TY - JOUR ID - 44377 TI - نقش تلویزیون در حمایت از زندگی سالمندی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - هاشمی, ثریا AU - رحمان زاده, سید علی AU - هاشم زهی, نوروز AD - دانشجوی دکتری، گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران AD - استادیارگروه علوم ارتباطات اجتماعی ، واحد تهران شمال ،دانشکاه ازاد اسلامی واحد تهران، ایران. AD - استاد یار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شرق، تهران، ایران . Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 64 SP - 125 EP - 161 KW - حمایت KW - زندگی سالمندی KW - سیمای جمهوری اسلامی ایران KW - نقش تلویزیون KW - کلان شهر تهران DO - 10.22034/jcsc.2020.122495.2105 N2 - با توجه به استفاده فراوان سالمندان از تلویزیون، افزایش جمعیت سالمندی در کشور و چالش‌های ناشی از این افزایش، تلویزیون می‌تواند با ساخت و ارائه برنامه‌هایی با محتوا و ساختار مناسب، جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به نقش تلویزیون در حمایت از زندگی سالمندی انجام شده است. گردآوری اطلاعات با روش پیمایشی، جامعه آماری سالمندان در مناطق 22گانه شهر تهران، نمونه آماری 400نفر از سالمندان تهرانی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای سه مرحله‌ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، روایی و اعتبار پرسشنامه صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 8964/0 محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد 84درصد از سالمندان تهرانی بیننده برنامه‌‌های تلویزیون بودند؛ اکثریت سالمندان تهرانی با هدف «سرگرمی و گذران وقت» و در مرتبه بعد با هدف «کسب اطلاعات و اخبار» و اقلیتی با هدف «آموزش» تلویزیون تماشا می‌کردند. بینندگان سالمند تهرانی به ترتیب به «اخبار»، «سریال»، «فیلم»، «مستند»، «سخنرانی» و «موسیقی» علاقه داشتند، زنان بیشتر به «سریال» و «فیلم»و مردان بیشتر به برنامه‌های «اخبار»، «مستند» و «موسیقی» علاقمند بودند. UR - https://www.jcsc.ir/article_44377.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_44377_cf56f8413494bad53a50204eb2c2c842.pdf ER -