TY - JOUR ID - 46727 TI - تفاوت بازنمایی "خود" در زندگی معمولی و زندگی اینستاگرامی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - غنی زاده, مصطفی AU - صدیق اورعی, غلامرضا AD - کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگر AD - دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 19 IS - 70 SP - 173 EP - 201 KW - اینستاگرام KW - مردم نگاری اینترنتی KW - نمایش خود KW - فرهنگِ شبکهِ اجتماعی KW - لذت بصری DO - 10.22034/jcsc.2020.97779.1771 N2 - شبکه‌های اجتماعی موجب به وجود آمدن شکل جدیدی از تعاملات و عناصر فرهنگی شده‌اند. یکی از این عناصر ابراز خود و نمایش شخصیت خود است. جامعه شناسان درباره تعاملات روزمره و معمولی توصیفات و نظریات مفصلی ارائه داده‌اند که نظریه نمایشی گافمن یکی از بهترین آن‌هاست. اما درباره نمایش خود در شکل جدید تعاملی در شبکه‌های اجتماعی هنوز نظریه مفصل و مستقلی ارائه نشده است. این نوشتار به دنبال آن است که با توصیف چگونگی نمایش خود و ابزارهای آن، تفاوت‌های موجود بین نمایشِ خود در اینستاگرام و تعامل روزمره را نشان دهد. در این مسیر از روش نوین مردم نگاری اینترنتی استفاده شده است و با استفاده از پرسشنامه مورد تأیید کاربران قرار گرفته است. در پایان نیز تفاوت‌های اصلی این دو نوع نمایش براساس عناصر اساسی آن با استفاده از مثال نمایش تئاتری و نمایش سینمایی بیان شده است. کلیدواژهِ دستورِ زبانِ اجراهای اینستاگرامی "لذت بصری" است که موجب شکل گیری روال‌های اجرایی نمایش‌ها می‌شود. UR - https://www.jcsc.ir/article_46727.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_46727_dd73b8edf9cdc5bb95a8ea33803c9bef.pdf ER -