.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101An Analysis on Relationship Between Environmental Values and New Environmental Attitudes
(Case study: Urmia)تحلیل رابطه بین ارزش های زیست محیطی و نگرش نوین زیست محیطی (مطالعه موردی: ارومیه)15317015238FAصادق صالحیاستادیار جامعهشناسی محیط زیست، دانشگاه مازندرانسارا کریم نژاددانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تبریز.Journal Article20140316It is often suggested that environmental attitudes and environmental behavior are related to people’s values. Recent researches have examined the relationship between environmental values and attitudes. In this research, environmental values have been measured based on Kaiser et. al and environmental attitudes, have been evaluated based on the NEP. Methodologically, survey method was applied with cluster sampling method to choose the samples. The main tool for collecting data was questionnaire. Overall results showed that subjects in environmental values and environmental attitudes received a high score. It also shows that there is a significant and positive relationship between environmental values and environmental attitudes. The possible reasons for this result was discussed in final part of the paper.مقالهی حاضر رابطهی بین ارزشها و نگرشهای زیستمحیطی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. برای بررسی تجربی رابطهی میان دو متغیر، از روش پیمایش استفاده شده است. با توجه به ادبیات موضوع، متغیر ارزش زیستمحیطی بر پایهی مقیاس کایزر و همکاران و متغیر نگرش نوین زیستمحیطی بر پایهی مقیاس پارادایم جدید دانلپ و وان لایر مورد سنجش قرار گرفتهاند. محدودهی جغرافیایی تحقیق حاضر را شهر ارومیه تشکیل میدهد که با توجه به گسترهی جغرافیایی، از روش نمونهگیری خوشهای برای انتخاب نمونهها استفاده گردید. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و از 383 نفر از ساکنان شهری جمعآوری شدند. نتایج تحقیق نشان داد اول اینکه سطح ارزش زیستمحیطی و نیز سطح نگرش زیستمحیطی در بین افراد مورد بررسی بالاست، دوم اینکه رابطهی مثبت و معناداری بین ارزش زیستمحیطی افراد و نگرش نوین زیستمحیطی آنها وجود دارد. در ادامهی مقاله، دلایل احتمالی بروز این نتیجه مورد بحث قرار گرفته است.https://www.jcsc.ir/article_15238_57f74bfbb021ac49ff4b34a8afa3036e.pdfانجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتمطالعات فرهنگی و ارتباطات2008-5575103720141101The Role of Communication in Development of Malaysia: A Historical Review and Analysis on Legal System and Future Perspectiveنقش ارتباطات در توسعهی مالزی: پیشینهی تاریخی، نظام حقوقی و چشمانداز آتی17219515239FAعباس قنبری باغستانعضو هیئتعلمی گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0001-9530-1727Journal Article20130515The purpose of this article is to analyze the Communication System in Malaysia and the role it has played in the process of development in the history of this country, especially after independent in 1957. Based on the finding of this study, the state of communication and media in Malaysia can be traced from two perspectives: 1-official point of view which is looking at media from the realities and demands of local geo-political situation for national development and 2- Alternative point of view which looking at media from western prescription and global standard of media in this county. From the official point of view, which is represented by the prolonged government coalition, media and communication cannot be independent like what so called "fourth estate" in Western context; rather it is part of the "national politics of development" which must play role as an agent for social, cultural and political changes in parallel with other aspects of the society. According to the alternative point of view, in contract, communication and media must be considered as "fourth estate" and its obedience and forcing them to play role as an instrument of policy for the current status quo is not acceptable. Historically, media and communication in Malaysia has been caught between these two trends and unbalanced status between them have had major impact on the quality and quantity of media development, legislation and media regulation and the roles that have been determined for the media in the process of national development. This article, however, without considering the above mentioned trends and their philosophical assumptions, is an historical investigation and analysis on the role of media and communication system in development of Malaysia, and also try to provide a comprehensive picture of what has happened to the media, mechanism of media and communication control, state of ownership, media system and communication legislation. As a conclusion, it is also an effort to highlight the most challenges that this country currently is facing after the emergence of globalization and age of information.هدف این مقاله تحلیل ساختار و نظام ارتباطی مالزی و بررسی تأثیر آن در فرآیند توسعهی این کشور، به ویژه پس از استقلال است. در واقع از آنجایی که <em>مالزی</em> همواره به عنوان یکی از الگوهای موفق توسعه در بین کشورهای درحال توسعه و مسلمان مطرح است، پرسش تحقیق این است که ساختار ارتباطات و نظام رسانهای این کشور چه نقشی در فرآیند توسعه ایفا کرده است. برای پاسخگویی به این پرسش از روش تحقیق اسنادی نیز بررسی تحقیقات صورت گرفته در زمینهی نقش ارتباطات در توسعهی ملی کشور <em>مالزی</em> استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، وضعیت ارتباطات و نظام رسانهای <em>مالزی</em> به پیروی از نیروها و گرایشهای سیاسی و فرهنگی- اجتماعی این کشور از زاویهی دو نوع نگاه قابل بررسی است. 1- نگاه رسمی (دولتی) مبنیبر ضرورت انطباق با شرایط بومی و داخلی برای توسعه و امنیت اجتماعی و 2- نگاه آلترناتیو (منتقد) مبنیبر ضرورت انطباق با استانداردهای جهانی مبتنیبر نظریههای آزادی و لیبرالیستی.بر اساس نگاه دولتی و رسمی، رسانهها و فضای ارتباطی در مقیاسی فراتر بخشی از «گفتمان توسعه» بوده و بر این اساس رسانهها و وسایل ارتباطی نه به اعتبار رکن چهارم دموکراسی، بلکه به اعتبار نقشی که میتوانند در توسعه ایفا کنند، مورد توجه هستند.در مقابل، براساس نگاه آلترناتیو، رسانهها و وسایل ارتباطی یکی از ارکان اصلی حکومتمداری بوده که باید به صورت مستقل (رکن چهارم) به رسمیت شناخته شده و از تقلیل آن به نقش ابزاری در راستای دستیابی به سایر اهداف، از جمله حفظ وضع موجود، اجتناب شود.از نظر تاریخی، رسانهها و فضای ارتباطی مالزی همواره در کشاکش بین دو این گرایش قرار داشته و توازن یا عدم توازن بین دو گرایش بالا در مقاطع تاریخی مختلف، به ویژه پس از استقلال، تأثیر زیادی در چگونگی توسعهی کمّی و کیفی رسانههای ارتباطی، سیاستگذاری و قانونگذاری ارتباطی و نیز نقشی که آنها در توسعهی این کشور ایفا کردهاند، داشته است.https://www.jcsc.ir/article_15239_79f121b8e4d586a26d5ba6d79774a4ae.pdf