TY - JOUR ID - 44563 TI - فرهنگ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ و شهر ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ تهران : شهرﻣﺤﻠﻲ - جهانی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - عاملی, سید سعیدرضا AD - دانشگاه تهران Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 2 IS - 5 SP - 13 EP - 50 KW - شهر ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ KW - شهرغیر ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ KW - فرهنگ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ KW - ﻧﺨﺒﮕﻲ KW - شهر ﺧﺪا KW - ﻣﺤﻠﻲ- جهانیﺷﺪن DO - N2 - ﺷﻬﺮ ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﻲ اﺳﺖ و ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻛﺎﻧﻮن ﺗﻌﻠﻖ، واﺑﺴﺘﮕﻲ،ﻋﺸﻖ و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﻣﺤﻞ ﺧﺴﺘﮕﻲ، ﻓﺸﺎر و ﺗﻨﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ.اﺟﺰاء ﺧﺎﺻﻲ از ﺷﻬﺮ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ و ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ .اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ درﺻﺪد ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﺷﻬﺮ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﻋﻨﺎﺻﺮ دﻳﮕﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﻓﻴﻠﻢ و ﻛﺎﻻﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از ﺧﺼﻴﺼﺔ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﺑﻮدن و ﻏﻴﺮ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮد و اﮔﺮ ﻛﻠﻴﺘﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺷﻬﺮ ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ ﻋﻼﻗﻪ و ﻳﺎ ﺑﻲ ﻋﻼﻗﻪ ﮔﻲ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻬﻢ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪی و ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪی آن ﭼﻴﺴﺖ؟ﺑﺎ اﻳﻦ ﻧﮕﺎه در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ اﺑﻌﺎد ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﺑﺮ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی آن ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد.  ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺻﻠﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺠﺰا ﻳﺎ در ﺷﻜﻞ ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺑﺼﻮرت ﺟﻤﻌﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻇﻬﻮر ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ،ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .در ﺑﺨﺶ دوم ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ و ﻧﺨﺒﮕﻲ و ﻧﺨﺒﮕﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺤﺚ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .در واﻗﻊ ﻓﻬﻢ ﻧﺨﺒﮕﻲ، ﭘﺮده ﺑﺮداﺷﺘﻦ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ و ﺗﻮﺿﻴﺢ دﻫﻨﺪه راﺑﻄﺔ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﺑﺎ "اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ"اﺳﺖ ﻛﻪ از اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻧﻤﺎدﻳﻦ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .در ﺑﺨﺶ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﻴﻦ ﻧﮕﺎه ﻧﻈﺮی ﻣﻘﺎﻟﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﻛﻪ ﺑﺮ اﺑﻌﺎد ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ و ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺧﻮاﻫﺪﺷﺪ .ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺗﻔﺴﻴﺮی ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ راﺑﻄﻪ ، ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺗﺄﻛﻴﺪ داردﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻴﻦ ﻧﻈﺮ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻫﺎ و روﻳﻜﺮد ﻧﻈﺮی ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﻮد . UR - https://www.jcsc.ir/article_44563.html L1 - ER -